Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Netwerkschijf ( win ) automatisch mounten in Ubuntu  (gelezen 4167 keer)

Offline sjampoo

  • Lid
Netwerkschijf ( win ) automatisch mounten in Ubuntu
« Gepost op: 2008/10/23, 23:35:49 »
netwerk situatie:

Windows 2000 server met een netwerkshare

Vista laptop

Ubuntu desktop

Hoe 'mount' (whatever!) ik een netwerkschijf?

Als ik via Places (locaties) -> Network (Netwerk ) -> Windows Network -> 'Workgroup' -> Home-server -> Data  contact maakt, verschijnt er op de desktop heel netjes een linkje naar deze map. Ook in Places (Locaties) verschijnt een shortcut naar Data on Home-server.

In Nautilus staat er SMB://Home-server/data in de adresbalk.

1 malig wordt gevraagd naar de netwerk user en wachtwoord.
 
Nog niets aan het handje. Ook Audicious kan gewoon afspelen vanaf deze schijf. Andere programma's hebben meer moeite met deze 'netwerk locatie'  (SMB:// )

Dus: De 'Data' moet eigenlijk gewoon automatisch 'Gemount' worden,

(of zoals ze in Windows zeggen: Map Network Drive (  netwerk schijf maken ) en  waarbij er een 'vinkje' staat bij 'Reconnect at logon')

MAAR:
1) hoe mount in automatisch deze map in bijv. /mnt/data-on-home-server ( herkenbare mapnaam)

2) kan ik m ook mouten onder /home/data-on-home-server ( of is dat heiligschennis ), maar nautilus gaat voor de simpele gebruiker liefst van 'home' heb ik het idee

3) wat gebeurd er als de home-server net even niet aanstaat als ik inlog

4) moet ik vóór het afsluiten van de Ubuntu machine eerst nog unmounten, gaat dat automatisch of krijg ik gewoon een foutmelding tijdens het afsluiten die ik kan negeren ( maar d'r niet zo netjes uitziet)

5) waarom kunnen sommige programma's eigenlijk prima overweg met de locatie SMB://Home-server/data en anderen weer niet? Onder 'Windows' ben ik het wel gewent dat sommige installatie programma's beginnen te miepen als ze vanaf een netwerk locatie worden gestart, maar een maal geinstalleerde programma's hebben d'r normaliter geen problemen mee als ze een document of bestand op een netwerkschijf moeten openen of lezen: Met Word een bestand op een niet gekoppelde netwerkschijf openen?  no problem. Een mp3'tje of filmpje (of zelfs playlist) afspelen vanaf een niet gekoppelde netwerkschijf? zonder een centje pijn.  

Let wel: de SERVER is dus ook daadwerkelijk een Win2K server, met domain en users. De Ubuntu machine noch de Vista machine zijn aangemeld bij het domein: de server staat immers niet altijd aan ( energie besparing ) en zo kan er prima gewerkt worden zonder 'aanmeld' problemen. De share's zijn onder Vista, XP en Ubuntu wel goed te benaderen.

Offline vanadium

  • Lid
Netwerkschijf ( win ) automatisch mounten in Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/24, 10:23:00 »
We hebben elders een draadje rond deze problematiek dat al mooi in het honderd is gelopen, dus laten we hier proberen het heel stapgsgewijs en systematisch te houden.

In het kort: je kan een netwerkschijf automatisch mounten door die op te nemen in /etc/fstab. Misschien best eerst zelf eens proberen door te googelen op "mount cifs fstab" (samba shares worden tegenwoordig met cifs gemount en niet meer met sambafs). Maak allereerst een reservekopie van je huidige /etc/fstab zodat je steeds terugkan.

Citaat
1) hoe mount in automatisch deze map in bijv. /mnt/data-on-home-server ( herkenbare mapnaam)
1) Koppelpunt (vb.  "/mnt/data-on-home-server") aanmaken. Een koppelpunt is niets meer dan een lege directory
2) In het bestand /etc/fstab een regel toevoegen die je mount aanmeldt
3) "sudo mount -a" of systeem herstarten.

Citaat
2) kan ik m ook mouten onder /home/data-on-home-server ( of is dat heiligschennis ), maar nautilus gaat voor de simpele gebruiker liefst van 'home' heb ik het idee
In Linux kan alles, maar dat is niet volgens de conventies. a) Conventioneel mount je onder /mnt, en dan creëer je een link naar een home directory van de gebruiker zodat ie er gemakkelijk bij kan. b) onder /home horen alleen de home directories van je gebruikers.
Citaat
3) wat gebeurd er als de home-server net even niet aanstaat als ik inlog
Kleine vertraging in opstart (terwijl hij probeert te mounten) en verder doorstart. De server is niet bereikbaar tijdens de sessie tenzij je handmatig mount.
Citaat
4) moet ik vóór het afsluiten van de Ubuntu machine eerst nog unmounten, gaat dat automatisch of krijg ik gewoon een foutmelding tijdens het afsluiten die ik kan negeren ( maar d'r niet zo netjes uitziet)
Niet nodig te unmounten: gebeurt automatisch (wat ik nogal wiedes vind)
Citaat
5) waarom kunnen sommige programma's eigenlijk prima overweg met de locatie SMB://Home-server/data en anderen weer niet? Onder 'Windows' ben ik het wel gewent dat sommige installatie programma's beginnen te miepen als ze vanaf een netwerk locatie worden gestart, maar een maal geinstalleerde programma's hebben d'r normaliter geen problemen mee als ze een document of bestand op een netwerkschijf moeten openen of lezen: Met Word een bestand op een niet gekoppelde netwerkschijf openen?  no problem. Een mp3'tje of filmpje (of zelfs playlist) afspelen vanaf een niet gekoppelde netwerkschijf? zonder een centje pijn.
Dat moet je aan de ontwikkelaars van de programmas vragen. Als je echter via /etc/fstab mount of via de commandolijn, dan wordt de share een integraal deel van je bestandssysteem en zal geen enkel programma "miepen". (Ook bij grafisch mounten wordt de share een integraal deel van je bestandssysteem: het wordt gemount onder ~/.gvfs).

Offline sjampoo

  • Lid
Netwerkschijf ( win ) automatisch mounten in Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/27, 22:30:46 »
Top! ( solved )

Netwerkschijf ( win ) automatisch mounten in Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/27, 23:01:53 »
Citaat van: vanadium
2) In het bestand /etc/fstab een regel toevoegen die je mount aanmeldt
Kun je een voorbeeldje geven van zo'n regeltje ?
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline vanadium

  • Lid
Netwerkschijf ( win ) automatisch mounten in Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/28, 18:49:15 »
Citaat
Kun je een voorbeeldje geven van zo'n regeltje ?
Vermoedelijk wil sjampoo dat wel doen. Ik heb hier geen enkele samba in huis.