Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Het maken van websites met JOOMLA  (gelezen 3945 keer)

Het maken van websites met JOOMLA
« Gepost op: 2008/12/26, 14:59:57 »
Heeft iemand ervaring met het programma JOOMLA voor het maken van websites.
Het is een open source programma die onder linux goed zou moeten werken.
http://www.joomla.org/  of  http://www.mijnjoomlasite.nl/

Re: Het maken van websites met JOOMLA
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/26, 16:45:34 »
Op zich wel. Joomla heeft een webserver nodig met PHP en MySQL. Maar wat wil je weten?

« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/26, 17:51:05 »
Nou onder andere wat je nu schrijft als antwoord.
Ik heb geen enkele ervaring met datgene wat je schrijft, dus vraag ik mij af of dit iets voor mij is aangezien ik al een tijdje op zoek ben naar een websitemaker
voor mijn website die ik nu in windows maak met webcreator en geheel grafisch is maar niet werkt onder linux met behulp van wine.
Ik bedoel het maken van de website.
Ik heb gekeken naar Quanta Plus maar dat is niet WYSIWYG en dat zoek ik.

« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/26, 17:58:43 »
Okay, dan kunnen we iets beter helpen  ;)

Joomla is een zogenaamd Content Management Systeem, kortweg CMS. Daar zijn er meerdere van. Je hebt ongetwijfeld de standaard van Joomla al gezien. Via thema's kun je de vormgeving verder naar je hand zetten, het is zelfs mogelijk zelf een thema te bouwen. Daarna hoef je je alleen nog maar 'zorgen'  te maken over de inhoud.

Op Livre hebben we regelmatig artikelen over het werken met Joomla:

http://www.livre.nl/tips-en-trucs/

Daarnaast zou ik even gaan buurten bij de auteurs van die artikelen:

http://www.joomlacommunity.eu/

Je kunt hele mooie en krachtige websites bouwen in Joomla, maar je moet er even voor gaan zitten. Er is nu ook een goed boek, de Basiscursus Joomla 1.5, dat zeker de moeite waard is.

Succes

Jan

Eider

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/26, 19:24:56 »
Let er wel even op dat Joomla draait vanaf een server.
Het is niet gewoon een programma dat je kunt installeren en waarmee je websites kunt maken.

Heb je al ergens serverruimte waar je PHP kunt draaien?

« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/26, 19:55:31 »
Echt goede websites bouw je zonder grafische programma's. ;)

« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/26, 20:14:42 »
Echt goede websites bouw je zonder grafische programma's. ;)

Yep, en een echte Linux fanaat werkt uiteraard zonder grafische interface. Alle andere stervelingen vinden het toch wel handig om grafische tools te hebben. :D

« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/26, 20:51:54 »
Even een reactie van mijn kant.
Datgene wat mij nu verteld wordt is op dit moment voor mij te hoog gegrepen.
Ik kan mij redelijk redden met pure html code, maar ik heb te weinig tijd om mij daarin verder te verdiepen.
Vandaar de oplossing in WYSIWYG programmatuur.
Bedankt voor de gegeven informatie tot nu toe.

« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/26, 21:43:15 »
Je zou eens naar Kompozer kunnen kijken. Dat is een WYSIWYG editor. Quanta Plus is inderdaad wat pittiger. Screem zit daar tussen in, en heeft volgens mij ook een WYSIWYG modus.

Joomla lost een groot deel op omdat het een compleet pakket is en via de extensies heel makkelijk is uit te breiden. Mijn website (OpenSourceLearning.info) is gebouwd in Joomla. Toen ik er mee begon had ik geen verstand van HTML, PHP of MySQL, maar ik kon wel met Joomla aan de slag. Mijn eerste thema verbouwen duurde best even, maar via trial and error (en gewoon even de pagina lezen) kwam ik een heel eind.

« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/26, 22:26:46 »
Ik kan mij redelijk redden met pure html code, maar ik heb te weinig tijd om mij daarin verder te verdiepen.
Het enige wat je hoort te weten is:
Begin met <html> en <body>.
Eindig met </html> en </body>.
Begin een paragraaf met <p> en eindig met </p>.
Vet, cursief, onderstreep en doorstreep met <b></b>, <i></i>, <u></u> en <s></s>.
En enter doe je met <br>.

Dat was even basis cursus HTML. :P

« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/27, 03:17:15 »
Voor Joomla of andere CMS website's is vrijwel geen kennis nodig.
Je kan het zien als een programma wat je installeert op de server.
De website is nu klaar.
Hoe het eruit komt te zien doe je met Theme's .
Die zijn overal te downloaden en reeds kant en klaar.

Alleen wanneer je een eigen Theme wilt maken zul je met een teken programma aan de gang moeten gaan, en wat moeten maken in code.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Cami

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2008/12/27, 10:14:43 »
Ik ben er ook mee aan het werk. Het is vrij makkelijk in gebruik. Om je website een leuk uiterlijk te geven zijn er duizenden gratis thema's te downloaden. Deze zijn makkelijk te installeren. Eigenlijk kan je je hele website bouwen via een grafische interface en hoef je niks van html code of iets dergelijks te weten.

Voor de installatie zijn er goede handleidingen te vinden. Je moet wel even kijken of je webprovider PHP ondersteund.

Maar wat wil je precies bouwen? Als je een statische website wilt bouwen met alleen maar wat info dan voldoet een WYSIWYG editor. Wil je gaan werken met gastenboeken, fotoalbums etc. dan is Joomla een erg goede oplossing.

« Reactie #12 Gepost op: 2008/12/28, 22:44:08 »
CMSen zijn wel goed voor als je geen kennis hebt in programmeertalen, maar soms is het te beperkt.
Ik heb met Joomla 1.5, WordPress 2.7, Invision Power Board 2.3.6* en e107 gewerkt.
Ik miste heel wat mogelijkheden die ik in HTML codes makkelijk kan doen.

* Gebruik ik nog steeds op andermans site, wat ik heb opgericht en de baas van ben.

tomaat

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 2008/12/28, 23:36:42 »
Ik werk nu al een half jaartje met Joomla en het leerproces was ook voor mij met vallen en opstaan...

Als je precies zegt waarmee je moeite hebt kunnen we je graag helpen, basis of geavanceerd, iemand weet het antwoord zeker...

Het enigste wat ik - bij wijze van inleiding - kwijt kan over joomla is dat het een hele krachtige CMS (content managing system - zie wikipedia) is waarbij je zoveel aanpast als je zelf maar kunt. Je kan in het begin aan de slag met standaard componenten en modules, maar gaandeweg begin je zelf markup language en style sheets aan te passen ( (x)HTML en CSS). Als je dan nog niet genoeg krijgt kan je de basis van Joomla ook aanpakken door PHP te leren... Maar dan kun je net zo goed je eigen CMS maken :)

Nu voor Joomla raad ik je dus aan (X)HTML en CSS onder de knie te krijgen. XHTML of HTML (voor nuance verschillen www.w3.org) is de standaard op elke website, je krijgt de basis enorm snel onder de knie... De rest volgt automatisch. CSS is een taal om HTML net dat ietsje mooier te maken, en het is ook dat bestand (eindigt op .css) op je server dat je heel dikwijls zult aanpassen...

Ik stel voor dat je dus eerst de kleine stapjes zet en volledig Joomla verkent aan de hand van de linkjes die hierboven al gepost zijn. Om dan de grote sprong naar programmeren (want dat is het!) te maken en je te verdiepen in de kunst van het webdesign!

« Reactie #14 Gepost op: 2008/12/30, 19:32:40 »
Probeer maar eens bijvoorbeeld meerdere berichten boxxen te plaatsen buiten de nieuws pagina.
Probeer maar ergens een ShoutBox te plaatsen.
Probeer maar eens Google Ads een elke onmogelijke plek te krijgen.
Probeer maar eens met iFrame te spelen.
Probeer de stijl van het menu aan te passen.
Probeer de post datum te veranderen, en op elk gewenste plek te zetten.

Dit mis ik allemaal in CMSsen.
En meer ook.

Theo 5467

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 2008/12/30, 22:45:12 »
Ik kan me prima redden met Joomla! 1.5.8
Na het lezen van de basiscursus hb ik een keurige website gemaakt, althans : dat zeggen de reacties.

Beoordeel zelf maar:

http://www.appenzellersennenhond.nl

Groeten en succes!   8)

Offline Cami

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2008/12/30, 23:29:57 »
Dat ziet er inderdaad netjes uit. Als je gaat hobbien dan kan je er maar beter wat knaps van maken toch :P. Joomla helpt je daar goed bij.

« Reactie #17 Gepost op: 2008/12/31, 01:29:31 »
We dwalen een beetje af van de oorspronkelijke vraag, maar nog gemakkelijker dan Joomla is Pluck.

http://www.pluck-cms.org/?file=kop1.php

Je hebt alleen maar PHP nodig (geen MySQL dus!)

Voorbeeldje: http://www.dewapenberg.nl

rockingbilly

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 2008/12/31, 12:20:48 »
Ik denk dat je met Joomla uitstekend uit de weg kan, als ik zie wat je hier schrijft.
Joomla is juist een tool om niets meer met moeilijke codes te hoeven doen, alleen de inhoud (content) telt.
De enige zure appel waar je doorheen moet bijten is het installeren op een website. Dat is een kwestie van uploaden naar je provider, een link intikken, een paar standaardantwoorden geven, en dan draaien.
Daarna hoef je niet eens meer html te kennen, je kunt dan zo je teksten en berichten in een wysiwyg-editor intikken, en ze worden zo gepubliceerd.