Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Eerste Linux-virus is gespot !!  (gelezen 13815 keer)

Re: Eerste Linux-virus is gespot !!
« Reactie #50 Gepost op: 2012/09/24, 17:18:26 »
En we hebben weer een nieuwe, ditmaal een Trojan: http://www.iheartubuntu.com/2012/09/linux-os-x-trojan-found.html

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #51 Gepost op: 2012/09/24, 18:14:37 »
De hamvraag is altijd: hoe zou malware op een Linux machine geïnstalleerd moeten raken? Een infectie zoals bij Windows is immers alleen mogelijk als een gebruiker zo dom is een stuk malware met rootrechten (via sudo) te installeren. Fly-by infecties zoals bij Windows zijn bij Linux niet mogelijk, dus kan het alleen met volledige medewerking van de gebruiker.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #52 Gepost op: 2012/09/24, 19:06:51 »
 Dat gezegd hebbende, is het altijd noodzakelijk dat u software direct installeren vanaf de Ubuntu Software Center om veilig te zijn. Wees voorzichtig bij het downloaden van programma's van derden bronnen (zoals PPA bijvoorbeeld) of niet-vertrouwde websites.
De Hamvraag is natuurlijk wat zijn vertrouwde PPA of Websites en zelfs die kunnen besmet zijn dusss.
Zegt genoeg hé. !
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #53 Gepost op: 2012/09/24, 19:13:46 »
Uiteraard moeten de beheerders van repo's zorg dragen voor het malwarevrij houden van die repo's. Apple en Google hebben al bewezen hoe het NIET moet. Debian en Canonical en andere Linux-repo's hebben tot dusver wél alles netjes schoon gehouden. Zodra die zorg zou gaan slabakken, is het definitief gedaan met de veiligheid die Linux momenteel biedt.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #54 Gepost op: 2012/09/24, 20:06:00 »
Mocht Ubuntu groot worden dan krijgen ze daar ook mee te maken al denk ik dat ze er nu al goed op letten en dat blijven doen.

Niet te veel over virussen en mailware praten want ik heb vandaag op het beta form van MS geklaagd over alles wat MS maakt en daarbij gemeld dat Linux wel veilig is.

Ik heb nog nooit zoveel reacties gehad waarbij ze wel wilde reageren maar uiteindelijk alleen maar konden toegeven dat de beta software op dit moment niet eens beta genoemd kan worden.
Wel balen dat het geen open forum is want anders kon ik de link hier plaatsen.

« Reactie #55 Gepost op: 2012/09/24, 20:14:59 »
Uiteraard moeten de beheerders van repo's zorg dragen voor het malwarevrij houden van die repo's. Apple en Google hebben al bewezen hoe het NIET moet. Debian en Canonical en andere Linux-repo's hebben tot dusver wél alles netjes schoon gehouden. Zodra die zorg zou gaan slabakken, is het definitief gedaan met de veiligheid die Linux momenteel biedt.

Toen dat pakket van die IRC-server Unreal geplaagd werd door een malware-versie kwam die malware-versie in de stable repo's van Gentoo en Fedora terecht. Dus dat stukje "en andere Linux-repo's" mag je schrappen.

« Reactie #56 Gepost op: 2012/09/24, 22:12:20 »
Gelukkig ga ik geen verdachte bestanden uitvoerbaar maken, dus dat virus komt er bij mij niet op!

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #57 Gepost op: 2012/09/24, 22:31:34 »
Toen dat pakket van die IRC-server Unreal geplaagd werd door een malware-versie kwam die malware-versie in de stable repo's van Gentoo en Fedora terecht. Dus dat stukje "en andere Linux-repo's" mag je schrappen.

Ik mag toch aannemen, dat de beheerders van de repos 'met grote regelmaat' automagisch checksums draaien over de pakketten.  Althans, dat zou mijn gedachte zijn. Of is dat een te rooskleurige voorstelling van me?
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

« Reactie #58 Gepost op: 2012/09/24, 22:48:30 »

Ik mag toch aannemen, dat de beheerders van de repos 'met grote regelmaat' automagisch checksums draaien over de pakketten.  Althans, dat zou mijn gedachte zijn. Of is dat een te rooskleurige voorstelling van me?
Het probleem was dat de devs van Unreal geen checksums of signatures meeleverden. Nu doen ze dat dus wel.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #59 Gepost op: 2012/09/24, 22:56:35 »
Precies, het was de ontwikkelserver van de programmeurs zelf die gehackt was. Als je dan als distro dat programma direct bij de bron vandaan haalt krijg je dus ook de rotzooi er gratis bij.

« Reactie #60 Gepost op: 2012/09/24, 22:59:43 »
Hoever zijn we nu? Welke maatregelen kan/moet ik treffen? Of is dit weer zo'n broodje aap verhaal, of kan eindelijk de door een zekere forum bezoeker beloofde fles wijn uit de kast getrokken worden? Ik volg het even niet meer.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #61 Gepost op: 2012/09/24, 23:09:25 »
Ik zou me niet zo'n zorgen maken.
Buiten de repos installeren doe je op eigen risico, en dit is een ander verhaal dan java, waarbij de rechten van buitenaf verhoogd konden worden.

Een 'sidestep' die door mijn hoofd fluit: ik moet jaarlijks een bestand van de belastingdienst downloaden en uitvoerbaar maken. Ik mag toch hopen dat ze daar op de spullen letten, anders hoeven er maar drie files besmet te worden en 8 miljoen huishoudens zijn de sjaak...
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

« Reactie #62 Gepost op: 2012/09/24, 23:16:55 »
Zorgen maak ik mij niet zo snel, maar van deze materie heb ik te weinig kaas gegeten. Vandaar mijn vraag.

« Reactie #63 Gepost op: 2012/09/24, 23:44:00 »
Een 'sidestep' die door mijn hoofd fluit: ik moet jaarlijks een bestand van de belastingdienst downloaden en uitvoerbaar maken. Ik mag toch hopen dat ze daar op de spullen letten, anders hoeven er maar drie files besmet te worden en 8 miljoen huishoudens zijn de sjaak...

Dat mag ik wel voor ze hopen ja want op administratief vlak schiet er daar nogal eens wat tekort (en dan doel ik met name op het na afloop niet doorvoeren van wél opgegeven wijzigingen via het programma).

« Reactie #64 Gepost op: 2012/09/25, 09:36:54 »
En we hebben weer een nieuwe, ditmaal een Trojan: http://www.iheartubuntu.com/2012/09/linux-os-x-trojan-found.html

En weer heeft het wereldberoemde en zeer erkende bedrijf Dr. Web het gevonden ?
Citaat
The software nastie was intercepted by Russian antivirus firm Dr Web,

Ik vrees dat we hier een Russisch bedrijf hebben die graag zelf virussen maakt en er iets tegen kan doen, uiteraard tegen een kleine vergoeding....
Linux Mac Trojan

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #65 Gepost op: 2012/09/25, 09:47:16 »

En weer heeft het wereldberoemde en zeer erkende bedrijf Dr. Web het gevonden ?
Citaat
The software nastie was intercepted by Russian antivirus firm Dr Web,

Ik vrees dat we hier een Russisch bedrijf hebben die graag zelf virussen maakt en er iets tegen kan doen, uiteraard tegen een kleine vergoeding....
Linux Mac Trojan
Ja, die Dr. web is goed bezig (not). Ze denken natuurlijk: als je een leugen maar vaak genoeg herhaalt, gaan ze het vanzelf geloven. En het werkt wel, want wéér hebben we hier discussie en wéér zijn er aantal die bang worden en dan toch maar naar het paardenmiddel anti-virus willen grijpen (want dat willen 'ze'). Zinloos allemaal.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #66 Gepost op: 2012/09/25, 11:17:54 »
Dat Russische bedrijf verspreidt geen virussen/Trojanen, want die verspreiden zich nou eenmaal niet makkelijk voor Linux. Wat het wel verspreidt is FUD.

Tuin er niet in, is mijn advies.

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #67 Gepost op: 2012/09/25, 19:57:34 »
Dat Russische bedrijf verspreidt geen virussen/Trojanen, want die verspreiden zich nou eenmaal niet makkelijk voor Linux. Wat het wel verspreidt is FUD.

Tuin er niet in, is mijn advies.
Tja, en wat is FUD?  Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Fear,_uncertainty_and_doubt 
Best wel leerzaam, zo'n forum  :D

« Reactie #68 Gepost op: 2012/09/25, 22:53:17 »
Angst, Onzekerheid en Twijfel. Bij mij zeker niet van toepassing. Angst heb ik nooit gekend, onzekerheid is iets voor pubers en twijfel is er niet meer sinds Linux. En weer die Russen. :evil:

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #69 Gepost op: 2012/09/25, 22:58:49 »
Angst heb ik nooit gekend
Held!  =D

« Reactie #70 Gepost op: 2012/09/25, 23:25:14 »
Heb laatst nog ff NOD32 getest, maar me pc trok dat allemaal niet, hij is te licht voor al die zaken, dus heb het er weer afgehaald.
BTW liet me pc scannen waaronder 4 harddisken waar windows vroeger nog heer en meester was en  dingen op gezet had en jawel hoor hij vond daar diverse duistere zaken, de meeste kon ik, echter in Ubuntu en alles eromheen vond hij dus nix.
Heb nu alle av zaken weer verwijdert, ik geloof het wel  :police:

Held!  =D

Wij ouwgies zijn niet zo snel bang idd.  :evil:
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #71 Gepost op: 2012/09/25, 23:38:07 »
Heb laatst nog ff NOD32 getest, maar me pc trok dat allemaal niet, hij is te licht voor al die zaken, dus heb het er weer afgehaald.
BTW liet me pc scannen waaronder 4 harddisken waar windows vroeger nog heer en meester was en  dingen op gezet had en jawel hoor hij vond daar diverse duistere zaken, de meeste kon ik, echter in Ubuntu en alles eromheen vond hij dus nix.
Heb nu alle av zaken weer verwijdert, ik geloof het wel  :police:

Held!  =D

Wij ouwgies zijn niet zo snel bang idd.  :evil:
Ter info: Angst heeft een functie: het help ons om gevaarlijke situaties te herkennen  ;)

« Reactie #72 Gepost op: 2012/09/25, 23:38:34 »
Mwah, ik ben wel eens bang ja maar zeer zeker niet voor dit soort ongein. Privacy kan me tot op grote hoogte aan mijn reet roesten en zo'n malware-dingetje voor Linux maakt me allerminst bang want ik weet wel wat ik download en waarvan :)

« Reactie #73 Gepost op: 2012/09/26, 00:30:14 »
Held!  =D
Zo is dat, als ik je weer een keer tref op een party, zal ik je daar over verhalen, kom wel vroeg, het verhaal beslaat zeker 40 jaar. :blank:
Neem voor de zekerheid een pak zakdoeken mee. Voor :'( of :lol: net hoe je het bekijkt.

@RikRik Ik weet wat de functie is van angst, echter het probleem is dat ik geen gevaar zie. (Of wil zien)

Ik ben zeker niet bang voor het gevaar uit het oosten, als je het als gevaar wilt benoemen.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/26, 00:37:40 door Gijsbert »

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #74 Gepost op: 2012/09/26, 19:39:13 »
Dat angst een functie heeft, weet ik maar al te goed, alleen (wat jaartjes geleden) zag en voelde mijn lichaam overal angst.
Ik heb jaren angst en paniekaanvallen gehad, waardoor ik amper buiten kwam. Pijn op de borst en al dat soort zaken erbij.
Als Bouke naar zijn werk ging, begon ik inwendig een liedje te zingen: die zien we nooit meer terug! en raakte gelijk in een aanval die dagen kon duren. Nu lach ik daarom, maar toen was dat echt niet te bevatten!
En geloof mij, dat is pas angst.............niet zo zeer voor mij maar wel voor Bouke die ik dan net nog kon bellen dat hij naar huis moest komen.

Alles onder controle nu, gelukkig.

En dan zou ik bang/angstig moeten worden voor een virus. Nee, dacht het niet!!   ;) ;)
Mooi dat je bent hersteld van je angsstoornis. Onbegrijpelijk voor iemand die niet weet wat het is om dergelijke angsten te moeten doorstaan, en alle respect voor Bouke die je heeft bijgestaan in die moeilijke periode!  Angst voor een virus in je pc is dan inderdaad een belachelijk vergelijk.
Groeten, Rik