Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Afsluit problemen met P-III en Ubuntu HA2  (gelezen 1594 keer)

Afsluit problemen met P-III en Ubuntu HA2
« Gepost op: 2008/01/03, 00:38:54 »
Ik weet dat dit een oude computer is maar ik gebruik hem in mijn werkplaats om op het internet informatie op te zoeken en dat gaat perfect. Alleen als ik Ubuntu aangeef dat hij mag afsluiten blijft hij na dat de oranje balk is verdwenen met dat Ubuntu scherm staan en de computer zelf sluit ook niet af.
Hulp, advies en verkoop computer hard- en software windows & Linux www.ccamstelveen.nl

Ralphius

• Gast
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/03, 00:58:04 »
ik heb dit nog nooit voorgehad, maar ik zou in de eerste plaats in je grub de lijn van je kernel editeren en daar quiet splash locale=nl_NL verwijderen, booten, dan eens uitzetten en je ziet dan het uitschakelen van de processen voorbijkomen, en zo zou je ook kunnen zien bij welk punt hij juist blijft hangen. als je dat weet sta je al een stuk verder...

maar ik denk dat je dat ook kan zien door een of andere log file of zo te bekijken, ergens in /etc/dev/ of zo, maar misschien weet iemand anders dat wel beter...

groet...

« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/03, 01:04:42 »
Volgens mij is dit de oplossing:

gksudo gedit /boot/grub/menu.lst

regel hieronder wijzigen in:

# defoptions=quiet splash acpi=force

sudo update-grub

Maar waarom HA2?

« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/03, 10:37:29 »
Ik ga dit proberen, bedankt zover.

Waarom Hardy Alpha 2? omdat dit de eerste is die mijn Ralink wi-fi usb stick goed ondersteund.
Hulp, advies en verkoop computer hard- en software windows & Linux www.ccamstelveen.nl

« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/03, 10:54:29 »
Nee, helaas gaat mijn pc nog steeds niet vanzelf uit.

Offline kennywest

• Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/03, 11:03:01 »
Dit is:
- ofwel een bug in uw ACPI hardware (heeeel waarschijnlijk)
- ofwel een bug in de 2.6.24rc kernel. Die 2.6.24 kernel is nog niet uit. Momenteel zitten ze op 2.6.23.9.
Ik zou er me persoonlijk niets van aantrekken en wachten op de finale versie van Hardy Heron. Hij is tenslotte nog in alpha fase, wat wil zeggen dat er sowieso bugs inzitten.

Offline panzervos

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/11, 13:52:35 »
Citaat van: EljoPc
Ik weet dat dit een oude computer is maar ik gebruik hem in mijn werkplaats om op het internet informatie op te zoeken en dat gaat perfect. Alleen als ik Ubuntu aangeef dat hij mag afsluiten blijft hij na dat de oranje balk is verdwenen met dat Ubuntu scherm staan en de computer zelf sluit ook niet af.
Ik had tot gisteren exact hetzelfde probleem op mijn PIII-450 met Ubuntu 7.10 (met 6.06 had ik dit probleem niet).
Het volgende heeft bij mij het probleem opgelost:
Open een terminal en type:
sudo gedit /etc/modulesen voeg onderaan toe:
apm power_off=1Sla het bestand op, herstart de pc en probeer nu eens af te sluiten.

Noot:
De oplossing die Maarten123 gaf resulteerde bij mij in een systeem dat niet meer wil booten, omdat de hardware blijkbaar geen ACPI ondersteund.
Raar omdat het systeem zelf aangaf (tussen het grub menu en "loading"-scherm) dat dit de oplossing zou zijn:
[   0.000000] ACPI: BIOS age (1999) fails cutoff (2000), acpi=force is required to enable ACPI

« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/12, 00:11:05 »
Bedankt ik ga dit proberen