Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
Pagina's: [1] 2 3 ... 32   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Waarom overgeschakeld?  (gelezen 44662 keer)
MottigenHond
Lid

Bekijk profiel WWW
2007/01/15, 20:55:41

Waarom ben je overgeschakeld naar linux? Wat irriteerde je aan windhoos (of mac)? Draai je nu nog ergens windows?

Ik ben op 1 januari 2007 overgeschakeld naar Ubuntu omdat ik gek ben van computers en ik na wat lezen over linux het zelf wou testen. Het ging veel sneller dan XP hier en er zitten veel te veel programma's bij (veel programma's voor hetzelfde meestal). Alle programma's die ik niet op ubuntu kan vinden draai ik simpelweg met Wine, zodat ik nooit een tekort heb (buiten games, maar daarvoor heb ik dualboot)
kennywest
Lid

Bekijk profiel WWW
Antwoord #1, 2007/01/15, 21:00:25

- Waarom overgeschakeld naar linux?
De pre-geïnstalleerde XP op mijn nieuwe PC kreeg kuren. Zo had Norton AV na installatie van een upgrade beslist om mij geen toegang meer te geven tot het internet (is uiteraard wel veilig). Sinds dan gebruik ik Ubuntu (begonnen met Hoary)
- Wat irriteerde mij aan Windows?
Het feit dat ik ineens geen internet meer had was de druppel Wink
- Draai ik nu nog ergens Windows?
Nope. Alleen op de portable van het werk en alleen omdat het moet.

bartek
Lid

Bekijk profiel WWW
Antwoord #2, 2007/01/15, 21:14:42

Waarom maakt ge er geen poll van?
Er worden op dit forum veel te weinig polls gepost nog maar 5 tot nu toe.

Bij mij was de reden DRM, een vriendin kon haar cd van Roxette niet afspelen met een andere player dan 1tje van Sony. Kopieren ging ook niet. Na wat opzoekwerk bleek een root-kit van Sony die er met toestemming van M$ en Norton op gezet is de oorzaak.
Ze willen nu overal DRM op maar ik vermoed dat zoiets Microsoft zuur zal opbreken.

| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"
MottigenHond
Lid

Bekijk profiel WWW
Antwoord #3, 2007/01/15, 21:18:56

Citaat van: bartek
Waarom maakt ge er geen poll van?
Er worden op dit forum veel te weinig polls gepost nog maar 5 tot nu toe.

Bij mij was de reden DRM, een vriendin kon haar cd van Roxette niet afspelen met een andere player dan 1tje van Sony. Kopieren ging ook niet. Na wat opzoekwerk bleek een root-kit van Sony die er met toestemming van M$ en Norton op gezet is de oorzaak.
Ze willen nu overal DRM op maar ik vermoed dat zoiets Microsoft zuur zal opbreken.
zoals mensen die linux gaan gebruiken ^^
waar voeg ik een poll toe? bij mijn bovenste reactie te editten kan ik het niet (als er moderators zijn ofzo, help is welkom)
Ron
Moderator

Bekijk profiel WWW
Antwoord #4, 2007/01/15, 21:30:52

Waarom ......
Het hele MS gebeuren kwam mij als oudere de strot uit, vroeger had je CP/M een heerlijk OS (niet grafisch, niet multitasling) dat nooit vastliep.
De source-code was gewoon beschikbaar, de BIOS stond op de flop, samen met het hele OS en randprogramma's.
De BIOS aanpassen, of het hele OS aanpassen kon dus door iedereen gedaan worden, met slechts en beetje verstand van programmeren.
Na een aantal Linuxen getest te hebben, had ik eindelijk iets gevonden : BeatriX, een lekkere kleine stabiele OS.
Echter had BeatriX een oude Ubuntu versie als bron, dus maar eens Ubuntu uitgeprobeerd (5.10, en een paar weken later Dapper).
Dis was begin april 2006, sindsdien ben ik verliefd geworden op de manier waarop Ubuntu werkt, en op de manier waarop het ontwikkeld wordt.
Zo ging het vroeger ook met CP/M, alleen hebben we nu internet en is alles bereikbaar voor iedereen.
Nooit meer blauwe schermen, alles kan en alles is mogelijk, denk je dat iets niet kan, post het in het forum en je krijgt uitgelegd dat en hoe het wel kan ...... HEERLIJK !

Bij elke update van windoos wordt o.a. je surfgedrag bekeken, zodat je meer gratis reclame (spam) krijgt.

MS doet dat niet ?
Maak een account aan in hotmail en geef dat aan niemand, houd het goed geheim, bij een test van mij stond er binnen 1 uur (!!!) al spam op .......

Wie, dit wetende nog steeds windoos gebruikt, wordt of gedwongen, of is eigenwijs in de verkeerde zin van het woord.

Eindelijk doen mijn PC's wat ik wil,
Ron

sival
Lid

Bekijk profiel
Antwoord #5, 2007/01/15, 21:31:25

Waarom?
1. Voor de zoveelste keer stond XP echt vast
2. Voor de 2e keer in anderhalf jaar opnieuw moeten installeren.
3. EN WAT DACHT JE VAN ALLE VIRUSSEN EN BUGS + het lange wachten op patches
4, IK bepaal wat de computer doet/niet doet
5. moet je kijken wat je moet betalen om een beetje bij te blijven (PC + programma's)

En dit zijn nog niet eens alle redenen!

Ik heb één mazzel; voor m'n werk hoef ik zelden met een computer te werken. Het zijn daar allemaal van die figuren die de massa achterna lopen ("iedereen gebruikt het, dan is het toch zeker goed?").

@Ron
Pas na een uur? Ik had m'n nieuwe account ingesteld, moest hierna van m'n provider de boel afsluiten en het account zou vanaf dat moment actief zijn. Nou, dat laatste heb ik gemerkt; nog voordat ik de spam-filter en anti-virus weer aan had staan (2 minuten?) stonden er een aantal spam-berichten in en had ik een virus op mijn computer! Nee, langleve windhoos, maar niet voor mij!
Blackdrive
Lid

Bekijk profiel
Antwoord #6, 2007/01/15, 21:46:34

Na het kopen van een nieuwe laptop.
Dat ding stond voor voorgeïnstalleerde programma's, virusscanners, firewall, ... Elke 2 minuten kreeg ik wel een popup van een programma waarvoor ik me moest registreren en zo.
Totaal niet werkbaar dus.
Dan kan je kiezen, ofwel direct windows opnieuw kaal installeren (want op zich heb ik niets tegen windows)
ofwel installeer je ubuntu Smiley, dat heb ik gedaan en ik ben er gelukkig mee
Kev
Lid

Bekijk profiel
Antwoord #7, 2007/01/15, 22:09:49

Wel er bestaan zo van die merken, die actief meewerken met het windoosmonopolie en dit wetende heb ik gewoon foert gezegd tegen dat ding uit Redmont.

All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.
Pjotr
Lid

Bekijk profiel WWW
Antwoord #8, 2007/01/15, 22:11:46

Citaat van: blackdrive
Na het kopen van een nieuwe laptop.
Dat ding stond voor voorgeïnstalleerde programma's, virusscanners, firewall, ... Elke 2 minuten kreeg ik wel een popup van een programma waarvoor ik me moest registreren en zo.
Totaal niet werkbaar dus.
Dan kan je kiezen, ofwel direct windows opnieuw kaal installeren (want op zich heb ik niets tegen windows)
ofwel installeer je ubuntu Smiley, dat heb ik gedaan en ik ben er gelukkig mee
Irritant is dat, hè! Het kost gewoon echt veel tijd om een nieuw apparaat te temmen en al die zooi uit te roeien.

Groet, Pjotr.

Tip: doe dit als allereerste: sites.google.com/site/computertip/directdoen
Handige tips voor beginners: http://sites.google.com/site/computertip
OOK VOOR 9.04
Ruben
Lid

Bekijk profiel
Antwoord #9, 2007/01/15, 22:19:11

Ik wou eens wat nieuws proberen, en ben erachter gekomen dat ik linux veel beter vind dan windows. Heb wel vaak linux geprobeert hoor, begreep er het 1e half jaar nog steeds geen ruk van Tongue Maar ik ben nu 100% tevreden! Smiley

Ronnie
Lid

Bekijk profiel
Antwoord #10, 2007/01/15, 22:27:11

1) Geen virussen en spyware (eindelijk weer wat tijd over)
2) Ik bepaal wat de computer doet/niet doet
3) Helemaal gratis
4) Veel vernieuwende programma's (beryl Smiley)
5) Gebruiksvriendelijk
6) Nu doet de scroll van mijn laptoptouchpad het wel Tongue
7) ....
Cool ...

Nog wel steeds dualboot. ben ook spelletjes verslaafd. En de rest van de familie willen toch echt Windows media player en ie Sad gebruiken

MottigenHond
Lid

Bekijk profiel WWW
Antwoord #11, 2007/01/15, 22:28:16

wat is beryl nu eigenlijk? ik vraag mij af wat dat is (ik ben niet echt bekend met ubuntu)
Pjotr
Lid

Bekijk profiel WWW
Antwoord #12, 2007/01/15, 22:30:26

Citaat van: MottigenHond
wat is beryl nu eigenlijk? ik vraag mij af wat dat is (ik ben niet echt bekend met ubuntu)
Spectaculaire grafische effecten, met een fikse kans op een volledig verkloot systeem er gratis bij...

Tip: doe dit als allereerste: sites.google.com/site/computertip/directdoen
Handige tips voor beginners: http://sites.google.com/site/computertip
OOK VOOR 9.04
Ronnie
Lid

Bekijk profiel
Antwoord #13, 2007/01/15, 22:30:50

Homepage:
http://beryl-project.org/

Filmpje:
http://youtube.com/watch?v=LCzZhJ1Yr-4

Karel Brits
Lid

Bekijk profiel WWW
Antwoord #14, 2007/01/15, 22:37:22

Beryl is een windowsmanager, waarbij wat "eye-candy" is toegevoegd.  Je kan je werkbladen laten ronddraaien op een kubus, je vensters laten wiebelen bij het minimaliseren, en nog heel wat andere speciale effecten.

Je hebt daarvoor wel de closed-source drivers van je grafische kaart voor nodig, omdat er op dit ogenblik nog geen opensource-alternatieven beschikbaar zijn die 3D ondersteunen.

De verdere technische uitleg ken ik niet, maar er zijn hier voldoende mensen die weten hoe de vork juist in de steel zit.  Die zullen mij wel verbeteren en aanvullen. :-)
Pagina's: [1] 2 3 ... 32   Omhoog
  Print  

Ga naar: