Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Website draaien onder Ubuntu/Linux... extra veilig?  (gelezen 1342 keer)

Website draaien onder Ubuntu/Linux... extra veilig?
« Gepost op: 2014/04/21, 22:09:13 »
Waarschuwing! Vraag van een noob  =D

Ik heb zelf  een website op basis van Opencart. En een aantal ´probeer´ websites op localhost... Opencart, Wordpress, Concrete5, etc.

Van een vriend die een website beheert voor een voetbalclub hoorde ik dat deze was gehackt en dat er nu allerlei mal-ware opstaat.  Het is een Joomla site en hij draait Windows als OS. 

Buiten de standaard maatregelen let ik zelf nooit op de beveiliging van mijn site. Gaat altijd goed  ^-^

Mijn vraag: levert het feit dat ik Ubuntu/Linux nu exta veiligheid op t.o.v. Windows?
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: Website draaien onder Ubuntu/Linux... extra veilig?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/21, 22:14:29 »
Gebruikt hij Windows op de server?

 Los daarvan: Joomla is een geliefd doelwit voor scriptkiddies. Zelf ook wel eens ellende mee gehad. Kreeg je een mooie politieke boodschap op de homepage van je site. Vervelende was dat ik voor upgrades van het CMS afhankelijk was van een iets te luie leverancier. Was als in ik ben er weg....

Gebruik tegenwoordig Wordpress en heb daar nog nooit problemen mee gehad.

Oftewel: het gaat niet alleen om het besturingssysteem van je server maar ook om welk CMS je gebruikt. Voor beide: updates bijhouden. 

Offline Jenske

  • Lid
Re: Website draaien onder Ubuntu/Linux... extra veilig?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/21, 22:14:43 »
Denk er vooral aan de Linux  / Ubuntu weliswaar zelf geen last heeft van virussen, MAARRRRR ... dat ze er virussen NIET uit halen. Het inlezen van bv. een word-document in Linux en vervolgens verwerken en doorsturen naar een Windows-computer verwijdert eventuele malware niet. Je kan dus Linux / Ubuntu niet beschouwen als een soort antivirus-systeem.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Website draaien onder Ubuntu/Linux... extra veilig?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/04/21, 22:40:58 »
Als aanvulling op hetgeen hierboven staat, is Linux natuurlijk wel beter beveiligd dan Windows.
Dit simpel door het rechten systeem, dat Windows niet (goed) kent en dat in Linux standaard is.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Website draaien onder Ubuntu/Linux... extra veilig?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/04/22, 08:40:27 »
Mijn vraag: levert het feit dat ik Ubuntu/Linux nu exta veiligheid op t.o.v. Windows?
Nee. Als er al verschil is, valt dat in het niet vergeleken met een goede configuratie en actief beheer.
Gaat het “toevallig” goed, is dat meer geluk dan wijsheid...
p.s. Aangenomen dat het om een recente, ondersteunde Windows server-versie gaat (geen XP desktop :P).
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Website draaien onder Ubuntu/Linux... extra veilig?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/04/22, 11:38:07 »
Ik bedoel wel een Windows desktop  ;)

Met de gedachte dat allerlei rommel zich ook verspreid via tekstdocumenten die je gebruikt om de site van inhoud te voorzien. Er zijn trouwens meer mensen met toegang (admin) tot de site wat natuurlijk ook niet echt helpt.

Zal mijn vriend dan toch eens adviseren om over te stappen op Wordpress. De site word toch vernieuwd.
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Frederik

  • Gast
Re: Website draaien onder Ubuntu/Linux... extra veilig?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/04/24, 21:10:03 »
Als je de algemene veiligheidsadviezen opvolgt is een joomla website niet onveiliger dan WordPress:
http://www.beijesweb.nl/je-joomla-site-beveiligen

De gebruiker (administrator) is zelf het grootste risico.

Re: Website draaien onder Ubuntu/Linux... extra veilig?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/04/24, 22:46:43 »
Citaat
De gebruiker (administrator) is zelf het grootste risico.

Was eigenlijk ook mijn gedachte. Mijn vriend is op z´n zachts gezegd niet echt een licht met computers. Ben altijd weer verbaasd wat mensen soms voor dingen uithalen met hun computer e.d.
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Frederik

  • Gast
Re: Website draaien onder Ubuntu/Linux... extra veilig?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/04/25, 16:54:49 »
Ben altijd weer verbaasd wat mensen soms voor dingen uithalen met hun computer e.d.

Dan is een overstap naar WordPress niet zinvol. Hij 'moet' de adviezen opvolgen en dan is er niks aan de hand. Succes!

Offline Anco

  • Lid
Re: Website draaien onder Ubuntu/Linux... extra veilig?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/04/25, 17:07:15 »
Aangezien het niet duidelijk er staat, staat de computer vrolijk bij hem thuis te ratelen of bij een hoster?
Bij een redelijke host mag je er vanuit gaan dat de windows servers daar vrij degelijk beveiligd zijn. En dat de kans groter is dat komt door evt. niet goed updaten van joomla komt of soortgelijke dingen.
Als hij zelf als persoon die niet veel ervan af weet thuis een server draait, dat is dan gewoon vragen om problemen (tenminste dat is mijn mening). En dat zou je ook niet met een linux bak zomaar moeten doen. 
Linux user #485563

Re: Website draaien onder Ubuntu/Linux... extra veilig?
« Reactie #10 Gepost op: 2014/04/25, 21:27:07 »
Oké , ik weet genoeg. Topic kan op slot. Bedankt voor alle reacties!
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)