Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: boekje "Werken met Xubuntu"  (gelezen 106935 keer)

Offline Henkp

  • Lid
Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #25 Gepost op: 2014/09/20, 13:18:14 »
Vriendelijk bedankt, voor dit geweldig mooie boekje!

Hier kunnen de meeste beginners heel goed met aan de slag, zeker ook door de vele hyperlinks die er in staan.

Alleen aan mijn buurvrouw van 80 jaar waar ik gisteren Xubuntu op haar 8 jaar oude XP laptopje heb geïnstalleerd laat ik dat boekje toch maar niet zien! daar zij dan mogelijk het een en ander uit gaat proberen en als dat dan niet lukt, dan moet ik er weer voor op draven.

Nu is het natuurlijk wel zo als zij vragen heeft over de programma's die er nu op staan dat ik haar altijd zal helpen om dat ik het leuk vind dat zij op die leeftijd nog volop geniet van haar Laptopje en zeker nu met Xubuntu er op is zij dus nu weer een zeer gelukkig mens.

Offline Henkp

  • Lid
Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #26 Gepost op: 2014/09/20, 13:21:12 »
jvecht een mens met een hart voor Linux !!

Geweldig goed, dat je ook weer aanwezig bent RikRik en je weet het rustig aan nu dan breekt het lijntje niet!!

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #27 Gepost op: 2014/09/20, 15:43:04 »
Dank jullie allemaal wel!

Wat de kritiek betreft, dat is juist goed. Daar wordt het alleen maar beter van. Ik luister er altijd naar.  Ik moet eerlijk bekennen, dat me dat wel eens moeite kost. Daarom waardeer ik mensen, die ook openstaan voor kritiek, des te meer.

Dus gewoon doorgaan!

De stand op Bitly staat nu op 130 kliks. 130 downloads dus.

@Koffieboon: het boekje mag op alle denkbare manieren worden verspreid. Een download via eigen website is ook prima. Liefst via de Bitly links wel, want dan kan ik het aantal downloads volgen. Meten is weten. Officieel zit er een Creative Commons licentie op: NB-SA-NC. Zie het boekje.
« Laatst bewerkt op: 2014/09/20, 15:47:19 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #28 Gepost op: 2014/09/20, 21:53:57 »
Waarom niet? Je mag er volgens mij zelfs vet winst op maken, start een eigen webwinkel met dure zelf gebrande Xubuntu DVD's!
Neen, dat is tegen de regels. Wie cd's of dvd's verkoopt met daarop een van de vele Linux-distributies, heeft het recht om een vergoeding te vragen voor de drager of het medium waarop die distro is aangebracht, lees de kostprijs van een cd, dvd, usb, plus eventueel de verzendkosten.

Een vergoeding vragen voor de tijd die het iemand heeft gekost om al die vrije software op een usb te plaatsen, kan evenmin in rekening worden gebracht. Dat gaat namelijk maar om een paar muisklikken en die kun je fatsoenshalve niet in rekening brengen.

En als het waar zou zijn wat je stelt, dat je vet winst kunt maken met de verkoop van een Uxubu-dvd, dan zouden daar toch al minstens 15 miljoen webwinkelaars daar elke dag mee lopen te stunten? Drie halen twee betalen moet weg voor de prijs van één - maar alleen vanDAAAAAGGGGGG!!!!

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #29 Gepost op: 2014/09/20, 23:25:19 »
En als het waar zou zijn wat je stelt, dat je vet winst kunt maken met de verkoop van een Uxubu-dvd, dan zouden daar toch al minstens 15 miljoen webwinkelaars daar elke dag mee lopen te stunten?
Stunt wat je wil maar het wordt mogelijk geen succes, wie wil er nu een Uxubu-dvd kopen? Zelfs voor de gratis download is weinig belangstelling.
Misschien kan dit boekje helpen Uxubu te promoten. :)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #30 Gepost op: 2014/09/21, 00:49:27 »
Waarom niet? Je mag er volgens mij zelfs vet winst op maken, start een eigen webwinkel met dure zelf gebrande Xubuntu DVD's!
Neen, dat is tegen de regels. Wie cd's of dvd's verkoopt met daarop een van de vele Linux-distributies, heeft het recht om een vergoeding te vragen voor de drager of het medium waarop die distro is aangebracht, lees de kostprijs van een cd, dvd, usb, plus eventueel de verzendkosten.

Een vergoeding vragen voor de tijd die het iemand heeft gekost om al die vrije software op een usb te plaatsen, kan evenmin in rekening worden gebracht. Dat gaat namelijk maar om een paar muisklikken en die kun je fatsoenshalve niet in rekening brengen.

En als het waar zou zijn wat je stelt, dat je vet winst kunt maken met de verkoop van een Uxubu-dvd, dan zouden daar toch al minstens 15 miljoen webwinkelaars daar elke dag mee lopen te stunten? Drie halen twee betalen moet weg voor de prijs van één - maar alleen vanDAAAAAGGGGGG!!!!

Als je er geen winst op mag maken, waarom verkoopt Canonical dan Ubuntu-CD's in haar webwinkel? Die kosten wel iets meer dan de kosten van het medium, helemaal omdat ze wel wat groter inkopen dan een gemiddeld persoon...

Ik ga morgen proberen om eens te beginnen aan het lezen van het boekje :)

Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #31 Gepost op: 2014/09/21, 01:04:30 »
Even rondgeneusd alvast en ik zie wel een paar kleine foutjes.

-Ubuntu-systemen gebruiken sudo --> het is een kleinigheidje, maar er zijn meer distro's niet op Ubuntu gebaseerd die gebruiker en root d.m.v. sudo hebben samengevoegd, anno 2014. Wellicht is het iets te breed voor dit boek daar het om Xubuntu gaat, maar gezien het verhaaltje Linux eromheen lijkt het me iets 'leerzamer' voor de lezers om dat wel even aan te kaarten.
-Een foutje dat klein lijkt maar toch wel van impact is: Forum van Ubuntu Nederland --> Ubuntu Nederlands moet dat zijn; het forum is voor zowel Ubuntu-NL als Ubuntu-BE - zie ook het logo rechtsbovenaan het forum (indien je het standaardthema gebruikt) ;)

Verder al wel genoten van het rondneuzen, ik zou bijna Xubuntu eens gaan installeren (heb totnutoe eigenlijk nog nooit Xubuntu gebruikt) :) Makkelijk geschreven ook voor beginners, dat is ook fijn :)
« Laatst bewerkt op: 2014/09/21, 01:06:29 door Vistaus »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #32 Gepost op: 2014/09/21, 08:03:43 »
Even rondgeneusd alvast en ik zie wel een paar kleine foutjes.

Hartelijk dank voor de toelichting, Vistaus. Ik wist dat niet van het gebruik van sudo en ook niet van het belang van de "s" in de naam van dit Forum. Ik zie hier op het Forum met veel plezier leden uit België deelnemen. Goed om te weten en om rekening mee te houden.

Leuk ook om te horen dat het boekje stimuleert om Xubuntu te installeren. Daar was het niet voor geschreven, maar het is helemaal niet verkeerd :D

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #33 Gepost op: 2014/09/21, 11:06:22 »
Vrije Software gaat over het vrij kunnen gebruiken van de software: gebruiken hoe, waar en wanneer je wil, bestuderen hoe het werkt, zelf aanpassen, doorgeven aan wie je wil, inclusief je aanpassingen.  Een winst vragen op gebrande CD's of een vergoeding vragen om als steunpunt te functioneren kan perfect (zeker dit laatste: dienstverlening rond de software is de manier bij uitstek om rond vrije software een economie te creëren).

By the way: straks trekt Just me nog over op Xubuntu  =D Dit elektronisch boekje is heel aantrekkelijk, en het formaat is perfect om rustig op breed scherm op een laptop of tablet door te bladeren.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #34 Gepost op: 2014/09/21, 11:15:45 »
By the way: straks trekt Just me nog over op Xubuntu  =D Dit elektronisch boekje is heel aantrekkelijk, en het formaat is perfect om rustig op breed scherm op een laptop of tablet door te bladeren.

LOL! Rustig nou. Als dit boekje het echt goed doet ben ik van plan ook voor andere versies zoiets te maken. Mint 17 bijvoorbeeld. Daar zit wel een vervelend kantje aan. Ik zal dan zo'n andere versie ergens moeten installeren om er een passende tekst bij te schrijven en de nodige screenshots te maken.

Dat plan heeft wel zijn grenzen. Het is niet te behappen om dat voor alle denkbare distributies te doen.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #35 Gepost op: 2014/09/21, 11:29:45 »
Je zou ook een initiatief kunnen opzetten, om volgens een bepaald aantal speerpunten (zelfde opbouw, zelfde soort inhoud) anderen een vergelijkbaar boekje te laten maken; Zo hoef jij niet alles te doen en kan iedereen zijn/haar favoriete distro (en dus ook expertise) toelichten en uitleggen.

Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #36 Gepost op: 2014/09/21, 12:01:32 »
By the way: straks trekt Just me nog over op Xubuntu  =D Dit elektronisch boekje is heel aantrekkelijk, en het formaat is perfect om rustig op breed scherm op een laptop of tablet door te bladeren.

LOL! Rustig nou. Als dit boekje het echt goed doet ben ik van plan ook voor andere versies zoiets te maken. Mint 17 bijvoorbeeld. Daar zit wel een vervelend kantje aan. Ik zal dan zo'n andere versie ergens moeten installeren om er een passende tekst bij te schrijven en de nodige screenshots te maken.

Dat plan heeft wel zijn grenzen. Het is niet te behappen om dat voor alle denkbare distributies te doen.

VirtualBox doet wonderen :)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #37 Gepost op: 2014/09/21, 12:17:27 »
VirtualBox doet wonderen

Dat is inderdaad het proberen waard!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #38 Gepost op: 2014/09/21, 13:19:46 »
VirtualBox doet wonderen

Dat is inderdaad het proberen waard!

Als je in een distro de gastuitbreidingen via het menu van VirtualBox installeert en hem op volledig scherm zet, dan kun je keurig screenshots maken op volledige grootte :)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #39 Gepost op: 2014/09/21, 13:55:03 »
Ja, dat moet lukken!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #40 Gepost op: 2014/09/21, 14:53:21 »
Heel leuk boekje waar ik veel aan zal hebben, ondanks dat lezen niet echt mijn ding is ;-)

Sinds een half jaar ofzo bezig met Linux, en hoop zo meer en meer te leren. Ik denk dat ik me pas ervaren zou kunnen noemen over een jaar of 10? :)

Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #41 Gepost op: 2014/09/21, 15:09:27 »
Sinds een half jaar ofzo bezig met Linux, en hoop zo meer en meer te leren. Ik denk dat ik me pas ervaren zou kunnen noemen over een jaar of 10? :)

Dat hangt ervanaf waar je je precies in verdiept. Ik ben zelf Linux-gebruiker sinds 2008 (nu 6 jaar dus), maar ik ben nog steeds verre van ervaren (eerder een 'ervaren amateur' - heb dus wel veel meer kennis in me dan een beginner met Linux, maar bij lange na niet genoeg om mezelf een experte te noemen).

Offline Henkp

  • Lid
Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #42 Gepost op: 2014/09/21, 15:26:58 »
Sinds een half jaar ofzo bezig met Linux, en hoop zo meer en meer te leren. Ik denk dat ik me pas ervaren zou kunnen noemen over een jaar of 10? :)

Dat hangt ervanaf waar je je precies in verdiept. Ik ben zelf Linux-gebruiker sinds 2008 (nu 6 jaar dus), maar ik ben nog steeds verre van ervaren (eerder een 'ervaren amateur' - heb dus wel veel meer kennis in me dan een beginner met Linux, maar bij lange na niet genoeg om mezelf een experte te noemen).

Je hoef je zelf ook geen expert te noemen, als andere dat doen is dat veel belangrijker!  =D

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #43 Gepost op: 2014/09/21, 19:21:26 »
Heel leuk boekje waar ik veel aan zal hebben, ondanks dat lezen niet echt mijn ding is ;-)

Dank je wel, Dennis!

Ik ben ook van het soort die het vooral eerst zelf probeert. Als het echt niet gaat ga ik pas op zoek naar een uitleg. Ook daarom is dit boekje beperkt gebleven tot 19 pagina's. Je staat als beginneling niet te springen om een boek van 200 pagina's en zoek het verder maar uit.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #44 Gepost op: 2014/09/21, 20:29:10 »
Sinds een half jaar ofzo bezig met Linux, en hoop zo meer en meer te leren. Ik denk dat ik me pas ervaren zou kunnen noemen over een jaar of 10? :)

Dat hangt ervanaf waar je je precies in verdiept. Ik ben zelf Linux-gebruiker sinds 2008 (nu 6 jaar dus), maar ik ben nog steeds verre van ervaren (eerder een 'ervaren amateur' - heb dus wel veel meer kennis in me dan een beginner met Linux, maar bij lange na niet genoeg om mezelf een experte te noemen).

Je hoef je zelf ook geen expert te noemen, als andere dat doen is dat veel belangrijker!  =D

Vind ik niet. Ik word wel eens 'expert' genoemd, sporadisch, maar ik voel me daar heel ongemakkelijk bij.

Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #45 Gepost op: 2014/09/21, 21:09:50 »
Just,  hartelijk dank voor dit bijzonder mooie boekje!
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #46 Gepost op: 2014/09/21, 22:11:47 »
Denk je eens in wat een mooie binnenkomer het voor een nieuwe gebruiker is als je zo'n boekje meelevert als je bij hem/haar Linux komt installeren :)

Dat was mijn voornaamste reden om dit boekje te maken. Ik had een paar goede bekenden geholpen om hun XP laptop op Xubuntu te zetten. Ik vind het niet fijn dat er voor Xubuntu verder niets was in het Nederlands. Het was zoiets van: "Daar is het bos en zoek het verder maar zelf uit!". Om bij elke installatie een hele cursus te geven is voor velen ook niet wat ze willen.
« Laatst bewerkt op: 2014/09/21, 22:17:01 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline PKing

  • Lid
Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #47 Gepost op: 2014/09/22, 13:03:22 »
Goed even terugkomend op mijn "kritiek" laten we zeker van een mug geen olifant maken :P

Het feit dat het betreffende boekje op het beeldscherm gelezen kan worden is zeker een reden om het e.e.a. te doen zoals jij gedaan hebt.

Uitgeprinte technische documentatie en zo zie ik dit, leest gewoon prettiger wanneer de opmaak twee koloms is.
Dit zuig ik niet uit mijn duim, ik ben zelf van beroep tekstschrijver van dat soort documentatie.

Ik zeg ook niet dat je het moet veranderen, ik geef alleen aan hoe ik het zie, niet elke kritiek hoeft ook opgevolgd te worden :evil:
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #48 Gepost op: 2014/09/22, 15:12:48 »
Uitgeprinte technische documentatie en zo zie ik dit, leest gewoon prettiger wanneer de opmaak twee koloms is.

Ik heb de kritiek serieus bekeken en onder andere laatst nog eens door heel het tijdschriftenrek gebladerd. Ergens vind ik die wat heftige kritiek uit verschillende hoeken ook wel mooi, want dat het ontwerp vooruitstrevend is en met tradities breekt wordt er een beetje mee bevestigd. Het is overigens niet helemaal mijn eigen idee. Ik kwam erop door het mooie  Tux Magazine . Helaas hield dat blad ermee op na nummer 20, maar je kan alle nummers nog steeds downloaden!

Ik zal wat meer vertellen van de achtergronden van het ontwerp.

Ik zou het liefste willen dat mijn boekje door een uitgever zou worden gepubliceerd. Maar dan gaat het natuurlijk geld kosten en krijg je de vraag of het financieel haalbaar zal zijn.

Het was me wel helder dat zoiets er niet in zat en dan ga je naar alternatieven zoeken. Zo kwam ik er toe om een boekje te gaan maken wat geen drukinkt nodig zou hebben. Dan kom je uit bij een heel andere bladindeling dan dat van een boek of tijdschrift, want met een traditioneel staand ontwerp moet je veel schuiven om de tekst op één pagina te kunnen lezen. Het is fijn de hele bladzijde in één keer te kunnen overzien.

Met een liggend ontwerp koos ik dan wel het A4 formaat, zodat er nog steeds geprint kon worden. Ook gewoon thuis op een normale printer en normaal 80 grams papier. Maar zo'n liggend blad is wel heel erg breed en bij een twee koloms indeling worden die kolommen ook erg breed. Dat leest niet fijn. In Tux Magazine gebruikte men soms een twee kolommen indeling. Haal nummer 20 maar eens op en kijk er naar. Dat vind ik niet optimaal. Smalle kolommen zijn gemakkelijker te lezen. Daarom gebruiken kranten zo'n opzet.

In de drie kolommmen opzet zijn elk van de kolommen nog altijd breder dan in een gemiddeld boek of tijdschrift.  Maar vaak staat een beeldscherm verder van je vandaan dan wanneer je een boek of tijdschrift leest. Dan komt het effectief nog aardig op hetzelfde beeld uit. Daarom ook gebruik ik een wat groter lettertype. Dat pakt tegelijkertijd goed uit op 7" inch tablets. Die zie ik als de ondergrens waarop je het boekje kan lezen. Toch valt het nog aardig te doen op de wat betere en grotere telefoons.

Tenslotte is de doelgroep een factor. Lezers van technische documentatie hebben een heel andere benadering, dan de mensen uit de doelgroep van dit boekje. Ik heb geprobeerd daar rekening mee  te houden in de tekst. Zinnen zijn kort en eenvoudig, moeilijke of ongebruikelijke woorden probeer ik te vermijden.

Laten we het hier maar bij houden, maar ik hoop dat het duidelijk mag zijn dat de opzet van dit boekje echt geen simpele gedachtekronkel is. Dat het voor ervaren lezers wennen zal zijn is goed te begrijpen.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #49 Gepost op: 2014/09/22, 17:37:20 »
Had je al wel gekeken naar die link die ik je ooit gegeven heb, dan die uitgeverij in Soest?

Ja. Leuk bedrijf! Maar nee, dat is toch niet wat ik zoek. Dan zou dit boekje geld gaan kosten en dat wil ik op zich ook niet. Ik vind het voorlopig heel prima zo.

Het is erg leuk om met Scribus bezig te zijn. Ik zit regelmatig in tijdschriften te snuffelen en denk dan regelmatig: dat krijg ik ook wel voor elkaar.

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021