Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux Server, hoe?  (gelezen 10417 keer)

Offline gijsisok

  • Lid
Linux Server, hoe?
« Gepost op: 2008/01/31, 20:53:43 »
Ik zit nog niet zo lang in de Linuxwereld, dus ik weet er nog niet zo heel veel vanaf.
Nu heb ik thuis een server, en daar draait Windows 2000 op.
Citaat
Compaq Proliant 800
2X Pentium Pro 200MHZ
128MB RAM
2GB SCSI HD
2 CD Spelers
2MB VGA
Wat netwerkdingen, 1X onboard en 1X ISA.
Allemaal leuk en aardig, maar ik zou er graag Linux op willen draaien.
Nu heb ik -omdat ik er nog niet zoveel van weet- helemaal geen idee hoe ik er nou een server van moet gaan maken.
Alles uit de shell doen is niks voor mij, dus er moet wel een lichte Windowmanager bij.
Ook moet hij niet al te zwaar zijn, liefst Debian based, en als het kan zo simpel mogelijk configureren.
Dus wat tools om dingen te configureren, en niet alles in de shell.
Zelfs als het kan al die dingen standaard van CD, want er zit nog geen internet op, dat kan momenteel op dat ding nog niet vanwege kabels leggen.
Misschien heel wat eisen, maar zonder dit kan ik nog niet :)
Niet helemaal Ubuntu, maar ik denk dat ik dat hier wel kan vragen...

Linux Server, hoe?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/31, 21:11:31 »
Hoi,

Grafische omgeving zal niet eenvoudig worden.
Mischien met Xubntu dat het "kan" gaan.  (ben niet zeker)

Een server instaleren zonder een internet verbinding word moeilijk.
Er zijn veel modules en paketten die je alleen vanuit het internet kan halen :-(

De basis installatie met de ubuntu-server is zonder meer mogelijk. Maar dat werkt alleen via de terminal.
En met een beetje oefenen in de terminal, zal je snel merken dat het niet zo moeilijk is.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Linux Server, hoe?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/31, 21:52:45 »
Wat ik hier heb, is een server installatie en dan:
sudo apt-get install x-window-system-core xfce4-panel xfce4-goodies xfce4-session xfce4-taskmanager xfce4-terminal xfce4-utils xubuntu-default-settingsEventueel kan je dit uitbreiden met synaptic en dat soort dingen, maar bedenk wel, dat het een traag systeem zal zijn op de desktop, als server mogelijk wel snel......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline gijsisok

  • Lid
Linux Server, hoe?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/31, 21:54:53 »
Citaat van: r0n.
Wat ik hier heb, is een server installatie en dan:
sudo apt-get install x-window-system-core xfce4-panel xfce4-goodies xfce4-session xfce4-taskmanager xfce4-terminal xfce4-utils xubuntu-default-settingsEventueel kan je dit uitbreiden met synaptic en dat soort dingen, maar bedenk wel, dat het een traag systeem zal zijn op de desktop, als server mogelijk wel snel......
Maar daarvoor heb je toch een internetverbinding nodig?
Zou het misschien ook kunnen om een Debian CD met XFCE te downloaden, en de programma's als OpenOffice.org, Iceweasel en de andere niet-server software daar uithalen?

Offline woteb

  • Lid
Linux Server, hoe?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/31, 22:00:55 »
@Ron
Gewoon de Server CD ophalen (of de server installatie uitvoeren) en installeren. Daarna: sudo apt-get install x-window-system-core icewm icemc iceconf mc menu synaptic gdmWant wat jij opsomt is een XFCE systeem, dat is voor een P2 met 128 MB en 200Mhz wat aan de zware kant. Met IceWM kun je wat dat betreft veel beter uit de voeten
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Linux Server, hoe?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/31, 22:14:53 »
Woteb, jij bent DE man met dit soort ervaringen .........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Linux Server, hoe?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/01, 01:36:04 »
je kan ook gewoon de LAMP server installeren en vervolgens Webmin erop zetten.

Licht en betrouwbaar en alles is grafisch.
En je kan de pc ergens verstoppen omdat webmin via je netwerk loopt.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline woteb

  • Lid
Linux Server, hoe?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/01, 07:18:35 »
Webmin zul je dan wel handmatig moeten installeren, want het wordt al een tijdje niet meer opgenomen in de pakketbronnen van Debian en Ubuntu.
En inderdaad, het is een schitterrend programma.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Linux Server, hoe?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/01, 12:34:32 »
klopt idd woteb,

Dat is het enigste struikelblok.
Toch is het vrij rechttoe-rechtaan, en in Ubuntu zit er een valkuil voor webmin.
Denk dat dit niet geld voor de server editie ???
Wederom dat root PW wat niet bestaat,

Webmin moet je echt als root installeren zodat het helemaal zelfstandig kan werken.
Dat vind ik nog het meest geweldig van webmin,
Als ik 3/4 van je pc gecrasht en vastgelopen ??
Webmin werkt rustig door :D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline woteb

  • Lid
Linux Server, hoe?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/01, 13:33:06 »
Een root passwd maak ik bij een installatie vrijwel meteen aan: sudo passwd rootEn daarna kan ik desnoods als 'gewoon' root werken.
Het mooie van Webmin vond ik altijd dat je bij een service waarvan de pakketten niet waren geïnstalleerd, Webmin via apt-get -zelf- de zaak ging ophalen. Ik zel eens een keertje via VirtualBox gaan testen of dat nu nog werkt...
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Linux Server, hoe?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/01, 14:02:44 »
hehehe,
Ja ook het installeren gaat allemaal via webmin, gemak dient de mens.

Per defenitie komt webmin kaal op je systeem, hij detecteerd wat er al geinstalleerd is, en indien dit op de juiste manier gedaan is kan je het beheren met webmin.

De rest wat webmin aankan staat allemaal als icoon klaar, en zodra je op een icoon klikt eg " postfix" en het is niet geinstalleerd krijg je de foutmelding dat hij  het niet kan vinden en dat het waarschijnlijk niet geinstalleerd is.
Meteen daarbij de melding : wilt U het nu installeren ?
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline woteb

  • Lid
Linux Server, hoe?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/02/02, 10:03:23 »
En als je het heel snel wilde doen, dan was je met Webmin in een piep-en-een-zucht klaar met met opzetten van een server. Nog veel makkelijker dan een Windows server en veel makkelijker te beheren. En uiteraard op een robuuste Linux ondergrond.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Scarecrow

  • Lid
Linux Server, hoe?
« Reactie #12 Gepost op: 2008/02/26, 17:37:22 »
Hallo allemaal,

Ik ben ook een newby in Linux server wereld. Ik heb een Ubuntu LAMP server in de lucht gegooid en zou, zoals hierboven beschreven, graag een simpele gravische omgeving er bij willen hebben.
Zoals Gandyman opperde, heb ik Webmin er op gezet, maar hoe krijg ik die via de prompt opgestart?

Leuker nog, kan ik die bij het booten ook mee laten opstarten?

groetjes Scarecrow.

Linux Server, hoe?
« Reactie #13 Gepost op: 2008/02/26, 17:57:20 »
Webmin kun je toch alleen met een webbrowser benaderen?
[AMD X2 4600+] [8GB geheugen] [540 GB + 2 x 200 GB + 1 x 320 GBHD] [Kubuntu 8.10 + Vista Home Premium]

Offline Scarecrow

  • Lid
Linux Server, hoe?
« Reactie #14 Gepost op: 2008/02/26, 18:08:07 »
Als je dan een kale server hebt, hoe krijg je dan die Webmin aan de praat?

Linux Server, hoe?
« Reactie #15 Gepost op: 2008/02/26, 18:12:52 »
webmin installeren op de server, daarna kun je hem via een andere computer met een webbrowser benaderen met https://server:10000
[AMD X2 4600+] [8GB geheugen] [540 GB + 2 x 200 GB + 1 x 320 GBHD] [Kubuntu 8.10 + Vista Home Premium]

Offline Scarecrow

  • Lid
Linux Server, hoe?
« Reactie #16 Gepost op: 2008/02/26, 18:20:21 »
mmmm ik vrees dat die server neit in de zelfde werkgroep zit als de rest van mn machines. Hoe krijg ik die er in?

Linux Server, hoe?
« Reactie #17 Gepost op: 2008/02/26, 19:19:46 »
Werkgroepen worden niet gebruikt bij Linux, zolang je de server maar via het netwerk of internet (al raad ik je dat af) kunt bereiken is het goed. Gewoon het adres van de server in de browser intypen....
[AMD X2 4600+] [8GB geheugen] [540 GB + 2 x 200 GB + 1 x 320 GBHD] [Kubuntu 8.10 + Vista Home Premium]

Linux Server, hoe?
« Reactie #18 Gepost op: 2008/02/26, 21:56:32 »
Dus stel je server heeft IP adres 192.168.1.130

Typ je in je browser http://192.168.1.130:10000
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Linux Server, hoe?
« Reactie #19 Gepost op: 2008/02/26, 23:13:29 »
@gandyman
Thnx ;) Ik geloof dat ik vandaag de antwoorden een beetje te kort doe (ik beloof beterschap) :$
[AMD X2 4600+] [8GB geheugen] [540 GB + 2 x 200 GB + 1 x 320 GBHD] [Kubuntu 8.10 + Vista Home Premium]

Offline woteb

  • Lid
Linux Server, hoe?
« Reactie #20 Gepost op: 2008/02/26, 23:44:59 »
Aanvulling op het antwoord van Gandyman:

Het ip adres van de server is makkelijk te achterhalen. In een terminal: ifconfigDan krijg je iets wat hier op lijkt:
Citaat
vader@enigma:~$ ifconfig
lo        Link encap:Local Loopback
          inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0
          inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
          UP LOOPBACK RUNNING  MTU:16436  Metric:1
          RX packets:8 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:8 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0
          RX bytes:560 (560.0 b)  TX bytes:560 (560.0 b)

wlan0     Link encap:Ethernet  HWaddr 00:4F:62:01:A9:AC
          inet addr:192.168.0.2  Bcast:192.168.0.255  Mask:255.255.255.0
          inet6 addr: fe80::24f:62ff:fe01:a9ac/64 Scope:Link
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:527 errors:223 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:455 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000
          RX bytes:345067 (336.9 KiB)  TX bytes:55734 (54.4 KiB)
          Interrupt:11

vader@enigma:~$
Je ziet dat mijn wlan (draadloosnetwerkkaartje) als adres heeft 192.168.0.2.
Bij jouw server zal dat eth0 of eth1 zijn. Het principe is hetzelfde.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Scarecrow

  • Lid
Linux Server, hoe?
« Reactie #21 Gepost op: 2008/02/27, 12:22:43 »
@Woteb: dank!

@Gandyman:
Ik kan de server wel pingen op zn Ip adres en ik kan ook via een brouwser conectie maken met de Apacheserver die op de machine draait.
Gek genoeg kan ik geen contact maken met Webmin. Ook niet via de door Webmin voorgestelde URL na instalatie op de servermachiene: https://ubuntu-server1:10000/

Ik heb gebrobeerd om ipv de server naam het IP adres in te geven, maar ook dat werkt niet....

Why?