Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem bij installatie Dual Boot met Vista  (gelezen 20798 keer)

Theejoo

  • Gast
Probleem bij installatie Dual Boot met Vista
« Reactie #25 Gepost op: 2007/07/08, 10:06:27 »
Citaat van: Tom_Lemmens
maar ik kon wel kiezen uit een lijst met harde schiven (Types of drivers ofziets)
Bedoel je hiermee dat je kunt kiezen dat er bijvoorbeeld dit wordt weer gegeven bij jou, /dev/sda1, /dev/sdb1, of iets gelijkwaardigs
In mijn geval is sda (1)  een partitie van (ntfs) op de eerste harde schijf (hda1)
sdb (2) is de tweede partitie op de tweede harde schijf (hdb2).
Als je dus geen tweede harde schijf hebt is er ook geen (hdb2) en ziet linux alleen de partities op je 1e harde schijf.

De volgende vraag?
 
Citaat van: theovn
Mijn Bios is echter zo ingesteld dat ik alleen van de 1ste harde schijf (Vista dus) op kan starten, dus daar kom ik ook niet verder mee.
Is het ook mogelijk om de Bios aan te (laten) passen, zodat hij van een externe HD kan opstarten?
Citaat van: Tom_Lemmens
ik kan aan een externe harde schijf raken.
Dus als iemand op zijn vraag kan antwoorden, zijn we allebei geholpen.
Als de BIOS het opstarten vanaf een externe schijf ondersteunt, kan dit toegepast worden.
Bij oudere pc's van een jaar of drie oud kan het zijn dat de Bios dit niet ondersteunt en zal de bios ge-update moeten worden.
Daarnaast geef ik al even aan voor de Windows XP gebruikers dat XP niet is voorbereid om op te starten vanaf externe apparaten, of dit ook bij Vista het geval is durf ik niet te zeggen.

theovn

  • Gast
Probleem bij installatie Dual Boot met Vista
« Reactie #26 Gepost op: 2007/07/10, 14:30:50 »
Citaat van: bartek
Klopt, dat ik daar niet aan gedacht heb. Er zijn er meer die bij een alternate cd wel geholpen geraakt zijn.
Voor info over de installatieprocedure van de alternate-cd:
https://wiki.ubuntu.com/NlInstallatieHandleiding/Alternate

Kiezen voor de alternate cd:
http://releases.ubuntu.com/feisty/
Of de link van pjotr natuurlijk ;)
Helaas geeft deze hetzelfde resultaat.

theovn

  • Gast
Probleem bij installatie Dual Boot met Vista
« Reactie #27 Gepost op: 2007/07/10, 14:47:18 »
Citaat van: Theejoo
Citaat van: Tom_Lemmens
maar ik kon wel kiezen uit een lijst met harde schiven (Types of drivers ofziets)
Bedoel je hiermee dat je kunt kiezen dat er bijvoorbeeld dit wordt weer gegeven bij jou, /dev/sda1, /dev/sdb1, of iets gelijkwaardigs
In mijn geval is sda (1)  een partitie van (ntfs) op de eerste harde schijf (hda1)
sdb (2) is de tweede partitie op de tweede harde schijf (hdb2).
Als je dus geen tweede harde schijf hebt is er ook geen (hdb2) en ziet linux alleen de partities op je 1e harde schijf.

De volgende vraag?
 
Citaat van: theovn
Mijn Bios is echter zo ingesteld dat ik alleen van de 1ste harde schijf (Vista dus) op kan starten, dus daar kom ik ook niet verder mee.
Is het ook mogelijk om de Bios aan te (laten) passen, zodat hij van een externe HD kan opstarten?
Citaat van: Tom_Lemmens
ik kan aan een externe harde schijf raken.
Dus als iemand op zijn vraag kan antwoorden, zijn we allebei geholpen.
Als de BIOS het opstarten vanaf een externe schijf ondersteunt, kan dit toegepast worden.
Bij oudere pc's van een jaar of drie oud kan het zijn dat de Bios dit niet ondersteunt en zal de bios ge-update moeten worden.
Daarnaast geef ik al even aan voor de Windows XP gebruikers dat XP niet is voorbereid om op te starten vanaf externe apparaten, of dit ook bij Vista het geval is durf ik niet te zeggen.
Weet je zeker Theejoo dat sda de 1ste partitie op hda1 is?
Voor zover ik weet verwijst sda altijd naar een SCSI device (b.v. USB device) en hda naar interne harde schijf.
Als ik de installatie vanaf de alternate CD start zie ik hda nog steeds niet. De sda is bij mij in ieder geval mijn externe USB schijf, waar ik Ubuntu partities op kan aanmaken en Ubuntu kan installeren.
De installatie procedure verloopt weer zonder foutmeldingen, inclusief de GRUB meldingen aan het eind.
Toch komt hij bij booten niet in GRUB terecht, maar gewoon in VISTA!
Het lijkt dus inderdaad een BIOS probleem, hoewel mijn PC nieuw is.
Curieus is dat je volgens de BIOS wel van floppy disk op zou kunnen starten, terwijl er helemaal geen fd inzit.

Offline mcgyver

  • Lid
Probleem bij installatie Dual Boot met Vista
« Reactie #28 Gepost op: 2007/07/10, 15:14:54 »
Is geen bios probleem.

sda1 is je 1e windows partitie hoogstwaarschijnlijk ntfs. Je grub wordt waarschijnlijk verkeerd geplaatst (externe schijf) en je bios kan niet of is niet ingesteld op opstarten vanaf externe bronnen. Brand een gparted live cd en je kan precies zien wat waar zit en hoe het heet. Zou bij de alternate install op gegeven moment ook moeten kunnen. bovendien. Je kan toch in windows kijken hoe groot je windows partities zijn? Dan weet je toch ook welke wat is en waarop je wel en niet kan schrijven?

sda is tegenwoordig niet alleen meer voor scsi. Bij mij is alles sda, (ide en sata)

theovn

  • Gast
Probleem bij installatie Dual Boot met Vista
« Reactie #29 Gepost op: 2007/07/11, 18:09:31 »
Partitie indelling volgens Vista:
Schijf 0:
Boot (C:) 84 GB NTFS
Recover (D:) 20 GB FAT32
rest niet toegewezen
Schijf 1:
10 GB (geen type vermelding, want hier heb ik Ubuntu op geinstalleerd)
2 GB (Ubuntu swap)
paar eigen FAT32 partities

Partitie indeling volgens GParted:
/dev/sda1 extended 12 GB
    /dev/sda5 ext3 10 GB
    /dev/sda6 linux-swap 2GB
paar eigen FAT32 partities

Het is dus duidelijk dat in mijn geval /dev/sda1 de extended partitie is die ik voor Ubuntu heb aangemaakt.
En GParted ziet alleen mijn externe harde schijf.
GRUB zit dus w.s. op mijn externe schijf.

Hoewel ik een nieuwe PC heb, kan mijn BIOS inderdaad niet van externe bronnen opstarten.
Hou ik dus 2 problemen over:
1. Waarom ziet Ubuntu mijn interne harde schijf niet, terwijl Vista hem wel ziet?
Zo kan ik dus geen Ubuntu installeren op mijn interne HD.
2. Kan ik een ander BIOS (laten) installeren, zodat ik in ieder geval van mijn externe schijf op kan starten?

Offline mcgyver

  • Lid
Probleem bij installatie Dual Boot met Vista
« Reactie #30 Gepost op: 2007/07/11, 19:28:18 »
Je hebt er echt een potje van gemaakt moet ik zeggen. Hoeveel INTERNE schijven heb je?

theovn

  • Gast
Probleem bij installatie Dual Boot met Vista
« Reactie #31 Gepost op: 2007/07/11, 20:55:21 »
zie partitie indeling Vista:
schijf 0 (320 GB) is intern
schijf 1 (120 GB) is extern via USB poort

Offline mcgyver

  • Lid
Probleem bij installatie Dual Boot met Vista
« Reactie #32 Gepost op: 2007/07/11, 20:57:32 »
Dus 1 INTERNE schijf? Wat wil je, hoe wil je het hebben?

theovn

  • Gast
Probleem bij installatie Dual Boot met Vista
« Reactie #33 Gepost op: 2007/07/11, 21:04:40 »
Ik wilde eigenlijk eerst beide OSen op de interne schijf.
Dat heb ik echter eerder geprobeerd, maar dat ging fout (een of andere grub error) en ik bleef met alleen Ubuntu over, dat me prima beviel overigens.
Ik heb nu echter Vista en dat zou ik nog even willen houden.
Voorkeur dus:
Vista op interne schijf.
Ubuntu op externe schijf.
GRUB in MBR interne schijf.
Maar zoals ik zei ziet geen enkele Ubuntu disk mijn interne schijf, vandaar dat ik ook geen vragen krijg over GRUB.
Dat wordt natuurlijk gewoon geinstalleerd op mijn externe schijf en vervolgens start Vista weer automatisch op van mijn interne schijf.

Offline mcgyver

  • Lid
Probleem bij installatie Dual Boot met Vista
« Reactie #34 Gepost op: 2007/07/11, 21:13:58 »
Zoals je zei ondersteund je moederbord opstarten van externe schijven niet. Een probleem dat niet op te lossen is, is geen probleem maar een feit. Met feiten moet je leren leven.

Je zal dus Ubuntu MOETEN plaatsen op je interne. Hoe is DIE nu verdeeld en hoe wil je het hebben? Laten we de externe a.u.b. vergeten.

Ik wil dus weten:

partitie 1 ntfs  35 Gig Windows Vista

partitie 2 ............

Dan wil ik weten hoe je het wil dus:

partitie 1 ntfs  35 Gig Windows Vista

partitie 2 ............

een dual boot moet prima lukken.

Trouwens: you've got mail

theovn

  • Gast
Probleem bij installatie Dual Boot met Vista
« Reactie #35 Gepost op: 2007/07/11, 21:46:07 »
partitie 1: Boot partitie Vista (kan ik niet kleiner maken dan 84 GB).
p2: eigen bestanden voor Vista - 30 GB.
p3: root Ubuntu - 10 GB.
p4: swap Ubuntu - 2 GB.
p5: /home Ubuntu - 30 GB.

De recover partitie van Vista achteraan moet blijven.

Offline mcgyver

  • Lid
Probleem bij installatie Dual Boot met Vista
« Reactie #36 Gepost op: 2007/07/11, 21:56:28 »
Komt die recover na p5?

theovn

  • Gast
Probleem bij installatie Dual Boot met Vista
« Reactie #37 Gepost op: 2007/07/11, 22:07:07 »
Hij staat momenteel gewoon achteraan op schijf 0 (zie bijlage in mail)

Theejoo

  • Gast
Probleem bij installatie Dual Boot met Vista
« Reactie #38 Gepost op: 2007/07/12, 06:50:50 »
Citaat van: theovn
Weet je zeker Theejoo dat sda de 1ste partitie op hda1 is?
Voor zover ik weet verwijst sda altijd naar een SCSI device (b.v. USB device) en hda naar interne harde schijf.
Als ik de installatie vanaf de alternate CD start zie ik hda nog steeds niet. De sda is bij mij in ieder geval mijn externe USB schijf, waar ik Ubuntu partities op kan aanmaken en Ubuntu kan installeren.
De installatie procedure verloopt weer zonder foutmeldingen, inclusief de GRUB meldingen aan het eind.
Toch komt hij bij booten niet in GRUB terecht, maar gewoon in VISTA!
Het lijkt dus inderdaad een BIOS probleem, hoewel mijn PC nieuw is.
Curieus is dat je volgens de BIOS wel van floppy disk op zou kunnen starten, terwijl er helemaal geen fd inzit.
Ja dat weet ik zeker theovn, ik heb geen SCSI harde schijven maar IDE, nadat ik feisty had geinstalleerd zag ik dat feisty de benaming van de schijven had veranderd, zie http://forum.ubuntu-nl.org/topic/9734

Zoals ik al zei is in mijn geval  sda (1)  een partitie van (ntfs) op de eerste harde schijf (hda1)
sdb (2) is de tweede partitie op de tweede harde schijf (hdb2). Zo wordt het door  Gparted weer gegeven en feisty.

Offline mcgyver

  • Lid
Probleem bij installatie Dual Boot met Vista
« Reactie #39 Gepost op: 2007/07/13, 11:07:56 »
Ik vermoed dat jullie alle 3 een Medion MD 8818 hebben met een MSI 7318 moederbord en een VIA P4M890 chipset? Probeer een bios upgrade via de medion site. Als dat niet lukt kan  je het waarschijnlijk vergeten. MSI heeft speciaal voor Medion een serie moederborden gemaakt, die anders zijn dan de andere MSI's. MSI doet dus ook niet veel moeite om er betere bios-en etc voor te maken. Het is niet duidelijk of je een bios van dezelfde MSI familie (van een neef of zo :) ) kan gebruiken. Ik zou het eerlijk gezegd niet proberen. Maar ik help jullie nog zoeken.

theovn

  • Gast
Probleem bij installatie Dual Boot met Vista
« Reactie #40 Gepost op: 2007/08/01, 22:58:45 »
Het is inderdaad een Medion computer.
De serienummers staan echter niet in de dokumentatie en om de garantie nog even te houden wilde ik de kast eigenlijk niet open maken.

Probleem bij installatie Dual Boot met Vista
« Reactie #41 Gepost op: 2007/08/01, 23:24:32 »
Hallo theovn kijk eens hier:  http://forum.ubuntu-nl.org/topic/12908  als je een Medion MD 8818 computer heb dan heeft mcgyver gelijk de chipset wordt helaas nog niet ondersteund door linux.
Groet John

(Misschien de oplossing:)

Medion 8818
Friday, January 26, 2007 - 21:59

I have installed a second Sata drive and installed Linux on it.
To have linux recognize the drives go into the bios setup at boot by pressing the del key and set the bios to raid. Exit and save the bios setting. As the computer reboots showing the Intel logo, press the F8 key, after a second or 2 a menu will
be displayed witch allows you to select the Sata drives or CDrom to boot from. I have the original Xp OS on Sata 1 and Linux on Sata 2, best of both worlds. Linux Fdisk will see the Sata drives only if the Bios has been set to raid. Good Luck

theovn

  • Gast
Probleem bij installatie Dual Boot met Vista
« Reactie #42 Gepost op: 2007/08/02, 16:48:32 »
Citaat van: john50
Hallo theovn kijk eens hier:  http://forum.ubuntu-nl.org/topic/12908  als je een Medion MD 8818 computer heb dan heeft mcgyver gelijk de chipset wordt helaas nog niet ondersteund door linux.
Groet John
Mijn computer gegevens:
Medion MD 8822 Entertainment PC
Intel Core 2 Duo-processor E6400
2.13GHz, 2MB L2-cache, 1066MHz FSB
moederbord: MS 7312
chipset: VIA PT890
320 GB harde schijf
S-ATA 300-interface, 7200 rpm, 8MB cache
Aangezien het een hoger MD nummer is dan de 8818 is zal mijn chipset wel niet ondersteunt worden.

Citaat van: john50
(Misschien de oplossing:)
Medion 8818
Friday, January 26, 2007 - 21:59
I have installed a second Sata drive and installed Linux on it.
To have linux recognize the drives go into the bios setup at boot by pressing the del key and set the bios to raid.
Ik kan niet vinden waar ik de bios op "raid" moet zetten.

Citaat van: john50
Exit and save the bios setting. As the computer reboots showing the Intel logo, press the F8 key, after a second or 2 a menu will
be displayed witch allows you to select the Sata drives or CDrom to boot from. I have the original Xp OS on Sata 1 and Linux on Sata 2, best of both worlds. Linux Fdisk will see the Sata drives only if the Bios has been set to raid. Good Luck
Waar kan ik overigens zien welke chipsets door Ubuntu worden ondersteund?
Ik wil pertinent Ubuntu op mijn PC hebben.
Moet ik dan een nieuw moederrbord kopen en waar kan ik dat het beste doen?
"Passen" moederborden altijd?

Probleem bij installatie Dual Boot met Vista
« Reactie #43 Gepost op: 2007/08/02, 18:29:21 »
Hallo theovn ik kan geen info vinden van je moederbord ik denk dat het moederbord (MS 7312) alleen voor medion is gemaakt.Je kan een ander moederbord aanschaffen het moet een Socket 775 moederbord zijn je moet alleen kijken of het een of het een Atx of Micro ATX is een micro atx heeft meestal maar 2 PCI sloten en een Atx 4 of meer. Een goede comuterzaak kan je wel vertellen of het moederbord werkt onder Linux. vertel ook welk geheugen je heb (DDR2 533MHz) en processor (Intel Core 2 Duo E6400).

groet John

 
Medion MD 8820

    * Prozessor: Intel Core 2 Duo E6400 2,13 GHz
    * Grafikkarte: nVIDIA® GeForce 7650 GS, 256MB Grafikspeicher
    * Arbeitsspeicher: 1.024MB DDR2 533MHz
      ein Speicherplatz frei z. Aufrüstung
    * Multimedia:
          o Analog-/DVB-T /DVB-S TV-Tunerkarte inkl. Fernbedienung
          o Motherboard mit 8 Kanal Audio
    * Laufwerke:
          o 18x Multi-Standard DVD/CD-Brenner, Dual Layer, Lightscribe
          o 16x DVD ROM-Laufwerk
          o Datenhafen für externe Festplatte HDD2Go ultra speed (nicht im Lieferumfang enthalten)
          o integrierter USB 2.0 Flash-Kartenleser
          o Festplatte: 320GB S-ATA 300, 7.200 U./min., 8MB Cache
    * Netzwerk:
          o Netzwerkcontroller on board 10/100 MBit/s
          o integriertes WLAN 54 Mbit/s
    * Anschlüsse:
          o 6 x USB
          o Mikrofon
          o Kopfhörer
          o 2 x Firewire
          o Audio-in
          o Composite-in
          o S-Video-in
          o 2 x PS/2
          o 1 x COM-Port
          o 1 x Paralell-Port
          o 1 x RJ-45 LAN
          o analoge und digitale Audio- Ein- und Ausgänge
          o TV-Out über: HDMI, S-Video, Scart; Component und Composite
    * inkl. Funkfernbedienung, Funktastatur und optische Funkmaus
    * Umfangreiches Softwarepaket: Windows Vista Home Premium, Microsoft Works 8.5, Medion HomeCinema, nero Essentials, Ulead PhotoImpact und Internet Security Paket (inkl. 90 Tage kostenlose Updates aus dem Internet)
    * 3 Jahre Garantie
    * Preis je CHF 1.199 (Schweizer Franken, umgerechnet ca. 747 EUR) - in Deutschland je 799 EUR
    * Hersteller: www.medionshop.de

Offline mcgyver

  • Lid
Probleem bij installatie Dual Boot met Vista
« Reactie #44 Gepost op: 2007/08/02, 18:31:13 »
Even uitleggen: het gaat niet om "nieuwer, dus niet ondersteund". MSI (de moederbord fabrikant die voor Medion levert) heeft voor bepaalde moederbord versies voor medion speciale chipsets die niet op andere moederborden zitten. Deze zijn niet slecht, integendeel. Het nadeel is echter dat de markt (alleen Aldi/Medion klanten) relatief klein is en dat MSI dus niet veel moeite doet om firmware aan te passen. Ze hebben er ook geen belang bij. Ook Medion zal hier niet veel moeite voor doen. De moederborden zijn speciaal gemaakt voor WinXp/Vista en voldoen daarvoor. Voor Medion is de kous daarmee af.

Dat gedoe met die raid klopt inderdaad. Met het andere Medion model hielp het om in de bios dat te veranderen Als je een dual boot hebt moet je steeds in de hios gaan om - afhankelijk van je te kiezen besturingssyteem - raid of niet te kiezen. Ben je van plan om alleen Ubuntu te gebruiken, dan hoef je niet steeds te wisselen.

Probleem bij installatie Dual Boot met Vista
« Reactie #45 Gepost op: 2007/08/02, 18:40:09 »
Citaat van: mcgyver
Even uitleggen: het gaat niet om "nieuwer, dus niet ondersteund". MSI (de moederbord fabrikant die voor Medion levert) heeft voor bepaalde moederbord versies voor medion speciale chipsets die niet op andere moederborden zitten. Deze zijn niet slecht, integendeel. Het nadeel is echter dat de markt (alleen Aldi/Medion klanten) relatief klein is en dat MSI dus niet veel moeite doet om firmware aan te passen. Ze hebben er ook geen belang bij. Ook Medion zal hier niet veel moeite voor doen. De moederborden zijn speciaal gemaakt voor WinXp/Vista en voldoen daarvoor. Voor Medion is de kous daarmee af.

Dat gedoe met die raid klopt inderdaad. Met het andere Medion model hielp het om in de bios dat te veranderen Als je een dual boot hebt moet je steeds in de hios gaan om - afhankelijk van je te kiezen besturingssyteem - raid of niet te kiezen. Ben je van plan om alleen Ubuntu te gebruiken, dan hoef je niet steeds te wisselen.
Is het niet mogelijk om een andere bios te installeren?

John

Offline mcgyver

  • Lid
Probleem bij installatie Dual Boot met Vista
« Reactie #46 Gepost op: 2007/08/02, 19:19:57 »
Kan, maar is heel riskant. Het probleem zit hem denk ik in de Via xx890. Heb je al een bios update geprobeerd (flashen van bios). Je hebt groot kans dat ie in Gutsy of Gutsy +1 wel werkt. Ik zou nu even pas op de plaats maken.

edit: je zou eventueel MSI kunnen aanschrijven, het probleem uitleggen en vragen welke bios zij adviseren. De kans is wel groot dat ze zeggen: geen enkele want wij zijn niet verantwoordelijk voor het resultaat.

Offline mcgyver

  • Lid
Probleem bij installatie Dual Boot met Vista
« Reactie #47 Gepost op: 2007/08/02, 20:54:00 »
@Theovn:

als je in je bios kan komen, zoek dan naar:

> sata ctrl mode enverander de optie IDE in RAID

Deze optie moet zitten onder één van deze items:

Standard CMOS Features

Advanced BIOS Features

Advanced Chipset Features
 
Integrated Peripherals
 
PNP/PCI Configurations

H/W Monitor

succes

kapper

  • Gast
Probleem bij installatie Dual Boot met Vista
« Reactie #48 Gepost op: 2007/08/02, 21:56:53 »
Citaat van: Tom_Lemmens
Ik heb een pc met Vista erop.
Ik zou graag Ubuntu ermee Dual Booten.

Ik heb mijn Vista Partitie verkleind, om plaats vrij te maken voor Ubuntu.
Ik herstart de computer met de Ubuntu CD erin, en het start op.
Ik klik op installeren, en alles gaat goed totdat er op komt hoe ik de partities wil verdelen.
In kan alleen handmatig klikken, en als ik op volgende klik, herkent het mijn schijf niet, het blijft gewoon leeg.
deja vu! heb precies hetzelfde gehad als het een medion is, is het niet op te lossen.

Probleem bij installatie Dual Boot met Vista
« Reactie #49 Gepost op: 2007/08/02, 22:52:47 »
Citaat van: mcgyver
Kan, maar is heel riskant. Het probleem zit hem denk ik in de Via xx890. Heb je al een bios update geprobeerd (flashen van bios). Je hebt groot kans dat ie in Gutsy of Gutsy +1 wel werkt. Ik zou nu even pas op de plaats maken.

edit: je zou eventueel MSI kunnen aanschrijven, het probleem uitleggen en vragen welke bios zij adviseren. De kans is wel groot dat ze zeggen: geen enkele want wij zijn niet verantwoordelijk voor het resultaat.
Hallo mcgyver ik zelf heb het probleem niet maar ik probeer een oplosing te vinden voor andere ik bouw al mijn pc,s zelf .Ik heb het probleem eens meegemaakt dat Ubuntu geen harde schijf zag maar dat was maar dat was in Feisty 7.04 (kernel 26.20) opgelost, het probleem hier was de (SiS 662 + 966L Chipset) zie http://forum.ubuntu-nl.org/topic/7795  

Groet John