Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Printer en wachtwoord  (gelezen 2604 keer)

Offline Wrijfhout

  • Lid
Printer en wachtwoord
« Gepost op: 2014/12/15, 13:51:23 »
Na vele jaren Windows ben ik overgestapt naar Ubuntu. Bij de installatie van 12.04LTS was het heel eenvoudig om de netwerkprinter via de draadloze verbinding operationeel te krijgen. De host werd vanzelf gevonden. Een proefprint was één van de vele snelle successen die ik met Ubuntu wist te scoren. Nu kan ik de printer niet meer vinden. Moet bij het installeren van de printer zelf de host aangeven (voorheen niet) en dan wordt de printer wel gevonden, maar mijn wachtwoord niet geaccepteerd.
Heb een paar uur op het forum gezocht naar een vergelijkbaar probleem, maar niets kunnen vinden.
Het enige wat ik kan bedenken is dat ik een update heb gemaakt naar 14.04LTS en daardoor misschien?....
Vanaf andere laptop (Windows) werkt het wel. Dus zit het probleem hoogstwaarschijnlijk niet in de printer en/of het netwerk.
Printer Kyocera Fs-920
Laptop Acer Aspire 3000

Offline PKing

  • Lid
Re: Printer en wachtwoord
« Reactie #1 Gepost op: 2014/12/15, 14:12:17 »
Op de volgende link vindt ik een DEB file die je gewoon kan installeren. met de gdebi package manager.
Of het werkt kan ik uiteraard niet testen.

http://www.openprinting.org/printer/Kyocera/Kyocera-FS-920
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Wrijfhout

  • Lid
Re: Printer en wachtwoord
« Reactie #2 Gepost op: 2014/12/15, 15:33:06 »
Wel bedankt voor de reactie.
Ben al die tijd bezig geweest om de suggestie op te volgen, maar dat lukt niet.

Omdat het via Ubuntu softwarecentrum niet herkend werd heb ik de gdebi package manager gedownload. Ook daarmee kom ik niet bij de bewuste Kyocera site.
Het zal nog heel lang duren voor ik thuis ben in Ubuntu.
« Laatst bewerkt op: 2014/12/15, 15:36:14 door Wrijfhout »

Offline PKing

  • Lid
Re: Printer en wachtwoord
« Reactie #3 Gepost op: 2014/12/15, 15:39:40 »
Lol je download op de bewuste site de DEB file.
Daarna kun je de DEB file aanklikken met je rechtermuis en "open met gdebinstaller" doen, de rest wijst zich wel.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Wrijfhout

  • Lid
Re: Printer en wachtwoord
« Reactie #4 Gepost op: 2014/12/15, 15:48:34 »
Ik heb een hele tijd naar de eerste zin zitten staren.......
Ik weet heel weinig van computers (zal voor u geen nieuws zijn) maar dat beetje wat ik weet dreigt ook nog snel te verdampen.
Nu is niet alleen de installatie van mijn printer vastgelopen, maar ikzelf ook.
« Laatst bewerkt op: 2014/12/15, 16:39:02 door Wrijfhout »

Offline Wrijfhout

  • Lid
Re: Printer en wachtwoord
« Reactie #5 Gepost op: 2014/12/15, 19:46:31 »
Femke98, tot en met punt 5. had ik al uitgevoerd. Zover was ik in het laatste uur gekomen. Helaas geeft de tekst "Bezig met installeren...........(converted from a rpm package by alien version 8.79)" valse hoop.
Dat bleef zo. Heel lang...Tot ik na een uur besloot om er mee te kappen. Ik heb het weer geprobeerd en tijdens dit schrijven is hij weer aan het malen en denk ik niet dat er een eind aan komt.

Ik mag dus na alles wat ik heb gelezen concluderen dat een een driver kwestie is?

Op de vraag welk wachtwoord en wanneer zal ik ook ingaan. Moet nu even die procedure volgen om dat weer in beeld te krijgen.
Systeeminstellingen - Afdrukbeheer-"Er zijn nog geen printers..." dus - toevoegen - netwerkprinter zoeken- geen resultaat (DAAR werd voorheen automatisch de printer gevonden)
Na het invullen van de hostnaam krijg ik "u dient zich aan te melden om toegang te krijgen tot..." Ondertussen zie ik aan de zoekrotor dat er nog steeds wordt gezocht.
Gebruikersnaam en domeinnaam worden automatisch ingevuld. Als ik mijn authenticatiecode invul verdwijnt dat venster en sta ik weer voor de mededeling dat er geen printers te vinden zijn.

Het schrijven van dit berichtje heeft mij zo'n beetje een half uur gekost en nog steeds staat het 'Bezig met installeren' te malen. Ik laat het maar gaan omdat ik geen idee heb hoe het dan wel moet.

Overigens; Via de dash is de printer ook niet te vinden.
« Laatst bewerkt op: 2014/12/15, 19:48:45 door Wrijfhout »

Offline Wrijfhout

  • Lid
Re: Printer en wachtwoord
« Reactie #6 Gepost op: 2014/12/15, 20:14:21 »
Zowel de eerder door mij gedownloade file als die waarvan je een link gaf staan naast elkaar in de map met downloads. Ze zijn volgens mij  identiek want er is aan de laatste een (1) toegevoegd.


Offline Wrijfhout

  • Lid
Re: Printer en wachtwoord
« Reactie #7 Gepost op: 2014/12/15, 20:53:45 »
Inmiddels zijn we een paar uur verder en heb ik de uitzichtloze installatie gestopt.

Ben op zoek geweest naar het IP adres van de printer.
Dat zou met het printen van een testpagina te achterhalen zijn.
Heb ik gedaan maar zie geen IP adres.

Offline PKing

  • Lid
Re: Printer en wachtwoord
« Reactie #8 Gepost op: 2014/12/16, 07:41:12 »
Even voor de duidelijkheid je moet dus het bestand hebben zoals aangegeven op de afbeelding.
De DEB file heeft zo te zien wel exact dezelfde naam als de RPM file, maar rechts is de DEB file.

Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline PKing

  • Lid
Re: Printer en wachtwoord
« Reactie #9 Gepost op: 2014/12/16, 11:33:19 »
Voor het geval die file niet automatisch met de gdebinstaller opent.

Het bestand selecteren kies met rechter muisknop "eigenschappen" dan kun je in de popup kiezen waarmee je de deb file wilt openen/installeren.
Bij mij stond daar standaard het softwarecentrum en dat werkt niet met alle DEB files.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline jolo

  • Lid
Re: Printer en wachtwoord
« Reactie #10 Gepost op: 2014/12/16, 14:47:10 »
Ik heb hier ook even die Kyocera FS-920 debian pakket gedownload. En 'm als test in de Ubuntu 15.04 testversie geïnstalleerd. Het is geen originele debian pakket, maar zoals in #6 van de TS al te lezen is, is het een (converted from a rpm package by alien version 8.79)" Zie onderstaande afbeelding.

 

Het geeft in Afdrukbeheer één extra keuze. De andere Kyocera FS-920 printermodellen stonden er al. Zie onderstaande afbeelding.



De printer is volgens tweakers prichewatch uit het jaar 2005
Op de site van  Kyocera staan overigens Engelstalige Linux drivers. Het zijn PPDs van 31 maart 2006. De printer zou dus allang "out of the box" behoren te werken.

Verder heeft de printer volgens tweakers prichewatch alleen een Parallel en USB 2.0 aansluiting. Dus gaat het hier mogelijk om een printer, die op een pc is gedeeld.

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Wrijfhout

  • Lid
Re: Printer en wachtwoord
« Reactie #11 Gepost op: 2014/12/16, 21:33:01 »
Beste mensen.
Er zijn twee dingen die ik wil melden alvorens verder te gaan.
1. Ik ben helaas door drukte niet in de gelegenheid geweest om te reageren.
2. Dat er meerdere mensen zich bezig hebben gehouden met mijn probleem doet mij heel erg goed, maar tegelijkertijd voel ik ook de druk. Want stel je voor dat ik iets stoms heb uitgehaald, iets niet goed heb gedaan of gezegd enz..... Heel veel dank voor jullie inspanningen. Ik zal in mijn volgend bericht aangeven hoe ver ik ben gekomen.

Offline PKing

  • Lid
Re: Printer en wachtwoord
« Reactie #12 Gepost op: 2014/12/16, 21:53:27 »
Nou ik doe elke dag wel iets doms, en mijn eega wordt (nog) maar zelden boos, dus zal het hier ook wel meevallen.

We wachten het wel even af...
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Wrijfhout

  • Lid
Re: Printer en wachtwoord
« Reactie #13 Gepost op: 2014/12/16, 22:55:47 »
Pking, dankjewel. Ik hoop dat je ook het incasseringsvermogen van je eega hebt. Dat geeft weer even ruimte
Het vervolg.
Gisteren heb ik gemeld dat het installeren heel moeizaam verliep. De rotor bleef maar draaien en het beeld bleef staan op Installeren.
Ook gemeld dat ik er na een paar keer mee gestopt ben.
Dit alles met Ubentu Softwarecentrum.
Dan Synaptic Pakketbeheer geïnstalleerd.
En nu komt het.
Als ik de bewuste deb wil installeren krijg ik de vraag of ik het bestaande bestand wil overschrijven. Of woorden van gelijke strekking.
Dus het kreng is al geïnstalleerd!
Dus Jolo, wel converted maar niet zichtbaar in softwarecentrum maar wel in pakketbeheer. Typisch.

O.K.
Met het volgende verhaal gaat waarschijnlijk blijken waar mijn fout zit.
Nu niet meer in netwerkprinter gezocht maar in Windowsprinter via Samba.
Zowaar verschijnt nu mijn printer.!!!
Ook in 'Afdrukbeheer'.

Het is me nog niet gelukt om een print te maken, maar voor mijn gevoel ben ik al heel ver.
Ga nog even experimenteren. Morgen meld ik het resultaat.
Eén resultaat kan ik al melden.
Dank zij de adviezen die ik hier mocht ontvangen, dankzij het gevoel dat mij werd gegeven dat ik niet in het bos zou verdwalen, heb ik geen moment getwijfeld aan mijn keus voor Ubuntu.
Dat vind ik het grootste compliment dat ik kan maken aan de mensen die mij hebben geholpen, want als je na bijna 20 jaar een sprong in het diepe maakt (Linux), dan denk je al heel snel "waar ben ik aan begonnen".
Dat denk ik nu ook wel, maar op een heel positieve manier. Wel bedankt!


Offline PKing

  • Lid
Re: Printer en wachtwoord
« Reactie #14 Gepost op: 2014/12/16, 23:32:14 »
Ik ga er bijna van blozen, en de anderen misschien ook wel :-*

Gewoon rustig aan doen, mochten er weer vragen komen gewoon weer hier stellen.....
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Wrijfhout

  • Lid
Re: Printer en wachtwoord
« Reactie #15 Gepost op: 2014/12/17, 16:11:20 »
Een testpagina afdrukken resulteert in "Unable to connect to CFIS host".
Even verderop staat wel "Verbonden met local host".
Alle pogingen zijn inmiddels gestrand dus zoek ik weer hulp.  Bij voorbaat dank.

Offline jolo

  • Lid
Re: Printer en wachtwoord
« Reactie #16 Gepost op: 2014/12/17, 20:31:08 »
Omdat je printer alleen een Parallel en USB 2.0 aansluiting heeft, heb je die op een Ubuntu pc gedeeld? Had je dan wel in Afdrukbeheer > Server > Instellingen "Gedeelde printers verbonden met dit systeem publiceren." gevinkt? En op de printer rechter muisknop > Gedeeld.

En op de andere pc waarop wilt printen > Afdrukbeheer > Toevoegen > Netwerkprinter > Windowsprinter via Samba > Bladeren > klik op pijltje bij Workgroup > computernaam gedeelde printer > gedeelde printer > OK > Volgende en de juiste printer driver geselecteerd. >Volgende > Toepassen.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Wrijfhout

  • Lid
Re: Printer en wachtwoord
« Reactie #17 Gepost op: 2014/12/17, 21:55:00 »
De printer hangt aan een PC met Windows7. De printer staat gedeeld. Maar via de server zichtbaar maken kan ik niet vinden. Een andere laptop met W7 maakt wel verbinding en kan wel draadloos laten printen. Daarom vraag ik mij af waarom er dan aan de PC en/of printerkant iets veranderd zou moeten worden.

Dan de laptop met Ubuntu:
En op de andere pc waarop wilt printen > Afdrukbeheer > Toevoegen > Netwerkprinter > Windowsprinter via Samba > Bladeren > klik op pijltje bij Workgroup > computernaam gedeelde printer Deze naam komt in beeld, maar geen printer zichtbaar. Als ik dubbelklik op die computernaam verschijnt een venster met de naam van de laptop en workgroup en wordt authenticatie gevraagd. Toets ik de code in dan gebeurt er verder niets meer. Vandaar de titel van mijn vraag.> gedeelde printer > OK > Volgende en de juiste printer driver geselecteerd. >Volgende > Toepassen.

Offline jolo

  • Lid
Re: Printer en wachtwoord
« Reactie #18 Gepost op: 2014/12/18, 09:49:35 »
Een andere laptop met W7 maakt wel verbinding en kan wel draadloos laten printen. Daarom vraag ik mij af waarom er dan aan de PC en/of printerkant iets veranderd zou moeten worden.
Wellicht kun je desondanks de Windows pc met de gedeelde printer checken  http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows/share-printer#1TC=windows-7
Check ook nog op dat Eigenschappen van printer/Printer Properties de Security tab. Staat daar je Ubuntu gebruikersnaam wel bij? Of eventueel Everyone. En bij Print een vinkje bij Allow. Had je al op de Windows pc al een account met dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord, als op de Ubuntu pc geprobeerd?

Het klopt inderdaad, als mijn laptop opstart met Windows 7 met de printer via USB op delen. Dat op de Ubuntu pc via Afdrukbeheer SMB-Printer > Bladeren > Workgroup > Laptopnaam heb gekikt, dat er dan een Authenticatievenster verschijnt. De gebruikersnaam (van Win7) en Domein (workgroup) waren al ingevuld. Als ik het wachtwoord intyp en OK, dan zie ik de op Win7 gedeelde printer.  Erop klikken en OK. Dan ook Authenticatiedetails nu instellen nogmaals Gebruikersnaam (van Win7) en wachtwoord intypen, en Verifiëren. Dan zou een venster behoren te verschijnen met de tekst: "Gedeelde printer geverifieerd. Deze printer is toegankelijk." Dan OK, Toepassen en OK. Mogelijk dat bij het printen van een document dan nogmaals om het Win7 wachtwoord wordt gevraagd. Vink eventueel Remember password. OK.   

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Wrijfhout

  • Lid
Re: Printer en wachtwoord
« Reactie #19 Gepost op: 2014/12/18, 13:06:29 »
Jolo schreef:
" Wellicht kun je desondanks de Windows pc met de gedeelde printer checken  http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows/share-printer#1TC=windows-7
Check ook nog op dat Eigenschappen van printer/Printer Properties de Security tab. Staat daar je Ubuntu gebruikersnaam wel bij? Of eventueel Everyone. En bij Print een vinkje bij Allow. Had je al op de Windows pc al een account met dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord, als op de Ubuntu pc geprobeerd?"

Ben begonnen met de genoemde windows site en heb alle punten nagelopen. Vervolgens alle voorstellen van Jolo gevolgd.
Geen enkele instelling op de PC hoeven veranderen.
Bij Eigenschappen-beveiliging-machtigen voor 'iedereen' is printen aangevinkt.
De Ubuntu laptop staat niet in de lijst, evenmin de Windows laptop. Misschien is het volgende van belang?
Op zowel de PC als de W-laptop heb ik geen wachtwoord ingesteld. Alleen op de U-laptop.

Op de W-laptop staan bij de eigenschappen van de Kyocera wel onder Delen de namen van de netwerkdeelnemers. De U-laptop wordt genoemd als; onbekend account (S-1-5-21-2-tien cijfers-weer tien cijfers-1001)
Is hier misschien iets uit te halen?

Jolo in de tweede alinea van mijn vorig bericht heb ik iets tussen jouw tekst gevoegd. Ik had alle door jou genoemde stappen genomen, maar ergens ging het fout. Het is schuin geschreven.
Kan je daar nog iets uit halen?

« Laatst bewerkt op: 2014/12/18, 13:10:27 door Wrijfhout »

Offline jolo

  • Lid
Re: Printer en wachtwoord
« Reactie #20 Gepost op: 2014/12/18, 13:51:10 »
Als Win7 geen wachtwoord heeft, had je dan in Win7 Geavanceerde instellingen voor delen, "wachtwoord beveiligd delen" uitgeschakeld? Want dan zou er in Ubuntu waarschijnlijk geen wachtwoord moeten worden gevraagd. Is dat wel het geval, en je typt geen wachtwoord in, dan zou dat de reden kunnen zijn dat het niet werkt.

De schuine tekst had ik in mijn antwoord verwerkt. Iets intypen in die authenticatie venster gaat waarschijnlijk alleen lukken, als je Win7 gebruikersnaam een wachtwoord heeft.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Wrijfhout

  • Lid
Re: Printer en wachtwoord
« Reactie #21 Gepost op: 2014/12/18, 14:14:13 »
Met wachtwoord beveiligd delen staat uitgeschakeld.

Offline jolo

  • Lid
Re: Printer en wachtwoord
« Reactie #22 Gepost op: 2014/12/18, 14:46:50 »
Ik heb als test het wachtwoord van de standaard Win7 gebruikersnaam verwijderd. (Administrator account heeft nog wel een wachtwoord.) En ook "wachtwoord beveiligd delen" uitgeschakeld. Dan wordt er inderdaad zoals ik had verwacht, er geen wachtwoord gevraagd voor de SMB-printer in Ubuntu.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Wrijfhout

  • Lid
Re: Printer en wachtwoord
« Reactie #23 Gepost op: 2014/12/18, 15:24:01 »
Jolo..........

Heel erg bedankt voor je vasthoudendheid en hulp.

Wachtwoord beveiligd delen stond niet uit. Wat zeg je:
Wachtwoord beveiligd delen stond niet uit. Oh, shame.

Als ik nu kijk bij Printen-Afdrukbeheer-Toevoegen-Netwerkprinter-Windowsprinter via Samba-Bladeren-klik op pijltje werkgroup-computernaam gedeelde printer, dan komt met de computernaam ook de naam van de printer in beeld.

Ik had die pagina Geavanceerde Instellingen zo vaak nagelopen....Je vraagt het nog eens expliciet....
Kan dus worden bijgeschreven onder de Afdeling Stom.
Nogmaals dank.

Jolo, aan jou de eer om topic als opgelost te melden.




Offline Wrijfhout

  • Lid
Re: Printer en wachtwoord
« Reactie #24 Gepost op: 2014/12/18, 16:04:52 »
O.K. Femke, zal ik doen. Jij ook bedankt voor de hulp!