Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: SHOUTcast en dergelijke  (gelezen 2025 keer)

VIPJeff

  • Gast
SHOUTcast en dergelijke
« Gepost op: 2008/01/04, 23:48:39 »
Members,

Ik ben nu pas een gebruiker van Ubuntu 7.10, en ik wil graag weten of er bepaalde software is om via het Internet een radio uitzending te maken. Je had hiervoor Winamp en Sam Broadcaster. Op winamp moest je hiervoor de SHOUTcast plugin installeren. Maar is dit allemaal dan nog mogelijk nu ik Ubuntu 7.10 gebruik? Aangezien Wine ook de installatie niet herkent in Ubuntu.

Jeff

Offline canti

  • Lid
SHOUTcast en dergelijke
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/05, 16:18:00 »
Je kan daarvoor bij onder Toepassingen - "Installeren/verwijderen" het programma "streamtuner" installeren. Daar staan veel mogelijkheden in, waaronder SHOUTcast. Om deze te kunnen afspelen, heb je wel een XMMS software nodig (ook onder "Installeren/verwijderen" kan je die binnenhalen).

Hopelijk lukt het zo.

Groetjes,
canti

VIPJeff

  • Gast
SHOUTcast en dergelijke
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/05, 16:40:59 »
En in XMMS kan ik de muziek in afspelen, en die zal dan ook gelijk worden door gestreamd naar de gewenste stream?

Jeff

Offline canti

  • Lid
SHOUTcast en dergelijke
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/05, 16:51:03 »
Wel, als je op een bepaalde voorkeur binnen SHOUTcast aanklikt, dan wordt XMMS automatisch geopend en wordt het muziek van je voorkeur direct afgespeeld. Het is echt heel gemakkelijk, probeer het maar eens.

VIPJeff

  • Gast
SHOUTcast en dergelijke
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/05, 16:53:23 »
Ben momenteel niet thuis. En heb hier het besturings-systeem van Ubuntu niet geinstalleerd. Ik zal het vanavond even proberen en dan horen jullie nog van me.

Het zou fijn zijn als ik nog gewoon kan uitzenden in iedergeval :)

VIPJeff

  • Gast
SHOUTcast en dergelijke
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/05, 19:00:36 »
Misschien een uitleg over hoe en wat ik moet doen met die 2 programmas.. Kom er namelijk niet echt uit nu ik ze geinstalleerd heb.

Offline canti

  • Lid
SHOUTcast en dergelijke
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/05, 20:46:06 »
O, ik heb het verkeerd gelezen: je wil een radio uitzending maken ipv radio uitzending beluisteren. Je kan het in ieder geval wel via SHOUTcast beluisteren nu je bepaalde software geïnstalleerd hebt?
Eh, ik heb helaas geen verstand van hoe je een radio uitzending kan maken via Ubuntu. Hopelijk kan en wil iemand anders van het forum op jouw vraag reageren?

Nogmaals sorry dat ik je niet kan helpen... Ik hoop echt dat je goed geholpen wordt!

canti

Offline lizardman

  • Lid
SHOUTcast en dergelijke
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/05, 20:55:57 »
Vul in synaptic maar eens de zoekterm 'shoutcast' in
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

VIPJeff

  • Gast
SHOUTcast en dergelijke
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/05, 22:36:31 »
Ja.. Maar dan vind ik niet echt bepaald veel voor het maken van een uitzending. Meestal deed je gewoon Winamp en downloade je de be a dj plugin.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
SHOUTcast en dergelijke
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/06, 00:08:40 »
Er zijn vele mogelijkheden. De ene al wat slechter/beter dan de andere. Voor XMMS is er inderdaad een Icecast/Shoutcast plug-in maar die werkt via pipes om de muziek te encoderen en te broadcasten. Ik weet zo direct eigenlijk geen echt goed uitgewerkte oplossing.

Veel mensen gebruiken IDJC om te broadcasten. Uitstekende software, maar je moet wel JACK draaien en dus kan je niet zomaar eender welk audioprogramma naast IDJC draaien, en de versie van IDJC die momenteel in Ubuntu zit heeft enkele problemen met het afspelen van mp3's :/ (Ogg Vorbis werkt prima)

Toevallig ben ik momenteel zelf bezig met het implementeren van een Icecast/Shoutcast broadcast-mogelijkheid in het open source DJ-programma mixxx. Dit kan met zowel ALSA als JACK werken. Een leuk programma, maar om te broadcasten missen er nog een aantal dingen. De versie die in februari zal uitkomen zal waarschijnlijk in ieder geval webcasting ondersteunen via Icecast en Shoutcast. Ik weet niet hoe de status zal zijn van de playlist/library en of ik de mp3 encoder en microfoon-support erin krijg tegen februari, maar als alles goed gaat, dan zal Mixxx een goede webcast-mogelijkheid hebben in de volgende versie van Ubuntu (Ubuntu Hardy Heron 8.04 in april)

Ik hoop dat je voorlopig vooruit kan met IDJC of een ander alternatief.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

VIPJeff

  • Gast
SHOUTcast en dergelijke
« Reactie #10 Gepost op: 2008/01/06, 20:47:40 »
Okee.. ik hou het in de gaten :)