Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] LottaNZB koppelen in Firefox (voorkeuren)  (gelezen 3441 keer)

Offline hps58

• Lid
[OPGELOST] LottaNZB koppelen in Firefox (voorkeuren)
« Gepost op: 2009/05/18, 22:37:53 »
Hallo,

Sinds kort gebruik ik LottaNZB om NZB-bestanden te downloaden en daarna de films/muziek e.d. Onder XP deed ik dat met Grabit en als ik dan via FF een bestand ging downloaden kreeg ik een optie wat ik wilde doen: Openen met ( dan stond Grabit) of bestand opslaan. Ditzelfde wil ik nu graag onder Ubuntu ook doen, maar het lukt me nog niet.

Als ik een NZB-bestand aanklik op te downloaden, kreeg ik wel een scherm in beeld met daarin de mededeling ( in het kort)

Dit is een nNZB download bestand.
Wat moet FireFox met dit bestand doen?

Openen met : en dan staat er al wel LottaNZB Geautomotiseerde Usenet ( en verder kaan ik nog kiezen voor FireFox of Ander)
Bestand opslaan

Als ik dan kies voor Openen met LottaNzb dan krijg ik de volgende melding:

Downloadfout:
.nzb kon niet worden geopend omdat de ermee geassocieerde hulptoepassing niet bestaat. Wijzig de associatie in uw voorkeuren.

Als hetzelfde bestand gewoon opsla en vervolgens met LottaNZB toevoeg, dan werkt het wel.

Wie kan mij vertellen hoe ik dit voor elkaar kan krijgen.

Groeten

HPS58
« Laatst bewerkt op: 2009/05/19, 19:39:00 door hps58 »
Desktop: Ubuntu 8.04.
Laptop: Windows XP
Linux user # 501016

Re: LottaNZB koppelen in Firefox (voorkeuren)
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/18, 22:54:58 »
Heb je al gekeken bij voorkeuren in Firefox? Zit onder de applicaties tab. Als je de lottanzb niet ziet staan in de lijst om nzb bestanden te openen, moet je naar /usr/bin gaan als ik me niet vergis, daar staat lottanzb als het goed is tussen.

Offline hps58

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/18, 23:02:32 »
Heb je al gekeken bij voorkeuren in Firefox? Zit onder de applicaties tab. Als je de lottanzb niet ziet staan in de lijst om nzb bestanden te openen, moet je naar /usr/bin gaan als ik me niet vergis, daar staat lottanzb als het goed is tussen.

Bedankt voor je antwoord en het werkt. Had al wel gezocht naar LotteNZB maar heb waarschijnlijk in /usr/bin te snel gescrollt.

Als ik het goed heb als newbie, in /usr/bin staan toch de programma's die geinstalleerd zijn?

Groeten
HPS58
Linux user # 501016

« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/19, 02:47:31 »
Ja, zo zou je het kunnen zien. Het fijne weet ik er eerlijk gezegd niet van, ik weet alleen dat de 'launchers' inderdaad in /usr/bin te vinden zijn. /usr/sbin kan ook, dat zijn dan de applicaties die in principe met root-rechten draaien. Als ik iets niet kan vinden dan check ik beide. ;)

« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/19, 07:26:09 »
In /usr/bin staan allemaal verwijzingen naar programma's op je schijf ;)

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/19, 19:07:54 »
Volgens mij komt dit door een bug in FF. (of een feature ;))

Als je kiest voor "openen met..." slaat FF het bestand tijdelijk op in /tmp, als read-only bestand.
Hiermee wordt voorkomen dat men een tekstbestand download, aanpast via gedit en dan de wijzigingen kwijtraakt na een reboot, om maar een voorbeeld te noemen.
Dit geldt voor meer soorten bestanden.

Door dit gedrag kan lottanzb het bestand niet verplaatsen/bewerken, wat wel nodig is voor een correcte werking.

De melding van FF is verwarrend en niet helemaal correct, zo blijkt.
Gelukkig is dit wel op te lossen, zie ook deze bug: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/firefox-3.0/+bug/254169

Open een nieuw tabblad en tik about:config in.
Hierna moet je een nieuwe key aanmaken als die nog niet bestaat:
browser.helperApps.deleteTempFileOnExit
Het type moet boolean zijn
De waarde false

Hierna FF afsluiten en opnieuw starten.

Hou er wel rekening mee dat als je nu iets direct opent om te bewerken, het bestand opgeslagen wordt in /tmp
Zodra je reboot, wordt deze map leeggehaald en ben je het kwijt. Oppassen dus, bewaar het bestand na je bewerkingen op een andere plaats!
Lottanzb verplaatst de nzb als het goed is direct, dus dan heb je hier geen last van.

Offline hps58

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/19, 19:37:53 »
Johan,

Ik snap je verhaal niet helemaal, mijn probleem met LottaNZB was al opgelost. Het punt was dat ik niet precies wist waar LottaNZB stond om het te kunnen koppelen in de voorkeuren
van FF.....dat is nu wel gelukt.

BTW ik laat in FF altijd de keuze open om te bepalen wat er met een download moet gebeuren en waar ik het opsla.

probleem is opgelost, zal dit dan ook in de kop van het onderwerp aanpassen.

Groeten
HPS58

Linux user # 501016