Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Moet ieder steunpunt via mail te bereiken zijn?

Ja, mailen via een forumaccount
2 (10.5%)
Ja, het mailadres van het steunpunt wordt openbaar
4 (21.1%)
Ja, zoals de oude kaart dat deed
6 (31.6%)
Nee, laat steunpunten dit zelf beslissen
7 (36.8%)

Totaal aantal stemmen: 19

Poll gesloten: 2014/05/02, 20:24:57

Auteur Topic: De nieuwe steunpuntenkaart is er bijna  (gelezen 19386 keer)

Offline beun1

  • Lid
Re: De nieuwe steunpuntenkaart is er bijna
« Reactie #50 Gepost op: 2014/07/27, 23:32:32 »
Jammer

Prive Email openbaar maken is mijn voorkeur niet
ubuntu  14.04

Offline PKing

  • Lid
Re: De nieuwe steunpuntenkaart is er bijna
« Reactie #51 Gepost op: 2014/07/28, 10:21:01 »
Misschien een beetje raar, maar wanneer je steunpunt wilt zijn, moet je toch een mailadres "openbaar" ter beschikking willen stellen?
Je wilt toch bereikbaar zijn, anders heeft het totaal geen nut.
Adverteren met je winkel maar niet zeggen hoe je er kunt komen :evil:
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: De nieuwe steunpuntenkaart is er bijna
« Reactie #52 Gepost op: 2014/07/28, 10:41:15 »
Misschien een beetje raar, maar wanneer je steunpunt wilt zijn, moet je toch een mailadres "openbaar" ter beschikking willen stellen?
Ja en nee. Ja, je moet bereikbaar zijn, en nee het hoeft niet via de mail (kan wel). Want in de vorige versie van de steunpuntenkaart, konden de hulpvragers op een ballonnetje klikken en werd er een persoonlijk bericht (PB) gestuurd naar de hulpgever. Wat mij betreft een perfect systeem wat voor mij niet opgehelderde redenen (spam wordt genoemd) blijkbaar niet voldoet. 

Nu moet dus de hulpvrager een account aanmaken, wat een onacceptabele hoge drempel opwerpt. Als alternatief kwam het idee voor het beschikbaar stellen van het mailadres (wat blijkbaar ook niet door de forumleiding geaccepteerd kan worden, ondanks dat zo ongeveer alle steunpunten er géén probleem in ziet).

Kortom, we zitten in een impasse. Het oude systeem handhaven, wil 'men' niet, het nieuwe systeem (met account-aanmelding) gaat niet werken, en een alternatief via de mail stuit ook op allerlei beren op de weg (gezien door de forumleiding). Ik als steunpunt vond het oude systeem prima werken, het nieuwe (via aanmelding) niet acceptabel en het alternatief (via mail) een goed alternatief.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: De nieuwe steunpuntenkaart is er bijna
« Reactie #53 Gepost op: 2014/07/28, 10:41:28 »
De kaart wordt opgebouwd met informatie uit de forumprofielen.

Er draait iedere x minuten een script dat alle benodigde informatie rechtstreeks uit de forumdatabase haalt en in een bestand zet. Denk dan aan naam, locatiedata, de locatie van de avatar, of men steunpunt is of niet enz. Dat bestand wordt gebruikt om de punten op de kaart te tekenen.

Er wordt nergens anders data vandaan gehaald, behalve dat we de data van openstreetmaps gebruiken om de kaart zelf te tekenen ;)


Over de toestemming: ik moet expliciete toestemming hebben van ieder lid voordat zijn/haar e-mail openbaar wordt.
Dus een lid moet zelf aangeven dat dit mag, ik mag niet een mailtje sturen dat we een adres openbaar maken tenzij men aangeeft dat niet te willen.
Deze toestemming moet specifiek zijn voor de sites van ubuntu-nl.org en deze moet weer in te trekken zijn. Dus of jij toestemming hebt voor jouw site dat maakt voor alle andere websites op het internet niet uit.

Verder moet dit helemaal automatisch gaan, we hebben simpelweg niet de mankracht om alles persoonlijk per mail af te handelen. Ook mogen alleen forumbeheerders een profiel aanpassen. Moderators of andere "extra hulpjes" voor deze taak kunnen dat dus niet. En voor de veiligheid en beheersbaarheid is het niet handig om 10 admins te hebben die overal bij kunnen.

Misschien een beetje raar, maar wanneer je steunpunt wilt zijn, moet je toch een mailadres "openbaar" ter beschikking willen stellen?
Je wilt toch bereikbaar zijn, anders heeft het totaal geen nut.
Je bent bereikbaar via PM, je kan ook aangeven of men via het forum een mail mag sturen. De forumsoftware maakt een mailadres nooit openbaar aan niet-leden.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: De nieuwe steunpuntenkaart is er bijna
« Reactie #54 Gepost op: 2014/07/28, 10:55:07 »
Wanneer men aangeeft dat ze steunpunt willen zijn, kan je toch een optie inbouwen?
Met de vraag:
1. wil je steunpunt zijn met je eigen e-mailadrs zodat je altijd te bereiken bent?
2. Wil je steunpunt zijn zonder je e-mailadres, zodat mensen je niet kunnen bereiken als ze geen lid zijn van het forum,
Op zich een aardige optie, waren het niet dat de software een toch wel grondige verbouwing moet hebben om dit stukje te kunnen realiseren. Ik zou zeggen, hou het zo simpel mogelijk (dus niet te veel opties en uitzonderingen en zo).

Over de toestemming: ik moet expliciete toestemming hebben van ieder lid voordat zijn/haar e-mail openbaar wordt.
Dus een lid moet zelf aangeven dat dit mag, ik mag niet een mailtje sturen dat we een adres openbaar maken tenzij men aangeeft dat niet te willen.
Deze toestemming moet specifiek zijn voor de sites van ubuntu-nl.org en deze moet weer in te trekken zijn. Dus of jij toestemming hebt voor jouw site dat maakt voor alle andere websites op het internet niet uit.

Verder moet dit helemaal automatisch gaan, we hebben simpelweg niet de mankracht om alles persoonlijk per mail af te handelen.
Hier had ik al een voorstel over gedaan:
1) richtlijn aanpassen dat je alleen steunpunt kunt zijn via een publiek mailadres
2) iedereen afmelden (= script op de database)
3) bulkmail sturen naar elk bekend steunpunt, dat ze zich opnieuw moeten aanmelden, onder de nieuwe voorwaarde

Als een steunpunt zich dan aanmeldt, geeft deze expliciet toestemming tot openbaarmaking van het mailadres. Voor een forumbeheerder is het niet zo heel veel werk, mails hoeven iig op persoonlijke basis behandeld te worden, alles gaat in bulk.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: De nieuwe steunpuntenkaart is er bijna
« Reactie #55 Gepost op: 2014/07/28, 11:28:57 »
De discussie over het kunnen mailen zonder een forumaccount ga ik hierbij afkappen.
De reden:

  • Mailadressen openbaar maken is onacceptabel. De bestaande steunpunten om toestemming vragen, deze uitvoeren, alle code hiervoor schrijven enz. is echt een hels karwei. De hele kaart leeg vegen is onnodig destructief, we moeten dan weer helemaal bij af beginnen.
  • De server van Ubuntu NL de mails laten sturen zoals de oude kaart dat deed is te gevoelig voor misbruik. Zie mijn antwoord op pagina 1 van dit topic. Mochten jullie dit willen, dan mogen jullie veilige code hiervoor schrijven. Zo niet dan kan dit niet. Ubuntu BE lost dit op door alle gegevens van de bezoeker door te sturen naar een server in de USA waar men allerlei schimmige dingen met je gegevens kan doen. Deze optie zie ik dus ook niet zitten.
  • De drempel van het maken van een forumaccount is helemaal niet zo groot. We hebben al duizenden leden en iedere dag komen er nieuwe bij. Zo moeilijk kan het dus niet zijn  :)


Mochten jullie per se een andere oplossing willen zien, dan mogen jullie zelf de code hiervoor aanleveren.

Re: De nieuwe steunpuntenkaart is er bijna
« Reactie #56 Gepost op: 2014/07/28, 11:58:12 »
@markba: Het oude systeem handhaven kan ook om nog een andere reden niet: de oude kaart is kapot door het deprecaten van Google's API die de kaart gebruikte. Het nieuwe systeem is dus van vooraf opgebouwd met OpenStreetMap en werkt dus per definitie al anders...

@Johan: Het is jammer dat je nu al 2 keer mijn suggestie negeert aangaande het openbaar maken... Op de vorige pagina 2 keer geopperd maar geen feedback ontvangen van je.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: De nieuwe steunpuntenkaart is er bijna
« Reactie #57 Gepost op: 2014/07/28, 12:03:07 »
Bedoel je deze?
Waarom niet na het aanvinken van "Wil je steunpunt zijn?" een melding van "Als je doorgaat wordt je e-mailadres openbaar. Ga je hiermee akkoord?" <Ja>/<Nee>
Misschien met een tip eronder van "Tip: maak een tweede e-mailadres aan voor je steunpunt als je niet wilt dat je gewone mailadres openbaar wordt."
Hoe wil je hierbij onderscheid maken tussen leden die al steunpunt zijn (dus voor deze wijziging) en nieuwe steunpunten?
De al bestaande leden hebben geen toestemming gegeven voor het openbaar maken van hun adres dus doen we dat ook niet.

Re: De nieuwe steunpuntenkaart is er bijna
« Reactie #58 Gepost op: 2014/07/28, 13:14:37 »
@Johan: Die ja. Mijn suggestie was dan ook voor mensen die het vanaf het implementeren ervan aanvinken. Dan hebben we in ieder geval een oplossing voor toekomstige steunpunten (wat me ook belangrijk lijkt, toch?).

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: De nieuwe steunpuntenkaart is er bijna
« Reactie #59 Gepost op: 2014/07/28, 17:22:13 »
Het is nog nooit voorgekomen maar toch maar alvast maatregelen nemen? En daarbij de balans tussen bruikbaarheid, beveiliging en toegankelijkheid ernstig verstoren? Laten dan die discussie eerst aangaan (ev. via de poll).
Ik heb in eerste instantie gekozen voor de meeste veiligheid en privacy van de leden. Als het duidelijk is dat die wat anders willen dan wordt dat natuurlijk aangepast.
Het is nu inmiddels duidelijk dat het nodig hebben van een account door de hulpVRAGER, bij het gros van de leden als probleem ervaren wordt. Wordt nu die aanpassing ongedaan gemaakt? Zodat we de oude 'onveilige' optie terugkrijgen?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: De nieuwe steunpuntenkaart is er bijna
« Reactie #60 Gepost op: 2014/07/28, 17:44:39 »
Mijn eerdere bericht was blijkbaar niet duidelijk genoeg. Omdat dit topic maar in cirkeltjes rond blijft gaan gaat er nu een slotje op.