Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
Pagina's: [1] 2 3 4   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Voel je je nog veilig?  (gelezen 4035 keer)
bartek
Lid

Bekijk profiel WWW
2008/05/18, 20:31:50

Tegenwoordig gaat de politie je pc online doorzoeken als je verdacht bent van bepaalde zaken.
op zich niet slecht maar op deze manier kunnen ze wel overal binnen, ook bij jouw.
http://life.tweakers.net/nieuws/53504/politie-breekt-in-op-computers-van-verdachten.html

Mensen die Ubuntu gebruiken voelen zich relatief veilig in vergelijking met mensen die Windows gebruiken. Maar wat vinden jullie ervan? Is privacy tegenwoordig nog belangrijk of moeten we mee met onze tijd en voor onze veiligheid onze privacy opgeven?

| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"
BlackBurn
Lid

Bekijk profiel WWW
Antwoord #1, 2008/05/18, 20:40:54

Ik mis een beetje de optie, ik beveilig belangrijke zaken Smiley

Beveiliging en gebruikersgemak gaan zelden hand in hand naar mijn mening, dus probeer wel e.a. te doen, maar je kunt zoals bij alles doorslaan.

Wel vond ik het een leuke discussie tijdens de presentatie van Benno (dat was zijn naam toch).

Live to win, dare to lose
http://www.robmaas.eu
Arie
Lid

Bekijk profiel WWW
Antwoord #2, 2008/05/18, 20:52:15

het wordt steeds erger in dit land, onder het mom van criminaliteits bestreiding moet je steeds meer van je grondrechten inleveren.
met de huidige plannen, oa het verbod op anoniem bellen wordt iedere burger gewoon een verdachte.

ik kan me nog herinneren dat de DDR en de USSR niet deugden vanwege ditsoort praktijken, amnesty moord en brand gilde ( hoor je nu trouwens ook niet ) en nu moet het gewoon gevonden worden in het " vrije " westen

desktop     : Ubuntu 8.04.3
laptop        : Debian unstable
EeePC900  :  Ubuntu 9.04
Ubuntu user # 14925     
Documentatie
Steunpunt Rozenburg ZH
Quatroking
Lid

Bekijk profiel
Antwoord #3, 2008/05/18, 20:55:52

Ik voel me zelf wel veilig. en de politie kan de pot op, ik zit hier met 4 wachtwoorden op't interweb.

Arie
Lid

Bekijk profiel WWW
Antwoord #4, 2008/05/18, 21:06:15

Citaat van: Quatroking
Ik voel me zelf wel veilig. en de politie kan de pot op, ik zit hier met 4 wachtwoorden op't interweb.
wat nij betreft kunnen ze allang de pot op. probleem is alleen dat ze steeds meer macht krijgen

Ubuntu user # 14925     
Documentatie
Steunpunt Rozenburg ZH
robert vroegop
Lid

Bekijk profiel WWW
Antwoord #5, 2008/05/18, 21:10:38

Citaat van: arie
het wordt steeds erger in dit land, onder het mom van criminaliteits bestreiding moet je steeds meer van je grondrechten inleveren.
met de huidige plannen, oa het verbod op anoniem bellen wordt iedere burger gewoon een verdachte.

ik kan me nog herinneren dat de DDR en de USSR niet deugden vanwege ditsoort praktijken, amnesty moord en brand gilde ( hoor je nu trouwens ook niet ) en nu moet het gewoon gevonden worden in het " vrije " westen
Helemaal mee eens, onze z.g.n vrije democratie is een versluierde dictatuur. Je hoort en ziet steeds meer over het plaatsen van camera's, afluisterpraktijken enz. enz. Je wordt aan alle kanten in de gaten gehouden. Het is hier steeds minder veilig om vrij uit te kunnen spreken, je zou wel eens afgeluisterd kunnen worden of op een of ander tape terecht zijn gekomen. Ik zie dit soort praktijken van de politie en overheid dan ook met argwaan tegemoet. Ze weten toch al meer van jou dan dat jij over jezelf weet. Moeten ze dan ook nog elk woord en alle bewegingen volgen onder het mom van de zo genaamde veiligheid? Lariekoek, gewoon te veel impact op je privé leven. Dus wat mij betreft, METEEN er mee stoppen. Ik voel me al veilig genoeg, maar wordt steeds banger voor al die afluister- en afkijk praktijken.

Groet, Robert.

Smiley Ik heb mijn oude account weer terug.... vraag niet hoe het kon... ik ben er weer! Smiley
Bobbie
Lid

Bekijk profiel
Antwoord #6, 2008/05/18, 21:12:15

Ik voel me nog steeds wel veiling met ubuntu op m'n systeem, maar begrijp uit het verhaal, dat als ze iemand op het oog hebben waarvan ze lastig de bewijs last kunnen verkrijgen, daar dan inbreken, om alsnog gegevens te verkrijgen.
Deze procedure, zullen ze waarschijnlijk gebruiken, nadat ze pas toestemming hebben verkregen door de officier van justitie.

P3-866 mhz 512 mb, mainboard MSI-6198- NVidia FX5500 Ubuntu 9.04
laptop, IBM ThinkPad R31 2656 - C 1.13 GHz - 14.1" TFT - 1gb Ubuntu 8.04
Bootmaneger:   http://sourceforge.net/projects/btmgr/
Arie
Lid

Bekijk profiel WWW
Antwoord #7, 2008/05/18, 21:17:26

Citaat van: Bobbie
Ik voel me nog steeds wel veiling met ubuntu op m'n systeem, maar begrijp uit het verhaal, dat als ze iemand op het oog hebben waarvan ze lastig de bewijs last kunnen verkrijgen, daar dan inbreken, om alsnog gegevens te verkrijgen.
Deze procedure, zullen ze waarschijnlijk gebruiken, nadat ze pas toestemming hebben verkregen door de officier van justitie.
dat was vroeger zo, voor een telefoontap is ondertussen geen toestemming meer nodig van de officier. veel erger is, wie geeft mij de garantie dat de tap verwijdert wordt als ik / jij / wij  onschuldig blijk te zijn?  die tap zit er dus de kans is groot dattie er blijft, kan je toch niet controleren

Ubuntu user # 14925     
Documentatie
Steunpunt Rozenburg ZH
Gijsbert
Lid

Bekijk profiel WWW
Antwoord #8, 2008/05/18, 21:19:53

Ik voel me nog steeds veilig met Ubuntu en de NAT op mijn router.
En hoeveel PC's zijn er wel niet in Nederland, lijkt me een aardige kluif voor ze.

Met vriendelijke groet,

Gijs

In de beperking herkent men de Meester.

Vriend van Gnome

Gnome 3.0 mag niet ontbreken in Ubuntu 10.4

Anders stap ik over naar Windows 8 en dit is geen dreigement
SeySayux
Lid

Bekijk profiel WWW
Antwoord #9, 2008/05/18, 21:23:21

Ik heb net hier nog een topic gevonden over MapleStory op Linux draaien en hoe zei GameGuard gebruiken, een soort rootkit die gaat bepalen wat cheats zijn en wat niet, en er ook vaak naast zit, en misschien ook nog andere dingen doet als cheatdetectie, want het verbergt zichzelf volledig in het systeem, dus kan het continue blijven draaien op de achtergrond. Op zulk een momenten ben ik blij dat ik Linux gebruik Smiley. Daar kan niet zomaar code geïnjecteerd worden in processen zonder dat je het weet, want je weet altijd precies welke bestanden waar geïnstalleerd worden, en een kerneldriver moet voor ieder systeem apart gecompileerd worden.

- Sey

I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
GCS d? s:+ a--- C++++>$ UL++++>$ P+ L++++>$ E--- W+++ N* o? K-(?) w--- O M++ V- PS PE Y(?) PGP+ t+ 5? X? R>+++$ tv b- DI-- D+ G e h! !r !y+ LS+++++
Bobbie
Lid

Bekijk profiel
Antwoord #10, 2008/05/18, 21:30:01

Citaat van: arie
Citaat van: Bobbie
fat was vroeger zo, voor een telefoontap is ondertussen geen toestemming meer nodig van de officier. veel erger is, wie geeft mij de garantie dat de tap verwijdert wordt als ik / jij / wij  onschuldig blijk te zijn?  die tap zit er dus de kans is groot dattie er blijft, kan je toch niet controleren
Om af te luisteren ed daar heb je personeel voor nodig en dat hebben ze niet, een heleboel werk blijft op de plank liggen.
Ook wel daardoor zoals je zegt, wie geeft mij de garantie dat de tap verwijdert wordt,
daar zal ook wel geen tijd voor zijn.

P3-866 mhz 512 mb, mainboard MSI-6198- NVidia FX5500 Ubuntu 9.04
laptop, IBM ThinkPad R31 2656 - C 1.13 GHz - 14.1" TFT - 1gb Ubuntu 8.04
Bootmaneger:   http://sourceforge.net/projects/btmgr/
Pjotr
Lid

Bekijk profiel WWW
Antwoord #11, 2008/05/18, 21:33:32

Citaat van: bartek
Tegenwoordig gaat de politie je pc online doorzoeken als je verdacht bent van bepaalde zaken.
op zich niet slecht maar op deze manier kunnen ze wel overal binnen, ook bij jouw.
http://life.tweakers.net/nieuws/53504/politie-breekt-in-op-computers-van-verdachten.html

Mensen die Ubuntu gebruiken voelen zich relatief veilig in vergelijking met mensen die Windows gebruiken. Maar wat vinden jullie ervan? Is privacy tegenwoordig nog belangrijk of moeten we mee met onze tijd en voor onze veiligheid onze privacy opgeven?
Het moet niet te gek worden natuurlijk, maar ik ben best bereid om wat privacy op te geven, als er daardoor meer boeven en terroristen worden opgepakt.

Onder een democratische regering zal een inbreuk op de privacy niet gauw problemen opleveren, simpelweg omdat het een democratische regering is. Je mag erop vertrouwen dat ze er goed mee zullen omgaan: doen ze dat niet, dan stem je ze weg bij de eerstvolgende verkiezingen.

Onder een dictatuur daarentegen, is zelfs een kleine inbreuk op de privacy al een probleem. Want je weet bij voorbaat al, dat ze er *niet* goed mee om zullen gaan.

Groet, Pjotr.

Tip: doe dit als allereerste: sites.google.com/site/computertip/directdoen
Handige tips voor beginners: http://sites.google.com/site/computertip
OOK VOOR 9.04
Wanda Rooze
Moderator

Bekijk profiel WWW
Antwoord #12, 2008/05/18, 21:33:49

Dan moet je de terroristen en pedofielen bedanken , aan dat uitschot hebben wij zulke acties te danken.
Grtz Tom.

Alex van Niel
Lid

Bekijk profiel WWW
Antwoord #13, 2008/05/18, 22:00:49

Overigens, DDR en USSR erg wat privacy schending betreft? Iemand vergeten wat er met PGP gebeurd is en waarom je PGP in de meest veilige vorm niet in Amerika mag gebruiken? Juist, omdat de NSA/FBI/CIA e.d. er anders niet achter kunnen komen waar we het over hebben. PGP werd dus niet geheel verboden maar wel een bepaalde versie. Toen kwam er een nieuwe met dikke backdoors... en dat is maar een klein voorbeeld.

Privacy is een mythe, laten we er nu geen doekjes om winden, de camera's in de binnenstad filmen waar je heen gaat. Je airmiles kaart houdt bij waar je boodschappen doet, je AH kaart trouwens ook. Je kluspas en al je andere kortingen passen doen niets anders en die zijn in het leven geroepen om je reclame rommel of wat dan ook in je maag te duwen. Dat die camera's niet gebruikt worden om je te volgen is een ander ding. Je e-mail is ook niet privé, het passeert duizende servers waar overal een (tijdelijk) kopietje staat en je ISP is verplicht IP verkeer te bewaren. Dat vind ik aanvaardbaar en vooral omdat ik niets te verbergen heb. Wat ik niet aanvaardbaar vind zijn de bewuste backdoors die  er in Windows varianten bijvoorbeeld worden gebouwd zodat de amerikaanse veiligheids diensten er toch nog in kunnen via de achterkant. De amerikaanse overheid is net zo erg als alle andere grote overheden. "Power corrupts".

Overigens heb ik het gevoel dat ik deze discussie wel heel vaak heb met mensen... het lijkt wel alsof we steeds meer "privacy schendingen" tolereren terwijl we er aan de andere kant steeds meer op mopperen. Wat zijn we toch lekker Nederlands ;-) als de zon schijnt is het te heet, regent het ... dan regent het Smiley

Steven Klein Haneveld
Lid

Bekijk profiel
Antwoord #14, 2008/05/18, 22:03:07

Citaat van: pjotr123
Onder een democratische regering zal een inbreuk op de privacy niet gauw problemen opleveren, simpelweg omdat het een democratische regering is. Je mag erop vertrouwen dat ze er goed mee zullen omgaan: doen ze dat niet, dan stem je ze weg bij de eerstvolgende verkiezingen.

Onder een dictatuur daarentegen, is zelfs een kleine inbreuk op de privacy al een probleem. Want je weet bij voorbaat al, dat ze er *niet* goed mee om zullen gaan.

Groet, Pjotr.
Excuus, Pjotr,
ik heb je zeer hoog,
maar hier ben ik het volledig oneens met je.
- het punt is namelijk: die grondrechten zijn er om ons (en mij dus ook) te beschermen tegen invloeden vanuit o.a. de politiek. Die grondrechten: daar komen we niet aan. Dat is een keiharde afspraak.
- Helaas ben ik echter een minderheid als het over dit thema gaat: ik acht privacy veel belangrijker als veiligheid. Met andere woorden: boeven pakken prima, maar ze doorzoeken mijn troep pas als daar gegronde redenen voor zijn en met toestemming van het OM. Dat is mijn grondrecht.

- De "zekerheid" dat een democratisch gekozen regering er goed mee om zal gaan, is een schijnzekerheid. Sowieso vind ik onze democratie een waardeloos systeem. Maargoed, die discussie zullen we hier maar niet voeren.
- En "wegstemmen" gaat niet gebeuren, want zoals gezegd is er slechts een kleine minderheid die zo denkt als ik. Die grondrechten zouden deze minderheid echter moeten beschermen, maar doet dat inmiddels bijna niet meer.
- Hoezo heb je bij een dictatuur de *zekerheid* dat er verkeerd mee omgegaan wordt? Zijn er dan geen voorbeelden te noemen van zgn. "alleenheersers", die nog hun land of staat goed regeren (of: geregeerd hebben in het verleden)? Waarom zulk een negatief beeld bij een dictatuur? Vooralsnog denk ik daar wat positiever over.
Waarmee ik geen fan wordt van Saddam, Hitler, of Stalin trouwens..... :-)

Maargoed.

Ik miste bij de poll: "ik weet niet wat ik eraan kan doen, maar als ik dat zou weten zou ik mijn systeem dichttimmeren."
Derhalve heb ik voor de eerste optie gestemd.

Ik heb verder niet de illusie, dat ik veiliger ben voor "tappen" dan Win gebruikers.

desktop Hardy Blokkendoos / laptop Intrepid

mannen zonder baard zijn als soep zonder zout.....
Pagina's: [1] 2 3 4   Omhoog
  Print  

Ga naar: