Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hoe een complete backup maken ?  (gelezen 6782 keer)

Offline tryer

  • Lid
hoe een complete backup maken ?
« Gepost op: 2008/01/26, 18:38:17 »
Ik heb Ubuntu al verschillende keren moeten herinstalleren na fouten. Eerder heb ik alleen de homepartitie ge-backupt. Na een fout, bleek dan dat je na herinstallatie met de live-cd en je je homepartitie terugzet, de boel toch niet werkt en je je programma's niet meer kunt gebruiken. Het opnieuw instellen van voorkeuren en programma's installeren kost toch weer uren werk.

Ik wil nu met "Grsync" (bronmap en doelmap opgeven) of met "Sbackup" van zowel het hele systeem als de homepartitie een backup maken, zodanig dat als het fout gaat, de heleboel in één keer kan terugzetten zonder gebruik te hoeven maken van de live-cd. (ik heb voor backup 2 aparte partities gemaakt, los van de systeempartitie en de home-partitie).

Welke bronmap en doelmap moet ik dan opgeven in Grsync ? Hoe kan ik in Sbackup (Simplebackup) instellen dat ik van de hele boel een backup kan maken en alles in één keer kan terugplaatsen ?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
hoe een complete backup maken ?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/26, 19:22:19 »
Hier gebruik ik partimage, wanneer je dat start vanaf een andere partitie werk het feilloos .......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline tryer

  • Lid
hoe een complete backup maken ?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/26, 19:56:07 »
Ik heb m.b.v. Synaptic Partimage geïnstalleerd. Ik kan het echter nergens terugvinden met een programma-icoon. Hoe kan ik dat vinden ? Of is het niet grafisch ?

Offline siegi

  • Lid
hoe een complete backup maken ?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/26, 22:58:09 »
Het is inderdaad niet grafisch.
sudo partimage in je terminal venster typen.

Offline tryer

  • Lid
hoe een complete backup maken ?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/26, 23:00:07 »
Ik heb inmiddels na wat zoekwerkgevonden, dat je na installatie van Partimage je met de terminal het backupprogramma kunt starten met het commando: sudo partimage .  Dan kom je in een scherm, waarbij je met een balk kunt aangeven op welke partitie je de image wilt opslaan. Met pijltjes gaat dat goed. Vervolgens moet ik opgeven van welke partitie ik een image moet maken. Maar dat lukt niet: Ik kan in die blauwe regel niks invullen, lijkt niet geactiveerd te zijn.

Wie kan me helpen hoe verder te gaan ?

Offline woteb

  • Lid
hoe een complete backup maken ?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/26, 23:42:13 »
Dit gaat niet goed! Partimage kun je niet gebruiken op een gemounte partitie.!!
Veel beter kun je de SystemRescue CD downloaden, branden en gebruiken. Daar staat namelijk Partimage ook op.

1. Mount /dev/XX /mnt/gentoo (of /mnt/windows). Die twee directories staan er namelijk al op. Voor /dev/XX gebruik je dan de partitie waar de IMAGE NAAR TOE MOET.

2. Partimage save -z1 -c -o /dev/YY /mnt/gentoo/NAAM-IMAGE (of /mnt/windows/NAAM-IMAGE). YY staat voor de IMAGE DIE GEBACKUPT moet worden.

3. Geef een beschrijving van de image en voer de backup uit.

Terugzetten:

1. Mount /dev/XX /mnt/gentoo (of /mnt/windows). Die twee directories staan er namelijk al op. Voor /dev/XX gebruik je dan de partitie waar de IMAGE STAAT.

2. Partimage restore /dev/YY /mnt/gentoo/NAAM-IMAGE.000 (of /mnt/windows/NAAM-IMAGE). YY staat voor de IMAGE DIE HERSTELD moet worden. (vergeet de .000 niet!!)
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline tryer

  • Lid
hoe een complete backup maken ?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/27, 00:27:09 »
beste Woteb, bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ondertussen ben ik al zwervend over deze website, iets anders tegen gekomen: n.l. dd   maar ik denkt jouw oplossing beter is. Ik heb onderstaande gedaan, kwam ik tegen. Ik denk dat dat echter niet goed is gegaan, want ik zie dat het aantal gebruikte bytes niet overeenstemt. Ik heb bijv. dev/sda3 naar partitie /dev/sda10 gedaan. Het aantal gebruikte Bytes klopt echter niet: sda3 heeft 2,76 Gib en sda10 heeft 290.40 Mib gebruikt. Dit heb ik gedaan (gekopieerd van deze site:

 In Linux is dit heel eenvoudig:
- hang de nieuwe schijf eraan
- start op in ubuntu
- open een terminal
- tokkel: sudo dd if=/dev/ of=/dev/
Hierbij vervang je door de schijf waar je nu op werkt. Bijvoorbeeld sda.
Vervang door de naam van de nieuwe schijf. Bijvoorbeeld sdg.
dd maakt gewoon een binaire dump van de input en schrijft dit naar de output. Hierbij kan de output ook een gewoon bestand zijn.


Ga dus toch maar verder met Partimage en LinuxRescueCD. Even geduld ik ga ermee aan de slag

hoe een complete backup maken ?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/27, 12:56:04 »
Met dd opdrachten moet je rekening houden met precies dezelfde afmetingen van de partitie.

DD maakt bit voor bit een kopie van een partitie.
Kijk er wel mee uit, een verkeerde plek toewijzen resulteerd dat die partitie echt verandert word en de data erop niet meer terug te halen is.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline nor

  • Lid
hoe een complete backup maken ?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/27, 14:07:56 »
@woteb

Bedankt voor goeie tips over LinuxRescue CD. Klopt dat dat je hier moet downloaden. Een beetje verwarrend, want het heet geen LinuxRescue CD, maar SystemRescueCd :)

Als ik goed begrijp, voer je gewoon partimage opdracht uit i.p.v. programma partimage te starten?

Ik zou het leuk vinden om te weten hoe ver partimage de image kan verkleinen ( compression ). Bijv: 10 GB wordt tot 5 GB verkleinen.

Offline tryer

  • Lid
hoe een complete backup maken ?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/27, 17:59:11 »
Ik moet eerst de opstartfout herstellen, zoals het andere item dat ik op deze plek heb ingebracht. Denk toch dat ik de boel maar ga herinstalleren.

Offline woteb

  • Lid
hoe een complete backup maken ?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/01/28, 07:19:04 »
Het is inderdaad SystemRescue CD: http://www.sysresccd.org/Main_Page
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline woteb

  • Lid
hoe een complete backup maken ?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/01/28, 10:53:43 »
Citaat van: nor
@woteb

Bedankt voor goeie tips over LinuxRescue CD. Klopt dat dat je hier moet downloaden. Een beetje verwarrend, want het heet geen LinuxRescue CD, maar SystemRescueCd :)

Als ik goed begrijp, voer je gewoon partimage opdracht uit i.p.v. programma partimage te starten?

Ik zou het leuk vinden om te weten hoe ver partimage de image kan verkleinen ( compression ). Bijv: 10 GB wordt tot 5 GB verkleinen.
De optie -z1 zorgt ervoor dat het een Gzip bestand wordt. Er is nog een andere optie (Bzip) maar die wordt nog niet goed ondersteund.

Mijn 4.03 GB partitie wordt verkleind tot een bestand van +/- 700 MB. Maar dat is afhankelijk wat er allemaal is geïnstalleerd. Dat is op dit moment 2.02 GB.

Je kun Partimage ook gewoon starten, maar commandline gaat sneller. Op de website van SystemRescue CD staat een korte handleiding hoe een en ander in z'n werk gaat.
Je kunt zelfs over een netwerk een image maken of terugzetten.

HEEL BELANGRIJK is dat de image waarvan een backup moet worden gemaakt NIET GEMOUND mag zijn.

Wat ook belangrijk is om te melden, dat je met startx een windowsmanager op kunt starten en daar Gparted kunt draaien. SystemRescue CD heeft dus én Gparted én Partimage aan boord. Dat maakt het een veelzijdig en krachtig werktuig om schijven in te delen en te backuppen.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline nor

  • Lid
hoe een complete backup maken ?
« Reactie #12 Gepost op: 2008/01/28, 17:39:05 »
Bedankt voor verhelderde uitleg.

Citaat
HEEL BELANGRIJK is dat de image waarvan een backup moet worden gemaakt NIET GEMOUND mag zijn.
Waarom niet? Het kan geen kwaad om deze harde schijf te mounten en te lezen.

Of bedoel je dat je image-bestand niet mag mounten? Zo ja, dan snap ik wel.

Offline woteb

  • Lid
hoe een complete backup maken ?
« Reactie #13 Gepost op: 2008/01/28, 18:36:44 »
Je mag geen backup maken van een gemounte partitie. Dit gaat gegarandeerd fout. Natuurlijk mag je de partitie wel mounten om te lezen, maar niet backuppen met partimage. Dan moet je die partitie eerst unmounten.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline nor

  • Lid
hoe een complete backup maken ?
« Reactie #14 Gepost op: 2008/01/28, 19:52:43 »
Wow, nu besef ik pas hoe krachtig SystemRescueCd is. Het is ook gratis :)

In theorie zou je de backup van NTFS ( een partitie waar windows bevat ) naar EXT3 met partimage kunnen schrijven. Op dit manier kan het virus van windows de partitie EXT3 ( een partitie waar backup van NTFS staat ) niet vernietigen.

Bovendien kan Windows EXT3 niet lezen. Het is ook veilig verborgen waar leek-gebruikers niet bij kunnen komen. Als windows probleem geef, kan ik het eenvoudig snel terugzetten.

Offline siegi

  • Lid
hoe een complete backup maken ?
« Reactie #15 Gepost op: 2008/01/28, 21:22:00 »
windows kan ext3 wel lezen met een hulpmiddel. bv fs-driver

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
hoe een complete backup maken ?
« Reactie #16 Gepost op: 2008/01/28, 21:24:03 »
Nog een interessant topic op een ander forum:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1272852

Offline nor

  • Lid
hoe een complete backup maken ?
« Reactie #17 Gepost op: 2008/01/29, 17:28:36 »
Citaat van: siegi
windows kan ext3 wel lezen met een hulpmiddel. bv fs-driver
Ja, dat weet ik :) Maar je moet wel moeite nemen om windows formaat ext3 kunnen te lezen. De gemiddelde computer-gebruikers hebben dat toch niet nodig.

Offline tryer

  • Lid
hoe een complete backup maken ?
« Reactie #18 Gepost op: 2008/01/30, 00:11:51 »
Ik heb nu de Live Rescue CD gebrand. Ik kan de windowsmanager van Partimage kunnen starten met de cd. Ik wil van sda3 een backup maken. De blauwe balk heb ik daar op gezet. Ik druk nu op F5: dan staat er partitie is empty, terwijl daar de linuxsysteempartitie opstaat. Hoe kan dat ??

Offline woteb

  • Lid
hoe een complete backup maken ?
« Reactie #19 Gepost op: 2008/01/30, 07:24:38 »
Die windowmanager moet je niet gebruiken voor Partimage..... ;)
Dat doe je op de commandline.

Heb je de doelpartitie wel gemound?

Ik zal mijn voorbeeld eens geven:

/dev/hda1 = linuxpatitie
/dev/hda4 = backuppartitie

Backuppen:
mount -l /dev/hda4 /mnt/gentoo
partimage save -z1 -c -o /dev/hda1 /mnt/gentoo ubuntu

Restore (terugzetten):
mount -l /dev/hda4 /mnt/gentoo
partimage restore /dev/hda1 /mnt/gentoo/ubuntu.000

Eigenlijk heel simpel als je het zo ziet. Als je dit een paar keer hebt gedaan kun je het dromen en gaat dit veel sneller dan een aantal menu's doorlopen.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline tryer

  • Lid
hoe een complete backup maken ?
« Reactie #20 Gepost op: 2008/01/30, 18:56:46 »
Hoe kan ik de commandline vinden ? is dat na de volgende basisregel: rootCsysresccd /root % (waarbij de C er anders uitziet)  ?

Ik heb het volgende gedaan:

mount -l /dev/sda10 /mnt gentoo
partimage save -2l -c -o /dev/sda3 /mnt/gentoo ubuntu


Vervolgens kwam het windowscherm van Partimage weer te voor schijn, waarbij weer aangegeven werd dat de bronpartitie leeg was

Wat kan ik nu doen ??

Offline tryer

  • Lid
hoe een complete backup maken ?
« Reactie #21 Gepost op: 2008/01/30, 19:16:01 »
o, ja en hoe kan ik de doelpartitie "mounten" ?

Offline woteb

  • Lid
hoe een complete backup maken ?
« Reactie #22 Gepost op: 2008/01/30, 20:57:41 »
Als de partitie bijv. hda2 is, dan moet je die koppelen met mount -l /dev/hda2 /mnt/gentooWanneer je dan op /mnt/gentoo gaat kijken, dan zie je daar de inhoud van de gemounte partitie. Kun je doen met het commando mc. MC is een programma waar je op je systeem kunt kijken en werken. Wordt weleens het Swissknife van Linux genoemd, en staat óók op de SystemRescue CD.

Je kunt voor een mountpoint ook een eigen diractory maken, maar de SystemRescue CD heeft er standaard al twee: /mnt/gentoo en /mnt/windows. Gebruik die, scheelt een heleboel typwerk.

Maar leg eens uit wat jouw bron partitie is (dus wat moet worden gebackupt) en wat de doel partitie is (dus waar de backup op moet komen)..? En is die doel partitie soms een USD disk met NTFS..?
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline tryer

  • Lid
hoe een complete backup maken ?
« Reactie #23 Gepost op: 2008/01/30, 23:35:42 »
Beste Woteb,

Dit is mijn schijf:

Schijf /dev/sda: 251.0 GB, 251000193024 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 30515 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes
Schijf-ID: 0x0dde0dde

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sda1   *           1        7357    59095071    7  HPFS/NTFS
/dev/sda2            9181       30515   171373387+   f  W95 Uitgeb. (LBA)
/dev/sda3            7358        8451     8787555   83  Linux
/dev/sda4            8452        9180     5855692+  83  Linux
/dev/sda5           11673       23229    92826574    7  HPFS/NTFS
/dev/sda6           24779       30515    46078976    7  HPFS/NTFS
/dev/sda7            9181        9484     2441817   82  Linux wisselgeheugen
/dev/sda8            9485       10457     7815591   83  Linux
/dev/sda9           10458       11672     9759456   83  Linux
/dev/sda10          23230       24778    12442311   83  Linux

Partitietabel-items liggen niet in schijfvolgorde.
jan@asus:~$

sda1= Vista, sda2= extended sda3= Ubuntusysteem, sda4=Puppy linux (nog niet geïnstalleerd), sda5=windowspartitie sda6= windowspartitie, sda7= swap, sda8= homepartitie Ubuntu , sda9=backuppartitie Ubuntu-systeem, sda10=backupparttitie Ubuntu-home. Ik wil nu 2 backups maken, 1 van Ubuntusysteem (van sda3 naar sda9), en 1 van homepartitie (van sda 8 naar sda10).

Woteb, ik ben nog een dummy in Linux, je gaat wat te snel met je adviezen.
Stappenplan:
1. Waar moet ik bovenstaande commando's die je opgaf intypen, op de prompt na opstart van de Linux rescuecd, in de commandline (hoe kom ik daar) of is dat de prompt: rootCsysresccd /root % (waarbij de C er anders uitziet)

2. je schrijft: "Wanneer je dan op /mnt/gentoo gaat kijken, dan zie je daar de inhoud van de gemounte partitie" Wat moet ik doen om op de mnt/gentoo te kijken ? waar kan ik die vinden, wat moet ik doen ?

Ik zie nu ook, met het schrijven dat ik verkeerde partities heb opgegeven, bij mijn vorige poging. Ik ga nog een poging wagen.

Offline woteb

  • Lid
hoe een complete backup maken ?
« Reactie #24 Gepost op: 2008/01/30, 23:59:41 »
je kunt meteen de commando's intikken (je bent met de SystemRescue CD automatisch root)

mount -l /dev/sda9 /mnt/gentoo
partimage save -z1 -c -o /dev/sda3 /mnt/gentoo/NAAMBACKUP-A (mag je zelf verzinnen)
Dan de home partitie backuppen:
mount -l /dev/sda10 /mnt/windows
partimage save -z1 -c -o /dev/sda8 /mnt/windows/NAAMBACKUP-B (mag je zelf verzinnen)
Eventueel terugzetten (opnieuw opstarten):
mount -l /dev/sda9 /mnt/gentoo
partimage restore /dev/sda3 /mnt/gentoo/NAAMBACKUP-A.000
en de home partitie:
mount -l /dev/sda10 /mnt/windows
partimage restore /dev/sda8 /mnt/windows/NAAMBACKUP-B.000
Voor NAAMBACKUP-A en NAAMBACKUP-B uiteraard de zelf opgegeven naam. En zoals ik al eerder heb gezegd: /mnt/gentoo en /mnt/windows staan al op de SystemRescue CD en die gebruik je. Gewoon makkelijk doen.

Overigens kun je de home partitie ook backuppen met rsync vanuit Ubuntu. Dan kun je alleen de wijzigingen muteren.

Je tweede vraag: Als je het commando mcgeeft krijg je Midnight Commander opgestart. Daarmee kun je bladeren en zie je ergens de directory /mnt/ staan. Daar ga je naar toe en dan tred je daar de directories gentoo en windows aan.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)