Voor hulp bij en discussie over
Ubuntu
Kubuntu
Edubuntu
Xubuntu
Je bent niet ingelogd.
Een tijdje terug had ik al eens geschreven over Edubuntu met een KDE desktop en waarom ik het zo makkelijk vind. Dat had ik dus prima voor elkaar, alles werkte zoals het hoorde. Alleen begon ik me steeds meer te irriteren aan het menu. Doordat alle programma's van Gnome en KDE zo ongeveer door elkaar staan gaf dat een nogal rommelige en onoverzichtelijke indruk. Omdat ik nu eenmaal als persoonlijke voorkeur de KDE desktop heb en ik de 'extra' programma's van Edubuntu niet gebruik, ben ik maar eens verder aan het knutselen geslagen.
Om te beginnen: Kubuntu installeren. Een hele schone installatie, zelfs /home moest er aan geloven (niet zo erg als het lijkt, van de belangrijkste bestanden heb ik een backup). Na installatie even de noodzakelijke zaken regelen (videodriver en updates) en vervolgens met behulp van Adapt Manager het pakket ltsp-server-standalone geïnstalleerd.
Hierna de /etc/network/interfaces en de /etc/dhcp3/dhcpd.conf aanpassen en de computer opnieuw opgestart.
Daarna de 3e stap, de client omgeving bouwen.... en zelfs dat gaat zo goed als automatisch: sudo ltsp-build-client en een stevige bak koffie later is LTSP klaar voor gebruik. De client opstarten en zowaar: Kubuntu met LTSP. Snel en schoon.
Ik moest nog een paar aanpassingen doen aan de lts.conf (let op: die staat in /var/lib/tftpboot/ltsp/i386. De versie die in /opt/ltsp/i386/etc staat wordt niet gebruikt!), omdat de Dell GX1 anders niet de juiste resolutie pakt. Ook heeft de geluidskaart van de Dell wat bekende problemen, dus moest de /opt/ltsp/i386/etc/modules ook nog even voorzien worden van wat wijzigen. Daarna opnieuw een image genereren met sudo ltsp-update-image en alles draait weer als vanouds. Alleen heb ik nu alleen KDE en geen 'vervuiling' van een Gnome desktop.
Al met al een leerzaam experiment, vooral het aanpassen van de dhcpd.conf was een leuke uitdaging.
Ubuntero van de maand - Juli 2008 - Stani
01-07-2008
Ubuntero van de maand - Juni 2008 - SeySayux
01-06-2008
Ubuntero van de maand - Mei 2008 - Laacque
01-05-2008
Ooievaar brengt “Ruige Reiger”!
24-04-2008
Hardy Release Parties 2008
15-04-2008
Ubuntu demonstratie 19 april a.s. in Apeldoorn
10-04-2008