Windows 7 in virtualbox is vanzelfsprekend een stuk zwaarder, en is dus nogal afhankelijk van je PC en wat je wil gaan draaien binnen Windows 7. Zowel je geheugen, processor en video geheugen wordt als het ware gedeeld over twee machines (Ubuntu en Windows). Daarnaast is het de vraag wat je binnen de virtual machine van plan bent te draaien, is dat applicatie van het niveau 'kladblok' of van het niveau 'FIFA 2010'.
Daarnaast kun je je ook afvragen of Windows 7 überhaupt noodzakelijk is, om die Windows applicaties te gaan draaien. Ik ben niet echt op de hoogte van welke eisen eraan gesteld worden om Windows 7 te draaien, maar ik neem aan dat Windows XP lagere eisen stelt, en wellicht deze applicaties ook kan draaien.
Het is dus een afweging tussen performance, en gebruiksgemak (voor mij althans). Ik zelf kies meestal voor een virtuele machine, aangezien ik niet constant opnieuw wil booten om 'even' gebruik te maken van een Windows applicatie. Maar mocht ik echt 'zware' taken willen draaien onder Windows, dan kies ik meestal voor een dual boot, om zo optimaal gebruik te kunnen maken van de hardware.