Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gast-account (met vooraf in te stellen voorkeuren) [OPGELOST]  (gelezen 4538 keer)

Offline swaenie

  • Lid
Ik wil, t.bv. van ons Dorpssteunpunt, op 2 oudere PC's Linux Mint installeren. Het zou het mooist zijn als deze PC's alleen opstarten in een soort gast-account. Is dat mogelijk?
Zo ja, hoe maak ik een gast-account, met beperkte mogelijkheden, aan en hoe zorg ik er voor dat alleen het gast-account opstart.
« Laatst bewerkt op: 2014/02/20, 02:56:26 door swaenie »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Gast-account...
« Reactie #1 Gepost op: 2014/02/15, 18:17:36 »
Ik wil, t.bv. van ons Dorpssteunpunt, op 2 oudere PC's Linux Mint installeren. Het zou het mooist zijn als deze PC's alleen opstarten in een soort gast-account. Is dat mogelijk?
Zo ja, hoe maak ik een gast-account, met beperkte mogelijkheden, aan en hoe zorg ik er voor dat alleen het gast-account opstart.
Je kunt dan beter Xubuntu 12.04.4 installeren, denk ik.... Die heeft standaard een gastenaccount waar geen wachtwoord voor nodig is, en waarvan *alles* wordt gewist na herstart. Zo heb ik 't zelf destijds ook opgelost bij een hotel/kampeerterrein waarvoor ik een paar jaar lang de computers heb beheerd. Ideaal.  =D

Offline jan11000

  • Lid
Re: Gast-account...
« Reactie #2 Gepost op: 2014/02/15, 18:35:09 »
ubuntu+kiosk mode
(met google zoeken)
Kijk eens of dit iets is voor jou.

Offline swaenie

  • Lid
Re: Gast-account...
« Reactie #3 Gepost op: 2014/02/15, 19:11:05 »
@Pjotr: is auto-doorstarten naar het gast-account dan mogelijk? Of wordt het gast- en adminaccount in dat geval getoond?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Gast-account...
« Reactie #4 Gepost op: 2014/02/15, 19:15:42 »
@Pjotr: is auto-doorstarten naar het gast-account dan mogelijk? Of wordt het gast- en adminaccount in dat geval getoond?
Nee, maar dat geeft niet. Het beheerdersaccount wordt weliswaar ook getoond, maar daar hebben ze het wachtwoord niet van.  =D

Op het gastenaccount hoef je alleen maar te klikken; geen wachtwoord nodig. Alles van het gastenaccount wordt dan geheel opgebouwd in het RAM-geheugen, dus ze kunnen totaal niks opslaan of blijvend wijzigen.

Jouw oplossing voor de draadloze kaart kan ook in Xubuntu 12.04.4, want die heeft dezelfde 3.2.x-kernel als Mint 13.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Gast-account...
« Reactie #5 Gepost op: 2014/02/15, 20:38:03 »
Nee, maar dat geeft niet. Het beheerdersaccount wordt weliswaar ook getoond, maar daar hebben ze het wachtwoord niet van.  =D
Is dat ook niet mogelijk door het aanpassen van /etc/lightdm/lightdm.conf in Xubuntu?
Daar kunt je ook instellen, dat hij automatisch moet inloggen........
[SeatDefaults]
autologin-guest=true
autologin-user=guest
autologin-user-timeout=0
autologin-session=lightdm-autologin

Niet geprobeerd, maar ik denk dat het werkt ........ :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Gast-account...
« Reactie #6 Gepost op: 2014/02/15, 20:45:36 »
Nee, maar dat geeft niet. Het beheerdersaccount wordt weliswaar ook getoond, maar daar hebben ze het wachtwoord niet van.  =D
Is dat ook niet mogelijk door het aanpassen van /etc/lightdm/lightdm.conf in Xubuntu?
Daar kunt je ook instellen, dat hij automatisch moet inloggen........
[SeatDefaults]
autologin-guest=true
autologin-user=guest
autologin-user-timeout=0
autologin-session=lightdm-autologin

Niet geprobeerd, maar ik denk dat het werkt ........ :lol:
Ik betwijfel het, Ron.... het gastenaccount is Xubuntu is iets heel aparts, o.a. omdat het geheel in het RAM-geheugen wordt opgebouwd. En ach, een enkele klik op "Gasten" in het aanmeldscherm, is een kleine moeite voor de bezoekers...  :)

Offline swaenie

  • Lid
Re: Gast-account...
« Reactie #7 Gepost op: 2014/02/15, 20:51:54 »
@Pjotr, @Ron: bedankt. Wellicht ga ik het proberen. Ik ben echter al die tijd uitgegaan van
Linux Mint, omdat het zoveel op WIN XP lijkt.

@jan11000: heel interessant. Ik heb wat gegoogled.  Ik wist niet dat het bestond. Het lijkt me voor ons DSP heel erg geschikt. Ik zal intern eens informeren. Het handigst is 't als het opstart vanaf de HD. Ik ben echter bang dat het, van mij als beginner, te veel vraagt.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Gast-account...
« Reactie #8 Gepost op: 2014/02/15, 22:22:28 »
Ik betwijfel het, Ron.... het gastenaccount is Xubuntu is iets heel aparts, o.a. omdat het geheel in het RAM-geheugen wordt opgebouwd.
Even getest op een "klad" partitie, het werkt wel !!!!!!
Er komt alleen een waarschuwing, dat er niets bewaart blijft .........
De procedure:
Open een terminal-scherm en type:
cd /etc/lightdm
sudo cp lightdm.conf lightdm.conf.backup
sudo nano lightdm.conf
Maak deze gelijk aan het blauwe voorbeeld van mijn eerdere bericht

Ctrl-X
j
enter

sudo reboot

Wat is Xubuntu toch een mooi, stabiel en veelzijdig systeem ......
ps: getest met 14.04.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Gast-account...
« Reactie #9 Gepost op: 2014/02/15, 23:54:23 »
ps: getest met 14.04.
getest met Xubuntu 13.10 werkt het ook.  :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline swaenie

  • Lid
Re: Gast-account...
« Reactie #10 Gepost op: 2014/02/18, 06:47:02 »
Inmiddels blijkt XUbuntu nog op mijn thuismachine te staan  :)
Als ik hiervoor kies in de grub logt ie automatisch in met mij als beheerder. Via systeem > Gebruikers en groepen geef ik aan dat er om een wachtwoord gevraagd moet worden. Toch gebeurd dat niet. Ik krijg dus ook geen keuze Gasten te zien (wel na afmelden).
Heb ik bij de installatie een foute keuze gemaakt?

Offline swaenie

  • Lid
Re: Gast-account...
« Reactie #11 Gepost op: 2014/02/18, 07:49:54 »
@Ron: na je aanbeveling, kreeg ik bij opstart wel het keuze-menu... Maar geen auto-doorstart dus.
Ik had lightdm.conf.backup echter niet gelijk gemaakt aan je blauwe tekst, dus verwijderde ik de laatste 2 regels  :(
En dat had ik waarschijnlijk niet moeten doen, want nu start XUbuntu niet meer op. Nog te herstellen?
Ach heel langzaamaan wordt ik wijzer...

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Gast-account...
« Reactie #12 Gepost op: 2014/02/18, 11:51:51 »
Opstarten met de live CD en dan de file /etc/lightdm/lightdm.conf aanpassen op de partitie/lokatie van de installatie met een editter.
Deze file heeft een aantal mogelijkheden:
Voor automatisch inloggen van Guest:
[SeatDefaults]
autologin-guest=true
autologin-user=guest
autologin-user-timeout=0
autologin-session=lightdm-autologin


Wil je zelf als eerste ingelogd worden:
[SeatDefaults]
autologin-guest=false
autologin-user=swaenie
autologin-user-timeout=0
autologin-session=lightdm-autologin


Er zijn natuurlijk meer mogelijkheden, maar de bovenstaande zijn getest, je moet alleen de usernaam aanpassen in de onderste......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline swaenie

  • Lid
Re: Gast-account...
« Reactie #13 Gepost op: 2014/02/18, 16:52:34 »
Vandaag Xubuntu op 1 van de 2 DSP-pc's geïnstalleerd. Daarbij o.a. gebruik gemaakt van Pjotr's aanbevelingen. Donderdag verder.
Echter ik wil enkele voorkeuren onder het gast-account instellen. Doe je dat door als beheerder de gast eerst alle rechten te geven, de voorkeuren onder gast in te stellen en daarna de rechten van de gast weer te beperken?

Overigens, ik heb m'n eigen Xubuntu om zeep geholpen. Wellicht installeer ik 'm later nog eens  :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Gast-account...
« Reactie #14 Gepost op: 2014/02/18, 17:28:36 »
Echter ik wil enkele voorkeuren onder het gast-account instellen.
Onmogelijk bij het gastenaccount, helaas. Maar och.... Doorgaans zijn de standaardinstellingen eigenlijk prima.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Gast-account...
« Reactie #15 Gepost op: 2014/02/18, 17:42:31 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Gast-account...
« Reactie #16 Gepost op: 2014/02/18, 17:54:28 »
Het kan wel, zie bijv. hier: https://help.ubuntu.com/community/CustomizeGuestSession
Dat ziet er interessant uit! Dank voor het melden.  :)

Offline swaenie

  • Lid
Re: Gast-account...
« Reactie #17 Gepost op: 2014/02/18, 18:56:11 »
Citaat
Het kan wel, zie bijv. hier: https://help.ubuntu.com/community/CustomizeGuestSession

Heb de beschrijving gelezen, maar begrijp ik uit onderstaande nou goed dat het tijdelijke account niet te verbergen is?
Citaat
You may prefer to hide guest-prefs from the login screen and the system menu. Hopefully that will be easy to accomplish when https://launchpad.net/bugs/857651 has been fixed.

Offline swaenie

  • Lid
Re: Gast-account...
« Reactie #18 Gepost op: 2014/02/19, 03:08:44 »
Citaat
Het kan wel, zie bijv. hier: https://help.ubuntu.com/community/CustomizeGuestSession
sudo mkdir /etc/guest-session
sudo ln -s /home/onderhoud /etc/guest-session/skel
Heb de instructies in bovenstaande link toegepast. Mijn gebruikersaccount heet onderhoud
Ik krijg echter de melding:
Citaat
onderhoud in niet in het sudoersbestand.  Dit incident zal worden gerapporteerd.

Is er een oplossing? Of geldt het bovenstaande alleen in Ubuntu en niet ik Xubuntu?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Gast-account...
« Reactie #19 Gepost op: 2014/02/19, 07:59:37 »
Je moet dat account dan lid maken van de "sudo" of "admin" groep (geen idee welke Mint gebruikt tegenwoordig).

Offline swaenie

  • Lid
Re: Gast-account...
« Reactie #20 Gepost op: 2014/02/19, 21:34:26 »
Iemand?

Offline swaenie

  • Lid
Re: Gast-account...
« Reactie #21 Gepost op: 2014/02/20, 02:54:32 »
I did it... :)

Extra account (Onderhoud)  aangemaakt en voorkeuren ingesteld.
In de terminal van het beheerdersaccount:sudo ThunarDaarna rechtsklik in de Root en kies Open hier een terminal, daarin uitgevoerd:echo 'onderhoud ALL=(ALL) ALL' >> /etc/sudoersVervolgens ingelogd als Onderhoud
In de terminal uitgevoerd:sudo mkdir /etc/guest-session
sudo ln -s /home/onderhoud /etc/guest-session/skel

@Ron:
Automatisch inloggen in Gasten durf ik niet meer aan. Het gaat steeds mis.
Er zijn nu 3 accounts: Beheerder, Onderhoud en Gasten
« Laatst bewerkt op: 2014/02/20, 14:55:04 door swaenie »