Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: NFS is niet moeilijk  (gelezen 8272 keer)

NFS is niet moeilijk
« Gepost op: 2007/09/04, 20:54:09 »
Als je weet hoe het moet...

Ik ben niet zo thuis in Linux. Het heeft me 3 avonden gekost van lezen en googelen om uit te vogelen hoe ik 2 linux systemen met elkaar kan laten kletsen. Gedeelde mappen werkte niet. Ondanks alle uitleg. De machines zagen elkaar wel, maar niets op de machines. Uiteindelijk heb ik vanmiddag een vriend te raad gebelt.

Samenvatting van de les die het wel deed:

Een eye-opener was het inzicht dat de pc waar je een map vandaan haalt is de server, en jij werkt dan op de client.
Dit in het achterhoofd moet je dus eerst op de server de map die je vanaf de client wil bekijken klaarzetten om gemount te worden vanaf de client. dat doe je in het systeemfile exports, dat je vindt in de map etc.

Open een terminal op de server en geef de opdracht:

In een editor opent nu het bestand exports.
Voeg de volgende nieuwe regel  toe:
[pad van de map]  [type dan een tab]  [naam van de client](rw)

laat de vierkante haakjes weg en zet (rw) zonder spatie achter de client naam.
Het kan dat je een verbinding maakt langs een router die geen dns geconfigureerd heeft. In dat geval vul je niet de naam van de client in, maar het ip van de client. Je kunt het ip van een machine achterhalen met de opdracht ifconfig.

Voorbeeld van de opdrachtregel:
/home/piet 192.168.1.1(rw)

Deze regel zegt tegen de server dat hij de map /home/piet moet klaarzetten om gemount te worden vanaf 192.168.1.1 en dat deze client read (r) en write (w) rechten krijgt op die map.
sla het bestand op.

Vervolgens ga je naar de client. Hier ga je de map van de server mounten.
Die map kan je op je client systeem apart identificeren.
Maak nu eerst een map aan waaronder je de gemounte map van de server wilt vinden.
Bijvoorbeeld in je home omgeving. Geef die map een duidelijke naam.
Bijvoorbeeld "mount_piet".

Nu open je weer een terminal en geeft de opdracht:

In je editor opent het systeembestand fstab (FileSystemTABel) dat ook in de map /etc staat.

Mount nu de map op de server met de nieuwe opdracht regel:

[server naam of ip]:[pad van de map] [naam van de mountmap] nfs defaults 0 0

Voorbeeld van de opdrachtregel:
192.168.1.2:/home/piet /home/mount_piet nfs default 0 0

Let op de dubbele punt!
Deze regel zegt tegen de client dat hij de map piet op het pad /home kan mounten bij de server op ip 192.168.1.2.
De mount volgt het nfs (Network File System) protocol, de parameters zijn op standaard gezet (defaults) en de 2 nullen slaan op extra rechten en beveiliging die me boven m'n pet gaan maar voor een eenvoudige share niet zo belangrijk zijn.

opslaan.

Nu vind je op de client in de map die je aangemaakt hebt de map die je klaargezet hebt op de server.

paar keer oefenen, en het is niet moeilijk meer.
;-)

HTH

Groeten,
Schall.
Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...

Offline eendje

  • Lid
NFS is niet moeilijk
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/04, 21:16:48 »
Hoi Schall,

Fijn dat je de info met ons deelt dan kunnen wandere gebruikers er ook gebruik van maken. Misschien is het handiger dat je een wiki pagina aanmaak op de Nederlandse documentatie pagina dat zoekt makkelijker dan op het forum.

https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
NFS is niet moeilijk
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/04, 23:19:04 »
Prima beschrijving maar aan ip adres 192.168.1.1 (vast ingesteld?) geef je lees EN schrijfrechten zonder wachtwoord! Voor mijn draadloos netwerk gebruik ik daarom GEEN nfs maar ssh en/of samba (hier gedeelde mappen genoemd) MET een wachtwoord. In ssh en/of samba kan controle op ip adres optioneel worden toegevoegd.
Met de opdracht:
sudo apt-get install openssh-server
installeer je op 1 ubuntu pc de server en kan je er met de andere pc via Locaties --> Verbinden met server... een beveiligde ssh verbinding maken.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
NFS is niet moeilijk
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/05, 02:07:01 »
NFS heerst :)
Je moet alleen wel zorgen dat je netwerk dicht zit, want je hebt inderdaad geen wachtwoord nodig.
SSH is ook leuk, maar een stuk trager door de versleuteling.
Samba vind ik niet fijn om in te stellen, en het is ook traag.

Wat je wel kan doen is NFS "tunnelen" over een SSH verbinding. Ik weet niet in hoeverre dat de snelheid beïnvloedt, maar het wordt er wel veiliger van: http://www.howtoforge.com/nfs_ssh_tunneling

NFS is niet moeilijk
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/05, 07:50:31 »
Citaat van: Johanvd
NFS heerst :)
> Je moet alleen wel zorgen dat je netwerk dicht zit, want je hebt inderdaad geen wachtwoord nodig.

Ik heb gekozen voor  (rw) omdat ik bestanden tussen 2 systemen moest swappen, maar je kunt natuurlijk ook kiezen voor (ro) read only. Dat maakt het al een klein beetje veiliger.

En zoals gezegd moet je met die 2 laatste parameters (0) en (0) ook iets in kunnen stellen qua beveiliging. Maar daar ben ik nog niet uitgekomen.

> SSH is ook leuk, maar een stuk trager door de versleuteling.
>Samba vind ik niet fijn om in te stellen, en het is ook traag.

Dank voor de opbeurende woorden, ik heb hier nog 4 Windows schijven liggen en daar moeten ook bestanden van overgezet worden.
Ik weet wel dat ik ook samba via de commandline ga doen. Dat met die GUI gedeelde mappen werkt dus niet.
Of ik doe het fout, maar NFS via de GUI kreeg ik niet werkend.

> Wat je wel kan doen is NFS "tunnelen" over een SSH verbinding. Ik weet niet in hoeverre dat de snelheid beïnvloedt, maar > het wordt er wel veiliger van: http://www.howtoforge.com/nfs_ssh_tunneling
Samen met voornoemde linux vriend hebben we via Freesco eens een keer  getunneld.
Trager dan dikke st.... aardbeien.

Groeten,
Schall

ps
dank iedereen dat ik dit toch blijkbaar goed verwoord heb gekregen!
En die wiki daar wordt aan gewerkt.
Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...

Offline Hij

  • Lid
NFS is niet moeilijk
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/16, 20:51:50 »
Wauw wat simpel! Thanks voor je info!
Even een snelle vraag wat moet ik erbij zetten om niet alleen lees en schrijf rechten te hebben, maar ook delete rechten?
Gewoon een d erbij?

Offline emargen

  • Lid
NFS is niet moeilijk
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/16, 21:46:09 »
En ik maar zoeken! Dit moet dan toch eindelijk lukken! Nu gauw weer een 2e Ubuntu-machine erbij en spelen maar! Thnks!

Offline woteb

  • Lid
NFS is niet moeilijk
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/17, 18:47:52 »
Er zijn wel een paar aandachtspunten die niet moeten worden vergeten:

1. Op de server moet nfs-kernel-server en portmap draaien, te installeren door:

sudo apt-get install nfs-kernel-server portmap

sudo weglaten wanneer er met een root account wordt gewerkt.

2. Op de clients moet nfs-common en portmap draaien, te installeren door:

sudo apt-get install nfs-common portmap

sudo weglaten wanneer er met een root account wordt gewerkt.

3. Wanneer op de server in het bestandje /etc/exports een aanpassing plaatsvindt (een share erbij, gemuteerd of verwijderd), dan moet nfs-kernel-server en portmap een herstart maken:

sudo /etc/init.d/nfs-kernel-server restart && sudo /etc/init.d/portmap restart

sudo weglaten wanneer er met een root account wordt gewerkt.

4. In /etc/exports kun je achter iedere regel een parameter toevoegen. Voorbeeld:

/files/video 192.168.0.*(rw,no_subtree_check,async)

Dit versneld het dataverkeer aanzienlijk. In het voorbeeld wordt de share /files/video gedeeld.

LET OP!! Aan die share moet wel de juiste rechten zijn toegekend. En het is verstandig om op zowel de server als de clients de gebruikers in dezelfde groep (dus op alle systemen) op te nemen. Bijv. de groep 'users'. Dat doe je met het commando (nogmaals, op ALLE systemen):

sudo gpasswd -a pietjepuk users

Gebruiker pietjepuk is nu aan de groep users toegevoegd.
sudo weglaten wanneer er met een root account wordt gewerkt.

5. Op de clients kun je shar bij het opstarten al mounten, via het bestandje /etc/fstab.

Zorg dan dat er een mount directory is aangemaakt, bij voorkeur in de directory /mnt., bijv.

cd /mnt
sudo mkdir video
cd /
sudo chmod -R 0777 /mnt

De directory /mnt/video is aangemaakt en van de juiste rechten voorzien.
sudo weglaten wanneer er met een root account wordt gewerkt.

Dan het bestandje /etc/fstab aanpassen:

sudo nano /etc/fstab

Dan toevoegen:

192.168.0.1:/files/video /mnt/video nfs timeo=14,intr 0 0

Opslaan met + en afsluiten met +

Handmatig (alleen de eerste keer om te testen):

sudo mount -a

sudo weglaten wanneer er met een root account wordt gewerkt.

Dan moet het zeker werken.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

NFS is niet moeilijk
« Reactie #8 Gepost op: 2007/12/17, 18:59:55 »
Zijn er geen automatische configuratietools voor /etc/exports?

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline ivo

  • Lid
NFS is niet moeilijk
« Reactie #9 Gepost op: 2007/12/17, 21:49:35 »
Citaat van: Hij
Wauw wat simpel! Thanks voor je info!
Even een snelle vraag wat moet ik erbij zetten om niet alleen lees en schrijf rechten te hebben, maar ook delete rechten?
Gewoon een d erbij?
Een delete actie op disk is een schrijf actie. Met schrijf (=w) rechten heb je dus ook de delete permissie.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline ivo

  • Lid
NFS is niet moeilijk
« Reactie #10 Gepost op: 2007/12/17, 21:52:14 »
@Schal

Natuurlijk is NFS makkelijk. NFS veilig maken is niet makkelijk, maar dat heb je al gelezen.
Wat me verbaast is dat je je hebt verbaasd over het client-server begrip en het sharen van directories.

Maar goed, fijn dat je enthousiast bent geraakt!
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
NFS is niet moeilijk
« Reactie #11 Gepost op: 2007/12/18, 02:49:33 »
Citaat van: SeySayux
Zijn er geen automatische configuratietools voor /etc/exports?

- SeySayux
Jawel, kijk maar eens bij System>Administration>Shared Folders.

MadGuy

  • Gast
NFS is niet moeilijk
« Reactie #12 Gepost op: 2007/12/18, 08:22:50 »
Citaat van: Johanvd
SSH is ook leuk, maar een stuk trager door de versleuteling.
Samba vind ik niet fijn om in te stellen, en het is ook traag.
Dit vind ik raar... wellicht komt het omdat zowel mijn server als mijn workstation beide van een "recent" model zijn... (lees dualcore AMD 4000+ en 4200+... en beide 2GB+ intern geheugen). Maar ik transfer met SSHFS 30MBps+ over mijn gigabit netwerkje, zonder degelijke (geen cat5e/cat6 maar normaal cat5 nog)bekabeling, of goede kwaliteit switch. Ik vind dat toch heel degelijk. Het kan zijn dat het komt dat samba/cifs echt traag is, maar mijn thuis netwerk tussen me linux machine's blijft toch echt SSHFS ipv samba....

NFS heb ik dan ook nog niet geprobeerd, omdat sshfs voldoet. En het al druk genoeg heb met andere dingen uitvinden in de wondere GNU/GPL wereld :P.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
NFS is niet moeilijk
« Reactie #13 Gepost op: 2007/12/18, 08:26:50 »
NFS gaat hier met max. 40 MB/s over het netwerk, maar dat wordt volgens mij beperkt door de trage harde schijven in de andere computer ;)
SSHFS iets trager, plus dat het een cpu belasting van 100% levert.
Samba blijft ontzettend traag, 14 MB/s of iets dergelijks.

MadGuy

  • Gast
NFS is niet moeilijk
« Reactie #14 Gepost op: 2007/12/18, 08:44:57 »
echt ? Ik heb daar dus geen last van die high cpu load... maar ja dat kan wellicht aan me server/workstation specs liggen. Ik heb SATA2 schijven in zowel me server als in me workstation.. (en voor ik een preek krijg over dat sata niet geschikt is voor servers... i know... :P)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
NFS is niet moeilijk
« Reactie #15 Gepost op: 2007/12/18, 08:49:18 »
Sata is prima geschikt voor servers. Voor een thuisserver of kleine bedrijfsserver is het prima.
Voor het zwaardere werk moet je SAS of SCSI schijven hebben.

Pata is zo onderhand wel achterhaald.

MadGuy

  • Gast
NFS is niet moeilijk
« Reactie #16 Gepost op: 2007/12/18, 08:56:37 »
mjah, ik zet het er maar bij.
Sommige forums beginnen gelijk te gillen over dat de hardware niet geschikt is enzo, en ideaal is het inderdaad niet voor een zwaar belast systeem.

anyway, ff verder internetten :)

gr.!

Offline Hij

  • Lid
NFS is niet moeilijk
« Reactie #17 Gepost op: 2007/12/18, 11:32:01 »
Citaat van: ivo
Een delete actie op disk is een schrijf actie. Met schrijf (=w) rechten heb je dus ook de delete permissie.
Ik heb nu ook delete rechten. Ik heb de tips van woteb gevolgd.
Dat het niet beveiligd is heb ik geen probleem mee. Ik heb toch een netwerk met kabbeltjes :) en ik zit achter een router.
Woteb thanks voor je extra uitleg!

Offline woteb

  • Lid
NFS is niet moeilijk
« Reactie #18 Gepost op: 2007/12/18, 12:14:16 »
Geen dank, je kunt natuurlijk op de server ook beperkende rechten toekennen, voor alleen de groep 'users' bijv. Dan wordt dat chmod -R 0770. Hierdoor wordt niet-leden geen toegang gegeven tot de bestanden en (sub)directories..... Je moet dan wel alles vanuit de server-kant bekijken/redeneren wat wel en niet mag.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Hij

  • Lid
NFS is niet moeilijk
« Reactie #19 Gepost op: 2007/12/18, 21:01:00 »
Wauw wat een verschil tussen nfs en samba!
Ik heb nfs voor mijn pc en laptop, en ik ging een film omzetten, in no time was ie over gezet!
Nu heb ik ook samba aan de praat gekregen op de pc. Omdat op de laptop ook vista staat en sommige films willen niet goed afspelen in ubuntu. Dan heb ik zo'n groene streep in beeld. Geen ramp hoor, wat wil je ook met zoveel closed sourced video codecs! Die zet ik nu lekker op de pc en kan ik via samba benaderen op de laptop, maar wat een verschil in snelheid!

Offline emargen

  • Lid
NFS is niet moeilijk
« Reactie #20 Gepost op: 2007/12/30, 22:53:30 »
Duh....niet moeilijk??........snap het niet alles geprobeerd maar het lukt me niet via NFS! Heb de aanwijzingen nauwkeurig gevolgd maar krijg na het commando sudo mount -a de melding:

mount: apparaat 192.168.2.2:/home/erik/Usenet bestaat niet

De map Usenet staat keurig als NFS-map beschikbaar maar blijkbaar krijg ik geen toegang! Hoe kan dat??

Offline woteb

  • Lid
NFS is niet moeilijk
« Reactie #21 Gepost op: 2007/12/31, 10:39:33 »
Staan de rechten goed..? En heb je de nfs-server op de server herstart? Anders worden de exports niet vrijgegeven en bestaan deze niet op de werkstations.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
NFS is niet moeilijk
« Reactie #22 Gepost op: 2007/12/31, 11:06:47 »
Je moet of de server herstarten, of het volgende commando uitvoeren:
sudo exportfs -arv

Offline emargen

  • Lid
NFS is niet moeilijk
« Reactie #23 Gepost op: 2007/12/31, 12:57:32 »
Op IP-adres: 192.168.2.6 heb ik een map beschikbaar gesteld voor NFS: /home/erik/Bureaublad
Op IP-adres: 192.168.2.2 heb ik een map beschikbaar gesteld voor NFS: /home/erik/Usenet

Als ik op mijn PC met IP 198.168.2.2 het commando sudo exportfs -arv in de terminal geef krijg ik het volgende terug:
exportfs: /etc/exports [1]: Neither 'subtree_check' or 'no_subtree_check' specified for export "192.168.2.6:/home/erik/Usenet".
Assuming default behaviour ('no_subtree_check').
NOTE: this default has changed since nfs-utils version 1.0.x
exporting 192.168.2.6:/home/erik/Usenet

Op mijn PC met IP 198.168.2.6 krijg ik een gelijke melding voor de map:  export "192.168.2.2:/home/erik/Bureaublad"

Maar als ik dan sudo mount -a doe krijg ik toch weer: mount: apparaat 192.168.2.6:/home/erik/Bureaublad bestaat niet

in de fstab heb ik de volgende regel toegevoegd, maar mounten lukt dus niet:
# NFS-mounts
192.168.2.6:/home/erik/Bureaublad   /mnt/Pandashare   ext3   defaults   0   0

Hoe moet je de rechten instellen?
Waar zit mijn denkfout??

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
NFS is niet moeilijk
« Reactie #24 Gepost op: 2007/12/31, 13:03:59 »
Dit heb ik in /etc/exports staan:
/media/data 192.168.1.0/255.255.255.0(rw)Dit zorgt ervoor dat die share bereikbaar is vanaf een gedeelte van het netwerk (192.168.1.X)

Op de client heb ik dit in /etc/fstab staan:
192.168.1.2:/media/data /media/data nfs rw,rsize=16384,wsize=16384,hard,intr,auto,user 0 0Jouw denkfout zit in deze regel in fstab:
192.168.2.6:/home/erik/Bureaublad    /mnt/Pandashare    ext3    defaults    0    0
Die ext3 moet nfs zijn.