Ik werk nu al een half jaartje met Joomla en het leerproces was ook voor mij met vallen en opstaan...
Als je precies zegt waarmee je moeite hebt kunnen we je graag helpen, basis of geavanceerd, iemand weet het antwoord zeker...
Het enigste wat ik - bij wijze van inleiding - kwijt kan over joomla is dat het een hele krachtige CMS (content managing system - zie wikipedia) is waarbij je zoveel aanpast als je zelf maar kunt. Je kan in het begin aan de slag met standaard componenten en modules, maar gaandeweg begin je zelf markup language en style sheets aan te passen ( (x)HTML en CSS). Als je dan nog niet genoeg krijgt kan je de basis van Joomla ook aanpakken door PHP te leren... Maar dan kun je net zo goed je eigen CMS maken

Nu voor Joomla raad ik je dus aan (X)HTML en CSS onder de knie te krijgen. XHTML of HTML (voor nuance verschillen
www.w3.org) is de standaard op elke website, je krijgt de basis enorm snel onder de knie... De rest volgt automatisch. CSS is een taal om HTML net dat ietsje mooier te maken, en het is ook dat bestand (eindigt op .css) op je server dat je heel dikwijls zult aanpassen...
Ik stel voor dat je dus eerst de kleine stapjes zet en volledig Joomla verkent aan de hand van de linkjes die hierboven al gepost zijn. Om dan de grote sprong naar programmeren (want dat is het!) te maken en je te verdiepen in de kunst van het webdesign!