Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: menu Ubuntu zonder Windows toets?  (gelezen 1594 keer)

menu Ubuntu zonder Windows toets?
« Gepost op: 2014/11/28, 10:48:24 »
ik ben op zoek naar de code van de Windows-toets of wel de Super-toets, die niet op mijn toetsenbord van de T43 zit.
showkey -ks > toetscodes.txt
doet het niet met als antwoord: Kan geen bestand-descriptor verkrijgen die verwijst naar de console
Twee vragen:
1) welke toetscombinatie vervangt  de Windows-toets?
2)  wat is de bestand-descriptor van de console?
« Laatst bewerkt op: 2015/07/01, 12:03:21 door DickStomp »
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: showkey weigert
« Reactie #1 Gepost op: 2014/11/28, 20:53:08 »
Je moet sudo gebruiken, en óf de -k optie gebruiken óf de -s optie. Dus niet beiden.

Re: showkey weigert
« Reactie #2 Gepost op: 2014/11/28, 21:19:46 »
Inderdaad: sudo moet daarbij gebruikt worden, maar showkey geeft verder geen zinvol resultaat.
Blijft staan: 1) welke toetscombinatie vervangt  de Windows-toets?
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: showkey weigert
« Reactie #3 Gepost op: 2014/11/29, 08:52:38 »
johan@desktop:~$ sudo showkey -k
kb mode was ?UNKNOWN?
[ if you are trying this under X, it might not work
since the X server is also reading /dev/console ]

press any key (program terminates 10s after last keypress)...
keycode  28 release

keycode  28 press
keycode  28 release
keycode 125 press
keycode 125 release
keycode 126 press
keycode 126 release
...
Hier is het code 125 en 126 (linker en rechter toets).

Re: showkey weigert
« Reactie #4 Gepost op: 2014/12/26, 16:29:20 »
En hoe krijg ik dan keycode 125 voor linker Windows-toets, als die toets niet op keyboard zit?
Ik dacht dat dat iets van Ctrl+Esc zou zijn... maar die combi werkt zo niet.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: menu Ubuntu zonder Windows toets?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/07/01, 12:07:21 »
Volgens de laatste informatie moet op een IBM ThinkPad T43, die geen Windows toets heeft, met Ctrl+Esc hetzelfde effect geven en toch het Ubuntu menu aan kunnen sturen...
Maar op mijn T43 lukt dat nog steeds niet!
Hoe krijg ik dat nu toch voor elkaar?
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline vanadium

  • Lid
Re: menu Ubuntu zonder Windows toets?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/07/02, 18:20:32 »
Is het voor jou een optie om met compiz config manager eenvoudig de toetstoewijzing voor het openen van het ubuntu menu aan te passen? 1) Installeer Compiz-config control center voor zover je het nog niet hebt: "sudo apt-get install ccsm"; 2: start het op met "ccsm"; 3: Verander de toetstoewijzing: klik "Ubuntu Unity Plugin" in het rechter paneel in de categorie "Desktop"; op de "Launcher" tab laat de eerste optie je toe een andere toets toe te wijzen om Dash en Launcher te doen verschijnen. Je kan dit daar op Ctrl+esc zetten.

Re: menu Ubuntu zonder Windows toets?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/07/02, 20:20:58 »
Is het voor jou een optie om met compiz config manager eenvoudig de toetstoewijzing voor het openen van het ubuntu menu aan te passen? 1) Installeer Compiz-config control center voor zover je het nog niet hebt: "sudo apt-get install ccsm"; 2: start het op met "ccsm"; 3: Verander de toetstoewijzing: klik "Ubuntu Unity Plugin" in het rechter paneel in de categorie "Desktop"; op de "Launcher" tab laat de eerste optie je toe een andere toets toe te wijzen om Dash en Launcher te doen verschijnen. Je kan dit daar op Ctrl+esc zetten.
Ha! Licht aan het eind van de tunnel.

Inderdaad eerst ccsm moeten installeren.
Maar wat zijn de toetsen  <Primary> en <Super>? Ik heb op de T43 een US-bord zonder Windows toets.
Gelukkig was ik de eerste niet op het forum met deze vraag! Maar het leverde ook geen antwoord op.
Wel gevonden, dat er een soort macro in cssm zit, die gewenste toetscombinatie vastlegt. Maar die laat in het resultaat weer andere toetsen zien, dan ik indrukte...
Machine herstarten, misschien niet nodig, en dan niet het verwachte resultaat.     

Wel een mooie handleiding gevonden op:
https://lcardinaals.wordpress.com/2011/05/15/ubuntu-unity-handleiding/
die ik verder zal bestuderen.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: menu Ubuntu zonder Windows toets?
« Reactie #8 Gepost op: 2015/07/02, 22:30:14 »
Hm, ietsje te enthousiast geweest...
De vensters hebben geen bovenbalk meer. Ik kan ze niet meer verslepen.
In de documentatie van Cardinaal kan ik ook niet vinden, hoe de basis instelling ingesteld kan worden (back to normal)
   
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline vanadium

  • Lid
Re: menu Ubuntu zonder Windows toets?
« Reactie #9 Gepost op: 2015/07/02, 22:33:14 »
Moet normaal direct actief zijn. Na klikken op de knop waarop de huidige toetscombinatie staat (<super> in dit geval) klikken op de knop "grab key combination". Dan duw je je gewenste toetsen in (vb <Ctrl><esc>). Die combinatie wordt dan automatisch ingevuld in de dialoog. Na klikken op OK wordt die toetsencombinatie actief.

Offline vanadium

  • Lid
Re: menu Ubuntu zonder Windows toets?
« Reactie #10 Gepost op: 2015/07/02, 22:34:10 »
Probeer eens het commando
unity --reset
om de toestand te hestellen.

Re: menu Ubuntu zonder Windows toets?
« Reactie #11 Gepost op: 2015/07/02, 22:57:02 »
Wat een toestanden! Zwarte schermen. Terminal half zichtbaar. Maar domweg "unity --reset" weer ingetikt en ik kwam uiteindelijk in een vertrouwde omgeving.

Conclusie:
Op de ouwe (10 jaar) T43, in de koele kamer beneden, zonder Windows toets alle leuke dingen vergeten. Op de Asus Eee en de BioStar (krachtpatser) kan ik doorwerken in de hitte op zolder...  Nu maar even niet...
Ik vind Unity wel leuk, zeker als "muishater" (lamme pols). In de jaren 1960 hadden we alleen een toetsenbord met een Ctrl-toets. Daar konden we alles mee. Beeldscherm: nee hoor, een bord met registerlampjes! Dat waren tijden, die geld opleverden. Zien in het land der blinden...
Ik heb er nog steeds lol in!

Voorzover weer bedankt! Ik ben ten halve gekeerd...  Gelukkig...
   
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: menu Ubuntu zonder Windows toets?
« Reactie #12 Gepost op: 2015/07/03, 10:39:54 »
Moet normaal direct actief zijn. Na klikken op de knop waarop de huidige toetscombinatie staat (<super> in dit geval) klikken op de knop "grab key combination". Dan duw je je gewenste toetsen in (vb <Ctrl><esc>). Die combinatie wordt dan automatisch ingevuld in de dialoog. Na klikken op OK wordt die toetsencombinatie actief.
Advies opgevolgd.
Zie bijlage Windows loco
Die werkt niet.
Volgens mij is <Control><Primary> zoiets als wat ik noem <CtrlLinks>
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: menu Ubuntu zonder Windows toets?
« Reactie #13 Gepost op: 2015/07/03, 15:38:26 »
Ik dacht: waarom geen substituut voor de Windows toets? Probeer eens F10!
Gedaan, maar dat werkt niet in de zin die ik verwachtte. Het werd een rommeltje...
Terug met 'unity --reset'
Het begint er op te lijken dat Ubuntu met Unity afhankelijk is geworden van een Windows-toets...
Nee  toch!?

 
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: menu Ubuntu zonder Windows toets?
« Reactie #14 Gepost op: 2015/07/03, 16:12:53 »
.................................................................................. een Windows-toets...
Nee  toch!?

Dan maar een plakkertje er op met een Pinguin.
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: menu Ubuntu zonder Windows toets?
« Reactie #15 Gepost op: 2015/07/03, 16:35:43 »
Sorry Henk,
In mijn verhaal had je kunnen lezen, dat mijn T43 bord geen Windows-toets heeft.
Al moeite genoeg gehad om een "onbesmet" toetsenbord te pakken te krijgen!
Maar de bouwers van Unity hebben dus gewoon Windows-borden. Jakkes!
 
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: menu Ubuntu zonder Windows toets?
« Reactie #16 Gepost op: 2015/07/03, 16:45:42 »
Sorry Henk,
In mijn verhaal had je kunnen lezen, dat mijn T43 bord geen Windows-toets heeft.
................................................................

Heb ik weer niet goed opgelet.   :-[
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline EZ-man

  • Lid
Re: menu Ubuntu zonder Windows toets?
« Reactie #17 Gepost op: 2015/07/03, 17:09:03 »
ik ben op zoek naar de code van de Windows-toets of wel de Super-toets, die niet op mijn toetsenbord van de T43 zit.

De geleerden hebben daar een oplossing voor gevonden:
 - ThinkWiki - How to get special keys to work
 - ThinkPad workaround for no “super” key

Meer smaken zijn er niet.

[offtopic]Oh, Vanilla, Chocolat, Strawberry Ice {Let's call the whole thing off.} edit: link
« Laatst bewerkt op: 2015/07/03, 17:29:20 door EZ-man »

Offline jolo

  • Lid
Re: menu Ubuntu zonder Windows toets?
« Reactie #18 Gepost op: 2015/07/03, 18:27:03 »
@DickStomp, klopt het dat bij jou de rechter Alttoets nergens voor wordt gebruikt? Check van die of een andere vrije toets, met xev in het terminalvenster de keycode. Kopieer en plak
xev | sed -n 's/^.*state \([0-9].*\), keycode *\([0-9]\+\) *\(.*\), .*$/keycode \2 = \3, state = \1/p'
[Enter]

Bron https://wiki.ubuntu.com/Hotkeys/Troubleshooting

Bij mij is het keycode 108 Maak dan in je thuismap .Xmodmap aan.
gedit  .Xmodmap [Enter]

En plaats daarin
keycode 108 = Super_L
Maar dan met de keycode die xev bij jou toonde. Doe dan in het terminalvenster het volgende commando
  xmodmap .Xmodmap  [Enter]

Als het goed is gegaan, zou dat commando alleen de Linux prompt moeten teruggeven. Dus geen foutmeldingen.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: menu Ubuntu zonder Windows toets?
« Reactie #19 Gepost op: 2015/07/03, 19:36:28 »
Heren,
Dit gaat mij te ver!
De T43 is mijn productie--PC en daar ga ik niet mee experimenteren.
De BioStar en de Asus Eee -experimenteer PC's- hebben respectievelijk een Windows-toets en een Home-toets, die beide hetzelfde doen.
Het probleem is hiermee voor mij opgelost.
Ik bedank alle meedenkers!
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail