Nee, dat heeft die niet.
Met de sticky group id (sgid) behoort de file wel tot de groep, maar daarmee zijn de rechten nog niet goed gezet.
Standaard worden directories aangemaakt met als rechten: 777 (rwxrwxrwx). Door de umask op 022 te zetten (in de /etc/profiles dacht ik) worden de 2-tjes er voor de group en de world uitgehaald. Ofwel, de schrijfrechten (=2) in dit geval. Een nieuw aangemaakte directory wordt dan dus: 755 (rwxr-xr-x).
Files worden standaard aangemaakt met als rechten 666 (rw-rw-rw) alweer met een umask op 022 wordt dat 644 (rw-r--r--). Je kunt natuurlijk ook een andere umask zetten. Ik heb m op 002 waardoor voor de world de schrijfrechten worden uitgeschakeld. Ben je paranoide, dan zet je je umask op 077. Dan worden directories aangemaakt met 700 (rwx------) en files met 600 (rw-------).
Ik ben echt al een half jaar opzoek naar de vraag waarom f-spot niet de foto's importeert zoals ik dat wil (gedeelde map). Maar nu ben ik echt heel erg overtuigd van een bug. Ik sta open voor je argumentatie, dus ik ben benieuwd wat je ervan vind...
Trouwens, lees ook dit:
http://en.wikipedia.org/wiki/UmaskGroetjes,