Voor hulp bij en discussie over
Ubuntu
Kubuntu
Edubuntu
Xubuntu
Je bent niet ingelogd.
Waarom Edubuntu? In mijn geval: ik had nog een paar computers staan die niet echt meer voldoen voor de installatie van Kubuntu (2 maal een Dell Optiplex GX1 P3 450 MHz met 128MB geheugen, een 6 Gb harddisk en een zwaar verouderde videokaart + een Dell Latitude LS laptop met dezelfde specs). Verder nog een computer van mijn vriendin (AMD 2600+, 256MB geheugen, dualboot XP en Kubuntu) met een chronisch gebrek aan schrijfruimte. Er is een computer aanwezig die als server/werkstation diens kan doen (een AMD64 3200+ met véél opslag (1,5 Tb) en ruim voldoende geheugen (2 Gb). Nu zijn zowel mijn vriendin als ik gewend aan Kubuntu. Dat was dus even een probleem: Edubuntu komt standaard met Gnome en niet met KDE. En om nu iedere keer met het inloggen aan te moeten geven dat je een KDE desktop wilt hebben begint irritant te worden na een paar keer. De oplossing is gevonden (sudo update-alternatives --config x-session-manager). Verder wilde ik op de server de 64-bits versie hebben. Alleen de thin-clients zijn 32-bits. Ook hier is uiteindelijk de oplossing voor gevonden en de installatie kon beginnen.
Bijkomende voordelen: omdat alles op de server wordt opgeslagen is een backup van de home mappen een fluitje van een cent, programma's hoeven maar op één plaats geïnstalleerd te worden en de werkstations (thin-clients) kunnen letterlijk licht en stil zijn (geen hd, geen fd en de hoeveelheid geheugen is ook niet zo belangrijk). Welke computer je ook pakt, je hebt altijd al je documenten en eigen desktop/instellingen.
Nadelen zijn er natuurlijk ook: Geeft de server de pijp aan Maarten, dan kan niemand meer werken op de computer en bijvoorbeeld GoogleEarth gaat niet bepaald lekker (maar dat deed het ook al niet op de computers toen ze zelf een besturingssysteem hadden).
De snelheid? Bij normaal gebruik is het zeer werkzaam. Je merkt niet eens dat je via het netwerk aan het werk bent. De snelheid wordt in hoge mate bepaald door het geheugen op de server (daar moeten alle programma's draaien), de processor van de server en de snelheid van het netwerk. Als je het echt leuk wilt doen, gebruik dan een gigabit netwerk op het gedeelte waar de thin-clients aan hangen (zelf doe ik het met een 100 MB netwerkje en dat bevalt prima in mijn situatie)
Installatie basis:
- Installeer Edubuntu 64bit. Als er gevraagd wordt om de primaire netwerkkaart: Dit is de netwerkkaart die verbonden is met het internet.
- Installeer de Restricted Drivers
- Installeer de Updates
- Installeer KDE (sudo apt-get install kubuntu-desktop) indien gewenst
- Installeer Xfce (sudo apt-get install xubuntu-desktop) indien gewenst
- Instellen default desktop (sudo update-alternatives --config x-session-manager) (alleen als ook Kubuntu en/of Xubuntu desktop geïnstalleerd is)
- Installeer 32-bit client chroot (sudo ltsp-build-client –arch i386) KOFFIETIJD 
- Maak, indien nodig, een lts.conf in /var/lib/tftpboot/ltsp/i386/ (voor 32-bit clients) en /var/lib/tftpboot/ltsp/amd64/etc (voor 64-bit clients).
Update de ltsp chroots (32-bit):
- Kopieeer de sources.list (sudo cp /etc/apt/sources.list /opt/ltsp/i386/etc/apt/)
- sudo chroot /opt/ltsp/i386
- mount -t proc proc /proc
- apt-get update
- apt-get upgrade
- umount /proc
- Verlaat de chroot (exit of CTRL+D)
- Zorg dat de laatste kernels gebruikt worden (sudo ltsp-update-kernels --arch i386)
- Update de bootimage (sudo ltsp-update-image --arch i386)
Update de ltsp chroot (64-bit)
- Kopieeer de sources.list (sudo cp /etc/apt/sources.list /opt/ltsp/amd64/etc/apt/)
- sudo chroot /opt/ltsp/amd64
- mount -t proc proc /proc
- apt-get update
- umount /proc
- Verlaat de chroot (exit of CTRL+D)
- Zorg dat de laatste kernels gebruikt worden (sudo ltsp-update-kernels)
- Update de bootimage (sudo ltsp-update-image)
Ik begrijp niets van je beweeg redenen, als het toch gaat om oude pc's dan zou je toch Xubuntu kunnen proberen ?
Edubuntu heb ik nu als proef draaien omdat mij verteld was dat ie op onderwijs is gericht.
Nou viel dat even tegen.
Zeer beperkte programma's voor kids en alles in het engels uiteraard.
Op dit vlak heeft Edubuntu nog erg ver te gaan.
Ik laat de kleine meid dan maar weer spelen met dure windows software: Comfy
Monk.
Monkwarrior schreef:
Ik begrijp niets van je beweeg redenen, als het toch gaat om oude pc's dan zou je toch Xubuntu kunnen proberen ?
Xubuntu heb ik geprobeerd: zowel op de GX1 als op de Latitude weigerde Xubuntu te installeren (Kubuntu ook vanaf 6.10, maar dat had alles te maken met het geheugen). Een tweede reden: iedereen hier in huis gewend is aan KDE (om precies te zijn Kontakt). Derde reden: Kosten.... Om leuk te kunnen werken met die oude computers zal er nog een CD-Rom speler in geplaatst moeten worden (slimline types, niet bepaald de goedkoopsten dus) en grotere harde schijven (6 GB zit nogal snel vol). En nee een externe is geen optie, er is geen mogelijkheid om via USB te booten.. Vierde reden: Snelheid
. Vijfde reden: Onderhoud
. Zesde reden: als een thin-client de geest geeft hoef ik alleen maar een ander oud systeem aan te sluiten. Ik hoef niets om te zetten of te veranderen. En welke computer je ook pakt: iedere gebruiker houdt zijn eigen instellingen...
Monkwarrior schreef:
Edubuntu heb ik nu als proef draaien omdat mij verteld was dat ie op onderwijs is gericht.
Nou viel dat even tegen.
Zeer beperkte programma's voor kids en alles in het engels uiteraard.
Op dit vlak heeft Edubuntu nog erg ver te gaan.
Tsja, dat het op onderwijs gericht zou zijn heb ik ook nooit helemaal begrepen. Het staat inderdaad ook zo op de website. LTSP is gewoon overal inzetbaar. Dat het voor het 'onderwijs' zou zijn is dus voor mij geen reden geweest om het te installeren. Met de taal heb ik hier geen probleem.... alles in het Nederlands (tenminste de programma's die ik gebruik) 
Laatst bewerkt door stormzoeker (08-11-2007 13:46:39)
Juist wegens LTSP en thin clients is de ZDnet Education blogger Chris Dawson enthousiast over Edubuntu:
http://education.zdnet.com/?p=1047
Mooie post stormzoeker,
je keuze voor edubuntu vind ik een hele goede. De naam edubuntu is idd niet zo goed gekozen blijkbaar. Ik vermoed dat het de bedoeling was om een schoolversie te ontwikkelen maar dat het team wat weggeëvolueerd is van die doelstelling.
Ik vond de software voor kids in Edubuntu ook beneden de maat. En wezenlijk is dat erg jammer. Ze laten een kans liggen om kinderen op jonge leeftijd al met Linux/Ubuntu aan de slag te gaan en spelenderwijs van alles te leren.
Jammer dat er geen lekkere educatieve software voor kids onder de twaalf is. Ik hoop altijd maar dat ik t gewoon over het hoofd zie.
laacque schreef:
Jammer dat er geen lekkere educatieve software voor kids onder de twaalf is. Ik hoop altijd maar dat ik t gewoon over het hoofd zie.
Even rondgekeken in adept... Gcompris misschien iets? Ik heb hier geen kids van beneden de twaalf meer rondlopen. Alleen mijn kleinzoon, maar die kruipt nog niet eens 
Inderdaad een heel slimme oplossing.
Denk voor gezinnen ook heel bruikbaar want nu hoeft iedereen niet aan de nieuwste hardware immers en is 1 zwaardere computer al genoeg.
Of begrijp ik het niet helemaal.
Alleen hoe je die andere nu opstart zonder HD en direkt naar de server verwijst is me niet duidelijk. Je maakt op de server een gebruiker aan net als op je gewone installatie? Dus feitelijk draai je meerdere gebruikers gelijk op 1 systeem?
Kijk maar eens op de blog van Christopher Dawson, die legt het uit:
http://education.zdnet.com/?p=1047
Dave schreef:
Alleen hoe je die andere nu opstart zonder HD en direkt naar de server verwijst is me niet duidelijk. Je maakt op de server een gebruiker aan net als op je gewone installatie? Dus feitelijk draai je meerdere gebruikers gelijk op 1 systeem?
De clients booten vanaf het netwerk met PXE (je netwerkkaart moet dit wel ondersteunen, tegenwoordig meestal het geval. Als je in de Bios een optie Boot from Lan o.i.d. hebt staan, dan zet je die bovenaan bij de bootdevices).
Je maakt gewoon de gebruikers aan die je nodig hebt op de server (heb hier 5 gebruikers) en alle gebruikers kunnen gewoon tegelijk gebruik maken van hun computer onder hun eigen account. Voor de gebruiker zelf is het helemaal niet zichtbaar dat hun computer eigenlijk helemaal geen software heeft. Alleen als er 3 tegelijk in gaan loggen, dan duurt het even iets langer voordat het systeem opgestart is 
Dat die ouderwetse serverbased computing nog eens handy zou zijn zeg 
Als je spelletjes voor kinderen zoekt, moet je inderdaad gcompris installeren.
Ik heb het als package in Ubuntu geinstalleerd. Met een aparte login en de taalinstellingen voor deze login op Nederlands was het voor mijn dochter van 5 zeer goed te gebruiken.
Kirsti
bedankt voor het antwoord stormzoeker
Ik ben ook eens aan het proberen met Edubuntu en clients.
Misschien een domme vraag, maar om bv iets of wat goed met fotosoftware of spelletjes overweg te kunnen... welke pc moet dan een stevige grafische kaart hebben? De "server" of de client?
Edit: Als ik de client probeer op te starten krijg ik steeds de fout PXE-E53: No boot filename received en wordt de grub opgestart. Enig idee iemand?
Nog een editje: Stormzoeker, het begint me meer en meer te interesseren na er een volledige namiddag mee bezig te zijn geweest! Maar wát moet ik precies op de server en wat precies op de client installeren?
Dank je!
Kris
Laatst bewerkt door Scormen (02-12-2007 20:17:48)
Ubuntero van de maand - Juli 2008 - Stani
01-07-2008
Ubuntero van de maand - Juni 2008 - SeySayux
01-06-2008
Ubuntero van de maand - Mei 2008 - Laacque
01-05-2008
Ooievaar brengt “Ruige Reiger”!
24-04-2008
Hardy Release Parties 2008
15-04-2008
Ubuntu demonstratie 19 april a.s. in Apeldoorn
10-04-2008