Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Virussen en dual boot  (gelezen 3669 keer)

Offline dude

• Lid
Virussen en dual boot
« Gepost op: 2007/08/25, 11:45:00 »
Ik heb Avast voor Linux geïnstalleerd. Scant een virusscanner voor Linux ook on-access?

Ik weet het: Linux is niet vatbaar voor virussen. Maar ik heb een dual boot systeem en die Microsoft troep op mijn pc is nog steeds vatbaar voor virussen.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Virussen en dual boot
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/25, 11:46:37 »
Citaat van: dude
Ik heb Avast voor Linux geïnstalleerd. Scant een virusscanner voor Linux ook on-access?
Dat wil je niet in Linux. Overbodig, kost nodeloos systeemkracht. On demand is goed zat voor de brakke Windowspartitie te behandelen.

Offline Soul-Sing

• Lid
Virussen en dual boot
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/25, 13:51:40 »

Ik weet het: Linux is niet vatbaar voor virussen. Maar ik heb een dual boot systeem en die Microsoft troep op mijn pc is nog steeds vatbaar voor virussen.
er zijn voor linux een paar on-acces virusscanners: norman (niet gratis) en ook sophos geloof ik. werk je bij een bedrijf die een licensie heeft van 1 van beide scanners, mag je deze scanners thuis gratis gebruiken.

Cobuntu

• Gast
Virussen en dual boot
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/25, 13:57:37 »

Hallo,

AVG is er ook voor Linux, en die scant ook on-access en is gratis.

Hier een tutorial.

Even naar beneden scrollen, en je kunt aan de slag :)

Mvg, Cobuntu

Offline Soul-Sing

• Lid
Virussen en dual boot
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/25, 14:01:26 »
Citaat van: Cobuntu

Hallo,

AVG is er ook voor Linux, en die scant ook on-access en is gratis.

Hier een tutorial.

Even naar beneden scrollen, en je kunt aan de slag :)

Mvg, Cobuntu
die is niet on-acces dacht ik.

Cobuntu

• Gast
Virussen en dual boot
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/25, 14:05:37 »
@ Leoquant

Citaat van: Soft32
AVG installation components include a 'Resident Shield' which provides on-access scanning of files and an 'Email scanner' which will either detect your default email client or it can be manually configured (for advanced users).
Ik wist bijna zeker dat hij on-access scande. Hier staat van wel, weet natuurlijk niet of het te vertrouwen valt ;).

Mvg, Cobuntu

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Virussen en dual boot
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/25, 14:52:18 »
Maar beste mensen, on access wil je helemaal niet op Linux..... Dat denk je als Linux*beginner* nodig te hebben....   :-)

Offline Soul-Sing

• Lid
Virussen en dual boot
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/25, 15:19:21 »
@ Leoquant

AVG installation components include a 'Resident Shield' which provides on-access scanning of files and an 'Email scanner' which will either detect your default email client or it can be manually configured (for advanced users).
Ik wist bijna zeker dat hij on-access scande. Hier staat van wel, weet natuurlijk niet of het te vertrouwen valt ;).

Mvg, Cobuntu
in windows wel. linux niet.

Offline Soul-Sing

• Lid
Virussen en dual boot
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/25, 15:25:15 »

bekijk ook eens: https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie/NlInternetBeveiliging

ter lering ende vermaak

Offline Math.

• Lid
Virussen en dual boot
« Reactie #9 Gepost op: 2007/08/25, 15:48:05 »
En als je zowel in Linux als in Windows veilig wilt internetten doe je het gewoon zo:

Offline dude

• Lid
Virussen en dual boot
« Reactie #10 Gepost op: 2007/08/25, 19:18:50 »
Citaat van: pjotr123
Maar beste mensen, on access wil je helemaal niet op Linux..... Dat denk je als Linux*beginner* nodig te hebben....   :-)
Nou ja, ik had dus plots een virus op mijn harde schijf. Dat is me in geen jaren voorgekomen omdat ik Windows altijd goed beveilig.... Hoeveel jaar weet ik niet, maar de vorige keer dat me dat gebeurde had ik nog geen hard drive van vele gigabytes en was ik snel klaar met de virusscanner, dit keer duurde het úúúren. Dus ik verwijder ze liever met een on-access scanner.

Offline dude

• Lid
Virussen en dual boot
« Reactie #11 Gepost op: 2007/08/25, 19:22:09 »
@ Leoquant

Mvg, Cobuntu
Klinkt als datgene wat ik zoek. Dank!

Offline siegi

• Lid
Virussen en dual boot
« Reactie #12 Gepost op: 2007/08/25, 19:26:38 »
Ik snap persoonlijk niet hoe een virus scanner in linux windows kan beschermen tegen virussen.
Het is niet zo dat een virus zich zomaar kan nestelen op je windows partitie vanuit linux. Zoals bij windows zou kunnen bv vanuit outlouk of internet Explorer ofzow.  
Dus lijkt me totaal overbodig

Offline dude

• Lid
Virussen en dual boot
« Reactie #13 Gepost op: 2007/08/25, 22:24:08 »
Citaat van: siegi
Ik snap persoonlijk niet hoe een virus scanner in linux windows kan beschermen tegen virussen.
Het is niet zo dat een virus zich zomaar kan nestelen op je windows partitie vanuit linux. Zoals bij windows zou kunnen bv vanuit outlouk of internet Explorer ofzow.  
Dus lijkt me totaal overbodig
Als ik in Linux een besmette file download en die in Windows open dan heb ik een probleem in mijn windows systeem dat ik met een on-access scan had voorkomen. Zo'n on-demand scanner vergt dan veel tijd omdat ik erg veel data op mijn hard disk + external hard disk heb staan. Of begrijp ik iets verkeerd???

Offline siegi

• Lid
Virussen en dual boot
« Reactie #14 Gepost op: 2007/08/25, 22:45:20 »
Als je die in windows opendoet gaat je virusscanner dat toch direct tegenhouden...  
Test maar eens uit, download dit op linux.
En probeer het te runnen op windows.  Dan gaat een goede scanner op windows het tegenhouden als je het probeert te openen.

Conclusie lijkt me duidelijk.
Dit is een test virus trouwens er is niets schadelijks aan ofzow puur om je scanner te testen.

Offline dude

• Lid
Virussen en dual boot
« Reactie #15 Gepost op: 2007/08/26, 10:03:02 »
Citaat van: siegi
Als je die in windows opendoet gaat je virusscanner dat toch direct tegenhouden...  
Test maar eens uit, download dit op linux.
En probeer het te runnen op windows.  Dan gaat een goede scanner op windows het tegenhouden als je het probeert te openen.

Conclusie lijkt me duidelijk.
Dit is een test virus trouwens er is niets schadelijks aan ofzow puur om je scanner te testen.
Test uitgevoerd. Je hebt gelijk: Avast stopt de file zodra ik hem open! :-)