Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: met gparted ntfs -> fat32, handmatig mounten?  (gelezen 2143 keer)

kerplunk

  • Gast
met gparted ntfs -> fat32, handmatig mounten?
« Gepost op: 2007/08/08, 14:07:45 »
Op een van mijn partities van 55 GB groot wilde ik mijn muziek en films plaatsen, maar dat lukte niet in ubuntu (7.04). Ik kon hem wel bekijken, maar als ik er iets op wilde schrijven, meldde ubuntu dat het een allen-lezen schijf was. Het veranderen van rechten lukte niet.

Daarom heb ik die partitie (er stond niks op) geformatteerd naar fat32 met behulp van gparted livecd. maar nu moet ik die partitie elke keer na het opstarten handmatig mounten. dit is niet zo'n groot probleem, maar dit probleem had ik vroeger niet.

Hoe dit op te lossen?

kerplunk

  • Gast
met gparted ntfs -> fat32, handmatig mounten?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/08, 23:05:09 »
Moet ik het wellicht duidelijker maken?

In Gparted heb ik een partitie die eerst nfts was, geformatteerd naar fat32. Nu moet ik deze partitie elke keer als ik ubuntu opstart opnieuw mounten. Ook werd deze partitie als HD1 aangeduid, nu (na het mounten) als 'disc'.

Ik wil nu eigenlijk weer zoals het eerst was: de partitie is al gemount als ik ubuntu heb opgestart. Kan iemand mij helpen?

kerplunk

  • Gast
met gparted ntfs -> fat32, handmatig mounten?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/08, 23:10:51 »
Heh, heb het zelf al gevonden. Denk ik.

code:

sudo mount -t vfat /dev/sda4 /media/sda4

En als je /media/sda4 nog niet heb aangemaakt: sudo mkdir /media/sda4

Alleen... de partitie heet nu sda4 en niet HD1 zoals eerst. Naja. Het is wel goed zo. :)

edit: :( Na ubuntu opnieuw te hebben gestart, is-ie weer niet gemount!

met gparted ntfs -> fat32, handmatig mounten?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/08, 23:25:11 »
ik had hetzelfde "probleem" een tijdje geleden...ook een ntfs partitie omgezet naar fat32 met gparted en moest elke restart deze schijf terug mounten...

helaas kan ik u niet helpen met de oplossing want ik heb feisty opnieuw moeten installeren en toen was het opgelost, dusja...

Offline glupper68

  • Lid
met gparted ntfs -> fat32, handmatig mounten?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/08, 23:40:44 »
kijk onder toepassing/systeemgereedschap of ntfs-config hieronder staat.
Hiermee kun je je schijven mounten
Intel Pentium  Core 2 duo 2.66 ghz, geheugen 4 gig, Grafische kaart  NVidia GeForce 7050, geluid  Realtek High Definition audio, Router Linksys 54 Mbps WRT54GL wireless

Ubuntu 11.04

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
met gparted ntfs -> fat32, handmatig mounten?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/09, 00:41:45 »
Heb je al eens op de wiki gekeken?
Hier staat een goede en uitgebreide handleiding: https://wiki.ubuntu.com/Nlfstab

jimb

  • Gast
met gparted ntfs -> fat32, handmatig mounten?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/09, 14:46:32 »
Maar ik snap niet waarom je van een NTFS- een FAT32partitie gemaakt hebt?
Naar FAT32 kun je nl. geen groote bestanden schrijven (2GB max. dacht ik).

Ik heb ook zo'n partitie voor films en muziek.
Deze is NTFS en hier http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=217009 staat hoe je kunt schrijven naar NTFS en hoe de partitie gemount wordt bij startup.

met gparted ntfs -> fat32, handmatig mounten?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/09, 17:16:27 »
ik dacht tot het tot 4 giga ging, anders ben ik gejost want ik ben een iso van 3,3 gig aant afhalen naar een fat32 schijf...

kerplunk

  • Gast
met gparted ntfs -> fat32, handmatig mounten?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/09, 18:56:54 »
Citaat van: jimb
Maar ik snap niet waarom je van een NTFS- een FAT32partitie gemaakt hebt?
Naar FAT32 kun je nl. geen groote bestanden schrijven (2GB max. dacht ik).

Ik heb ook zo'n partitie voor films en muziek.
Deze is NTFS en hier http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=217009 staat hoe je kunt schrijven naar NTFS en hoe de partitie gemount wordt bij startup.
Echt waar..? Oh, da's dan niet zo mooi. Ik kon geen rechten verkrijgen voor die ntfs-schijf, en voor een ander fat32-schijf had ik wel rechten. Daarom heb ik die ntfs-schijf verandert naar fat32. Ik zal even naar die thread kijken.


PS: bednkt voor de wiki-link, maar die methode werkt ook niet. Na opnieuw opstarten is hij weer niet gemount,

kerplunk

  • Gast
met gparted ntfs -> fat32, handmatig mounten?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/08/14, 16:10:56 »
Opgelost!

En ook ntfs-g3 veranderen in vfat.