Ubuntu Nederlands

Voor hulp bij en discussie over Ubuntu Kubuntu Edubuntu Xubuntu

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Lees de forum richtlijnen voordat je een bericht plaatst.
  • Index
  •  » Offtopic
  •  » Jullie mening gevraagd over marketingidee

#1 05-04-2007 14:35:29

Kletskous
Lid
Uit: Heerenveen
Bijdragen: 243
Website

Jullie mening gevraagd over marketingidee

Wij zijn voor http://www.mingos.nl aan het kijken naar wat nieuwe manieren om onze marketing op te zetten met als doel natuurlijk een grotere klantengroep te bereiken en ook meer mensen aan de Ubuntu te krijgen... Een van de zaken waar wij tegenaan lopen is het feit dat Linux, laat staan Ubuntu bij veel mensen nog totaal onbekend is en dat het kopen van een computer met Windows voor hen vrijwel een vanzelfsprekendheid is. Ook hebben wij alleen een webwinkel waardoor we mensen niet echt een demonstratie van Ubuntu kunnen geven.

Nu zitten we te denken aan het opzetten van een soort van partnerprogramma waarbij mensen die nieuwe klanten voor ons aanbrengen een financiele beloning krijgen. Als partners zijn natuurlijk vooral mensen interessant die zelf enthousiast zijn over Ubuntu en er kennis van hebben en daarmee graag iets bij willen verdienen.

Graag zou ik van jullie eens horen wat je van zo'n soort idee vindt en of je daarbij nog tips voor ons hebt, bijvoorbeeld over de hoogte van de beloning of andere zaken.

Laatst bewerkt door Kletskous (05-04-2007 14:59:09)

#2 05-04-2007 14:43:12

budster
Lid
Bijdragen: 2965

Re: Jullie mening gevraagd over marketingidee

Mailing met Ubuntu CD's, naar bijvoorbeeld systeembeheerders van scholen.

#3 05-04-2007 15:10:29

Johanvd
Lid
Uit: Rotjeknor
Bijdragen: 6453

Je kan in ieder geval gratis cd's uitdelen/opsturen naar mensen die interesse hebben.
Zo kunnen ze zonder risico al even ruiken aan Ubuntu.

Mond-tot-mond reclame werkt vaak heel goed:
Mensen die bij vrienden/kennissen/collega's Ubuntu hebben gezien, zullen eerder overstappen dan mensen die alleen over Ubuntu gelezen hebben in een tijdschrift of op internet, denk ik.
Dus jullie partnerprogramma lijkt me wel een goed idee.

Wat ik me wel afvraag:
Wat is het voordeel van een computer met Ubuntu kopen bij jullie?
Ik kan ook een computer zonder OS kopen bij een willekeurige computerboer hier in de stad.
De garantie is hetzelfde, en voor gratis ondersteuning kan ik hier op het forum terecht.

Hoe werkt jullie ondersteuning?
Ik lees op jullie site dat jullie 2 maanden gratis ondersteuning bieden, en verder wijzen naar dit forum en betaalde ondersteuning.
Als ik een computer bij jullie koop en ik heb een vraag over een printer, scanner of webcam die het niet doet, helpen jullie dan ook met het installeren? Dit is dus met hardware die niet bij jullie vandaan komt.

Wat hebben jullie zelf in gedachten qua vergoedingen mbt het partnerprogramma?

Zijn jullie ook bekend met de concurrent/collega System76?
Die hebben een eigen supportforum op het officiële Ubuntuforum.

PS: Jullie site is ontzettend traag hier.

#4 05-04-2007 15:19:10

hadez
Lid
Bijdragen: 266

Je kan natuurlijk, voor alle klanten die geen ubuntu-kennis hebben, doorverwijzen naar dit forum. En dan meteen online een account voor ze aanmaken, zodat ze meteen aan de slag kunnen op dit forum, Dat ze weten waar ze moeten zijn. En waar ze vragen kunnen stellen. Dat geeft het forum een extra iets, iets exclusiefs. Denk ik.

Maar je hebt natuurlijk te maken met het gehele imagoprobleem van Linux. Mensen kennen het niet, en als er iets niet lukt, dat willen ze het niet. Je zal ze een goeie presentatie moeten geven. IK denk ook niet dat je het goed gepromoot krijgt via internet alleen. Je zal echt naar bestaande beurzen als de HCC-net beurs moeten. Naar een normale computerbeurs dus. En dan mensen er waaaaaaaaaarm voor maken.  Een CD-mailing alleen zal denk ik niet zoveel toevoegen. Systeembeheerders zijn wat dat betreft nogal terughoiudend. Want op Linux, ubuntu zit geen standaard support. Waarschijnlijk ook niet zo'n goeie als op andere OSsen. Ook omdat niet elke applicatie erop meteen goed werkt. Denk ook aan de Compex (computerexamen). Die moeten ook werken. En, meestal hebben ze een dicht contract dat ze tot 20xx een licentie hebben op W. Erg jammer allemaal. Om dat succesvol te maken, zal je eerst zelf een netwerk moeten bouwen, met allerlei apps die systeembeheerders ook op Middelbare scholen gebruiken.  En ze op die manier overtuigen.

#5 05-04-2007 15:30:19

budster
Lid

Gratis Linux seminars voor beginners geven.

#6 05-04-2007 15:53:17

Kletskous
Lid
Website

Johanvd schreef:

Je kan in ieder geval gratis cd's uitdelen/opsturen naar mensen die interesse hebben.
Zo kunnen ze zonder risico al even ruiken aan Ubuntu.

Mond-tot-mond reclame werkt vaak heel goed:
Mensen die bij vrienden/kennissen/collega's Ubuntu hebben gezien, zullen eerder overstappen dan mensen die alleen over Ubuntu gelezen hebben in een tijdschrift of op internet, denk ik.
Dus jullie partnerprogramma lijkt me wel een goed idee.

Wat ik me wel afvraag:
Wat is het voordeel van een computer met Ubuntu kopen bij jullie?
Ik kan ook een computer zonder OS kopen bij een willekeurige computerboer hier in de stad.
De garantie is hetzelfde, en voor gratis ondersteuning kan ik hier op het forum terecht.

Hoe werkt jullie ondersteuning?
Ik lees op jullie site dat jullie 2 maanden gratis ondersteuning bieden, en verder wijzen naar dit forum en betaalde ondersteuning.
Als ik een computer bij jullie koop en ik heb een vraag over een printer, scanner of webcam die het niet doet, helpen jullie dan ook met het installeren? Dit is dus met hardware die niet bij jullie vandaan komt.

Wat hebben jullie zelf in gedachten qua vergoedingen mbt het partnerprogramma?

Zijn jullie ook bekend met de concurrent/collega System76?
Die hebben een eigen supportforum op het officiële Ubuntuforum.

PS: Jullie site is ontzettend traag hier.

Zo, veel vragen en ideeen. Dank daarvoor. Gratis cd's uitdelen doen we inderdaad ook wel maar zou misschien ook duidelijker op de site kunnen staan.

Onze ervaring is ook dat mond tot mond reclame goed werkt, daarom denken wij dat het netwerk via een partnerprogramma met de juiste partners goed kan werken.

Het voordeel van het kopen van een computer bij ons is dat alles volledig voorgeinstalleerd wordt en dat het ook werkt. Niet iedereen is zo handig om alles zelf aan de praat te krijgen of heeft geen zin om dat allemaal uit te zoeken. Wij leveren overigens ook computers zonder besturingssysteem met korting en onze ervaring is dat dat niet overal zo gemakkelijk te krijgen is als bij jou in de stad..

Wij ondersteunen ook wel met andere hardware maar mensen zijn in eerste instantie zelf wel verantwoordelijk dat wanneer ze nieuwe hardware kopen, ze er ook op letten dat dit voor linux ondersteund wordt. Overigens zijn we na twee maanden ook best nog wel soepel maar er moet wel ergens een grens liggen.

Wij hebben nog niet echt konkreet hoe hoog de vergoedingen kunnen en moeten zijn om het voor partners aantrekkelijk te maken en het voor ons ook realistisch te houden binnen onze winstmarges.

We kennen de site van system wel maar wij richten ons toch vooral op de Nederlandse markt. Wel goed trouwens dat ze bij Ubuntu een eigen supportforum hebben.

Site weer traag? Hmm, hier nu niet maar af en toe is dat inderdaad het geval. We hebben al geklaagd bij de provider en we zouden naar een snellere sever gaan, dus probleem moet snel opgelost zijn..

Laatst bewerkt door Kletskous (05-04-2007 15:56:51)

#7 05-04-2007 16:10:36

budster
Lid

Wat betreft de vergoeding, ik zou denken aan 5% tot 10% uit te betalen in hardware. Waarschijnlijk zullen mensen er dan niet volledig gebruik van maken of iets duurders kopen en bijbetalen. En dan komt waarschijnlijk iedereen er goed mee weg.

#8 05-04-2007 16:18:34

Kletskous
Lid
Website

Nog een reactie op een paar andere voorstellen zoals computerbeurzen e.d. Voor ons als klein bedrijf is het  helaas vaak te duur om daar een stand te huren tussen alle grote computerboeren. Wij hebben ook niet de ambitie om heel groot te groeien, maar willen vooral onderscheiden door persoonlijke service en advies. Zo adviseren wij klanten bijvoorbeeld ook over welke software het beste past bij hun wensen e.d..  Mailingen aan systeembeheerders van scholen e.d. halen naar mijn idee inderdaad niet veel uit.

Hoor graag nog wat meer reacties, vooral ook gericht op het idee van het partnerprogramma zelf, want daar hoor ik tot nu toe nog niet zoveel over.

Laatst bewerkt door Kletskous (05-04-2007 16:19:05)

#9 05-04-2007 16:48:17

joop13
Lid
Uit: Nijkerk
Bijdragen: 402

budster schreef:

Gratis Linux seminars voor beginners geven.

Ik ondersteun alle ideeen van budster. En heb de volgende aanvullingen:

Geef op je site (zie system-site) ook aan welke voor gebruikers erg belangrijke programma's er in Ubuntu zitten met uitleg en screen. Zoals Openoffice/Firefox enz.

Over het partnerprogramma:

Stel partners aan die jullie site promoot en kan verwijzen naar jullie voor aanschaf van een systeem met bijbehorende service.
Daarnaast ook de mogelijkheid voor de partner om jullie (via de site) adressen door te geven die geinteresseerd zijn zodat jullie er zelf achteraan kunnen. Met o.a. die linux seminars van Budster.

Daarnaast ben ik zelf, ooit, opgeleid tot PC-adviseur. Dit houd hetzelfde in wat jullie doen: namelijk een oplossing aanbieden op de vraag van klanten. En dan is de focus: programma's en niet zozeer de machine.

Laatst bewerkt door joop13 (05-04-2007 16:50:15)

Een eerlijk mens wordt rijk gezegend, wie snel rijk wil worden, blijft niet ongestraft. Spr. 28:20
Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon dualboot Win 98SE, Hoofdcomputer: AMD Athlon XP 2600+, 512 Mb, 310 Gb HD's, IBM Thinkpad T30:Singleboot Hardy Heron, Mobile Pentium 4 2 Ghz, 20 Gb HD

#10 05-04-2007 17:18:31

Nizzle
Lid
Uit: Dordrecht..
Bijdragen: 566

ehm.. beetje lullig misschien.. maar ik zou beginnen met een werkende site?
klikte op je link maar dat werkte niet tongue

SEO is ook iets smile
kom je snel voor op google als mensen zoeken op "computer kopen" ofzo

zorg ook dat je goedkoper bent dan handelaren met windows.. 9 van de 10 computergebruikers heeft geen idee wat het allemaal is.. als ze maar een tekst kunnen typen en kunnen internetten dan is alles wel best smile

#11 05-04-2007 21:47:17

Kletskous
Lid
Website

Nizzle schreef:

ehm.. beetje lullig misschien.. maar ik zou beginnen met een werkende site?
klikte op je link maar dat werkte niet tongue

SEO is ook iets smile
kom je snel voor op google als mensen zoeken op "computer kopen" ofzo

zorg ook dat je goedkoper bent dan handelaren met windows.. 9 van de 10 computergebruikers heeft geen idee wat het allemaal is.. als ze maar een tekst kunnen typen en kunnen internetten dan is alles wel best smile

Beetje lullig inderdaad, maar zoals ik hier al eerder zei, zijn er de laatste tijd soms wat problemen met de provider en zijn we daar mee bezig.

Ik vind het overigens nogal naief om te veronderstellen dat je hoog kunt scoren in zoekmachines op "computer kopen" of zo.. Ben zelf veel met Seo bezig geweest de laatste tijd en het is me wel duidelijk dat dat scoren op dat soort algemene termen niet realistisch is.

En zorg dat je goedkoper bent dan handelaren met Windows is ook zo'n algemeenheid. Dat is niet ons streven en het is ook niet realistisch. Als je je daar zelf een beetje in zou verdiepen, zou je dat ook begrijpen want Windows licenties worden heel goedkoop aan computerwinkels aangeboden; Ubuntu kost natuurlijk niks maar wij leveren wel een computer kant en klaar op en dat kost nu eenmaal tijd.  Bovendien kunnen wij ook niet de goedkoopste hardware inkopen omdat die vaak niet draait op Linux. Bovendien willen we geen rotzooi verkopen. Wij willen dan ook juist scoren op kwaliteit, gebruiksgemak, persoonlijke dienstverlening, geen virussen en andere ellende en de vrijheid die Ubuntu  en vrije software met zich mee brengt.

#12 05-04-2007 22:03:40

mcdesign
Lid
Uit: Hattem, Gelderland
Bijdragen: 420
Website

Even een vraagje: bij sommige site's zoals deze en jou website zie je in firefox een Ubuntu logo en een MingOS logo. Hoe moet je dat instellen?

Ubuntu 7.10 + 7.04 Server gebruiker
Linux gaming: Alles wat maar op Quake lijkt smile

#13 05-04-2007 22:30:27

Kletskous
Lid
Website

Lieve mensen, graag even to the point..

Ik vraag hier reacties op een idee voor een partner programma maar ik krijg grotendeels reacties die daar eigenlijk niks mee te maken hebben. Goed bedoeld misschien maar het wordt zo wel een rommelige discussie waarbij ik het gevoel krijg dat ik me steeds maar moet verdedigen en dingen moet uitleggen die wij al lang zelf hebben bedacht en uitgevoerd. Ik vraag dus niet om algemene marketingtips maar om ideeen en gedachten over een partnerprogramma.

Als wij overgaan tot het starten van een partnerprogramma dan willen wij dat alleen doen met mensen die zich kunnen vinden in onze producten en ons bedrijf en niet met mensen die gewoon wat bij willen verdienen met het maakt niet uit wat... Als we dat hadden gewild, hadden we ons wel aangesloten bij een of ander affiliate netwerk, zoals M4N, Tradedoubler, Affiliates.nl e.d. waarbij duizenden mensen zijn aangesloten die je producten willen gaan promoten.

Vandaar dus dat ik als eerste hier op het Ubuntu forum wil peilen wat de gedachten daarover zijn.

#14 06-04-2007 00:38:48

budster
Lid

Er lopen hier aardig wat mensen rond die wel het een en ander van linux weten, ik kan mij goed voorstellen dat het voor jonge mensen, middelbare schoolleeftijd of mensen met pensioen een leuke bijverdienste is om als lokale wederverkoper/helpdesk op te treden. Zeker als er duidelijk een wat professionelere organisatie achter staat. (voor garanties etc.)

Dus echte hulp aan huis, dan ga je echt voor persoonlijke service, mooie dekking over Nederland en Belgie, grotere omzet waardoor je beter (goedkoper) kan inkopen en je kan dan meteen optimaal gebruik maken van hun netwerk, ik denk bijvoorbeeld aan mensen zoals Florian.

Waar je dan wel voor moet zorgen is deze mensen goed ondersteunen, net contractje, voor promotie materiaal zorgen (kaartjes, flyers, boekjes) "powerpoint presentatie" (de OO variant natuurlijk), zorgen dat bij afwezigheid (vakantie/ziekte) hun regio door iemand anders wordt waargenomen.

Laatst bewerkt door budster (06-04-2007 00:42:05)

#15 06-04-2007 08:00:28

Monkwarrior
Lid
Bijdragen: 799

Even met betrekking tot jullie partner programma.
Persoonlijk zou ik daar geen interesse in hebben, vooral gebaseerd op twijfels omtrent de hoogte van de inkomsten. Partners zullen namelijk veel meer moeite moeten steken in het begeleiden van linuxklanten dan in het begeleiden van windowsklanten.

Ik denk dat dit zich zal moeten vertalen in de prijs en dat betekent dat de belangrijkste drijfveer om linux aan te schaffen wellicht zal komen te vervallen. Linux staat nog steeds bekend als "gratis" dus het rekenen van bedragen voor support en een partnerprogramma zal nog een hele klus worden denk ik.

Kortom: als partner zal je gebruikers van het begin af aan bij de hand moeten nemen terwijl de verwachtingen van deze gebruikers zijn dat linux gratis is. Het kosten-baten plaatje ziet er dus niet gunstig uit.

Ik heb daar geen panklare oplossing voor behalve de tip om in deze fase jullie linux zoveel mogelijk als windows er uit te laten zien. Dat zal de partners veel werk schelen en zal de drempel om over te stappen stukken lager maken. Dus: zorg dat je op windows lijkt en ga daarmee de boer op met je partners.

Monk.

#16 06-04-2007 18:26:25

Kletskous
Lid
Website

Dank Budster en Monkwarrior voor jullie reacties en tips. Daar kan ik wel wat mee. Overigens was het niet direct onze bedoeling om ook de ondersteuning bij de partners te laten maar alleen het aanbrengen van nieuwe klanten maar misschien is het wel een idee om partners ook in te schakelen voor de ondersteuning. Dit zou dan misschien als optie kunnen worden aangeboden en tegen extra betaling. Sommige mensen zijn misschien best bereid om wat meer te betalen voor hulp aan huis.

Dat je gebruikers van het begin af aan bij de hand moet nemen, ben ik overigens niet met je eens Monkwarrior. Tot nu toe is onze ervaring dat vrijwel al onze klanten zich zonder veel hulp, zelf redden. Veel mensen doen namelijk ook niet veel anders dan internetten, e-mailen, tekstverwerken en een cd-tje branden.

#17 06-04-2007 18:50:28

budster
Lid

Mensen die op dit moment bij jullie komen zijn mensen die al redelijk onderlegd zijn, als je niet tevreden bent met huidige omzet en markt moet je natuurlijk niet naar de bestaande klanten kijken.

Jullie moeten een beslissing gaan nemen, zoals ik het nu bekijk zijn er twee opties, prijzenvechter of op service. In deze markt zijn jullie veel te klein om als prijzenvechter op te treden.

Dus kan je dat alleen op service doen, als je naar de markt kijkt die service wilt zijn dat 2 grote doelgroepen.
- De tweeverdieners die computers niet als hobby hebben.
- De wat oudere doelgroep 50+ mensen die niet met computers zijn opgegroeid.

Deze mensen vragen advies aan "het neefje", Ik zou een netwerk van "neefjes" opzetten. Jullie doelgroep heeft geld en gunt "het neefje" best wat extra inkomen. Deze mensen willen ook zakendoen met het "neefje" niet met jullie. Jullie worden dan een soort groothandel. Dit lijkt mij een hele prettige constructie voor iedereen.

#18 06-04-2007 19:44:40

Kletskous
Lid
Website

Hallo Budster,

Het is niet zo dat al onze bestaande klanten redelijk onderlegd zijn; dat verschilt namelijk heel erg. De moelijkste klanten zijn voor ons de klanten die weinig kennis hebben maar wel uitgebreid aan het experimenteren slaan. De makkelijkste, zijn de klanten die linux al kennen en de klanten die de computer vooral gebruiken voor de basis toepassingen. Deze laatste groep is vooral blij dat ze niet meer in de weer hoeven met allerlei spyware sweepers en virus scanners.

Je hebt gelijk dat wij in de markt niet als prijsvechter kunnen opereren, zeker niet wanneer Dell zo ook met Linux computers komt. Wij willen ons dan ook onderscheiden op persoonlijke service. Ik zie dan ook zeker iets in je "neefjes netwerk".  Zal eens kijken hoe en in welke vorm dat organisatorisch voor ons haalbaar is. Dank voor het meedenken.

#19 07-11-2007 20:46:59

reekje
Lid
Bijdragen: 855
Website

Een van de eerdere posters in dit topic had het over demonstratis geven.
Het zou bijvoorbeeld ook goed zijn, dat men een demonstratie fidio op de site kan zetten, met aan het einde van de vidio een link naar jullie site, net zo als je bij yourtube filmpjes kan klikken op een ander filmpje.
En als iemand aan het einde van die vidio op die link klikt en dan een computer en of support besteld, de site eigenaar op wiens site het filmpje staat een halve of hele euro op diens rekening gestort krijgt.

Het zou ook mooi zijn als dit ook geld als men via die link support bij de neefjes besteld, hoe dat moet, weet ik niet maar er zijn vast mensen die dat wel weten.

Het is inderdad een iedee, om klanten de mogelijkheid te biden, met opgaven van hun klant gegevens gratis promotie materialen te bestellen, of een advertentie voor op hun site te kunnen ophalen.
Bijvoorbeeld vormulieren met hun klantnummer er op, die ingevuld kunnen worden, met de gegevens van een nieuwe klant, u ziet dan aan het nummer op het formulier, welke reeds bestaande klant de niewe heeft binnen gebracht.

De gratis cursissen, is ook een heel goed iedee,

Het zijn maar wat iedeeen.

Als ik niet met die wajong uitkering zat, dan zou ik ik wel partner willen worden, om klanten door te sturen via mijn sites naar die van u, support kan ik niet of nouwelijk geven, maar ja dat kan ik momenteel niet, ik wil wel zonder vergoeding reclame voor u maken.

reekje

Ik ben wat dyslectisch, van daar de taalfouten.
Linux geeft de armen ook een kans!
http://reekjesbloggeefdearmeneenkans.blogspot.com/

#20 08-11-2007 15:43:41

Dave
Lid
Uit: Zeeuws Vlaanderen
Bijdragen: 3138

De gratis cursissen, is ook een heel goed iedee,

of demonstraties bij een club of buurthuis.
ook wel een tip voor de regiowerkers die installatiedagen organiseren.

• Index
  •  » Offtopic
  •  » Jullie mening gevraagd over marketingidee

Bulletin Board voettekst