Ondersteuning > Internet en draadloos
[OPGELOST] Draadloos netwerk uitgeschakeld
Robert9:
Ik weet niet of ik toch nog mag inhaken...
In elk geval, ik heb hetzelfde probleem bij een vrij oude desktopcomputer, waar ik een USB-stick EM4554-wBUS 150 (Wireless USB Adapter 150 N) in heb. Als ik het icoon in de bovenbalk aanklik dan zie ik in "dunne" letters staan: draadloos netwerk (Ralink 802.11 n WLAN), draadloos is uitgezet met de fysieke schakelaar. Dito voor 802.11 g!
Het toetsenbord is niet origineel, maar ik denk dat die USB-stick geen schakelaar heeft, wel een contactje wat je kan indrukken voor de versleuteling/beveiliging.
Als ik sudo rfkill list ingeef krijg ik o.a.:
1: phy0: Wireless LAN
sofblocked: no
hardblocked: yes
2: phy1: Wireless LAN
sofblocked: no
hardblocked: no
Met unblock krijg ik geen resultaat.
Wat kan ik nog doen?
Rob
DeBaas:
@Robert9
Had deze desktop een ingebouwde WiFi chip ?
Zoja, kijk dan in de BIOS of tie aanstaat.
Probeer anders of WiFi werkt met de LiveCD, zoja dan zou "unblock all" moeten werken.
Er zijn ook afwijkende versies USB die pas door de Windows software worden aangezet.
Je dient dan het WindowsXP stuurprogramma en ndiswrapper te gebruiken.
Robert9:
Het is een Phoenix Award Bios CMOS. Je kan kiezen voor Onboard LAN (stond aan) en Onboard Lan Boot ROM. Deze stond uit, maar ik heb 'm aangezet - dat maakt echter geen enkel verschil. Ik heb 'm wél aan laten staan, is dat goed?
Met de Live CD werkt de WiFi ook niet.
Bij het installeren van Ubuntu kom je eenmaal de kreet tegen dat je draadloos kan kiezen (Ralink Tech... RT2575 staat er), je kan dan ook een wachtwoord invullen (ik nam aan dat ze het wachtwoord voor de router bedoelen).
Later staat dan ergens: Draadloos netwerk Ralink 802.11 n WLAN draadloos is uitgezet met de fysieke schakelaar. Ik zou niet weten wat ze met die schakelaar bedoelen, op de stick zit als gezegd geen schakelaar, alleen een knopje voor het automatisch verkrijgen van het wachtwoord. En als ik de BIOS goed begrijp zit er ook geen WLAN in de desktop.
Val ik dan terug op: Je dient dan het WindowsXP stuurprogramma en ndiswrapper te gebruiken?
Ik heb wel de Windows installatiedisk van de stick, maar het gebruik van de ndiswrapper is mij niet bekend.
Zijn er nog andere (voor mij: simpeler) methoden?
Alvast bedankt voor de moeite,
Rob
DeBaas:
ndiswrapper installeren met software beheer en dan opstarten.
Nieuw stuurprogramma installeren vanuit de (CD)map met WindowsXP drivers.
http://www.ralinktech.com/en/04_support/support.php?sn=500
Mogelijk vind je ook Linux drivers.
Robert9:
Ik moet eerlijk zeggen, dit gaat me te ver om me daar in te verdiepen. Ik heb wat rondgegoogeld, maar ik verdwaalde alleen maar verder.
Ik zal het proberen met een nieuwe vraag op het forum of iemand ervaring heeft met een stick die "out of the box" werkt - misschien weet jij er wel een? In geval van nood zal ik maar opnieuw beginnen met vragen te stellen.
Bedankt voor al je moeite tot nu toe!
Rob
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie