Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Programmas niet installeren op "C" systeempartitie.  (gelezen 1012 keer)

Offline jos34

  • Lid
Programmas niet installeren op "C" systeempartitie.
« Gepost op: 2014/07/01, 15:01:59 »
Ik Windows kan je opgeven waar op de harde schijf een programma geïnstalleerd wordt, maar hoe zit dit in Ubuntu??? Is het mogelijk een programma op een andere partitie dan de "C" systeempartitie te installeren, en hoe doe ik dit???
2de vraag waar worden programma's uberhoud geïnstalleerd in Ubuntu???

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Programmas niet installeren op "C" systeempartitie.
« Reactie #1 Gepost op: 2014/07/01, 15:05:04 »
Eén vraagteken per zin is genoeg, hoor!!! Anders wordt het zo schreeuwerig!!!  =D

Je installeert in Linux alles op dezelfde partitie, en dat is maar goed ook. Uitleg bestandssysteem van Linux: https://sites.google.com/site/computertip/bestandssysteem
« Laatst bewerkt op: 2014/07/01, 15:08:47 door Pjotr »

Offline jos34

  • Lid
Re: Programmas niet installeren op "C" systeempartitie.
« Reactie #2 Gepost op: 2014/07/01, 15:25:08 »
Eén vraagteken per zin is genoeg, hoor!!! Anders wordt het zo schreeuwerig!!!  =D

Je installeert in Linux alles op dezelfde partitie, en dat is maar goed ook. Uitleg bestandssysteem van Linux: https://sites.google.com/site/computertip/bestandssysteem

En als de systeempartitie nu vol is???

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Programmas niet installeren op "C" systeempartitie.
« Reactie #3 Gepost op: 2014/07/01, 15:27:02 »
Eén vraagteken per zin is genoeg, hoor!!! Anders wordt het zo schreeuwerig!!!  =D

Je installeert in Linux alles op dezelfde partitie, en dat is maar goed ook. Uitleg bestandssysteem van Linux: https://sites.google.com/site/computertip/bestandssysteem

En als de systeempartitie nu vol is???
Dan vergroot je 'm!!!

Offline jos34

  • Lid
Re: Programmas niet installeren op "C" systeempartitie.
« Reactie #4 Gepost op: 2014/07/01, 15:31:52 »
Eén vraagteken per zin is genoeg, hoor!!! Anders wordt het zo schreeuwerig!!!  =D

Je installeert in Linux alles op dezelfde partitie, en dat is maar goed ook. Uitleg bestandssysteem van Linux: https://sites.google.com/site/computertip/bestandssysteem

En als de systeempartitie nu vol is???
Dan vergroot je 'm!!!

Je kan trouwens wel een aparte partitie aanmaken voor de /home folder zag ik.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Programmas niet installeren op "C" systeempartitie.
« Reactie #5 Gepost op: 2014/07/01, 15:34:11 »
Je kan trouwens wel een aparte partitie aanmaken voor de /home folder zag ik.
Klopt, maar persoonlijk vind ik dat een nodeloze complicatie (al wordt daar verschillend over gedacht): https://sites.google.com/site/computertip/reserve-9#TOC-Heeft-het-zin-om-een-aparte-home-partitie-te-hebben-
Punt 2 (32), linkerkolom.

Je kunt ook wat ruimte vrijmaken door schoonmaak:
https://sites.google.com/site/computertip/schoon
« Laatst bewerkt op: 2014/07/01, 15:37:40 door Pjotr »

Re: Programmas niet installeren op "C" systeempartitie.
« Reactie #6 Gepost op: 2014/07/01, 20:44:48 »
Op Linux (en deels ook Mac) is het helaas niet echt mogelijk om zelf een locatie te kiezen, tenzij je iets van het internet download met een installer anders dan deb... Aan de ene kant handig, want dan staat alles op een en dezelfde plek. Aan de andere kant wel iets minder vrijheid omdat je dus zelf niet kan kiezen. Maar goed, dat is maar net hoeveel waarde je aan dat laatste hecht :)

Offline jos34

  • Lid
Re: Programmas niet installeren op "C" systeempartitie.
« Reactie #7 Gepost op: 2014/07/02, 16:48:58 »
Op Linux (en deels ook Mac) is het helaas niet echt mogelijk om zelf een locatie te kiezen, tenzij je iets van het internet download met een installer anders dan deb... Aan de ene kant handig, want dan staat alles op een en dezelfde plek. Aan de andere kant wel iets minder vrijheid omdat je dus zelf niet kan kiezen. Maar goed, dat is maar net hoeveel waarde je aan dat laatste hecht :)

Je bedoelt een .sh bestand??? Want dat is zover mij bekent de enige Linux installer met een wizard.
Eigenlijk maakt het ook niet zoveel uit, zolang de systeempartitie maar groot genoeg is. En je kan in Windows wel alles op D installeren, als je Windows opnieuw installeerd werken bijna al die programma's toch niet meer, dus moet je toch alles weer opnieuw installeren.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/02, 16:53:01 door jos34 »

Re: Programmas niet installeren op "C" systeempartitie.
« Reactie #8 Gepost op: 2014/07/02, 20:09:05 »
Mwah, op Windows, AmigaOS4 en Haiku kun je alles installeren waar je maar wilt. Is handig in sommige gevallen.

Trouwens, niet alleen met een SH-bestand kan dat op Linux dat je het in je Persoonlijke map installeert (bijv.). Ook .run en compileren vanaf broncode.

Offline aartje

  • Lid
Re: Programmas niet installeren op "C" systeempartitie.
« Reactie #9 Gepost op: 2014/07/03, 09:08:37 »
Je zou bv wel van een directory direct onder root (bv. /usr)  een aparte partitie kunnen maken
, je fstab aanpassen zodat die aan /usr mount, dan maak je ook ruimte vrij op je rootpartitie.

Maar het makkelijkste wat de TS kan doen is natuurlijk een aparte home-partitie maken, dan raakt
je root-partitie nooit vol. Niet iedereen is het daar mee eens, maar ik zou nooit een home-directory
op mijn rootpartitie maken. Je root-partitie moet nl. nooit vol kunnen raken (15 GB is genoeg). Je hele
systeem kan daardoor corrupt raken.

Re: Programmas niet installeren op "C" systeempartitie.
« Reactie #10 Gepost op: 2014/07/03, 11:32:02 »
maar ik zou nooit een home-directory
op mijn rootpartitie maken. Je root-partitie moet nl. nooit vol kunnen raken (15 GB is genoeg). Je hele
systeem kan daardoor corrupt raken.

Ik heb nog nooit gehoord van een /home in / - hoe kun je nu een partitie in een partitie maken? Volgens mij zijn we zover nog niet met de technologie...

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Programmas niet installeren op "C" systeempartitie.
« Reactie #11 Gepost op: 2014/07/03, 11:41:46 »
Maar het makkelijkste wat de TS kan doen is natuurlijk een aparte home-partitie maken, dan raakt je root-partitie nooit vol.
Het is precies omgekeerd.

Als je op dezelfde schijf, een aparte partitie maakt voor home, dan limiteer je juist de root-partitie: want de ruimte die je voor de home-partitie gebruikt, is (direct) niet beschikbaar voor de root, ondanks dat je niets of weinig in je home hebt staan. En als dan je root vol gaat lopen (doordat je deze te krap hebt bemeten), dan ben je de sjaak, van de regen in de drup.

En als je 2 schijven gebruikt, waarom zou dan de root niet vol kunnen lopen? Stel dat ik bv een schijf heb voor de root van 15 GB (of zo)?

Kortom, een aparte home-partitie lost helemaal niets op (iig niet voor dit 'probleem'; sterker nog, bij een slechte configuratie wordt het alleen maar erger......

En los daarvan (ik roep het wel vaker, ook in andere topics): wat is nu precies het probleem wat opgelost moet worden? Schijfruimte lijkt me het probleem niet (wordt ook niet gemeld door de draadstarter). Of is het meer het gevoel/idee dat het in Windows wel kan en het daarom in Linux ook maar moet kunnen (nee dus)? Want in dat laatste geval is een stukje informatie ook genoeg lijkt me......

Re: Programmas niet installeren op "C" systeempartitie.
« Reactie #12 Gepost op: 2014/07/03, 12:04:19 »
My 2 cents: Windows gebruik ik nauwelijks nog, maar AmigaOS4 gebruik ik dagelijks naast Linux en zo nu en dan ook Haiku. In AOS4 en Haiku kun je net als op Windows, zoals ik al eerder zei, gewoon waar je wil iets installeren (hoewel Haiku nu ook een package manager heeft in de laatste daily builds). Wat ik als voordelen hiervan ervaar in dagelijks gebruik:

-Je kunt heel snel iets uittesten en weer weggooien (helemaal met een RAM disk-partitie).
-De programmabestanden en (meestal ook libs) staan gewoon in de map zelf, dus niet in tig verschillende mappen in /usr/share, /usr/bin, /usr/include, /etc, /opt, etc.
-Je kunt makkelijk een map vol met leuke programma'tjes hebben die je zo kunt openen en makkelijk kunt categoriseren.

Nadelen:
-Even simpel met een package manager iets installeren kan hiredoor niet.
-Geen root-/sudo-toegang nodig dus voor evt. kwaadhebbenden die op wat voor manier dan ook aan jou PC kunnen komen, is het risico wat hoger.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Programmas niet installeren op "C" systeempartitie.
« Reactie #13 Gepost op: 2014/07/03, 12:55:02 »
Maar het makkelijkste wat de TS kan doen is natuurlijk een aparte home-partitie maken, dan raakt je root-partitie nooit vol.
Het is precies omgekeerd.

Als je op dezelfde schijf, een aparte partitie maakt voor home, dan limiteer je juist de root-partitie: want de ruimte die je voor de home-partitie gebruikt, is (direct) niet beschikbaar voor de root, ondanks dat je niets of weinig in je home hebt staan. En als dan je root vol gaat lopen (doordat je deze te krap hebt bemeten), dan ben je de sjaak, van de regen in de drup.
+1. Het eenvoudigste is alles op één partitie. Andere partities in je systeem kunnen dan voor bijkomende dataopslag gebruikt worden. De rest is alleen interessant als je goed  weet wat je wil en waarom.

Als je al werkt met een aparte systeempartitie (wat ik zelf doe), dan is 15 GB zeer ruim voor Ubuntu. Zelf werk ik maar met een 8G partitie, en daar wordt doorgaans niet meer dan 6 GB gebruikt. Wel leidt ik de tijdelijke directories /tmp en /var/tmp om naar een andere partitie.

Offline aartje

  • Lid
Re: Programmas niet installeren op "C" systeempartitie.
« Reactie #14 Gepost op: 2014/07/03, 13:33:21 »
maar ik zou nooit een home-directory
op mijn rootpartitie maken. Je root-partitie moet nl. nooit vol kunnen raken (15 GB is genoeg). Je hele
systeem kan daardoor corrupt raken.

Ik heb nog nooit gehoord van een /home in / - hoe kun je nu een partitie in een partitie maken? Volgens mij zijn we zover nog niet met de technologie...
Doen we hier tegenwoordig aan perfecte grammatica ? Je weet precies wat ik bedoel. En als iemand
niet snapt wat het betekent dat je home-directory (partitie) op je root (/) partitie zit, dan moet hij
het maar op de "simpele"  manier doen.

Ik weet al 33 jaar wat dat betekent.....

Maar goed, dat is in het professionele veld, daar worden home-partities op een fileserver gezet en op
de juiste manier ge-exportteerd en over het netwerk gemount. Daar is het gewoon niet veilig om een
root-partitie te exporteren, maar de amateur/privé persoon moet zijn home maar op de root-partitie
zetten en kijken wat er gebeurt als zijn root-partitie  vol raakt.

/tmp en /var/tmp staat bij mij op een tmpfs-filesysteem. Mijn rootpartities waren eerst 20 GB en
nu maak ik ze maar 15 GB. Je moet alleen een beetje uitkijken als je hele DVD's gaat branden of
films gaat editten, dan moet je er voor zorgen dat alles op een data-partitie komt (soms).
« Laatst bewerkt op: 2014/07/03, 13:41:46 door aartje »

Re: Programmas niet installeren op "C" systeempartitie.
« Reactie #15 Gepost op: 2014/07/03, 13:39:00 »
@aartje: Nee, ik snap juist niet wat je bedoelt, daarom dat ik het zo stelde... Maar goed, je hebt in je vorige post al wat meer uitleg gegeven dus ik denk dat ik nu wel snap wat je bedoelde. (perfect bestaat trouwens niet, naar mijn mening)
« Laatst bewerkt op: 2014/07/03, 14:09:14 door Vistaus »

Offline aartje

  • Lid
Re: Programmas niet installeren op "C" systeempartitie.
« Reactie #16 Gepost op: 2014/07/03, 13:50:53 »
@aartje: Nee, ik snap juist niet wat je bedoelt, daarom dat ik het zo stelde... (perfect bestaat trouwens niet, naar mijn mening)
@vistaus, nee, gelukkig niet. "Perfect" is naar mijn mening erg saai , niks meer te verbeteren... ;)

Offline jos34

  • Lid
Re: Programmas niet installeren op "C" systeempartitie.
« Reactie #17 Gepost op: 2014/07/27, 18:39:20 »
Maar het makkelijkste wat de TS kan doen is natuurlijk een aparte home-partitie maken, dan raakt je root-partitie nooit vol.
Het is precies omgekeerd.

Als je op dezelfde schijf, een aparte partitie maakt voor home, dan limiteer je juist de root-partitie: want de ruimte die je voor de home-partitie gebruikt, is (direct) niet beschikbaar voor de root, ondanks dat je niets of weinig in je home hebt staan. En als dan je root vol gaat lopen (doordat je deze te krap hebt bemeten), dan ben je de sjaak, van de regen in de drup.

En als je 2 schijven gebruikt, waarom zou dan de root niet vol kunnen lopen? Stel dat ik bv een schijf heb voor de root van 15 GB (of zo)?

Kortom, een aparte home-partitie lost helemaal niets op (iig niet voor dit 'probleem'; sterker nog, bij een slechte configuratie wordt het alleen maar erger......

En los daarvan (ik roep het wel vaker, ook in andere topics): wat is nu precies het probleem wat opgelost moet worden? Schijfruimte lijkt me het probleem niet (wordt ook niet gemeld door de draadstarter). Of is het meer het gevoel/idee dat het in Windows wel kan en het daarom in Linux ook maar moet kunnen (nee dus)? Want in dat laatste geval is een stukje informatie ook genoeg lijkt me......

Terminal dan:
sudo nautilusEn je kan ook mappen en documenten opslaan op de ROOT.

En verder kun je de ROOT nog vergroten met Gparted via de Ubuntu Live versie.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/27, 18:41:23 door jos34 »

Re: Programmas niet installeren op "C" systeempartitie.
« Reactie #18 Gepost op: 2014/07/27, 20:19:10 »
@jos34: NOOIT een grafisch programma openen met sudo. Altijd gksudo (12.04) of sudo -H (14.04)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Programmas niet installeren op "C" systeempartitie.
« Reactie #19 Gepost op: 2014/07/27, 22:32:15 »
Maar het makkelijkste wat de TS kan doen is natuurlijk een aparte home-partitie maken, dan raakt je root-partitie nooit vol.
Het is precies omgekeerd.
Toch is het voordeel: met een geschieden root- en home-partitie kan je root nooit vol raken als direct gevolg van een activiteit van de gebruiker(s).

(Hele uitzonderlijke situaties daargelaten en uiteraard wel als een gebruiker sudo-rechten heeft maar dan is alles mogelijk)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Programmas niet installeren op "C" systeempartitie.
« Reactie #20 Gepost op: 2014/07/27, 23:20:27 »
Op Linux (en deels ook Mac) is het helaas niet echt mogelijk om zelf een locatie te kiezen, tenzij je iets van het internet download met een installer anders dan deb... Aan de ene kant handig, want dan staat alles op een en dezelfde plek. Aan de andere kant wel iets minder vrijheid omdat je dus zelf niet kan kiezen. Maar goed, dat is maar net hoeveel waarde je aan dat laatste hecht :)

Je bedoelt een .sh bestand??? Want dat is zover mij bekent de enige Linux installer met een wizard.
Eigenlijk maakt het ook niet zoveel uit, zolang de systeempartitie maar groot genoeg is. En je kan in Windows wel alles op D installeren, als je Windows opnieuw installeerd werken bijna al die programma's toch niet meer, dus moet je toch alles weer opnieuw installeren.
Dat hoeft niet zo te zijn,althans in XP,verdere versies weet ik het niet.Maar dan kan je een snelkoppeling maken op je bureaublad,en dat zorgt vaak dat het programma toch werkt.
Meestal bij eenvoudige proggies,grote proggies lukt dat dus niet.Maar wel b.v Paint Shop Pro.Heb ik zelf al meerdere keren gedaan..
Je zoekt dan dus in de map van het proggie het .exe bestand op,klikt met rechts en kiest snelkoppeling maken en dat gaat dan op het bureaublad.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Programmas niet installeren op "C" systeempartitie.
« Reactie #21 Gepost op: 2014/07/28, 11:07:10 »
Toch is het voordeel: met een geschieden root- en home-partitie kan je root nooit vol raken als direct gevolg van een activiteit van de gebruiker(s).
... maar kan je root wel vol geraken door het uitschrijven van bestanden, of in geval van problemen, de opbouw van zeer grote logbestanden. Je kan dat opvangen door een aparte partitie voor tijdelijke bestanden, of op andere manieren maar ... het wordt alsmaar technischer. Eenvoudigst en meest flexibel voor desktop en laptop blijft één partitie.

Als je voldoende technisch onderlegd bent, en je bent systeembeheerder, dan kan in linux ALLES.  Je kan je systeemprogramma´s in een folder onder je home directory installeren als je wil. De manier waarop een linux systeem wordt georganiseerd, is enkel op basis van conventies. Het linux systeem is ook zo ingericht, dat de gewone gebruiker het systeem niet kapot kan krijgen. Het is zo georganiseerd dat de gebruiker binnen zijn toegewezen werkruimte blijft. In linux moet een gewone gebruiker zich geen zorgen maken over partities en opslagmedia: het enige wat de gebruiker ziet, is een uniforme bestandsstructuur.