Om mee te beginnen: je hoeft niet perse voor alle machines een vast IP adres in te stellen.
Als er een printer aan hangt kan het handig zijn, maar verder hoeft het niet.
Op je router hoef je denk ik weinig in te stellen, deze regelt het internet gedeelte, niet je interne netwerk (nou ja, wel DHCP en DNS...maar dat werkt al)
Backups zul je op elke pc apart moeten doen, gewoon een programma dan wel script installeren die dit kan en de data naar het NAS laten schrijven.
De EM player zou zelf een mogelijkheid moeten hebben om het netwerk te bekijken....hier valt weinig aan te veranderen.
Wel moet je even kijken waar je die films vandaan haalt. Van het NAS of van één van de pc's? Hier moet je namelijk instellen dat deze adverteert. (DNLA server ofzo?)
Als je wilt dat windows en linux met elkaar bestanden kunnen uitwisselen heb je samba nodig. Met een mac weet ik het gewoonweg niet (werk er nooit mee gelukkig)
Internet van Windows zou niet anders moeten zijn als nu....zoals ik al zei, op je router zelf hoef je weinig in te stellen.
Het fysieke netwerk is heel simpel, kabeltjes erin prikken (van genoeg kwaliteit) en het werkt. (sterker nog, zoals het nu staat werkt het al....gewoon zo laten)
Misschien kun je alleen even je printer aan de router hangen....maar dat moet je zelf weten en hangt helemaal af van de router.