Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?  (gelezen 74030 keer)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #150 Gepost op: 2014/07/31, 23:22:31 »
Is een laptop logo voor een laptopdeksel misschien een idee? Of bestaat dat al. Mijn oudste laptop is van het onbekende merk Jewel. Daar had ik een beetje genoeg van en dus maakte ik zelf een Lubuntu logo. Vervolgens moest ook mijn Toshiba laptop op Xubuntu er aan geloven, want het zat er puik uit - vond ik.



Je moet ook een beetje etaleren dat je Linux/Ubuntu gebruikt, toch? De originele logo's zaten gelijmd en waren er goed af te halen. Een druppeltje contactlijm en mijn logo's op 190 grams papier zaten netjes op hun plek.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #151 Gepost op: 2014/08/01, 00:17:10 »
Unixstickers (webshop) heeft Xubuntu-laptoplogo's, maar die zijn vanzelfsprekend niet voorzien van een Nederlandstalige tekst zoals de jouwne ;) Leuk gedaan! :)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #152 Gepost op: 2014/08/01, 09:34:12 »
die zijn vanzelfsprekend niet voorzien van een Nederlandstalige tekst zoals de jouwe ;) Leuk gedaan! :)

Txs!

Plus dat ik in de goede Open Source traditie alles deel!

Die originele laptop logo's zijn allemaal anders van maat. Je moet de afmetingen eventueel nog wat aanpassen. Via mijn Scribus Blog   kan je de pdf downloaden en ook de afbeeldingen met het originele Scribus bestand. De snijtekens iets aanpassen is dan zo gebeurd. En voor de gebruikers van andere distributies is het een kwestie van even zoeken naar wat Artwork. Voor een andere tekst (bijvoorbeeld voor een steunpunt of een ruil PC) geldt hetzelfde.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #153 Gepost op: 2014/08/01, 10:46:45 »
En kijk eens wat ik vanmorgen in het nieuws vind:

www.engadget.com/2014/07/31/apple-stickers-ad-sales-jump

Die stickers gingen ineens als warme broodjes na een mooi stukje publiciteit van Apple. Nou ben ik niet iemand om supermooie grote stickers te ontwerpen, maar een leuk bericht is het wel! Ik ga eens proberen om "mijn" stickers een beetje bekendheid mee te geven. Vrij beschikbaar, maar de achterliggende gedachte zal jullie wel helder zijn ... .
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #154 Gepost op: 2014/08/01, 11:42:10 »
@jvecht: Als je een account maakt op Zazzle dan kun je daar je designs uploaden en verkopen als stickers. Of als je niet wilt verkopen kun je ook via daar het design uploaden en af laten drukken als stickers.

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #155 Gepost op: 2014/08/01, 11:55:54 »
Is deze leverancier van Ubuntu-stickers nog actief? Stond eerder ook op dit forum, maar is al even geleden.
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #156 Gepost op: 2014/08/01, 11:56:04 »
@jvecht: Als je een account maakt op Zazzle dan kun je daar je designs uploaden en verkopen als stickers. Of als je niet wilt verkopen kun je ook via daar het design uploaden en af laten drukken als stickers.

Hee! Geweldige tip, Vistaus. Die kende ik nog niet. Hartelijk dank!

Iemand te porren voor een Xubuntu pet? Designed by Just. Het geweldige design is natuurlijk weer vrij verkrijgbaar, alleen de pet koop je dan via Zazzle.

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Henkp

  • Lid
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #157 Gepost op: 2014/08/04, 16:14:44 »
die zijn vanzelfsprekend niet voorzien van een Nederlandstalige tekst zoals de jouwe ;) Leuk gedaan! :)

Txs!

Plus dat ik in de goede Open Source traditie alles deel!

Die originele laptop logo's zijn allemaal anders van maat. Je moet de afmetingen eventueel nog wat aanpassen. Via mijn Scribus Blog   kan je de pdf downloaden en ook de afbeeldingen met het originele Scribus bestand. De snijtekens iets aanpassen is dan zo gebeurd. En voor de gebruikers van andere distributies is het een kwestie van even zoeken naar wat Artwork. Voor een andere tekst (bijvoorbeeld voor een steunpunt of een ruil PC) geldt hetzelfde.

Die Laptop logo daar heb ik een banner van gemaakt met Pinta, voor in de header bij http://linuxnl.wordpress.com/
Laat maar weten wat je daar van vind?.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #158 Gepost op: 2014/08/04, 16:23:17 »
Die Laptop logo daar heb ik een banner van gemaakt met Pinta, voor in de header bij http://linuxnl.wordpress.com/
Laat maar weten wat je daar van vind?.

Leuke toepassing! Fijn dat je mijn ontwerp ook daarvoor gebruikt hebt. Hij lijkt me wel wat uitgerekt, waardoor de "Circle of Friends" (met de XFCE muis erin) nogal ovaal is geworden. Het was ook niet pas gemaakt voor de Wordpress header, maar dat kan altijd nog.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Henkp

  • Lid
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #159 Gepost op: 2014/08/04, 16:32:28 »
Die Laptop logo daar heb ik een banner van gemaakt met Pinta, voor in de header bij http://linuxnl.wordpress.com/
Laat maar weten wat je daar van vind?.

Leuke toepassing! Fijn dat je mijn ontwerp ook daarvoor gebruikt hebt. Hij lijkt me wel wat uitgerekt, waardoor de "Circle of Friends" (met de XFCE muis erin) nogal ovaal is geworden. Het was ook niet pas gemaakt voor de Wordpress header, maar dat kan altijd nog.

Tja dat hij niet helemaal perfect zo is dat had ik ook al gezien, vandaar mijn vraag of dat je even wilde kijken.
De banner maat voor de header in wordpress is 940x198 pixels.

Dus mocht je zin en tijd hebben om een goede banner daar voor te maken dan hou ik mij aanbevolen. Mag ook Ubuntu zijn en Linux Mint 17 Cinnamon.
En vriendelijk bedankt voor de te nemen moeite.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #160 Gepost op: 2014/08/04, 17:30:47 »
Dus mocht je zin en tijd hebben om een goede banner daar voor te maken dan hou ik mij aanbevolen. Mag ook Ubuntu zijn en Linux Mint 17 Cinnamon.
En vriendelijk bedankt voor de te nemen moeite.

Ik heb het svg bestand bewaard. Dat maakte het vlot te doen. Klik hier voor de download uit mijn Dropbox Het svg bestand zit erbij.

Even zoeken op Ubuntu en Mint Artwork voor een paar svg bestanden, het Xubuntu logo wegmikken en de nieuwe er weer slepen in Inkscape.  Klaar is Kees Henk! De pagina staat al op de goede maat. Kies Bestand > Bitmap exporteren en neem dan de hele pagina. TIP: als je CTRL indrukt bij het op maat maken in Inkscape van het nieuwe logo blijft de verhouding ervan netjes hetzelfde. Bij dit soort grafische programma's zijn dit soort toetsen erg handig.

Kirsten heeft een prachtig overzichtje sneltoetsen voor Inkscape op haar Inkscape Blog staan.

Succes!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Henkp

  • Lid
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #161 Gepost op: 2014/08/04, 17:45:03 »
Dus mocht je zin en tijd hebben om een goede banner daar voor te maken dan hou ik mij aanbevolen. Mag ook Ubuntu zijn en Linux Mint 17 Cinnamon.
En vriendelijk bedankt voor de te nemen moeite.

Ik heb het svg bestand bewaard. Dat maakte het vlot te doen. Klik hier voor de download uit mijn Dropbox Het svg bestand zit erbij.

Even zoeken op Ubuntu en Mint Artwork voor een paar svg bestanden, het Xubuntu logo wegmikken en de nieuwe er weer slepen in Inkscape.  Klaar is Kees Henk! De pagina staat al op de goede maat. Kies Bestand > Bitmap exporteren en neem dan de hele pagina. TIP: als je CTRL indrukt bij het op maat maken in Inkscape van het nieuwe logo blijft de verhouding ervan netjes hetzelfde. Bij dit soort grafische programma's zijn dit soort toetsen erg handig.

Kirsten heeft een prachtig overzichtje sneltoetsen voor Inkscape op haar Inkscape Blog staan.

Succes!

Vriendelijk bedankt, die banner staat er inmiddels op en ziet er fantastisch uit.
En de rest ga ik nog mee aan de slag, als ik even zin heb.  =D

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #162 Gepost op: 2014/08/04, 19:08:20 »
Vriendelijk bedankt, die banner staat er inmiddels op en ziet er fantastisch uit.
En de rest ga ik nog mee aan de slag, als ik even zin heb.  =D

OK! Je Blog is leuk en die header staat er zo inderdaad mooi op. Succes verder!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #163 Gepost op: 2014/08/05, 11:02:42 »
Staat ergens dan "Linux Ubuntu" en zie ik wat over het hoofd?

Overigens - even terzijde - zegt mijn omgeving het woord Ubuntu niks. Linux is veel beter bekend.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #164 Gepost op: 2014/08/05, 11:37:46 »
Linux is veel beter bekend.

Positief of negatief? Want als je echt Linuxer bent weet je ook wel dat het woord 'Linux' bij sommige mensen negatieve herinneringen/beelden oproept ;)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #165 Gepost op: 2014/08/05, 13:25:51 »
Positief of negatief? Want als je echt Linuxer bent weet je ook wel dat het woord 'Linux' bij sommige mensen negatieve herinneringen/beelden oproept ;)
Ja, idd. Het is trouwens wel een stuk minder aan het worden naar mijn idee. Al is dit vooroordeel nog steeds niet weg. Het is nogal hardnekkig.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Henkp

  • Lid
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #166 Gepost op: 2014/08/05, 14:43:56 »
Staat ergens dan "Linux Ubuntu" en zie ik wat over het hoofd?

Overigens - even terzijde - zegt mijn omgeving het woord Ubuntu niks. Linux is veel beter bekend.
Sorry, niet bij jou maar op HenkP zijn site.
Excuus.

Sorry, dat is geen site! maar een Weblog.
En zo kan ik ook nog wel even doorgaan maar dat heeft totaal geen zin.

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #167 Gepost op: 2014/08/07, 08:02:03 »
3 dagen bezig geweest om deze hele topic door te lezen. ;)
Ik zie een aantal goede punten langs komen. Als ik tijd heb zal ik eens een samenvatting maken.

Tijd voor mijn duit in het zakje.

Wat ik ook zie is dat veel mensen zekerheid willen hebben bij hun vertrouwde systeem.
Dit betekent dat als *Ubuntu of een andere distributie niet bevalt dat ze ook weer makkelijk terug willen kunnen.
Doordat Grub de MBR heeft overschreven is dat vaak een probleem.

Als Ubuntu net zo makkelijk is te verwijderen als te installeren zou dat een hoop negatieve signalen wegnemen.
Hiermee wordt voor een aantal mensen de angst drempel om het te proberen verlaagd.

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #168 Gepost op: 2014/08/07, 08:48:36 »
Ik dacht een idee te hebben, maar dat kan volgens mij helemaal niet.
Het idee was: Zet bij installatie van Linux in Thunderbird standaard de ondertekening

Deze mail komt van een Linux-computer
(of iets dergelijks)


, zoals dat ook gebruikelijk is  bij de iPad
maar zoiets schijnt in Thunderbird helemaal niet te kunnen :'( :'(
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #169 Gepost op: 2014/08/07, 09:28:19 »
3 dagen bezig geweest om deze hele topic door te lezen. ;)
Ik zie een aantal goede punten langs komen. Als ik tijd heb zal ik eens een samenvatting maken.

Tijd voor mijn duit in het zakje.

Wat ik ook zie is dat veel mensen zekerheid willen hebben bij hun vertrouwde systeem.
Dit betekent dat als *Ubuntu of een andere distributie niet bevalt dat ze ook weer makkelijk terug willen kunnen.
Doordat Grub de MBR heeft overschreven is dat vaak een probleem.

Als Ubuntu net zo makkelijk is te verwijderen als te installeren zou dat een hoop negatieve signalen wegnemen.
Hiermee wordt voor een aantal mensen de angst drempel om het te proberen verlaagd.

Dat probleem is vele jaren geleden al opgelost, omdat je met Ubuntu kan werken door het op te starten van een Live CD of USB stick.
Nadat je gewerkt hebt sluit je Ubuntu en je HD is zelfs niet eens beroerd.

Andere optie is/was met Wubi, hiermee kan je Ubuntu in windows installeren gelijk een normaal windows programma, je krijgt een dualboot, en als je het zat was kon je het de-installeren waarna ook de dualboot verdween...
Bekijk hier Wubi

Tis allemaal niet zalig makend, maar het is heel veel meer dan wat eender welk ander OS te bieden heeft...  8-)
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #170 Gepost op: 2014/08/07, 09:34:10 »
Ik dacht een idee te hebben, maar dat kan volgens mij helemaal niet.
Het idee was: Zet bij installatie van Linux in Thunderbird standaard de ondertekening

Deze mail komt van een Linux-computer
(of iets dergelijks)


, zoals dat ook gebruikelijk is  bij de iPad
maar zoiets schijnt in Thunderbird helemaal niet te kunnen :'( :'(

Goed idee! Etaleren ons Linux!

Je hebt een ondertekening in de accountinstellingen. Maar zelf gebruik ik voor dat doel de add-on Clippings. Dan kan ik naar gelang van de situatie een andere ondertekening kiezen. Erg mooi plaatje inlinken misschien ook en dan zo dat, als dat plaatje niet bereikbaar is, er een fatsoenlijke tekst komt te staan? Ik ben helaas niet zo'n HTML kei, maar zou dat kunnen?

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Frederik

  • Gast
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #171 Gepost op: 2014/08/07, 09:51:18 »
Deze mail komt van een Linux-computer

Ik heb deze zin direct overgenomen. Nu maar hopen dat er geen auteursrecht op berust.

Offline wowo

  • Lid
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #172 Gepost op: 2014/08/07, 10:14:46 »
Al een tijd heb ik de volgende handtekening bij mijn mail:
Citaat
Op 14 April 2014 is de ondersteuning van Windows XP en Microsoft Office 2003 gestopt.
Als je niet onnodig veel geld wilt uitgeven:
Stap over op het gratis besturingssysteem Ubuntu ! Veilig en snel.
Voor oudere hardware (>5 jaar) Linux Mint Xfce of Xubuntu (ook Xfce).
Een goed en gratis alternatief voor Microsoft Office 2003 is Libreoffice.

Verzonden van mijn Desktop Silencio Intel i7 16GB met Ubuntu 14.04 besturingssysteem.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #173 Gepost op: 2014/08/07, 11:55:21 »
@Old Man: iPad? Zo'n beetje iedere service/ieder apparaat hanteert tegenwoordig dat soort dingen. Blackberry 10, Jolla, GMail, Outlook, etc. ;)

Maar het idee is leuk :) Zelf doe ik dit bij Vivaldi Mail; in de hantekening heb ik dan staan dat het via Vivaldi Mail verstuurd is. Ik zal Linux er misschien ook eens bijzetten want ik vind dit een leuk idee.

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #174 Gepost op: 2014/08/08, 08:02:06 »
Dat ondertekenen van je mail is een heel goed idee; het zet Linux nog beter in de kaart.

Ik ga dadelijk mijn Thunderbird arrangeren met zo'n onderschriftje.


De Tupperware-avond (Linux voorstellen en laten gebruiken door nieuwelingen) was een goed succes. Van de 6 personen die langskwamen zijn toch 4 al effectief overgestapt op Xubuntu 14.04LTS . De 2 anderen gingen nog wat afwachten of ze Windows gaan blijven gebruiken of ze dan toch een dualboot willen of ze helemaal overstappen.

De volgende Linux-avond is gepland rond 15 augustus bij mij thuis.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort