Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Valse rand DVB/Annaloge opname.  (gelezen 532 keer)

Offline jos34

  • Lid
Valse rand DVB/Annaloge opname.
« Gepost op: 2014/10/22, 13:08:35 »
TV Zenders geven na opname een valse rand:

Weet iemand wat dit is/hoe dit kan?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Valse rand DVB/Annaloge opname.
« Reactie #1 Gepost op: 2014/10/22, 14:04:54 »
Dat is normaal. Op een gewone TV valt dat buiten het beeld. Je moet dit uit het beeld snijden bij het aanmaken van de finale video.

Offline jos34

  • Lid
Re: Valse rand DVB/Annaloge opname.
« Reactie #2 Gepost op: 2014/10/22, 14:10:19 »
Dat is normaal. Op een gewone TV valt dat buiten het beeld. Je moet dit uit het beeld snijden bij het aanmaken van de finale video.

En hoe doe ik dat bv. met MKVMerge? Met bijsnijden in VLC (op 1.85.1), krijg ik het buiten beeld.
« Laatst bewerkt op: 2014/10/22, 17:27:56 door jos34 »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Valse rand DVB/Annaloge opname.
« Reactie #3 Gepost op: 2014/10/22, 14:38:58 »
Als je de opnames niet verder transcodeert, dan is je enige optie inderdaad bijsnijden tijdens weergave. Dikwijls worden dergelijke opnames achteraf getranscodeerd naar meer compacte videoformaten die echter meer rekenkracht vereisen en minder geschikt zijn voor opname. Tijdens dat transcoderen kan het beeld wat bijgesneden worden. MKVmerge transmuxt enkel, Conversie kan met avidemux, handbrake, of met de commandolijn: ffmpeg of mencoder. Als je de videobestanden monteert in een videobewerkingsprogramma (vb Openshot, Pitivi), dan kan het bijsnijden ook direct daar.

Offline jos34

  • Lid
Re: Valse rand DVB/Annaloge opname.
« Reactie #4 Gepost op: 2014/10/22, 17:30:03 »
Transcoderen betekent toch kwaliteitsverlies??? Waarom is het beeld trouwens wat groter dan een TV weergeeft?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Valse rand DVB/Annaloge opname.
« Reactie #5 Gepost op: 2014/10/22, 18:30:45 »
Transcoderen betekent inderdaad kwaliteitsverlies (voor zover je het ziet, natuurlijk). Video compact en hoogkwalitatief comprimeren kost veel rekenkracht. Vandaar dat het (vroeger dan toch) gemeengoed was video bij het opnemen op te slaan met snelle encoder en eerder geringe compressie: de opslag en compressie moet immers real-time gebeuren: er is geen extra tijd. Die video, of beter nog, de gemonteerde video werd dan achteraf in een krachtiger codec omgezet naar het finale, compacte videobestand. Dat mocht dan langer duren.

Het beeld is groter dan wat de TV weergeeft omdat ... de TV een randje afsnijdt. Als je inderdaad naar de randeffecten kijkt van die beeldlijnen, dan was dat geen slecht idee.

Offline jos34

  • Lid
Re: Valse rand DVB/Annaloge opname.
« Reactie #6 Gepost op: 2014/10/23, 16:17:33 »
Nu snap ik het nog niet helemaal waarom is beeld niet gewoon precies zo groot als de TV weergeeft??

Re: Valse rand DVB/Annaloge opname.
« Reactie #7 Gepost op: 2014/10/24, 00:17:04 »
Was dat niet de teletekst informatie die daar geschreven werd?
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Valse rand DVB/Annaloge opname.
« Reactie #8 Gepost op: 2014/10/24, 09:52:44 »
Omdat er voor de klassieke beeldbuis een rand zit?

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Valse rand DVB/Annaloge opname.
« Reactie #9 Gepost op: 2014/10/24, 10:04:23 »
Als je op een beeldbuis het beeld handmatig zou inkrimpen zou je het ook zien. En inderdaad LowLands, dat is voor Teletekst! :)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Valse rand DVB/Annaloge opname.
« Reactie #10 Gepost op: 2014/10/24, 12:17:44 »
Nee, dat is het niet. De teletekst info wordt doorgestuurd tussen twee beelden in. Zie het gewoon als je beeldbuis, die zo in je TV ingebouwd is dat je de randen van het beeld niet ziet. Want mooi zijn die randen niet, zoals uit je VLC schermafdruk blijkt.

Re: Valse rand DVB/Annaloge opname.
« Reactie #11 Gepost op: 2014/10/24, 13:14:41 »
Denk het toch wel,want die streepjes veranderen voortdurend,net als of er tekst geschreven wordt.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Valse rand DVB/Annaloge opname.
« Reactie #12 Gepost op: 2014/10/24, 14:54:24 »
Denken mag altijd   ;)

Offline jos34

  • Lid
Re: Valse rand DVB/Annaloge opname.
« Reactie #13 Gepost op: 2014/10/24, 15:55:39 »
En wat beteken die streekjes dan wel, is het morse code soms? =D :P
« Laatst bewerkt op: 2014/10/24, 15:57:35 door jos34 »

Re: Valse rand DVB/Annaloge opname.
« Reactie #14 Gepost op: 2014/10/24, 16:05:46 »
Techniek
Het teletekstsignaal wordt met de normale televisie-uitzending meegestuurd in de beeldlijnen die buiten het normale beeld vallen. Bij slecht afgestelde televisietoestellen is dit wel eens te zien als steeds veranderende zwarte en witte puntjes aan de boven- of onderkant van het beeld.

Dit signaal wordt door een ingebouwde decoder uit het ontvangstsignaal gefilterd, waarna de gebruiker de gewenste informatie met de afstandsbediening kan opzoeken. Ook kunnen hiermee de Nederlandstalige televisieprogramma's van ondertiteling voorzien worden (Teletekst-pagina 888).

Bron:Wikipedia
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Valse rand DVB/Annaloge opname.
« Reactie #15 Gepost op: 2014/10/24, 16:06:03 »
Weet ik veel,misschien zenden ze nog steeds versie 0 uit.. =D
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline jos34

  • Lid
Re: Valse rand DVB/Annaloge opname.
« Reactie #16 Gepost op: 2014/10/25, 14:46:01 »
Als ik een DVB opname via een mediaplayer op de TV terug kijk krijg ik die rand wel te zien, is hier iets tegen te doen?
PS. Hebben 720p/1080p opnames ook zo'n valse rand?

Re: Valse rand DVB/Annaloge opname.
« Reactie #17 Gepost op: 2014/10/26, 00:09:02 »
stukkie tape er over? =D
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.