Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bezig Installeren van USB? (domme vraag?)  (gelezen 3615 keer)

Re: Bezig Installeren van USB? (domme vraag?)
« Reactie #25 Gepost op: 2014/11/23, 18:52:23 »
Kan je nog wel met je USB-stick opstarten?
Als dat zo is dan kan je daar vandaan naar die link die ik hier boven eerder vermelde.
Half. Zoals ik al zei tot het paarse bureaublad met muis, maar dan zonder verdere bureaublad functies. Zonder menubalken.

Citaat
Of lukt wat in de link beschreven wordt ook met gparted tijdens de installatie? Die partities verwijderen??

Ja dat staat daar juist uitvoerig beschreven.

Gewoon verwijderen dus? Schijf leeg maken. Partitie en swap, zodat de schijf geen enkele formatering meer bevat?
En dan die schijf selecteren voor de installatie?

(ben nooit zo thuis geweest in partities  :-[ omdat juist daar veel fout kan)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Bezig Installeren van USB? (domme vraag?)
« Reactie #26 Gepost op: 2014/11/23, 19:13:21 »
Nou. Ik heb weer beeld. Linux staat er weer op.

Wat er nou precies aan de hand was en wat er nu anders gegaan is??? Beats me.
Het enige wat ik gedaan heb is niet via de automatische disc-selector geinstalleerd maar via de "gparted" installatie.
En het rare is dat ik binnen die gparted-installatie niet eens iets veranderd heb, dus wat dan nu ineens "goed" gegaan is is voor mij echt een vraag. :|

Home backup gaat nu terug. 2 weken terug linux nog geinstalleerd, dus dat terugzetten gaat wel goed komen.
Loop ik alleen nog tegen een vraag aan. In hoeverre stonden "voorkeuren" in die home-dir? Of moet ik nu wel (van)alles opnieuw in gaan stellen?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Henkp

  • Lid
Re: Bezig Installeren van USB? (domme vraag?)
« Reactie #27 Gepost op: 2014/11/23, 19:15:46 »
Kan je nog wel met je USB-stick opstarten?
Als dat zo is dan kan je daar vandaan naar die link die ik hier boven eerder vermelde.
Half. Zoals ik al zei tot het paarse bureaublad met muis, maar dan zonder verdere bureaublad functies. Zonder menubalken.

Citaat
Of lukt wat in de link beschreven wordt ook met gparted tijdens de installatie? Die partities verwijderen??

Ja dat staat daar juist uitvoerig beschreven.

Gewoon verwijderen dus? Schijf leeg maken. Partitie en swap, zodat de schijf geen enkele formatering meer bevat?
En dan die schijf selecteren voor de installatie?

(ben nooit zo thuis geweest in partities  :-[ omdat juist daar veel fout kan)

Juist, als er verder geen andere belangrijke files op staan?, dan is er toch niet aan verloren.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Bezig Installeren van USB? (domme vraag?)
« Reactie #28 Gepost op: 2014/11/23, 19:34:22 »
Nou. Ik heb weer beeld. Linux staat er weer op.

Wat er nou precies aan de hand was en wat er nu anders gegaan is??? Beats me.
Het enige wat ik gedaan heb is niet via de automatische disc-selector geinstalleerd maar via de "gparted" installatie.
En het rare is dat ik binnen die gparted-installatie niet eens iets veranderd heb, dus wat dan nu ineens "goed" gegaan is is voor mij echt een vraag. :|

Home backup gaat nu terug. 2 weken terug linux nog geinstalleerd, dus dat terugzetten gaat wel goed komen.
Loop ik alleen nog tegen een vraag aan. In hoeverre stonden "voorkeuren" in die home-dir? Of moet ik nu wel (van)alles opnieuw in gaan stellen?

Is dat dezelfde versie?, zo niet dan kan je alleen je data mappen over zetten.
En welke versie heb je nu geïnstalleerd?
 

Re: Bezig Installeren van USB? (domme vraag?)
« Reactie #29 Gepost op: 2014/11/23, 19:36:14 »
Juist, als er verder geen andere belangrijke files op staan?, dan is er toch niet aan verloren.

In principe niet. De backup staat op een andere schijf.
Maar ik weet wel dat je met partities zoveel kunt vernachelen dat je zelfs je schijf onbruikbaar maakt (tenminste, onder windows), dus ben ik daar nooit veel mee aan het experimenteren geweest (dus weinig ervaring).

Maar mijn dank is héél groot. Ik zou bijna zeggen, kom een bakkie doen met wat erbij.
Linux draaide zóóóó lekker. Ik was helemaal verkocht.
Maar wat foutmeldinkjes door het gebruik van de updateknop dus dacht ik "laat ik hem eens goed schoon installeren" met als gevolg dat niets meer werkte. :| Dan zakt je moed wel even in je schoenen ... tot helemaal daar bij het teentjeseindje.

Al bij al toch weer wat geleerd. Installeren van usb.
Mijn bestanden en email staan al terug. Nu bezig met updates, en daarna nog wat proggies installeren en de andere gebruikers terug zetten.
En dan hoop ik dat de moeite niet voor niets is en dat ik van die "update-knop-foutmeldingen" af ben en de boel stabiel draait zodat ik dit voorlopig niet meer hoef te doorstaan.  :P
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Bezig Installeren van USB? (domme vraag?)
« Reactie #30 Gepost op: 2014/11/23, 19:37:07 »
Is dat dezelfde versie?, zo niet dan kan je alleen je data mappen over zetten.
En welke versie heb je nu geïnstalleerd?

Zelfde versie. Alleen nu een schone install (vorige was met update-knop).
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Henkp

  • Lid
Re: Bezig Installeren van USB? (domme vraag?)
« Reactie #31 Gepost op: 2014/11/23, 19:44:35 »
Is dat dezelfde versie?, zo niet dan kan je alleen je data mappen over zetten.
En welke versie heb je nu geïnstalleerd?

Zelfde versie. Alleen nu een schone install (vorige was met update-knop).

Gefeliciteerd en nu lekker zorgeloos verder gaan met deze versie!  =D =D

Re: Bezig Installeren van USB? (domme vraag?)
« Reactie #32 Gepost op: 2014/11/23, 21:44:40 »
Misschien nog iets wat ik moet weten over Grub? Wat doet/is Grub?nog

GRUB is de opstartlader (ook wel, in het Engels, bootloader) van Ubuntu (en vele andere Linux-distro's). Die zorgt er dus voor dat je besturingsysstemen kunt opstarten. Als je bijv. een dual-boot maakt tussen Ubuntu en Windows, krijg je na het aanzetten van je PC eerst een menu te zien waar je kunt kiezen of je Ubuntu of Windows wilt starten. Bij een single boot van Ubuntu (dus geen ander OS ernaast) zal GRUB meestal niet zichtbaar worden na het aanzetten van je PC, maar vertelt ie nog wel steeds aan je PC dat Ubuntu opgestart moet worden (immers, zonder opstartlader zou de PC niet weten wat er opgestart moet worden).

Met dat commando sudo update-grub wat je gaf vertel je aan GRUB dat ie zijn de besturingssysteemlijst moet bijwerken (bijv. omdat de lijst om duistere reden leeg is gebleven, waardoor de PC dus niet weet wat er opgestart moet worden, of omdat je iets veranderd hebt, bijv. Windows bovenaan in de opstartvolgorde gezet).
« Laatst bewerkt op: 2014/11/23, 21:48:21 door Vistaus »

Re: Bezig Installeren van USB? (domme vraag?)
« Reactie #33 Gepost op: 2014/11/23, 22:22:39 »
Met dat commando sudo update-grub wat je gaf vertel je aan GRUB dat ie zijn de besturingssysteemlijst moet bijwerken (bijv. omdat de lijst om duistere reden leeg is gebleven, waardoor de PC dus niet weet wat er opgestart moet worden, of omdat je iets veranderd hebt, bijv. Windows bovenaan in de opstartvolgorde gezet).

Dat commando kon ik nergens invoeren.
Bij nóg een (=5e) install-poging is het alsnog gelukt.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Bezig Installeren van USB? (domme vraag?)
« Reactie #34 Gepost op: 2014/11/23, 22:34:31 »
Nuja, ik had het niet zozeer over het commando wat je daar moest invoeren, maar meer wat sudo update-grub normaal gesproken doet ;)

Hopelijk heb ik je in ieder geval alsnog geholpen met je Linux-kennis door mijn vorige post :)

Offline Henkp

  • Lid
Re: Bezig Installeren van USB? (domme vraag?)
« Reactie #35 Gepost op: 2014/11/23, 22:40:05 »
Nuja, ik had het niet zozeer over het commando wat je daar moest invoeren, maar meer wat sudo update-grub normaal gesproken doet ;)

Hopelijk heb ik je in ieder geval alsnog geholpen met je Linux-kennis door mijn vorige post :)

Je hebt het uitstekend verwoord, en daar heeft iedere beginner wat aan!!

Re: Bezig Installeren van USB? (domme vraag?)
« Reactie #36 Gepost op: 2014/11/23, 23:43:57 »
Nuja, ik had het niet zozeer over het commando wat je daar moest invoeren, maar meer wat sudo update-grub normaal gesproken doet ;)

Hopelijk heb ik je in ieder geval alsnog geholpen met je Linux-kennis door mijn vorige post :)

Je hebt het uitstekend verwoord, en daar heeft iedere beginner wat aan!!

Dankje :)

Re: Bezig Installeren van USB? (domme vraag?)
« Reactie #37 Gepost op: 2014/12/11, 11:21:59 »
Ter informatie.

Inmiddels draait Ubuntu 12.04 LTS hier stabiel als een zonnetje.
Inderdaad geen kleine foutmeldinkjes meer die ik wel had na de upgrade.

Geen verkeerde keuze geweest om over te stappen op Linux. Spijt, dat ik het niet véél eerder aangedurft heb.
Werkt super.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore