Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe draadloos internet weer aan te zetten in 12.04  (gelezen 1320 keer)

Offline Rob3823

  • Lid
Hoe draadloos internet weer aan te zetten in 12.04
« Gepost op: 2014/07/23, 17:47:45 »
Beste mensen,

Per abuis vinkte ik draadloos netwerk inschakelen uit en weg draadloos netwerk. Nu dacht ik: dan vink ik het weer even aan, maar dat werkt dus niet op deze manier. Via 'verbindingen bewerken' kom ik niet veel verder en de topics binnen dit forum gaan veelal over andere oorzaken dan waardoor ik het draadloos netwerk dus onbedoeld heb uitgeschakeld.

Wie helpt mij weer op weg? (Ubuntu 12.04)
Alvast bedankt,

Rob


Offline Rob3823

  • Lid
Re: Hoe draadloos internet weer aan te zetten in 12.04
« Reactie #2 Gepost op: 2014/07/23, 18:30:31 »
Hoi Pjotr,

Nee, een herstart biedt geen soulaas. had dit zelf ook al geprobeerd en net nog een keer.
Ook binnen Windows (dualboot) werkt draadloos niet meer. Blijkbaar is door het per abuis uitvinken een centrale 'knop' op uit gezet.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/23, 18:40:43 door Rob3823 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe draadloos internet weer aan te zetten in 12.04
« Reactie #3 Gepost op: 2014/07/23, 18:42:22 »
Hoi Pjotr,

Nee, een herstart biedt geen soulaas. had dit zelf ook al geprobeerd en net nog een keer.
Ook binnen Windows (dualboot) werkt draadloos niet meer. Blijkbaar is door het per abuis uitvinken een centrale 'knop' op uit gezet.
Heb je draadloos wellicht (ook) uitgezet met een fysieke apparatuurschakelaar of via een toetscombinatie (bepaalde Fn-toets)?

Wat geeft:
rfkill list all

Offline Rob3823

  • Lid
Re: Hoe draadloos internet weer aan te zetten in 12.04
« Reactie #4 Gepost op: 2014/07/23, 19:04:22 »
Nee, enkel per abuis het vinkje binnen Ubuntu uitgezet. Na je vorige reactie uit mezelf windows opgestart om te kijken of het daar nog wel werkt. Ook dus niet meer. Na wat gegoogle zou binnen windows met de FN + F2 toets e.e.a.  weer werken. Dit resulteerde inderdaad in een herkenning van het draadloze netwerk. Hierna Ubuntu weer opgestart. Vinkje draadloos netwerk stond ineens weer aan, maar het draadloze netwerk werd niet actief en korte tijd later was het vinje uit zichzelf weer weg en was ik weer terug bij af. Na windows weer te hebben opgestart was ook hier het draadloze netwerk weer weg. Een andere tip was in apparaatbeheer de netwerkadaptor weer aan te zetten, maar ze, ik heb er blijkbaar  4, staan allemaal gewoon aan. Dat maak ik er dan maar uit op omdat ik bij alle vier de optie 'uitschakelen' heb en niet activeren o.i.d.

Ik besef me dat ik binnen Ubuntu ook het bluetooth-icoontje heb uitgezet omdat ik dacht dat het daarmee te maken had en dat deed mij weer herinneren aan: http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=70935.25;wap

Voordat ik de commando's uitvoer:
1) sudo iwconfig wlan0 power off
2) iwconfig
3) sudo gedit /usr/lib/pm-utils/power.d/wireless
graag even een bevestiging dat ik dit kan doen zonder nog meer schade aan te brengen.

2) geeft als reactie:
rob@826P2S1:~$ iwconfig
lo        no wireless extensions.

wlan0     IEEE 802.11bgn  ESSID:off/any 
          Mode:Managed  Access Point: Not-Associated   Tx-Power=off   
          Retry  long limit:7   RTS thr:off   Fragment thr:off
          Power Management:off
         
eth0      no wireless extensions.

** Bluetooth staat dus ook nog uit en krijg ik ook niet aan.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/23, 19:27:05 door Rob3823 »

Offline Rob3823

  • Lid
Re: Hoe draadloos internet weer aan te zetten in 12.04
« Reactie #5 Gepost op: 2014/07/23, 19:29:28 »
Sorry Pjotr,

Even over een reactie heengelezen van je:

rob@826P2S1:~$ rfkill list all
1: dell-wifi: Wireless LAN
   Soft blocked: yes
   Hard blocked: no
2: dell-bluetooth: Bluetooth
   Soft blocked: yes
   Hard blocked: yes
3: phy0: Wireless LAN
   Soft blocked: yes
   Hard blocked: yes

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe draadloos internet weer aan te zetten in 12.04
« Reactie #6 Gepost op: 2014/07/23, 19:32:28 »
Doe dit eens:
sudo rfkill unblock all

Offline Rob3823

  • Lid
Re: Hoe draadloos internet weer aan te zetten in 12.04
« Reactie #7 Gepost op: 2014/07/23, 19:38:47 »
rob@826P2S1:~$ sudo rfkill unblock all
[sudo] password for rob:

Daarna nog een keer je andere commando:
rob@826P2S1:~$ rfkill list all
1: dell-wifi: Wireless LAN
   Soft blocked: yes
   Hard blocked: yes
2: dell-bluetooth: Bluetooth
   Soft blocked: yes
   Hard blocked: yes
3: phy0: Wireless LAN
   Soft blocked: no

Wijzigingen bij 1 en 3.
   Hard blocked: yes

** Dat van dat powermanagement is niet aan de orde volgens mij omdat hij ook aan de stroom geen wifi signaleert.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/23, 19:48:20 door Rob3823 »

Offline Rob3823

  • Lid
Re: Hoe draadloos internet weer aan te zetten in 12.04
« Reactie #8 Gepost op: 2014/07/23, 20:07:27 »
Pjotr,

Is dit wat: http://www.youtube.com/watch?v=1g0FOkPNo2Q

sudo /etc/init.d/networking restart

en

sudo /etc/init.d/bluetooth restart

Hier heb ik ook nog wat, maar werkt nog niet: http://karuppuswamy.com/wordpress/2012/08/17/how-to-fix-wireless-is-disabled-by-hardware-switch-message-in-ubuntu-12-04/
« Laatst bewerkt op: 2014/07/23, 20:17:22 door Rob3823 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe draadloos internet weer aan te zetten in 12.04
« Reactie #9 Gepost op: 2014/07/23, 20:54:56 »
Helaas, ik weet het niet.... Misschien een "natuurlijk moment" om over te stappen op de nieuwe LTS, Ubuntu 14.04? Via een schone installatie?
« Laatst bewerkt op: 2014/07/23, 21:01:28 door Pjotr »

Offline Rob3823

  • Lid
Re: Hoe draadloos internet weer aan te zetten in 12.04
« Reactie #10 Gepost op: 2014/07/23, 21:58:40 »

Inmiddels ben ik van radeloos weer draadloos!!

Na heel wat gegoogle en binnen windows op zoek geweest naar de knop draadloos aanzetten (die er niet is) werkt binnen windows FN-F2 wel. Hierover berichtte ik eerder al. Binnen Ubuntu zou dit niet werken en was de optie: FN-ALT-F2, maar dat werkte bij mij ook niet.
Toen probeerde ik FN-F2 en ineens werd bluetooth weer actief en ook draadloos internet deed het ineens weer.

Een upgrade naar 14.04 was waarschijnlijk dan ook geen optie geweest. Een nieuwe laptop stond al op het verlanglijstje, overigens niet hierom, maar daar komt 14.04 zeker op te staan.

BEDANKT voor de tips en het meedenken!!

Re: Hoe draadloos internet weer aan te zetten in 12.04
« Reactie #11 Gepost op: 2014/07/24, 09:10:26 »
Ik weet niet zeker of dit hier niet al behandeld is, maar ik leg je even mijn (opgelost) probleem voor met Xununtu 12.04.
Omdat ik op een plaats aan het werken was, waar er slechte draadloze connectie was, had ik onder het netwerk-icoontje  op 'verbinding verbreken' geklikt, om de steeds weerkerende popup-vensters i.v.m. de verbinding te vermijden.
Naderhand bleek tot mijn grote frustatie, dat ik dat draadloos niet meer via dezelfde weg kon aanzetten. Via de draadverbinding had ik wel netwerk-verbinding. Ik had dit item gelezen, maar niets werkte. Op mijn computer is de draadloos functie overigens FN+F1.
Uiteindelijk bleek (na nog gegoogel en een week frustatie) dat ik rechts moet klikken op het netwerk-icoon en hop, daar kon ik draadloos aanzetten.
Ben ik een idioot om daar niet aan te denken? Of is dit contra-intuitief dat het menu om het draadloos uitzetten via links klikken gaat en het menu om het terug aan te zetten via rechts klikken? Hoe komt het trouwens dat ik dit niet in de console kon doen?

Offline Rob3823

  • Lid
Re: Hoe draadloos internet weer aan te zetten in 12.04
« Reactie #12 Gepost op: 2014/07/24, 21:16:23 »
De rechtermuisknop heb ik wel geprobeerd, maar deze geeft geen opties helaas binnen Ubuntu 12.04. Wel jammer dat je daar na een week pas achter kwam. Sommige voor de hand liggende opties lijken vaak onwaarschijnlijk, maar zijn het soms toch niet. Dat FN-F2 schijnt typisch voor Dell te zijn. Voor mij is niet duidelijk wat voor merk laptop jij hebt. In ieder geval een prima aanvulling wellicht voor anderen met dit probleem in de toekomst.