Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Een FAT32-schijf met een label in hoofdletters  (gelezen 2581 keer)

Nozem

  • Gast
Een FAT32-schijf met een label in hoofdletters
« Gepost op: 2006/06/23, 18:52:06 »
Beste allemaal,

onlangs maakte ik een FAT32-partitie aan om makkelijk bestanden te kunnen gebruiken onder zowel Ubuntu als Windows. De partitie wordt herkend door beide systemen maar heeft

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Een FAT32-schijf met een label in hoofdletters
« Reactie #1 Gepost op: 2006/06/23, 20:22:31 »
Probeer het met sudo nano /etc/fstab aan te passen ==> vervang SCHIJFNAAM door Schijfnaam

Nozem

  • Gast
Een FAT32-schijf met een label in hoofdletters
« Reactie #2 Gepost op: 2006/06/23, 20:30:20 »
Dank voor je antwoord Kiwinote! Ik loop echter tegen het feit aan dat er in mijn fstab geen schijfnamen worden genoemd wanneer ik het via het door jouw opgegeven commando open. Het ziet er bij mij als volgt uit:


# /etc/fstab: static file system information.
#
#            
proc                  /proc       proc    defaults        0       0
/dev/sda9          /ext3                 defaults,errors=remount-ro 0       1
/dev/sda1          /media/sda1       ntfs    defaults,nls=utf8,umask=007,gid=46 0       1
/dev/sda10        /media/sda10     ntfs    defaults,nls=utf8,umask=007,gid=46 0       1
/dev/sda5          /media/sda5       ntfs    defaults,nls=utf8,umask=007,gid=46 0       1
/dev/sda6          /media/sda6       ntfs    defaults,nls=utf8,umask=007,gid=46 0       1
/dev/sda7          /media/sda7       vfat    defaults,utf8,umask=007,gid=46 0       1
/dev/sda8          none                  swap    sw              0       0
/dev/hda           /media/cdrom0    udf,iso9660 user,noauto     0       0

Is er iets dat ik wellicht moet toevoegen?

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Een FAT32-schijf met een label in hoofdletters
« Reactie #3 Gepost op: 2006/06/23, 20:36:08 »
Ik dacht dat je mount-naam bedoelde ipv label.
Misschien dat gksudo nautilus werkt om daar de label aan te passen.

budster

  • Gast
Een FAT32-schijf met een label in hoofdletters
« Reactie #4 Gepost op: 2006/06/23, 20:39:08 »
ik denk dat je dat kan veranderen bij system -> administration -> device manager.

Je harddisk opzoeken en daar de partitie naam veranderen.

Mijn drives hebben alleen geen namen dus ik weet niet heel zeker of de namen er ook bij staan.

Nozem

  • Gast
Een FAT32-schijf met een label in hoofdletters
« Reactie #5 Gepost op: 2006/06/23, 21:07:28 »
Ik heb zojuist beide methoden geprobeerd, helaas zonder resultaat... 'gksudo nautilus' geeft me de volgende melding:

GnomeUI-WARNING **: While connecting to session manager:
Authentication Rejected, reason : None of the authentication protocols specified are supported and host-based authentication failed.


Het advies van Budster heb ik (denk ik) ook opgevolgd.. mijn versie van Ubuntu is Nederlands, dus ik ga ervanuit dat je Systeem -> Beheer -> Apparaatbeheer bedoeld. Ik kan hier wel de string met de naam van de schijf vinden, maar kan deze helaas niet aanpassen. Ook via Systeem -> Beheer -> Schijven kan ik niets aanpassen. Sterker nog, dit programma somt slechts de partities op, niet hun namen.

Ach nou ja, het is ook niet erg belangrijk ofzo hoor.. gewoon iets waarvan ik me afvroeg of ik het kon veranderen. Bedankt voor de antwoorden in ieder geval!

budster

  • Gast
Een FAT32-schijf met een label in hoofdletters
« Reactie #6 Gepost op: 2006/06/23, 21:09:57 »
Als dubbel klikt op de string dan kan deze aangepast worden, tenminste bij mij.

Nozem

  • Gast
Een FAT32-schijf met een label in hoofdletters
« Reactie #7 Gepost op: 2006/06/23, 21:45:08 »
Ja dat klopt, alleen wijzigt de naam weer in het originele label wanneer ik op Enter druk. Wellicht dien ik het programma uit te voeren met sudo.. ff testen..

edit: nee, lukt ook niet.. ik start met sudo hal-device-manager en zoek dan mijn partitie.. de string bij volume.label verandert elke keer weer terug.. typisch :)

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Een FAT32-schijf met een label in hoofdletters
« Reactie #8 Gepost op: 2006/06/23, 21:58:20 »
Probeer nog eens nadat de schijf niet meer gemount is ;)

Nozem

  • Gast
Een FAT32-schijf met een label in hoofdletters
« Reactie #9 Gepost op: 2006/06/23, 22:58:51 »
Hmmm, oke.. zou je me wellicht kunnen zeggen hoe ik dat moet doen?

Ik ben nogal een leek op het gebied van Linux, dus vraag ik me af of ik gewoon een #-symbool in mijn fstab kan plaatsen of moet ik misschien op andere wijze als root de partitie unmounten? En hoe krijg ik de schijf vervolgens weer gemount?

Ik ben namelijk een beetje bang dat ik dingen beschadig...

budster

  • Gast
Een FAT32-schijf met een label in hoofdletters
« Reactie #10 Gepost op: 2006/06/23, 23:08:39 »
Systeem -> administration -> disks

Dan kan je grafisch unmounten,

anders moet je doen umount /dev/[je disk die je wilt unmounten]

Maar in ieder geval geen # in je fstab zetten, deze word alleen gelezen bij opstarten, afsluiten, mount en umount..... maar al je er een # voor zet kan je dus niet meer unmounten of mounten, en zal de schijf bij opnieuw opstarten ook niet gemount worden.

Nozem

  • Gast
Een FAT32-schijf met een label in hoofdletters
« Reactie #11 Gepost op: 2006/06/24, 08:16:19 »
Typisch, ik heb het zojuist geprobeerd met een ge-unmounte schijf, maar helaas: ook in deze situatie verandert de string weer terug. Ook het gksudo nautilus commando geeft me geen wijzigrechten.

Offline woteb

  • Lid
Een FAT32-schijf met een label in hoofdletters
« Reactie #12 Gepost op: 2006/06/24, 16:45:31 »
Het antwoord is heel simpel: Vanuit Windows even naar de eigenschappen van de bewuste schijf gaan (Deze computer, rechtermuisknop op de bewuste partitie klikken enz.....) Daar heb je de mogelijkheid om de naam van de partitie te veranderen, en voila.....
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Nozem

  • Gast
Een FAT32-schijf met een label in hoofdletters
« Reactie #13 Gepost op: 2006/06/24, 18:53:36 »
Nee helaas woteb, in Windows wordt het label wel normaal getoond. Ook als ik in dit besturingssysteem de eigenschappen opvraag ziet alles er normaal uit.

Offline woteb

  • Lid
Een FAT32-schijf met een label in hoofdletters
« Reactie #14 Gepost op: 2006/06/24, 19:39:38 »
Citaat van: Nozem
Nee helaas woteb, in Windows wordt het label wel normaal getoond. Ook als ik in dit besturingssysteem de eigenschappen opvraag ziet alles er normaal uit.
Rechtermuisknop ==> eigenschappen

Daar zie je een aantal tabbladen, waarvan Algemeen de eerste is. Hieronder zie je de naam van de partitie. Deze verander je en klik dan op -TOEPASSEN- en op -OK-

Je komt weer terug in het venster -DEZE COMPUTER- en druk op de -F5- toets (verversen). Je ziet nu dat de naam van de partitie is veranderd.

Zojuist even getest, en het werkt bij mij in ieder geval wel. Veel succes
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Nozem

  • Gast
Een FAT32-schijf met een label in hoofdletters
« Reactie #15 Gepost op: 2006/06/24, 21:29:09 »
Eh, ik heb het gevoel dat hier een beetje sprake is van miscommunicatie. :)  Ik h

Offline Dave

  • Lid
Een FAT32-schijf met een label in hoofdletters
« Reactie #16 Gepost op: 2006/07/19, 07:22:35 »
met de installatiecd (schijfindeling) zou het daar niet mee lukken?