Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Foutje met rechten nav verplaatsen /Home naar ander partitie  (gelezen 1703 keer)

Offline joseph

• Lid
Foutje met rechten nav verplaatsen /Home naar ander partitie
« Gepost op: 2007/10/20, 23:23:22 »
Heb een probleempje.

Heb mijn /home verplaatst naar een aparte partitie (sda3).
Had n.l. alles op 1 partitie staan (sda1) met alleen een swap erbij na installatie van de 7.04.
Wilde voor de toekomst mijn /home verplaatsen om makkelijker een nieuwere danwel andere versies van Ubuntu te kunnen installeren zonder verlies of heen en weer gekopieer van persoonlijke bestanden.
(Partities voor de besturing na succesvol verplaatsen /home ook nog verkleinen naar ca 30GB zodat ik een paar versies naast elkaar kan zetten, een werk/gebruik en een experimenteer/knoei exemplaar naast elkaar).

De grote partitie sda1 wijzigen, aanpassen e.d. naar sda1 en sda3 (sda2 is swap) is gelukt.
Heb via een howto op Ubuntu Blog van Carthik de /home gekopieerd en veranderd (oude /home verplaatst naar /old_home).
Met die kanttekening dat de opdracht 'find . -depth -print0 | cpio -null -sparse -pvd /mnt/newhome niet werkte waarop ik het kopieren via MC heb gedaan.
Daarop de nieuwe /home gemaakt en gemount aan de gekopieerde bestanden.
Ook de fstab aangepast met de regel '/dev/sda3 /home ext3 nodev,nosuid 0 2'

Echter bij het heropstarten kreeg ik de foutmelding:
Citaat van: Foutmelding 1
Uw bestand $Home/.dmrc heeft onjuiste toegangsrechten en wordt niet gebruikt. Hierdoor wordt de standaard-sessie en taal niet opgeslagen. Het bestand moet eigendom zijn van de gebruiker en moet toegangsrechten: 644 hebben. De $Home map (de persoonlijke map van de gebruiker) moet eigendom zijn van de gebruiker en mag niet beschrijfbaar zijn door andere gebruikers
Vervolgens volgde nog de foutmelding:
Citaat van: Foutmelding 2
Het Gnome sessiebeheer kon het bestand '/home/...../ICEauthority' niet vergrendelen. Dit kan komen door een onbeschrijfbare map. Het zou helpen als u een foutrapport indient. U kunt in tussentijd gebruikmaken van de 'failsafe'-sessie
Denk zelf dat ik de rechten heb verknoeid door via MC (sudo mc) te werken en wilde dus m.b.v. chown commando (ergens op dit forum gelezen: chown -R maxim:maxim maxim) proberen de rechten terug te zetten.
Echter opstarten in recovery lukt niet.
Moet mijn root-wachtwoord invoeren of ingeven.
Wachtwoord wordt echter niet geaccepteerd (geen capslockgevalletje) en levert 1e en 2e foutmelding weer op.

Ik heb mijn bestanden wel op diverse manieren opgeslagen.
Namelijk dmv kopie op een externe (USB) harde schijf (fat32).
Maar heb ook die externe harde schijf in tweeen gedeeld omdat ik ergens had gelezen dat in fat32 juist de rechten verloren gaan.
Die tweede partitie is ext3 en daarop staat ook de complete /home als backup.
Zal echter dezelfde rechtenfout hebben omdat hij op dezelfde manier is gekopieerd als die in de nieuwe /home op sda3.
Kan dus eventueel wel een compleet nieuwe installatie doen maar wil dat eigenlijk niet. Wil n.l. weten wat ik nu eigenlijk fout heb gedaan en hoe dat evt. op te lossen is in het kader van nooit te oud om te leren.

Kortom ik heb de vragen:
- kan ik nog in de geinstalleerde versie (7.04) van Ubuntu komen
- zo ja, hoe moet ik dat dan doen (zowel in huidige versie komen alsook die partitie benaderen, mounten?)
- wat moet ik aanpassen

Offline joseph

• Lid
Foutje met rechten nav verplaatsen /Home naar ander partitie
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/21, 01:45:04 »
Ben wat verder gekomen maar e.a. is nog niet opgelost.

Vanaf livecd bleek ik de map te kunnen benaderen.
Kon echter mijzelf niet als gebruiker eigenaar maken omdat hij foutmeldigng gaf onjuiste gebruiker.
gksudo nautilus leverde in eerste instantie ook niets op omdat mijn gebruikersnaam niet in de lijst stond.
Eigenaar en groep op root gezet. Verder eigenaar, groep en anderen recht gegeven op lezen en schrijven.

Bij opstarten kreeg ik foutmelding 1 maar daarna startte systeem door.
Vervolgens via gksudo nautilus groep en eigenaar op mijn gebruikersnaam gezet. Eiggenaar en groep lees en schrijfrechten gegeven en anderen geen toegang.
Weer opstarten weer foutmelding 1.
Hierop alleen eigenaar lees en schrijfrechten gegeven en de rest geen.
Weer opstarten en weer @# foutmelding 1.

Kan evt. nog bij de optie Uitvoeren van bestand toestaan aanvinken maar overzie niet het gevolg (mbt beveiling).

Zaak draait weer en alle bestanden /home zijn er maar vraag blijft hoe ik het juist oplos.
Hoe krijg ik die foutmelding weg?
Wat betekend die 644 m.b.t. dat toegangsrechtenverhaal?

Edit:
Ubuntu is zo logisch dat het je ontgaat na al die jaren blauweschermen-koffiedik-kijken.
Antwoord stond uiteindelijk gewoon in de foutmelding zelf.
Kwartje viel na lezen over permissies, eigendom etc in de wiki over
Werken in de Terminal.
Met chmod de rechten van de groep en anderen op alleen lezen gezet van /home/.dmrc.
En e.a. start weer correct op zeker na aanpassen van de  /dev/sda3 naar de juiste UUID in fstab.