Voor hulp bij en discussie over
Ubuntu
Kubuntu
Edubuntu
Xubuntu
Je bent niet ingelogd.
Roker weet "ik rook"
Roker denkt "ik wil oud worden"
Dokter zegt "Roken is ongezond"
Roker zegt "ik ken een roker van tachtig jaar met een blakende gezondheid"
Windows gebruiker weet "ik gebruik windows"
Windows gebruiker denkt "ik wil geen virussen en spyware"
Ubuntu gebruiker zegt "Ubuntu Linux is virusvrij"
Windows gebruiker zegt "Als Ubuntu Linux populair wordt, komen er vanzelf wel virussen"
In beide gevallen ontstaat een tegenspraak ontstaat tussen feiten en wensen. Dit veroorzaakt onvrede. De ene mens lost dat op door zijn gedrag te veranderen, de andere mens verzint er iets bij om de tegenspraak (schijnbaar) op te heffen.
Kortom, mensen verzinnen allerlei drogredenen om niet over te stappen naar Linux. Welke drogredenen heb jij gehoord?
Laatst bewerkt door dude (13-09-2007 15:21:38)
Dat komt omdat wij westerlingen gewend zijn gelijk willen hebben, het is een strijddoel, geen gegeven.
In oosterse landen doen ze dat heel anders.
p.s. discussieren hierover is dus overbodig 
Groet
Drogreden: Als Ubuntu Linux populair wordt, komen er vanzelf wel virussen
Feit: Linux is minder vatbaar voor virussen en spyware door de betere software architectuur
Drogreden: Linux is niet zo goed "compatible"
Feit: Ubuntu kan vrijwel alle mediaformaten aan die Windows Vista ook aankan. Sterker nog: Windows heeft problemen met een groot aantal open bestandsformaten die Ubuntu feilloos aankan. Qua software is er voor de meeste mensen keuze genoeg.
Maar die spelletjes dan, en de educatieve software voor scholen.
Die educatieve software onder linux is ver onder de maat.
Dat voorkomt dat scholen (weinig geld) naar linux overstappen.
Groet
w.hellinga schreef:
Groet
En ook professionals in de grafische industrie doen er wellicht beter aan om voorlopig nog even die Mac te blijven gebruiken. Als je naar de juiste software zoekt om jouw klussen te klaren, heb je geen drogreden :-)
w.hellinga schreef:
Groet
Vind je dat echt? Ik vind de educatieve software in Edubuntu van goede kwaliteit, hoor.
Wat te denken van topografie, rekenoefeningen, taaloefeningen.
Kleurherkenning en benoeming en niet te vergeten veters knopen 
Inclusief bewaking en score van en voor de leerkracht.
Dus per kind etc.
Dat heb ik wel onder windows gezien, maar nog nooit onder linux.
Maar corrigeer me als ik het mis heb.
Groet
Laatst bewerkt door w.hellinga (13-09-2007 16:50:51)
@ Pjotr:
Hij doelt meer op dingen die echt voor scholen geschreven zijn. Op mijn vorige opleiding vroeg ik of ze ook onderwijsmateriaal voor Linux hadden. Nee, was het antwoord. Willen jullie die kant op? Nee, was het antwoord. Mag ik er dan zelf iets mee doen en aan jullie presenteren? Nee, was het antwoord.
ELO's (electronische leeromgevingen) kunnen niet eens overweg met firefox in windows. Laat staan met Linux. Ik heb een boekje met een waslijst aan gratis onderwijssoftware (met ubuntu cd erbij) Ik vraag me af wie in het onderwijs het gelezen heeft behalve ik. Er wordt gewoon niets gemaakt met/voor die open source programma's. Zelfs niet met de open source programma's die ook een windows versie hebben.
Ik heb op mijn school voorstellen gedaan over het gebruik van linux voor bijvoorbeeld frans leren of Engels. Niemand heeft er iets mee gedaan. Ik heb ook gevraagd aan systeem beheer om de plugin te installeren waarmee MsOffice de Openoffice documenten kan lezen. Ook dat was teveel gevraagd. Wie gebruikt er nou OpenOffice? werd me gevraagd. Zelfs toen ik ze een artikel liet lezen over het overstappen van 16 grote gemeenten op openoffice waren ze nog niet overtuigd. De overheid subsidieert OpenOffice, maar gebruikt het niet en stimuleert het gebruik ook niet.
Waar geen wil is, is geen weg. We volgen allemaal leidzaam de GROTE STIER. We vragen niet waarheen en waarom. Zou trouwens ook geen zin hebben. Hij weet het ook niet. Waarom zou je een gratis systeem willen waarbij je af en toe moet nadenken? Dan maar liever iets duurs waarbij je je hersens niet hoeft te gebruiken. We hebben toch teveel te besteden en Ome Bill is klaarblijkelijk nog steeds het beste GOEDE DOEL.
edit: sorry voor het off topic gaan. Hoop dat ik toch drogredenen heb opgegeven.
Laatst bewerkt door mcgyver (13-09-2007 17:14:03)
mcgyver schreef:
Waar geen wil is, is geen weg. We volgen allemaal leidzaam de GROTE STIER. We vragen niet waarheen en waarom.
Ach, ik heb ook wel eens van die dagen dat je denkt dat het nooit goed zal komen. Na een nachtje slapen ziet het er er vaak wat beter uit. Moeizaam maar gestaag zullen we maar zeggen...
mcgyver schreef:
@ Pjotr:
ELO's (electronische leeromgevingen) kunnen niet eens overweg met firefox in windows. Laat staan met Linux.
Werken jullie met Orionelo onder N@tschool van Threeships? N@tschool kan sinds versie 10 wel in Firefox! En ook onder Linux dus.... :-)
Versie 10 is eind juni 2007 uitgekomen. Helaas vertikken ze het op de school van mijn kinderen, om over te stappen van versie 9 op versie 10. Reden: de overstap van 8 naar 9 was tegengevallen, en ze willen niet nogmaals problemen hebben.....
pjotr123 schreef:
mcgyver schreef:
@ Pjotr:
ELO's (electronische leeromgevingen) kunnen niet eens overweg met firefox in windows. Laat staan met Linux.Werken jullie met Orionelo onder N@tschool van Threeships? N@tschool kan sinds versie 10 wel in Firefox! En ook onder Linux dus.... :-)
Versie 10 is eind juni 2007 uitgekomen. Helaas vertikken ze het op de school van mijn kinderen, om over te stappen van versie 9 op versie 10. Reden: de overstap van 8 naar 9 was tegengevallen, en ze willen niet nogmaals problemen hebben.....
Ze moeten wel upgraden als de support vervalt 
Op een beurs in Hasselt stonden we met een Ubuntustand, ik probeerde er gratis cd's te slijten in ruil voor 5 minuten aandacht:
Ik::"Ken je Ubuntu-Linux reeds, een gratis alternatief voor Windows?"
Vreemde man: "Jaja, gratis. Wat hangt er aan vast?"
Ik: "Helemaal niets, je krijgt het helemaal gratis."
Vreemde man: "Linux? Kan toch nooit goed zijn."
Ik "Waarom niet?"
Vreemde man: "Omdat het gratis is kan het nooit goed zijn."
En weg was ie, zelfs de vraag om het eens te bekijken werd met handgewuif afgewimpeld ...
w.hellinga schreef:
Dus per kind etc.
Ik vind het totaalpakket van KDE Education wel een mooie start 
http://edu.kde.org/
En er zijn natuurlijk nog een heleboel andere programma's.
mcgyver: mijn school staat gelukkig wel open voor open source, maar de mensen van de IT afdeling weten zelf maar heel weinig af van het hele open source gebeuren.. ze tonen wel interesse en ze hebben zelfs op de planning gezet om "Openoffice.org" te bekijken als alternatief voor Microsoft Office op de schoolcomputers.
Voor school gebruik ik mijn eigen usb stickje, helaas willen de computers niet usb-booten, maar ik kan wel firefox, openoffice, gaim, abiword en andere software gebruiken vanaf de usb stick. (www.portableapps.com)
bartek schreef:
"Omdat het gratis is kan het nooit goed zijn."
Da's de Belgische variant. De Hollandse versie is "Voor Windows heb ik betaald en nu zal ik het gebruiken ook!"
markba schreef:
mcgyver schreef:
Waar geen wil is, is geen weg. We volgen allemaal leidzaam de GROTE STIER. We vragen niet waarheen en waarom.
Ach, ik heb ook wel eens van die dagen dat je denkt dat het nooit goed zal komen. Na een nachtje slapen ziet het er er vaak wat beter uit. Moeizaam maar gestaag zullen we maar zeggen...
Mocht dat niet zijn gebleken, daar heb ik alle vertrouwen in. Mijn probleem is, dat verstandige mensen weigeren om naar goede argumenten te luisteren. Ik kan dat niet begrijpen.
bartek schreef:
Op een beurs in Hasselt stonden we met een Ubuntustand, ik probeerde er gratis cd's te slijten in ruil voor 5 minuten aandacht:
Ik::"Ken je Ubuntu-Linux reeds, een gratis alternatief voor Windows?"
Vreemde man: "Jaja, gratis. Wat hangt er aan vast?"
Ik: "Helemaal niets, je krijgt het helemaal gratis."
Vreemde man: "Linux? Kan toch nooit goed zijn."
Ik "Waarom niet?"
Vreemde man: "Omdat het gratis is kan het nooit goed zijn."
En weg was ie, zelfs de vraag om het eens te bekijken werd met handgewuif afgewimpeld ...
Die mensen zouden eens moeten leren luisteren. Als je genoeg tijd hebt om het uit te leggen zullen ze het misschien wel begrijpen.
Mensen denken mijn pc werkt.. windows draaid dus hetzouwel goed zijn...

@Profox, die start hoeven ze niet te maken met Windows, dus als die start er bij Ubuntu gelijk uitziet als bij Windows, dan zal het werken eerder niet, Onderwijzers moeten/willen onderwijzen, niet IT-beheer/ontwikkeling doen.
Als het er op aan komt zien ze helemaal geen verschil tussen OS'en
Groet
Laatst bewerkt door w.hellinga (14-09-2007 06:59:21)
Ik snap jullie frustratie niet.
Ubuntu is gewoon **nog** niet helemaal klaar voor de algemene consument (windows ook niet, overigens...
)
Meeste mensen hier op het forum zijn niet de gemiddelde gebruiker. Dat je gefrustreerd wordt als mensen niet aan Ubuntu willen is toch niet zo erg? Meeste mensen zijn niet zo diepgaand bezig met hun PC, laat staan het OS.
linux is als desktop O nog redelijk jong en wordt in supersnel tempo steeds beter.
Er wordt echt wel terrein gewonnen. kijk alleen al maar naar de media aandacht voor linux dit jaar.
w.hellinga schreef:
Dus per kind etc.
Groet
skolelinux uit (oorspronkelijk) scandinavie kan dat. zie bijv.: http://www.skolelinux.de/
dude schreef:
bartek schreef:
"Omdat het gratis is kan het nooit goed zijn."
Da's de Belgische variant. De Hollandse versie is "Voor Windows heb ik betaald en nu zal ik het gebruiken ook!"
Werelds!!
Patch schreef:
Ik snap jullie frustratie niet.
Ubuntu is gewoon **nog** niet helemaal klaar voor de algemene consument (windows ook niet, overigens...)
Meeste mensen hier op het forum zijn niet de gemiddelde gebruiker. Dat je gefrustreerd wordt als mensen niet aan Ubuntu willen is toch niet zo erg? Meeste mensen zijn niet zo diepgaand bezig met hun PC, laat staan het OS.
linux is als desktop O nog redelijk jong en wordt in supersnel tempo steeds beter.
Er wordt echt wel terrein gewonnen. kijk alleen al maar naar de media aandacht voor linux dit jaar.
Wat we nu het hardste missen onder linux, hardware en software makers die software voor linux schrijven.
Dat is volgens mij nog het enige wat er tussen linux en een groot os staat.
Het enige probleem om de aandacht te krijgen moet je meer gebruikers hebben. En hoe krijg je die door meer ondersteunde software, hardware. Euhm zitten we dan niet in een lelijke cirkel.
siegi schreef:
Euhm zitten we dan niet in een lelijke cirkel.
Nee hoor! Want het aantal Linuxgebruikers groeit nog steeds. En wij dragen daar een steentje aan bij, zo af en toe! :-)
Ubuntero van de maand - Juli 2008 - Stani
01-07-2008
Ubuntero van de maand - Juni 2008 - SeySayux
01-06-2008
Ubuntero van de maand - Mei 2008 - Laacque
01-05-2008
Ooievaar brengt “Ruige Reiger”!
24-04-2008
Hardy Release Parties 2008
15-04-2008
Ubuntu demonstratie 19 april a.s. in Apeldoorn
10-04-2008