Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: XGL en Compiz installeren: een paar vragen vooraf  (gelezen 3602 keer)

Nozem

• Gast
XGL en Compiz installeren: een paar vragen vooraf
« Gepost op: 2006/06/14, 19:34:09 »
Beste allemaal,

na het zien van diverse screenshots, video's en enthousiaste forumberichten ben ik erg benieuwd geworden naar het werken met XGL en Compiz in Ubuntu. Het is me echter ook opgevallen dat het geen sinecure is om deze software te installeren. Voordat ik me er aan waag heb ik dan ook een aantal vragen:

1. Ik heb een AMD 64 processor, maar de 32-bits versie van Ubuntu. Sommige How-to's lijken te suggereren dat er problemen kunnen optreden op dit soort configuraties. Klopt dat?

2. In mijn PC zit een Nvidia Geforce 6800 (vanilla). Is er iemand die problemen heeft ondervonden met deze kaart?

3. Graag zou ik in de toekomst, wanneer de GRUB-loader verschijnt, willen kiezen uit ofwel mijn huidige GNOME-configuratie ofwel de nieuwe met XGL en Compiz. Is dit mogelijk? Is er iemand die toevallig een verwijzing heeft naar een daarop gebaseerde How-to?

Offline nicolas

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2006/06/14, 19:49:21 »
Ik heb voor Ubuntu met XGL een aparte partitie gemaakt, en die kies die vanuit GRUB. Een alternatief zou zijn om Ubuntu in een VMware omgeving te hebben (kun je downloaden vanaf www.vmware.com)  en deze inrichten met XGL.
Nico Veenkamp
Open Source Solutions for Internet

budster

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2006/06/14, 19:59:32 »
1) geen idee
2) geen idee
3) Ja hoor, geen probleem als je een ubuntu install doet en ziet een andere os aanwezig windows, bsd of andere linux dan word aangeboden om een dual (of tripple) boot te maken. je hoeft dan alleen aan te geven dat je dat wilt de rest gaat vanzelf. Het is alleen wel zo dat Grub uit de laatste install word gebruikt. Dus mocht je iets willen veranderen moet je dit doen vauit je laatste install. Of Grub draaien vanuit een andere install maar dan moet je wel met de hand de andere os'en toevoegen.

Een dual boot is erg aan te raden als je wilt gaan experimenteren, tenminste als je die computer ook voor 'normaal' gebruik gebruikt.

Nozem

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2006/06/14, 20:42:20 »
Dank Nicolas en Budster, dat zijn goede suggesties en opmerkingen...! Een aparte partitie voor een XGL-Ubuntu versie, tsja waarom ook niet?. Ik maak hieruit overigens op dat XGL en Compiz de huidige displaymanager compleet vervangen? Dat het dus niet mogelijk zou zijn om 1 Ubuntu-installatie zo te configureren dat deze met ofwel in de XGL-modus ofwel de standaardmodus start?

Offline zappa

• Lid
    • http://www.c3c.be
« Reactie #4 Gepost op: 2006/06/14, 21:30:32 »
Citaat van: Nozem
Dank Nicolas en Budster, dat zijn goede suggesties en opmerkingen...! Een aparte partitie voor een XGL-Ubuntu versie, tsja waarom ook niet?. Ik maak hieruit overigens op dat XGL en Compiz de huidige displaymanager compleet vervangen? Dat het dus niet mogelijk zou zijn om 1 Ubuntu-installatie zo te configureren dat deze met ofwel in de XGL-modus ofwel de standaardmodus start?
Ik heb hier een week geleden of zo een volledige 'how-to' gepost :)
Geen ideen voor een NVIDIA, maar bij lukte het ook niet de eerste keer hoor ;)

Anyway, ja, je kan dat gemakkellijk in dezelfde installatie. Ik heb dat ook in mijn post gezet. Dan kan je kiezen bij inloggen, zoals bv. tss KDE en GNOME. Wat ik je ook aanraad is om het eerst wat te testen met een .Xsession in je home map. Zo kan je testen zoveel je wil tot het werkt. Je kan heel gemakkeijk vanop een command line rm /home/nozem/.Xsession doen en rebooten. Je doet immers geen 'system-wide' veranderingen. Suc6 ;)

http://forum.ubuntu-nl.org/topic/1660

« Reactie #5 Gepost op: 2006/06/14, 22:01:08 »
XGL is en blijft een vieze hack en het zal nooit "production ready" zijn. De AIGLX aanpak van Red Hat (komt ook in Ubuntu Edgy) is een stuk netter. Maar tot die tijd is het inderdaad leuk om mee te spelen, maar zoveel mogelijk afgeschermd van de rest.

mbank

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2006/06/15, 10:14:24 »
Citaat van: Dennis
XGL is en blijft een vieze hack en het zal nooit "production ready" zijn. De AIGLX aanpak van Red Hat (komt ook in Ubuntu Edgy) is een stuk netter. Maar tot die tijd is het inderdaad leuk om mee te spelen, maar zoveel mogelijk afgeschermd van de rest.
Betekend dit dat AIGLX in edgy komt te zitten ipv XGL, of misschien beide?

shivan

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2006/06/21, 20:15:21 »
Dit is heel goed mogelijk hoor :)
Ik heb het zelf ook gedaan en werkt .
Ik kan bij de grafische login nu gewoon kiezen welke sessie ik wil starten , hetzij gnome of xgl met gnome .
Ik heb tot dusver geen enkel probleem ondervonden , zij het dat het opzich redelijk vlot werkt , maar wel merkt dat het nog niet helemaal optimaal gaat zoals het zou moeten gaan .
Ik gebruik overigens een ATI radeon 9550 .
Ik heb het geinstalleerd volgens deze howto .
http://www.compiz.net/viewtopic.php?id=389
Het zou dus in mijn ogen ook gewoon op een nvidia kaart moeten lukken .
Daarvoor volg je deze howto ,
http://www.compiz.net/viewtopic.php?id=652

Maar eerlijk gezegd vind ik het allemaal wat teveel eyecandy hoor .
Bewegende menu's , pagina's die in het klein onderin worden geladen etc etc .
Je moet er van houden !

Nozem

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2006/06/22, 21:48:09 »
Zo, inmiddels heb ik een paar dagen geleden XGL en Compiz ge

Offline bartek

• Lid
    • http://bartek.blogsome.com
« Reactie #11 Gepost op: 2006/06/23, 13:17:30 »
Vanochtend werd ik wakker met een kater (tsja) en geloof me.. wapperende vensters zijn dan
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Nozem

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 2006/06/23, 18:46:03 »
Haha, nee het was