Ubuntu Nederlands

Voor hulp bij en discussie over Ubuntu Kubuntu Edubuntu Xubuntu

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

#51 01-11-2007 16:48:52

Ninosquak
Lid
Uit: Thuis
Bijdragen: 609
Website

Re: Ubuntu 8.04 Hardy Heron nieuws.

Deze stukjes vind ik wel instesant:

Integrate Prefetch into Bootup
Google’s 2007 Summer of Code is adding hard disk prefetching and optimization resulting in faster bootup times for Hardy Heron.

Ubuntu Theme for 8.04
We’re getting a new theme in the next release?  Ubuntu has used close to the same theme since Warty Warthog – about 3 years, The REALLY interesting bit about this is how far this reaches… proposed changes include changes to the installer, bootup screen, wallpaper, application splash screens like Gimp and OO.org, Compiz effects, cursors, and even skinning WINE!  This is going to be quite a bit of work, but in the end, well worth it.

Make screencasts available on the desktop
A Help->Tutorial Videos browser menu?  This is a fantastic idea!

Single Click Install
Enable easier installation of software from the internet.

Het word dus nog gebruiksvriendelijker als het al is en dat vind ik fijn om te lezen smile

Mijn Ubuntu Desktop:                                   Hardewaren:
Dell Dimension E520                                    320 + 80 GB Hard-disk - 2.8 GHz Intel Pentium D
Ubuntu HardyHeron 8.04                              2048 MB Ram-geheugen
Dual-boot Xp (voor spellen en video editing) 256 MB Videokaart (Nvidia Gs8400)

#52 01-11-2007 16:49:52

Johanvd
Lid
Uit: Rotjeknor
Bijdragen: 6648

@ron:
Gebruik je nu al Hardy? Dat is lef hebben yikes
Ik ben al lang blij dat Gutsy voor mij redelijk stabiel is en ik niet terug hoef te vallen op Feisty.

Als ik al die problemen mbt openoffice en de desktop effects zie, dan lijkt mij dat er eerst nog maar eens goed gekeken moet worden naar Gutsy voordat men met Hardy begint.

Laatst bewerkt door Johanvd (01-11-2007 16:50:22)

#53 01-11-2007 17:06:15

schoappied
Lid
Bijdragen: 2210

Johanvd schreef:

@ron:
Ik ben al lang blij dat Gutsy voor mij redelijk stabiel is en ik niet terug hoef te vallen op Feisty.

Als ik al die problemen mbt openoffice en de desktop effects zie, dan lijkt mij dat er eerst nog maar eens goed gekeken moet worden naar Gutsy voordat men met Hardy begint.

Gutsy als testdistro voor Hardy, daar lijkt het op... al moet ik zeggen dat Ubuntu Studio bij mij goed loopt.

Hardy begint er wel echt op te lijken. Mijn mening/ idee is dat vanaf Hardy de concurrentie met Windows serieus kan en gaat beginnen. Een beetje bang ben ik dat dit ten koste kan gaan van de 'basics' waar een Linux gebruiker nou juist blij mee is, zelf, eigen, vrij, open source, idealistisch.. Maar goed we weten wat Mark Shuttleworth als bug nr1 ziet, dus dan kun je dit verwachten. Zelf moet ik niet zoveel hebben van Click 'n run, automatix etc. Het begint wellicht wat veel op windows te lijken... voor mensen die geen ervaring hebben met 'ouderwetse' disto's dan in ieder geval. Zij worden veel minder gedwongen echt te leren werken met Linux en dus heb je dan als alles automatisch geinstalleerd wordt, minder controle over je pc, en dat is nou juist een kernpunt voor velen om linux te gebruiken.. Maar goed de massa is de baas, ze hebben het meeste geld, garanderen het meeste aanzien en ze willen gemak...

Laatst bewerkt door schoappied (01-11-2007 17:09:28)

#54 01-11-2007 17:30:11

Sander50
Lid
Uit: Friesland, Nederland
Bijdragen: 1482
Website

schoappied schreef:

Johanvd schreef:

@ron:

Gutsy als testdistro voor Hardy, daar lijkt het op... al moet ik zeggen dat Ubuntu Studio bij mij goed loopt.

Hardy begint er wel echt op te lijken. Mijn mening/ idee is dat vanaf Hardy de concurrentie met Windows serieus kan en gaat beginnen. Een beetje bang ben ik dat dit ten koste kan gaan van de 'basics' waar een Linux gebruiker nou juist blij mee is, zelf, eigen, vrij, open source, idealistisch.. Maar goed we weten wat Mark Shuttleworth als bug nr1 ziet, dus dan kun je dit verwachten. Zelf moet ik niet zoveel hebben van Click 'n run, automatix etc. Het begint wellicht wat veel op windows te lijken... voor mensen die geen ervaring hebben met 'ouderwetse' disto's dan in ieder geval. Zij worden veel minder gedwongen echt te leren werken met Linux en dus heb je dan als alles automatisch geinstalleerd wordt, minder controle over je pc, en dat is nou juist een kernpunt voor velen om linux te gebruiken.. Maar goed de massa is de baas, ze hebben het meeste geld, garanderen het meeste aanzien en ze willen gemak...

schoappied, met Ubuntu kon je alle controle over je PC hebben, als je dat wilt. De beginnende gebruikers (die wellicht van Windows afkomstig zijn) hebben dit helemaal niet nodig.

Verder vind ik dat je een beetje vaak terugkomt op de bug nr 1. Het lijkt me sterk dat Mark Shuttleworth het Ubuntu-project gestart heeft om Microsoft af te troeven.

Laatst bewerkt door Sander50 (01-11-2007 18:02:57)

#55 01-11-2007 19:04:48

leoquant
Lid
Bijdragen: 9007

er zijn geen testversies van ubuntu. enkel gewone en LTS versies. het is strategisch ook helemaal niet handig om "testversies" uit te brengen. edgy eft heeft dat predikaat weleens gekregen omdat hij vrij buggy was.maar het product was nog niet helemaal klaar. na drie weken updates was het systeem stabiel. gutsy draait op 4 partities op twee systemen erg stabiel hier,dit even als tegenwicht tov andere berichten. iedereen heeft zo z'n ervaringen.
verder gaat ubuntu uit van eigen kracht, het is niet in het leven geroepen tegen microsoft, en heeft zich ook nooit gebaseerd op anti-windows sentimenten.
verder moeten we dat automatix2 bericht nog maar even afwachten en laten bezinken, voordat het gaat stormen in een glas water. de combinatie automatix2 en gebruikersvriendelijkheid zijn voor mij voorlopig nog een tegenstrijdige combinatie, dat heeft de praktijk op dit forum wel bewezen. we zullen zien.

#56 01-11-2007 19:47:41

r0n.
Lid
Uit: Eiland Tholen (Zld)
Bijdragen: 4080
Website

Johanvd schreef:

Gebruik je nu al Hardy? Dat is lef hebben

Nee Johan, helemaal geen lef, meer een kwestie van vertrouwen en bovenal nieuwgierigheid lol
Maar het staat alleen op een test PC naast 2 andere Gutsy installaties.
De eerste maanden zal ik het niet op mijn werk systeem durven zetten......

leoquant schreef:

de combinatie automatix2 en gebruikersvriendelijkheid zijn voor mij voorlopig nog een tegenstrijdige combinatie,

Tot nu toe heeft het (evenals zijn concurrent easyubuntu) maar één ding bewezen.
Elke upgrade naar een volgende versie wordt onmogelijk, vaak is een update al onmogelijk!

#57 04-11-2007 11:06:03

obrigado
Lid
Bijdragen: 38

Ik wil op een laptop die ik niet veel gebruik een versie van Hardy Heron zetten, puur uit interesse en om te zien hoe de ontwikkeling in de komende maanden gaat. Waar haal ik die vandaan, of hoe zet ik die versie van Hardy erop? Er staat nu Ubuntu 7.10 op.

#58 04-11-2007 11:12:25

deFrysk
Lid
Uit: Leeuwarden
Bijdragen: 139
Website

Er zijn nog geen isos maar als ze erkomen kun je Hardy betas en alphas tijdens development op http://cdimage.ubuntu.com/daily/current/ halen

#59 04-11-2007 12:19:27

KenSentMe
Lid
Uit: Griendtsveen (NL)
Bijdragen: 306
Website

Je kunt ook in het bestand /etc/apt/sources.list gutsy veranderen in hardy en dan 'apt-get update' en 'apt-get dist-upgrade' doen. Maak wel een backup van je sources.list, zodat je altijd kunt herstellen als er iets fout gaat.

#60 04-11-2007 12:28:05

bartek
Lid
Uit: Hasselt (B)
Bijdragen: 8558
Website

Willen jullie aub (zoals obrigado aangeeft) er steeds bij vermelden dat die dingen gevaarlijk zijn om te doen op je werkpc.
Er lopen hier veel beginners rond die alles zomaar gaan uittesten en doen wat hier beschreven wordt.

Doe dat dus niet tenzij het op een testpc gebeurd en wat dataverlies, crashes, herinstallaties, geen internet, ... voor jouw leuk zijn.

| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

#61 04-11-2007 22:31:14

r0n.
Lid
Uit: Eiland Tholen (Zld)
Bijdragen: 4080
Website

Kleine kanttekening:
Wanneer je nu Hardy installeert, is niet de vraag of het vastloopt, maar de vraag is wanneer het vastloopt.
Vandaag b.v. werken de updates niet goed, er staat ergens een "Gutsy" te veel ......

#62 04-11-2007 23:10:50

kiersie
Lid
Bijdragen: 355
Website

gister stond er bij mij kan niet upgraden van hardy to gutsy:D verder er moeten mensen  zijn die willen testen daar wil ik graag bij horen

Laatst bewerkt door kiersie (04-11-2007 23:12:41)

#63 04-11-2007 23:29:19

hadez
Lid
Bijdragen: 266

Nee, nu nog niet. Ik heb helaas geen testpc, en ik heb deze pc echt hard nodig voor mijn studie. Ik durf het niet eens aan om de pc beneden te upgraden, want ook in Gutsy zitten nog een aantal bugs. (Zoals de Gnome-kan-dingetje-niet laden...) En ik ben happy zoals hij nu draait smile

Ik denk dat ik op een andere pc, die van mijn broertje binnenkort dan met de tweede of derde alpha ga lastig vallen. Hij gebruikt hem niet zo intensief, maar het is voor mij toch heel erg leerzaam.

#64 05-11-2007 08:54:08

glupper68
Lid
Uit: terneuzen
Bijdragen: 245
Website

Wat zijn de vernieuwingen/veranderingen tov. Gutsy?  Het lijkt mij dat deze niet zo groot/veel zijn als de stap van fiesty naar gutsy.
Gutsy draait bij mij prima, op een paar kleine dingen na(amsn bv. draait m'n webcam ondersteboven). Ik ben nu erg tevreden met Gutsy maar ben toch wel weer benieuwd naar de opvolger.

Asus F7F-7S014C,   Intel Pentium Dual-Core 1.86 ghz, geheugen 2048 MB, Grafische kaart  Intel GMA 950, geluid  Realtek High Definition audio, Router Linksys 54 Mbps WRT54GL wireless

#65 05-11-2007 09:11:43

deFrysk
Lid
Uit: Leeuwarden
Bijdragen: 139
Website

Mocht je willen weten wat voor nieuws er zo ongeveer in Hardy komt lees dan https://blueprints.launchpad.net/sprint … 7/+roadmap met tot nog toe 130 voorgestelde ideeën en nog een link met een analyse van de belangrijkste voorstellen. http://www.fsckin.com/2007/10/30/in-dep … heron-804/

J.

#66 05-11-2007 09:36:14

glupper68
Lid
Uit: terneuzen
Bijdragen: 245
Website

Yup, gelezen, bedankt deFrysk.

Zelf zie ik een simpele database met hardware problemen en oplossingen wel zitten.   BV:

search -  fabrikant-hardware-type-probleem-oplossing.  Deze database kan gevuld worden met enkel opgeloste problemen binnen een soort synaptic omgeving en bereikbaar voor de hele mondiale Ubuntu omgeving.  Schild een hoop gezoek en gevraag op de sites/forums en fabrikanten kunnen hier misschien ook beter mee overweg ipv alle verzoeken die zij wereldwijd ontvangen.

tis zomaar een gedachtenspinsel

Asus F7F-7S014C,   Intel Pentium Dual-Core 1.86 ghz, geheugen 2048 MB, Grafische kaart  Intel GMA 950, geluid  Realtek High Definition audio, Router Linksys 54 Mbps WRT54GL wireless

#67 08-11-2007 20:07:48

bartek
Lid
Uit: Hasselt (B)
Bijdragen: 8558
Website

Ik wil de Hildon Desktop hebben smile

Hildon? Kijk hier maar eens:
http://blogs.gnome.org/lucasr/files/2007/02/hildon-desktop-scaled.jpg
Meer info: http://www.karoliinasalminen.com/blog/?p=143
(Kijk op de foto bovenaan).Bedoeld voor op een mobieltje: http://www.internettablettalk.com/forum … php?t=1781

Hoe te installeren? Voor de durvers: http://maemo.org/community/wiki/HildonD … ortability

Maar ik wacht wel tot ie in Hardy zit: https://launchpad.net/ubuntu/hardy/+sou … 3-1ubuntu1

| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

#68 09-11-2007 12:27:49

vlerknozem
Lid
Uit: Den Haag => Nederland
Bijdragen: 990
Website

Nice smile

Ik ben echt benieuwd. Het heeft overigens wat weg van de KDE. Maar nu al Hardy draaien? Ik wil hooguit de live cd proberen, maar echt nog niet installeren. Wat ik wel moet doen is een herschrijfbare cd kopen, dan heb ik niet ieder half jaar een cdtje aan mn muur erbij smile

VidiQatch - Get music from youtube and other site's
Website: http://www.vidiqatch.org
Developersteam: https://launchpad.net/~vidiqatch-dev-team

#69 09-11-2007 23:24:22

vlerknozem
Lid
Uit: Den Haag => Nederland
Bijdragen: 990
Website

Ik geef het op sad De eerste dingen kreeg ik gecompiled, maar uiteindelijk een hoop errors... Helaas. Toch maar wachten dan.

VidiQatch - Get music from youtube and other site's
Website: http://www.vidiqatch.org
Developersteam: https://launchpad.net/~vidiqatch-dev-team

#70 12-11-2007 21:39:14

Ninosquak
Lid
Uit: Thuis
Bijdragen: 609
Website

Er komt ook een 8.04.1 versie van hardy, tenminste dat zie ik hier staan:
https://wiki.ubuntu.com/HardyReleaseSchedule

Mijn Ubuntu Desktop:                                   Hardewaren:
Dell Dimension E520                                    320 + 80 GB Hard-disk - 2.8 GHz Intel Pentium D
Ubuntu HardyHeron 8.04                              2048 MB Ram-geheugen
Dual-boot Xp (voor spellen en video editing) 256 MB Videokaart (Nvidia Gs8400)

#71 13-11-2007 22:12:26

eendje
Lid
Uit: Zwolle
Bijdragen: 2857

Ninosquak schreef:

Er komt ook een 8.04.1 versie van hardy, tenminste dat zie ik hier staan:
https://wiki.ubuntu.com/HardyReleaseSchedule

Ik vind het jammer dat er geen 6.06.2 versie van Dapper komt. Dat leek me juist wel handig.  Maar ja, in april komt weer een LTS versie uit dus tot die tijd overleef ik het wel.

Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!

#72 13-11-2007 22:13:21

Dennis
Lid
Uit: Lelystad
Bijdragen: 3988
Website

(6.06.2 staat in de planning vzviw)

#73 13-11-2007 22:23:28

eendje
Lid
Uit: Zwolle
Bijdragen: 2857

Dennis schreef:

O cool:) Maar als die na Hardy komt dan ben ik ondertussen al over denk ik tongue Ik wil graag van LTS naar LTS versie, maar ik kan bijna niet wachten, want Ubuntu gaat zo snel vooruit dat het gat steeds groter wordt tussen Dapper en de huidige versie smile Voor de mensen die niet over gaan naar Hardy is het natuurlijk wel goed nieuws.

Laatst bewerkt door eendje (13-11-2007 22:24:00)

Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!

#74 13-11-2007 23:34:57

pjotr123
Lid
Uit: Castrum, Germania Secunda
Bijdragen: 10844
Website

eendje schreef:

Dennis schreef:

O cool:) Maar als die na Hardy komt dan ben ik ondertussen al over denk ik tongue Ik wil graag van LTS naar LTS versie, maar ik kan bijna niet wachten, want Ubuntu gaat zo snel vooruit dat het gat steeds groter wordt tussen Dapper en de huidige versie smile Voor de mensen die niet over gaan naar Hardy is het natuurlijk wel goed nieuws.

Jee, eendje.... Zit jij nog steeds op 6.06?

Was wel een hele goede versie, trouwens. De betrouwbare diesel. 6.10 heb ik daarom overgeslagen, maar 7.04 was zo'n enorme sprong vooruit qua gebruikersvriendelijkheid, toen ben ik overgestapt. En inmiddels draaien alle PC's hier in huis alweer op 7.10.

Tip: doe dit als allereerste: sites.google.com/site/computertip/directdoen
Handige tips voor beginners met Ubuntu 8.04: sites.google.com/site/computertip
Mijn Nederlandse documentatie is verhuisd! Zie boven. Engels (verkorte versie)

#75 14-11-2007 00:04:19

kiersie
Lid
Bijdragen: 355
Website

Vandaag 1.15-2 binnengekregen me laptop microfoon werkt nu out-the-box:P kan nu nix meer vinden in me laptop wat niet werkt, tijd voor een nieuwe dus:D gekheid

p.s. 27 november beginnen pas de grote beurten, nu is t nog om gutsy's kritieke patches snel te kunnen verhelpen. inloopweken niet handig om op de nieuwe versie te storten

Laatst bewerkt door kiersie (14-11-2007 00:07:02)

Bulletin Board voettekst