Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux Mint 17 LTS update-strategie  (gelezen 816 keer)

Offline midas

  • Lid
Linux Mint 17 LTS update-strategie
« Gepost op: 2014/09/17, 17:56:15 »
Er schijnt een klein beetje verwarring te zijn hoe de update/upgrade strategie van de Linux Mint 17 LTS editie eruit ziet. Ook Clem zelf schept geen volledige duidelijkheid in het verhaal. Na de volgende blogpost gelezen te hebben:

http://blog.linuxmint.com/?p=2688

....kom ik tot de volgende conclusie:

Wanneer je vanaf het begin LM 17 hebt geïnstalleerd dan is dit in feite gewoon de volledige LTS-release en geniet je de volledige ondersteuning van de Linux Mint en Ubuntu repositories tot halverwege juli 2019.

Tevens heb je bij elke point-release (straks komt LM 17.1) eraan de mogelijkheid vanuit de update-manager te upgraden naar de nieuwste point-release. Maar toch volgen de point-releases van Linux Mint niet helemaal die van Ubuntu. Niet in tijd en tevens niet in kernel-sprong. Wat zou dan nog het voordeel zijn te upgraden naar een nieuwe point-release?

Snapt iemand überhaupt de upgrade-strategie van Linux Mint? Ik niet helemaal (vrees ik).
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: Linux Mint 17 LTS update-strategie
« Reactie #1 Gepost op: 2014/09/17, 20:21:43 »
Het enige wat ik niet snap is waarom ze alle tussenversies hebben gedropt én de kernelsprong bij LTS niet meedoen. Ik snap het droppen van de tussenversies, maar op nieuwere hardware die niet werkt met de kernel van Mint 17 zul je dus toch een andere distro dan Mint moeten gebruiken (of een nieuwere kernel toevoegen aan Mint 17 als je het installeren wél voor elkaar krijgt met de oudere kernel, maar wel op eigen risico).

Offline midas

  • Lid
Re: Linux Mint 17 LTS update-strategie
« Reactie #2 Gepost op: 2014/09/17, 21:56:59 »
Wat ik begrijp uit de reactie's op de blogpost in de door mij aangegeven link is dat Clem zelf ook nog niet precies weet welke richting het heen moet met de point-releases t.a.v. de kernels of kernelsprong. Dat hij eerst de publieke opinie wil afwachten. Wat dat betreft vraag ik mij ook af of er wel genoeg gedacht wordt aan de nieuwste hardware die nog tijdens het verloop van deze LTS-cyclus zullen verschijnen (tot mid 2019).
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: Linux Mint 17 LTS update-strategie
« Reactie #3 Gepost op: 2014/09/17, 22:36:53 »
Ja, want de nieuwe kernels komen waarschijnlijk beschikbaar als keus in de update-manager.
Klinkt eigenlijk wel goed.





TL;DR: Conservatief upgrade beleid qua kernels, maar nieuwere kernels (waarschijnlijk) als optie wel beschikbaar.

Citaat
....Canonical is planning 3.16 for early 2015, that would mean 17.2 for us. We tend to be even more conservative than them though when it comes to defaults and what we recommend to users. With that said we can already make these newer kernels available if there is demand out there. We developed a kernel selection screen in the update manager in 17.0, and it got much improved in 17.1. Thanks to that we can give you more choice of kernels, along with information on known regressions and bug fixes. We rely heavily on feedback here, especially when it comes to the kernel, but we can definitely be conservative, bet on what we know works, while at the same time give you additional choices.

Citaat
...From a technical point of view it’s no longer tied to the Ubuntu schedule, so it could be released at any time, there’s no technical relevance between 14.10 and 17.1. Now, with that said, the 6 months cycle gave us rhythm and although quality and content dictate releases going public or being held back more so than dates or vague deadlines, the idea of a late November release is still there within the team and it helps us working towards that target.

Citaat
Well from two major releases, our policy is still to warn you about potential risks rather than making it easy for you to break anything. With that said, point releases within a same series (17->17.1->17.2..etc) will be trivial to upgrade to. We’re planning to integrate the update within the OS itself (probably via the Update Manager).


Re: Linux Mint 17 LTS update-strategie
« Reactie #4 Gepost op: 2014/09/18, 00:17:40 »
@VuurVosje: Maar daar gaat het helemaal niet om. Stel, jij hebt een videokaart en die wordt niet ondersteund in de huidige 3.13-kernel maar wel in de 3.15-kernel. Met 3.13 krijg je dus geen beeld en dus geen installatiewizard. Met 3.15 dus wel. Leuk dat Mint die 3.15 als optionele update aanbied dan, maar hoe krijg je de installatie dan gestart? Want hij draait nog op 3.13 ten tijde van de installatie... die dan dus niet werkt.

DarkEra

  • Gast
Re: Linux Mint 17 LTS update-strategie
« Reactie #5 Gepost op: 2014/09/18, 08:37:07 »
Hoi Vistaus,

Ik heb sinds Februari/Maart dit jaar een nieuwe laptop waarvan de WiFi kaart niet werd ondersteund met de 3.13 kernel in Ubuntu 14.04. Toen de eerste pointrelease vrijgegeven werd probeerde ik deze eens via een live-usb sessie waarin de kaart plots wel blijkt te functioneren, deze heeft ook een 3.13 kernel.

De eigenlijke verwachte kernel waar het in linux distributies wel pas mee zou werken van wat ik opgezocht en gevonden had zou de 3.15 kernel zijn. Deze 3.15 kernel kwam in Fedora en heb het geprobeerd via een live sessie, kon verbinding maken maar het bleek gewoon niet goed te werken. Ik kwam het internet niet op en soms viel mijn Wifi weer uit.

Aangezien ze bij Ubuntu hun eigen kernels bouwen zal het dus zo zijn dat deze nieuwere drivers door hun eraan toegevoegd zijn. Als ik het mij goed herinner had Shuttleworth destijds met de 8.04 LTS uitgave aangegeven dat de pointreleases die uit zouden komen nieuwere hardware zouden kunnen ondersteunen. Daar houden ze zich toch redelijk goed aan als ik het zo bekijk.
Het lijkt mij daarom ook geen groot probleem in sommige gevallen, aangezien Mint de Ubuntu kernels heeft voor Mint 17, om de 3.13 kernel te blijven gebruiken in hun pointreleases.

Mocht het na een tijdje nog zo zijn dat bepaalde hardware niet werkt dan zal de gebruiker inderdaad naar iets anders moeten kijken of een andere kernel moeten gaan gebruiken. Maar in de praktijk is gebleken , zoals ik eerder aan gaf, dat al zou een bepaalde driver voor die bepaalde hardware erbij zitten in een nieuwere kernel, het soms nog niet fatsoenlijk werkt.
« Laatst bewerkt op: 2014/09/18, 09:00:47 door Maik »

DarkEra

  • Gast
Re: Linux Mint 17 LTS update-strategie
« Reactie #6 Gepost op: 2014/09/18, 09:12:20 »
Er schijnt een klein beetje verwarring te zijn hoe de update/upgrade strategie van de Linux Mint 17 LTS editie eruit ziet. Ook Clem zelf schept geen volledige duidelijkheid in het verhaal. Na de volgende blogpost gelezen te hebben:

http://blog.linuxmint.com/?p=2688

....kom ik tot de volgende conclusie:

Wanneer je vanaf het begin LM 17 hebt geïnstalleerd dan is dit in feite gewoon de volledige LTS-release en geniet je de volledige ondersteuning van de Linux Mint en Ubuntu repositories tot halverwege juli 2019.

Tevens heb je bij elke point-release (straks komt LM 17.1) eraan de mogelijkheid vanuit de update-manager te upgraden naar de nieuwste point-release. Maar toch volgen de point-releases van Linux Mint niet helemaal die van Ubuntu. Niet in tijd en tevens niet in kernel-sprong. Wat zou dan nog het voordeel zijn te upgraden naar een nieuwe point-release?

Snapt iemand überhaupt de upgrade-strategie van Linux Mint? Ik niet helemaal (vrees ik).

Volgens hun oudere blogpost van zo'n 2 à 3 maanden geleden worden nieuwere versies van populaire applicaties backported naar de 17 uitgave met zulke pointreleases, samen met verbeteringen en nieuwere versies van de DE's die ze gebruiken:

Citaat
Linux Mint 17 was the first release of the 17.x series and it opens a new era for our project and a very important cycle for us. During the next 2 years, popular applications will be backported to 17.x and the team will continue to bring improvements and newer desktop environments with each new release. Security updates will also be served until 2019.

Bron:
http://blog.linuxmint.com/?p=2669

Dat betekent dat je dus bij de tijd blijft met bepaalde programma's en de DE's én dus bovenal blijft genieten van een LTS versie.
« Laatst bewerkt op: 2014/09/18, 09:34:03 door Maik »

Re: Linux Mint 17 LTS update-strategie
« Reactie #7 Gepost op: 2014/09/18, 10:24:43 »
@VuurVosje: Maar daar gaat het helemaal niet om. Stel, jij hebt een videokaart en die wordt niet ondersteund in de huidige 3.13-kernel maar wel in de 3.15-kernel. Met 3.13 krijg je dus geen beeld en dus geen installatiewizard. Met 3.15 dus wel. Leuk dat Mint die 3.15 als optionele update aanbied dan, maar hoe krijg je de installatie dan gestart? Want hij draait nog op 3.13 ten tijde van de installatie... die dan dus niet werkt.

Daar heb je wel een punt.