Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nokia Lumia Ubuntu ondersteuning?  (gelezen 2260 keer)

Offline Allard

  • Lid
Nokia Lumia Ubuntu ondersteuning?
« Gepost op: 2014/08/21, 22:29:14 »
Beste,

Ik ben van plan om een nieuwe telefoon aan te gaan schaffen. Mijn oog is gevallen op de Nokia Lumia M520 of Nokia Lumia M630. Nou is echter mijn vraag; herkent Windows Phone 8.x Linux wel? Wat ik daar mee bedoel is dus dat wanneer ik hem in plug op de computer dat ik de bestanden uit kan lezen zonder problemen.

Zoeken op Google geeft mij nogal wat twijfelachtige resultaten, vandaar dat ik het hier ook even navraag. Zijn er hier mensen die bekent zijn met Windows Phone en of deze probleemloos samenwerkt met Linux? Ik ben benieuwd.

Groeten,

Allard

Re: Nokia Lumia Ubuntu ondersteuning?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/08/22, 09:13:02 »
Ik heb zowel een Android als een Windows phone toestel (Nokia Lumia 520) - ik heb een dual sim kaart.

Bij het Windows toestel is de software recentelijk ge-upgrade van Windows phone 8 naar 8.1. Ik kan in Linux Mint 17 Cinnamon mijn toestel benaderen om er bestanden op te zetten en af te halen.  Zo ook met mijn android toestel. Ik zie ook netjes een icoontje op het bureaublad verschijnen. Dat ging in Xubuntu minder/niet.

Als ik de telefoon aankoppel, dan zie ik de bestanden (en kan ze ook verwijderen of er bestanden aan toevoegen - bijv muziek, afbeldingen en e-books). Ik kan ze op de computer echter niet openen terwijl ze nog op de telefoon staan. Ik zie bijv. wel een lijst met de bestanden in mapjes, maar om ze te openen moet ik ze eerst naar de pc slepen/kopiëren.

(NB.: Ik ontgrendel altijd eerst mijn telefoon en sluit hem daarna direct aan op de pc)
(NB.: losse foto's e-mail ik eigenlijk meestal van de telefoon naar mijn eigen e-mailadres, sneller dan de pc aanzetten, telefoon aankoppelen en foto overzetten)
« Laatst bewerkt op: 2014/08/22, 09:29:16 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Re: Nokia Lumia Ubuntu ondersteuning?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/08/22, 10:14:05 »
Zolang je je data op een micro-sd kaart plaatst kan je die probleemloos benaderen.
Echter de Windows-systeem files of images die je met je camera hebt gemaakt en opgeslagen in het telefoongeheugen is een no show.

Voor Android raad ik altijd het gebruik van Airdroid (een app in de PlayStore) aan; dan kan je probleemloos aan alles aan wat met Android te maken heeft.

Maar een Windows-phone koppelen is enkel nuttig met een storage systeem van een SD-kaart, anders niet.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline h2o

  • Lid
Re: Nokia Lumia Ubuntu ondersteuning?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/08/22, 19:29:28 »
Ik heb zelf een Nokia Lumia 610 (ja, een oudje die op WP 7.8 draait) en die krijg ik via Gigolo benaderbaar om er de foto's af te halen. Ik moest wel een extra pakketje downloaden (via aptitude) maar het werkt goed op mijn XFCE systeem.
Op dit moment schrijf ik vanaf mijn vakantieadres en heb de Lumia meegenomen en er foto's mee gemaakt. Alles staat  nu op de laptop. Het is zelfs zo dat de Lumia geen bluetooth (werkend) en SD kaart aan boord heeft, dus ik moet zo wel werken. Het werkt zelf beter dan al dat Zune gedoe via een virtuele Windows.
« Laatst bewerkt op: 2014/08/22, 19:31:50 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Nokia Lumia Ubuntu ondersteuning?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/08/22, 20:09:57 »
@h2o: Zune is sowieso niet meer nodig bij nieuwere Lumia's. Als je Lumia 8.0 of 8.1 draait, dan kun je direct alles overzetten vanuit de Windows Verkenner.

OT: mijn moeders vorige telefoon was een Nokia Lumia 820 en die werd keurig herkend onder Ubuntu 13 in Nautilus. Overdracht was wel een beetje sloom, maar het werkte verder prima. Hoewel ze het meeste via OneDrive backupte (en nog steeds op haar nieuwe BB Z30).

Offline Allard

  • Lid
Re: Nokia Lumia Ubuntu ondersteuning?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/08/28, 23:07:01 »
Bedankt voor de reacties, ik ben nu beter op de hoogte van hoe het nou precies zit.  :laugh: