Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verdwijning van gksu / gksudo: is sudo -i een goed alternatief?  (gelezen 7709 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Zoals bekend hebben de Gnome-ontwikkelaars in hun gruwelijke kortzichtige arrogantie oneindige wijsheid  besloten dat we het in de nabije toekomst helemaal zonder gksudo / gksu moeten doen. Omdat deze .... *kuch* .... wijze heren/dames/ezels het niet nodig vinden om grafische toepassingen als Nautilus en Gedit als root te draaien.

Nu is gksu nog installeerbaar, maar de complete verdwijning is uiteraard slechts een kwestie van tijd. Afgezien van het aanpassen van miljoenen handleidingen met gksudo erin, zitten wij als eindgebruikers met de vraag hoe dit op te lossen.

Er is moeilijk gedoe met pkexec in de maak, maar dit lijkt niet echt praktisch. "sudo -i" is misschien nog het meest veelbelovend, maar is dat een 100 % veilige vervanging voor gksudo?


Re: Verdwijning van gksu / gksudo: is sudo -i een goed alternatief?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/09/23, 10:53:13 »
Je kunt ook een ander alternatief installeren zoals het kdesudo of het nu nog in ontwikkeling zijnde esudo. Maar ik denk dat sudo -i ook veilig genoeg is.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Verdwijning van gksu / gksudo: is sudo -i een goed alternatief?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/09/23, 11:00:34 »
Ik bedoel "veilig" vooral in de volgende betekenis: verander ik met "sudo -i" misschien, zonder het te willen, bepaalde rechten van bestanden? Terwijl ik dat risico niet loop met "gksudo" ?


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Verdwijning van gksu / gksudo: is sudo -i een goed alternatief?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/09/23, 12:52:04 »
pkexec brengt blijkbaar nogal wat moeilijk gedoe met zich mee, dus dat beschouw ik (zoals ik ook al in mijn beginbericht schreef) niet, althans nog niet, als een redelijk alternatief....

Re: Verdwijning van gksu / gksudo: is sudo -i een goed alternatief?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/09/23, 15:48:48 »
pkexec brengt blijkbaar nogal wat moeilijk gedoe met zich mee, dus dat beschouw ik (zoals ik ook al in mijn beginbericht schreef) niet, althans nog niet, als een redelijk alternatief....
Excuus, dat heb ik over het hoofd gezien. Kun je die problemen toelichten?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Verdwijning van gksu / gksudo: is sudo -i een goed alternatief?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/09/23, 17:24:29 »
Kun je die problemen toelichten?
Nou, van dit gebruiksvoorbeeld word ik dus niet erg vrolijk:
To specify what kind of authorization is needed to execute the program /usr/bin/pk-example-frobnicate as another user, simply write an action definition file like this

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<!DOCTYPE policyconfig PUBLIC
 "-//freedesktop//DTD PolicyKit Policy Configuration 1.0//EN"
 "http://www.freedesktop.org/standards/PolicyKit/1/policyconfig.dtd">
<policyconfig>

  <vendor>Examples for the PolicyKit Project</vendor>
  <vendor_url>http://hal.freedesktop.org/docs/PolicyKit/</vendor_url>

  <action id="org.freedesktop.policykit.example.pkexec.run-frobnicate">
    <description>Run the PolicyKit example program Frobnicate</description>
    <description xml:lang="da">Kør PolicyKit eksemplet Frobnicate</description>
    <message>Authentication is required to run the PolicyKit example program Frobnicate (user=$(user), program=$(program), command_line=$(command_line))</message>
    <message xml:lang="da">Autorisering er påkrævet for at afvikle PolicyKit eksemplet Frobnicate (user=$(user), program=$(program), command_line=$(command_line))</message>
    <icon_name>audio-x-generic</icon_name>
    <defaults>
      <allow_any>no</allow_any>
      <allow_inactive>no</allow_inactive>
      <allow_active>auth_self_keep</allow_active>
    </defaults>
    <annotate key="org.freedesktop.policykit.exec.path">/usr/bin/pk-example-frobnicate</annotate>
  </action>

</policyconfig>

and drop it in the /usr/share/polkit-1/actions directory under a suitable name (e.g. matching the namespace of the action).

Bron:
http://www.freedesktop.org/software/polkit/docs/0.105/pkexec.1.html

Als ik dat lees, dan denk ik (....geschrapt door zelfcensuur....). :o :o
« Laatst bewerkt op: 2013/09/23, 17:31:52 door Pjotr »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Verdwijning van gksu / gksudo: is sudo -i een goed alternatief?
« Reactie #7 Gepost op: 2013/09/23, 19:55:06 »
In general the development team would prefer us not to use GUI applications as root but to use sudo and the command line instead.
om grafische toepassingen als Nautilus en Gedit als root te draaien.
Terminalvenster:
sudo -i
nautilus
of
sudo -i
gedit /etc/fstab
Sluit het terminalvenster niet af want dan sluit de grafische toepassing ook af.
Ik bedoel "veilig" vooral in de volgende betekenis: verander ik met "sudo -i" misschien, zonder het te willen, bepaalde rechten van bestanden? Terwijl ik dat risico niet loop met "gksudo" ?
Bestanden die worden gemaakt (ook in de homemap van een gebruiker) hebben standaard root als eigenaar.
Om de gebruik eigenaar te maken:
chown inlognaam:inlognaam bestandsnaam


http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Sudo#Grafisch_sudo
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Verdwijning van gksu / gksudo: is sudo -i een goed alternatief?
« Reactie #8 Gepost op: 2013/09/23, 19:57:00 »
Polkit kan wel handig zijn om bijv. het standaard kladblokje rechten te geven op configuratiebestanden op het moment dat die dat echt nodig heeft. Zo hoef je niet het hele programma als root te draaien en hoef je je minder zorgen te maken dat men onnodig lang als root blijft werken. Dat laatste kan voor onveilige situaties zorgen en het kan de oorzaak zijn dat persoonlijke bestanden van root worden in plaats van de normale gebruiker.

Aan de andere kant wordt sudo al decennia lang (sinds 1980!) gebruikt en verder ontwikkeld en is het volwassen en veilig. Bovendien voldoet het aan de Linux-mantra van "doe slechts 1 taak, maar wees daar erg goed in". Polkit is nog erg jong en is nog volop in beweging. Bovendien is het erg ingewikkeld en wil het teveel dingen tegelijk kunnen doen.

Overigens wordt Polkit nu al gebruikt voor een aantal zaken, zoals het configureren van de netwerkmanager, de updatemanager, het koppelen van usb media en de applet om je snelheid van je processor in te stellen. Dit werkt al erg goed omdat het volledig geïntegreerd is in het systeem en het van de gebruiker geen rare fratsen vereist. Maar als je als gebruiker iets wil wat net iets anders is dan wat de overlords bij Gnome in gedachten hebben dan mag je je "vermaken" met stukken code uit het "simpele" voorbeeld van Pjotr.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Verdwijning van gksu / gksudo: is sudo -i een goed alternatief?
« Reactie #9 Gepost op: 2013/09/23, 20:12:22 »
Aan de andere kant wordt sudo al decennia lang (sinds 1980!) gebruikt en verder ontwikkeld en is het volwassen en veilig. Bovendien voldoet het aan de Linux-mantra van "doe slechts 1 taak, maar wees daar erg goed in".
Het gebruik van "sudo terminalopdracht" blijft ongewijzigd. Kan je ook probleemloos "sudo grafischprogramma" gebruiken als vervanging van gksudo?
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Verdwijning van gksu / gksudo: is sudo -i een goed alternatief?
« Reactie #10 Gepost op: 2013/09/23, 20:14:38 »
Aan de andere kant wordt sudo al decennia lang (sinds 1980!) gebruikt en verder ontwikkeld en is het volwassen en veilig. Bovendien voldoet het aan de Linux-mantra van "doe slechts 1 taak, maar wees daar erg goed in".
Het gebruik van "sudo terminalopdracht" blijft ongewijzigd. Kan je ook probleemloos "sudo grafischprogramma" gebruiken als vervanging van gksudo?

Met sudo -i wel. En ja, nu is sudo nog standaard maar dat kan PolKit worden in de komende jaren... Ben er geen voorstander van, maar goed.

Offline petervs

  • Lid
Re: Verdwijning van gksu / gksudo: is sudo -i een goed alternatief?
« Reactie #11 Gepost op: 2013/09/23, 20:18:18 »
Kan je ook probleemloos "sudo grafischprogramma" gebruiken als vervanging van gksudo?
Ik vind dit wel een duidelijke uitleg:
http://www.psychocats.net/ubuntu/graphicalsudo
Ubuntu MATE 16.04

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Verdwijning van gksu / gksudo: is sudo -i een goed alternatief?
« Reactie #12 Gepost op: 2013/09/23, 20:22:18 »
...
Het gebruik van "sudo terminalopdracht" blijft ongewijzigd. Kan je ook probleemloos "sudo grafischprogramma" gebruiken als vervanging van gksudo?

Met sudo -i wel. En ja, nu is sudo nog standaard maar dat kan PolKit worden in de komende jaren... Ben er geen voorstander van, maar goed.

Dat is dus nog maar de vraag. Gezien de diepere integratie van DBus, Systemd, Polkit en andere protocollen waarmee applicaties onderling informatie uit kunnen wisselen die er aan zit te komen zal het steeds meer problemen opleveren.
Eerst sudo -i, daarna nautilus zou dus zomaar niet meer kunnen werken binnenkort.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Verdwijning van gksu / gksudo: is sudo -i een goed alternatief?
« Reactie #13 Gepost op: 2013/09/23, 20:55:11 »
Kan je ook probleemloos "sudo grafischprogramma" gebruiken als vervanging van gksudo?
Ik vind dit wel een duidelijke uitleg:
http://www.psychocats.net/ubuntu/graphicalsudo
Ja maar gksudo gaat vervallen. Eigenlijk is mijn vraag of er verschil is tussen:
sudo -i
nautilus
en
sudo nautilus
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Verdwijning van gksu / gksudo: is sudo -i een goed alternatief?
« Reactie #14 Gepost op: 2013/09/23, 21:35:05 »
Er zit een verschil in de toewijzing van een aantal "environment variabelen": https://help.ubuntu.com/community/RootSudo#Special_notes_on_sudo_and_shells

Als je sudo grafischprogramma gebruikt zal dat programma draaien als root, maar al zijn instellingen en opgeslagen bestanden opslaan als root in je eigen home. Dit zorgt voor grote problemen als je dat programma als je eigen gebruiker wil draaien. Bovendien kan het de rechten van ~/.ICEauthority verzieken waardoor je niet meer in kan loggen.

sudo -i en gksudo hebben dat probleem niet, maar kunnen andere problemen geven, denk aan DBus of Pulseaudio die nog een keer gestart worden voor de root gebruiker. Hoe groot die problemen zijn en welke impact ze hebben zou ik je zo geen voorbeeld van kunnen geven, maar het is wel iets om voor uit te kijken.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Verdwijning van gksu / gksudo: is sudo -i een goed alternatief?
« Reactie #15 Gepost op: 2013/09/24, 11:25:49 »
Het akelige aan dit hele verhaal is, dat het beoogde doel van de Gnome-ontwikkelaars (geen grafische progjes meer starten met rootrechten) natuurlijk helemaal niet wordt bereikt.

Het enige wat ze bereiken, is dat men het straks met sudo gaat doen. Wat de vervelende gevolgen heeft waar petervs al op wees: http://www.psychocats.net/ubuntu/graphicalsudo

Blèh. Een paar citaten van Linus Torvalds over Gnome, waar ik het hartgrondig mee eens ben:
Citaat
People don't want gnome 2 because it was a pinnacle of some GUI design. They want it because gnome 3 removed features they used, and made it harder to get their work done.

(.....)

It's not "gnome 3" that people hate. It's the "ve know better, and ve know vhat you vant, and ve vill make you like it" part.
Bron:
https://plus.google.com/115250422803614415116/posts/KygiWsQc4Wm

Enfin, voorlopig zitten we opgescheept met de "crazy crap" en hun bijpassende makers, zelfs al kiezen we niet eens voor het vlaggeschip-wanproduct Gnome 3.

Gelukkig kunnen we gksu nu nog erbij installeren, vanuit de pakketbronnen.
« Laatst bewerkt op: 2013/09/24, 11:34:16 door Pjotr »

Offline heir4c

  • Lid
Re: Verdwijning van gksu / gksudo: is sudo -i een goed alternatief?
« Reactie #16 Gepost op: 2013/09/24, 11:53:36 »
Ja maar gksudo gaat vervallen. Eigenlijk is mijn vraag of er verschil is tussen:
sudo -i
nautilus
en
sudo nautilus

Met sudo -i ga je eerst root opstarten en dan pas nautilus. Zo staat eerst de terminal volledig onder root, wat commando je ook intikt verder.
Als je sudo nautilus doet run je enkel nautilus als root. En eigenlijk ook niet want je kan dit commando niet gebruiken, want het werkt niet. Wel, het opent wel nautilus maar ik krijg dit in de terminal:

gerolf@gerolf-P67A-UD4:~$ sudo nautilus
[sudo] password for gerolf:

(nautilus:902): IBUS-WARNING **: The owner of /home/gerolf/.config/ibus/bus is not root!
Nautilus-Share-Message: Called "net usershare info" but it failed: 'net usershare' gaf fout 255: net usershare: cannot open usershare directory /var/lib/samba/usershares. Error Bestand of map bestaat niet
Please ask your system administrator to enable user sharing.

Je kan enkel gksudo of gksu gebruiken.
Met sudo -i ga je ook werken als root op je computer. Met het commando sudo su is het anders, dan ga je als root werken in je home map:

gerolf@gerolf-P67A-UD4:~$ sudo -i
[sudo] password for gerolf:
root@gerolf-P67A-UD4:~#


gerolf@gerolf-P67A-UD4:~$ sudo su
[sudo] password for gerolf:
root@gerolf-P67A-UD4:/home/gerolf#

Wat je natuurlijk kan doen is sudo gedit gebruiken om een bestand te openen. Dan open je enkel dat bestand als root.
« Laatst bewerkt op: 2013/09/24, 12:06:07 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Verdwijning van gksu / gksudo: is sudo -i een goed alternatief?
« Reactie #17 Gepost op: 2013/09/24, 11:59:26 »
Zoals hierboven al een paar keer is uitgelegd, is sudo [GrafischProgramma] sowieso geen goed idee:
http://www.psychocats.net/ubuntu/graphicalsudo

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Verdwijning van gksu / gksudo: is sudo -i een goed alternatief?
« Reactie #18 Gepost op: 2013/09/25, 13:32:51 »
Wel, het opent wel nautilus maar ik krijg dit in de terminal:
De waarschuwing  kan je negeren, hier werkt nautilus verder prima (na sudo -i) alleen heb ik niet dezelfde netwerkschijven als onder mijn normale account (daar gaat de foutmelding over) .
Zoals hierboven al een paar keer is uitgelegd, is sudo [GrafischProgramma] sowieso geen goed idee
Maar zoals je in de opening al schreef gaat het alternatief gksudo/gksu verdwijnen uit Ubuntu.
Het beste (en snelste) is om beheer-/root-taken waarvoor geen grafisch interface-programma is gewoon niet grafisch te doen maar via een terminalvenster met terminalvenster-tools (sudo nano, enz.). 
Wil je toch een grafisch programma gebruiken is 'sudo -i' een bruikbaar alternatief voor gksudo/gksu.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Verdwijning van gksu / gksudo: is sudo -i een goed alternatief?
« Reactie #19 Gepost op: 2013/09/25, 15:45:05 »
Wil je toch een grafisch programma gebruiken is 'sudo -i' een bruikbaar alternatief voor gksudo/gksu.
Dat is voor mij nog steeds de vraag; ik heb nog geen uitleg gezien die deze bewering voldoende onderbouwt naar mijn zin.

Mijn tussenconclusie is dan ook: vooralsnog lijkt er geen redelijk alternatief te zijn voor gksu, dus is het 't beste om gksu erbij te installeren, zolang als dat nog vanuit de standaardpakketbronnen kan.
« Laatst bewerkt op: 2013/09/25, 15:48:56 door Pjotr »

Re: Verdwijning van gksu / gksudo: is sudo -i een goed alternatief?
« Reactie #20 Gepost op: 2013/09/26, 14:32:31 »
Pff. zijn ze weer bezig =_=!. Hoe zo maak het moeilijker voor veel mensen. Ik gebruikte dat voor veel leken, omdat zij dachten dat zij niks in typten bij het invoeren van hun wachtwoord.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Verdwijning van gksu / gksudo: is sudo -i een goed alternatief?
« Reactie #21 Gepost op: 2013/09/26, 14:45:51 »
In Debian is er de mogelijkheid, om een terminal als root te openen, is dat misschien de toekomst?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Verdwijning van gksu / gksudo: is sudo -i een goed alternatief?
« Reactie #22 Gepost op: 2013/09/26, 15:06:43 »
Waarom zou dat de uitkomst zijn? Het lost de eerder genoemde problemen niet op.

Het hele punt is dat ze helemaal niet meer willen dat je een gehele grafische applicatie continu als root draait. Alle pogingen om dat toch te doen zullen voorlopig nog wel werken, maar er wordt bij het ontwikkelen geen rekening mee gehouden. En in sommige gevallen wordt het misschien zelfs wel actief ontmoedigd.

Waar ze naartoe willen werken is dat een applicatie alleen om rootrechten vraagt wanneer dat nodig is. En dan willen ze het onderdeel dat met die rootrechten draait zo klein mogelijk houden.

Het grote probleem is dat ze er nog niet helemaal zijn, er moet nog veel gebeuren. In de tussentijd kan je gksu gebruiken, of sudo nano/pico/vi in de terminal. (gk)sudo nautilus was altijd al een slecht plan omdat die applicatie op zoveel plekken aanwezig is en zoveel regelt. Je kan beter alternatieven als midnight commander, gnome commander, tux commander of een andere gebruiken.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Verdwijning van gksu / gksudo: is sudo -i een goed alternatief?
« Reactie #23 Gepost op: 2013/09/26, 15:35:58 »
Waarom zou dat de uitkomst zijn? Het lost de eerder genoemde problemen niet op.
Wanneer dit een reactie op mijn bericht is, dan begrijp je mij niet.
ik vroeg mij af, of dat de toekomst is, dus of we daar (weer) naartoe gaan.
De Debian manier vind ik (zeer) onvriendelijk.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Verdwijning van gksu / gksudo: is sudo -i een goed alternatief?
« Reactie #24 Gepost op: 2013/09/26, 15:46:00 »
Nou ja, als puntje bij paaltje komt, dan ben ik al blij als ik Leafpad als root kan blijven draaien. In de terminal tekstuele instellingenbestanden gaan zitten wijzigen, is namelijk niet mijn favoriete bezigheid....