Voor hulp bij en discussie over
Ubuntu
Kubuntu
Edubuntu
Xubuntu
Je bent niet ingelogd.
Misschien interessant voor opname in de documentatie van Ubuntu-NL: ik heb een handleiding geschreven hoe je meerdere Linuxdistro's (of meerdere Ubuntuversies) naast elkaar kan zetten op de harde schijf. Let op: alleen voor gevorderden, en niet bedoeld voor tweevoudig opstartbaar met Windows!
http://computertip.googlepages.com/meer … pstartbaar
Vrije informatie, dus kopieer maar wat je wil. :-)
Groet, Pjotr.
Laatst bewerkt door pjotr123 (21-01-2008 19:21:41)
Ik heb waarschijnlijk minder ervaring met multiboot (werk zelf al een tijdje met tripleboot 2x ubuntu 1x windows). Maar toch ff een opmerking/vraag. Is het niet gemakkelijker om een aparte /boot partitie te maken?
Wat zijn hier de voordelen/nadelen van.
Verder wel een duidelijke howto
Laatst bewerkt door Ronnie (21-01-2008 19:03:38)
Ronnie schreef:
Ik heb waarschijnlijk minder ervaring met multiboot (werk zelf al een tijdje met tripleboot 2x ubuntu 1x windows). Maar toch ff een opmerking/vraag. Is het niet gemakkelijker om een aparte /boot partitie te maken?
Wat zijn hier de voordelen/nadelen van.
Verder wel een duidelijke howto
Een aparte /boot-partitie kan inderdaad ook; goede opmerking. Maar dat maakt de structuur wel wat kwetsbaarder.
Via mijn handleiding zit de opbouw wat degelijker in elkaar: ook al "verongelukt" de partitie met de centrale opstartlijst, dan kun je simpelweg via de Ubuntu LiveCD Grub terugverwijzen naar het opstartmenu op een andere partitie.
Want alles is meervoudig volledig aanwezig (bij mijn flaptop dus tiendubbel). Je hoeft dan alleen de "nieuwe" menulijst handmatig aan te vullen om weer volledig vooruit te kunnen. Als je daarentegen volledig afhankelijk bent van een centrale /boot-partitie, en die "verongelukt", dan is herstel lastiger.
Bij een meervoudige opstart-structuur loop je altijd wat meer risico op ongelukjes. Een foute keuze bij installatie kan nare gevolgen hebben. Of er zit wellicht een fout in de installatieroutine van een bepaalde distro: dat heb ik ooit gehad met Solaris 10 (rotding!).
Daarom heb ik in mijn handleiding gekozen voor de beschreven aanpak.
Groet, Pjotr.
Pjotr, bedankt voor de heldere uitleg. Weer wat geleerd 
Goede wiki 
1 vraag, ik denk dat als er mensen meerdere distro's installeren dat ze dan wel de mooiere grubschermen van Suse e.a. willen, misschien kan je dat daar nog in verwerken:)
groeten Q.
Kun je niet de nieuwe distro de opdracht geven om zijn Grub in zijn eigen / te zetten? En dan te chainloaden met behulp van de grub van je "basisdistro"?
Typhoner schreef:
Kun je niet de nieuwe distro de opdracht geven om zijn Grub in zijn eigen / te zetten? En dan te chainloaden met behulp van de grub van je "basisdistro"?
Tja, er zijn ongetwijfeld meerdere wegen die naar Rome leiden.... Probeer het eens?
De manier die ik heb beschreven, heeft in elk geval het voordeel dat het "gebouw" tamelijk degelijk in elkaar zit. Rampen blijven over het algemeen beperkt tot 1 partitie. Hoewel Solaris er destijds bij mij in slaagde om maar liefst drie distro's om zeep te helpen...
Mooie heldere site, mijn avonturen met grub haal ik echter hier vandaan:
http://users.bigpond.net.au/hermanzone/p15.htm
dit dekt zo een beetje alle mogelijkheden....wel ingewikkeld geregeld maar aangezien ik nogal eens een distro wil uitproberen en/of alpha's installeer, heb ik wel de meer uitgebreide mogelijkheden van grub nodig...Die van jou is echter wel heel herlder..
Ubuntero van de maand - Juli 2008 - Stani
01-07-2008
Ubuntero van de maand - Juni 2008 - SeySayux
01-06-2008
Ubuntero van de maand - Mei 2008 - Laacque
01-05-2008
Ooievaar brengt “Ruige Reiger”!
24-04-2008
Hardy Release Parties 2008
15-04-2008
Ubuntu demonstratie 19 april a.s. in Apeldoorn
10-04-2008