Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?  (gelezen 41744 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #125 Gepost op: 2014/11/24, 22:27:11 »
Redenen die zijn genoemd waarom Ubuntu niet geschikt is voor de consumentenmarkt zijn:
-   een consument kan Ubuntu niet installeren (gebrek aan affiniteit met computers)
-   geen (nieuwe) voorgeïnstalleerde computers met Ubuntu te koop
-   Beperkt aanbod van (bekende top) spelletjes
-   Beperkte ondersteuning van hardwaredrivers
-   werkt anders dan Windows
-   geen (echte) MS-Office
-   de introductie van Unity

Alleen het laatste punt wordt voor de consument echt “opgelost” bij Mint versus Ubuntu? Was de discussie: Was de discussie: is Mint geschikt voor de consumentenmarkt veel anders gelopen?

Voor installeren van Mint is nog steeds enige computerkennis nodig (van cd/dvd/usb opstarten, partitioneren en “grub werkt niet” blijft lastig).

Een variant dus op de “terugkerende discussie” Unity/Gnome 2/Gnome 3/KDE/Xfce/Cinnamon/MATE/Windows. Volgens mij zal "De gemiddelde consument” uiteindelijk geïnteresseerd zijn in de toepassingen en minder in de standaard tools die de verschillende werkomgevingen/distributies bieden (die verschillen zijn voor Power-users van groot belang  :) ).

Mint ken ik niet goed maar het aanbod “echte” toepassingen is waarschijnlijk vergelijkbaar (vlc, libre-office, firefox, keepass, thunderbird, gimp, youtube, PDF viewer, Chrome, facebook(spelletjes en chat ahum), MS-skype?, java?, enz.)
En voor de volledigheid: deze (en meer vrije) toepassingen zijn ook beschikbaar voor Windows.

Geen boek maar alternatief voor Ubuntu desktop: Handleiding voor Ubuntu 14.04 LTS en de beginnershandleiding “aan de slag met Ubuntu”..
Klik links bovenin op Documentatie

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #126 Gepost op: 2014/11/25, 00:50:35 »
Redenen die zijn genoemd waarom Ubuntu niet geschikt is voor de consumentenmarkt zijn: ...

@testcees: Op je lijstje heb ik niet direct antwoord. Misschien is het voor een ander soort publiek, zoals Apple ook een niche heeft.  ;)

Geen boek maar alternatief voor Ubuntu desktop: Handleiding voor Ubuntu 14.04 LTS en de beginnershandleiding “aan de slag met Ubuntu”..

Nee geen computerboek, voorheen de Sleghte had een 'prachtige' verzameling.  :'(   
Toekomst heeft een YouTube filmpje met een fris verhaal over hoe je de beveiliging aanpakt.  8-)
Online handleiding heeft de toekomst: is veel actueler  :D    @testcees: +1

Wat van belang is: indexering en navigatie op de website : 
   Huidige                             http://wiki.ubuntu-nl.org/
   Goed voorbeeld           https://help.ubuntu.com/community/CommunityHelpWiki   

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #127 Gepost op: 2014/11/25, 12:34:01 »
Marktaandeel van besturingssystemen is moeilijk meetbaar, en over alle metingen valt te twisten. Maar je kunt toch wel wat afleiden uit de statistieken van bijvoorbeeld Netmarketshare:
http://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share.aspx?qprid=10&qpcustomd=0&qpsp=180&qpnp=11&qptimeframe=M

Voor 2014 staat het Linuxgebruik op de bureaucomputer, daar op 1,59 %. Ten opzichte van andere besturingssystemen is dat natuurlijk erg weinig, maar.... het is wel een flinke stijging t.o.v. vier jaar geleden, toen het op 1,00 % stond:
http://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share.aspx?qprid=10&qpcustomd=0&qpsp=2010&qpnp=1&qptimeframe=Y

Android zit er overigens niet bij in, omdat het statistieken betreft voor de bureaucomputer.

Een stijging van 59 % in vier jaar tijd, is bepaald niet slecht te noemen.... Het is slechts 1,59 % marktaandeel, maar dat is wel een aandeel van een *gigantisch grote* markt.  =D
« Laatst bewerkt op: 2014/11/25, 12:37:14 door Pjotr »

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #128 Gepost op: 2014/11/25, 12:44:37 »
@Pjotr: Inderdaad. Bovendien is het extra indrukwekkend omdat het gaat om een *wereldwijde* stijging van het Linux-desktop-marktaandeel :)
« Laatst bewerkt op: 2014/11/25, 12:46:31 door Vistaus »

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #129 Gepost op: 2014/11/25, 13:03:38 »
@Pjotr: Inderdaad. Bovendien is het extra indrukwekkend omdat het gaat om een *wereldwijde* stijging van het Linux-desktop-marktaandeel :)

Voor Nederland speelt misschien een rol dat niet iedereen Engels spreekt en daardoor alleen de wereldwijze burger soepel zijn weg kan vinden. Je kan niet ontkennen dat je als Linux-gebruiker soms op zoek moet naar een 'oplossinkje' die je vindt op buitenlandse sites. De helpdesk van Windows en Apple zijn in de loop der jaren erg goed -ha!


Een eerste verkenning van de markt kan je doen door je te richten op de XP-overstappers. Die zijn tegen de stroom in gaan zwemmen; niet gedwee gekozen voor Windows 8 en ook niet gezwicht voor het 'makkelijke' Apple.
Vragen:
 - Hoeveel % van de recente XP-overstappers is als lichte computergebruiker te beschouwen.
 - Hoeveel % van de recente XP-overstappers doet het op eigen houtje
 - Hoeveel % van de recente XP-overstappers is via een refurbish-programma van een steunpunt geholpen

Vervolgvraag:
 - Hebben deze 3 groepen een ander profiel m.b.t. probleemoplossing en hoe komt het in die gevallen tot een oplossing.

ps: ik ken een apple gebruiker en die heeft 'moeilijke' vragen over vergeten password / install-packages/aanmaken desktop-links/router/email / ...    ;) 
« Laatst bewerkt op: 2014/11/25, 13:08:13 door EZ-man »

Offline PKing

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #130 Gepost op: 2014/11/25, 13:08:12 »


Een eerste verkenning van de markt kan je doen door je te richten op de XP-overstappers. Die zijn tegen de stroom in gaan zwemmen; niet gedwee gekozen voor Windows 8 en ook niet gezwicht voor het 'makkelijke' Apple.

Deze uitlating is ergens op gebaseerd?
Dan kan ik net zo goed zeggen, de meeste XP gebruikers zijn op W7 overgestapt.....
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #131 Gepost op: 2014/11/25, 13:21:11 »
@Pjotr: Inderdaad. Bovendien is het extra indrukwekkend omdat het gaat om een *wereldwijde* stijging van het Linux-desktop-marktaandeel :)

Voor Nederland speelt misschien een rol dat niet iedereen Engels spreekt en daardoor alleen de wereldwijze burger soepel zijn weg kan vinden. Je kan niet ontkennen dat je als Linux-gebruiker soms op zoek moet naar een 'oplossinkje' die je vindt op buitenlandse sites. De helpdesk van Windows en Apple zijn in de loop der jaren erg goed -ha!

Of dat zo waar is weet ik niet. Als ik een gemiddelde Windows-foutmelding/Windows-probleempje intyp op een zoekmachine, zijn de resultaten ook veelal in het Engels, bijv. Engelstalige fora. Dus ik denk dat het wat dat betreft gelijk is.

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #132 Gepost op: 2014/11/25, 13:25:01 »


Een eerste verkenning van de markt kan je doen door je te richten op de XP-overstappers. Die zijn tegen de stroom in gaan zwemmen; niet gedwee gekozen voor Windows 8 en ook niet gezwicht voor het 'makkelijke' Apple.

Deze uitlating is ergens op gebaseerd?
Dan kan ik net zo goed zeggen, de meeste XP gebruikers zijn op W7 overgestapt.....

Die uitlating is gebaseerd op het feit dat een aardig van de XP-gebruikers een oudere PC heeft. Windows 7 kan daar niet altijd soepel op draaien, en soms wel soepel als systeem zelf maar met een aantal programma's erbij niet meer zo soepel. Een lichtere Linux als Xubuntu bijv. kan wat meer aan op die oudere hardware in vergelijking. Bovendien werd Linux zowaar op sommige nieuwssites aangeprezen als alternatief voor oudere hardware. Dus ik denk wel dat de stijging van het Linux-marktaandeel met 0.59% te maken heeft met XP-overstappers.

Natuurlijk zijn er ook die naar Win 7 zijn overgestapt, maar we hadden het hier over hoe we aan een stijging van 0,59% van het Linux-marktaandeel komen en dat kun je vanuit XP verklaren. Dat er meer naar Win 7 zijn overgestapt moge heus wel duidelijk zijn gezien het marktaandeel van Win 7.

Win 8-computers hebben de ex-XP'ers in ieder geval niet of nauwelijks gekocht; het marktaandeel van Win 8 is met 6% behoorlijk laag.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #133 Gepost op: 2014/11/25, 13:27:50 »
@PKing:  Door je te richten op de mensen die recente overstap-ervaring hebben krijg je een antwoord dat is gebaseerd op argumenten/feiten (en minder over gevoel). 

Eerste vraag aan een overstapper : gebruik je nog *buntu/Mint?
« Laatst bewerkt op: 2014/11/25, 13:29:33 door EZ-man »

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #134 Gepost op: 2014/11/25, 15:56:03 »
@PKing: Hoe groot is dat aandeel spijtoptanten, dat wil ik weten. Jan Stedehouder is er één.


@vistaus: m.b.t. online helpdesk Windows
Of dat zo waar is weet ik niet. Als ik een gemiddelde Windows-foutmelding/Windows-probleempje intyp op een zoekmachine, zijn de resultaten ook veelal in het Engels, bijv. Engelstalige fora. Dus ik denk dat het wat dat betreft gelijk is.

 @vistaus: ja, je hebt gelijk: de antwoorden die Windows Help geeft zijn soms wijdlopend of linken door naar engelse pagina's. Of het effectiever is dan Linux-methode, via gebruikersfora en www-zoekopdrachten weet ik niet.

Dan is er dus sprake van "vendor lock in". -  BTW: zou je dat verplichte winkelnering noemen?   -   Window gebruikers nemen veel voor lief. Bijvoorbeeld dat conversie tools voor media-bestanden om de haverklap malware installeren. Wat maakt deze groep pc-gebruikers zo star: omdat het mensen zijn, en geef ze eens ongelijk.

Ik ga niet vechten tegen een imago problemen. Het wordt nu een te theoretische/speculatieve discussie. Wat is de ervaring van de steunpunten? Voorkom dat overstappers spijtoptanten worden. Daar zit wat mij betreft de essentie. Dus indien je een spijtoptant treft: how come ... ? En maak dat een speerpunt om linux verder te verbreiden (onder consumenten).
« Laatst bewerkt op: 2014/11/25, 15:58:47 door EZ-man »

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #135 Gepost op: 2014/11/25, 16:25:22 »
Redenen die zijn genoemd waarom Ubuntu niet geschikt is voor de consumentenmarkt zijn:
-   een consument kan Ubuntu niet installeren (gebrek aan affiniteit met computers)
-   geen (nieuwe) voorgeïnstalleerde computers met Ubuntu te koop
-   Beperkt aanbod van (bekende top) spelletjes
-   Beperkte ondersteuning van hardwaredrivers
-   werkt anders dan Windows
-   geen (echte) MS-Office
-   de introductie van Unity

Alleen het laatste punt wordt voor de consument echt “opgelost” bij Mint versus Ubuntu? Was de discussie: Was de discussie: is Mint geschikt voor de consumentenmarkt veel anders gelopen?

Voor installeren van Mint is nog steeds enige computerkennis nodig (van cd/dvd/usb opstarten, partitioneren en “grub werkt niet” blijft lastig).


@testcees: Beantwoording van je vraag.

Redenen die zijn genoemd waarom Ubuntu niet geschikt is voor de consumentenmarkt zijn:
-   een consument kan Ubuntu niet installeren                                                 --> Face-to-face contact ?
-   geen (nieuwe) voorgeïnstalleerde computers met Ubuntu te koop  --> Face-to-face contact ?
-   Beperkt aanbod van (bekende top) spelletjes                                            --> hopen op beter
-   Beperkte ondersteuning van hardwaredrivers                                            --> probleem
-   werkt anders dan Windows                                                                                   --> Linux Mint
-   geen (echte) MS-Office                                                                                        -->  Face-to-face contact / cursus ?
-   de introductie van Unity                                                                                       -->  Linux Mint

Of Face-to-face contact geboden kan worden met de steunpunten en of die daarvoor bedoeld zijn, durf ik niet te zeggen. Ik wil de steunpunten hier graag aan het woord laten en zal voorlopig zwijgen.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #136 Gepost op: 2014/11/25, 16:27:49 »
Bijkomend probleem is de "status" van Linux bij verschillende instanties. Met name bij de financiële sector. Men weigert ondubbelzinnig uitsluitsel te geven of Linux als OP systeem voor vol wordt aangezien. Daarbij doel ik nogmaals op de voorwaarden die banken stellen bij internetbankieren.
Verder is gebleken dat het grote moment, namelijk de vervanging of hopeloos verouderd zijn van XP, door end-of-life, niet echt is uitgebuit door Linux. Persoonlijk heb ik twee vragen gehad over mogelijke vervanging van XP door Ubuntu. Het is niet concreet tot omzetting gekomen. Te veel gedoe.
Computers zijn voor veel mensen geen hobby. Het moet het gewoon doen. Punt. Veel mensen vinden er zelfs niets aan, en besteden veel geld om werk uit handen te geven. Denk aan "beveiligings software", nieuwste hard/software.
Verder ontwikkelt zich de desktop computer naar een hybride mobiel tabletachtig iets. Zonder dvd lades, en weinig usb poorten. Iets tussen een mobiel en een tablet.
Een vooringeinstalleerd OS is key voor een consument.
Op andere gebieden is Linux al jaren marktleider. Andere markten eigenlijk. Consumentenmarkt? Nee.
« Laatst bewerkt op: 2014/11/25, 16:32:02 door Soul-Sing »

Offline PKing

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #137 Gepost op: 2014/11/25, 17:12:13 »
Daarbij doel ik nogmaals op de voorwaarden die banken stellen bij internetbankieren.

Ik heb het aan mijn bank gevraagd (rabo) en zolang ik maar een virusscanner gebruikte mocht ik Ubuntu gebruiken voor internetbankieren  :-*
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #138 Gepost op: 2014/11/25, 17:49:02 »
Daarbij doel ik nogmaals op de voorwaarden die banken stellen bij internetbankieren.

Ik heb het aan mijn bank gevraagd (rabo) en zolang ik maar een virusscanner gebruikte mocht ik Ubuntu gebruiken voor internetbankieren  :-*

Ik ook, maar toen ik vroeg of ze het schriftelijk en formeel wilden vastleggen kreeg ik geen groen licht.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #139 Gepost op: 2014/11/25, 18:47:32 »
Van de regiobank bank mag ik gewoon *buntu-ën, die heeft een ingebouwde beveiliging :lol:
Maar dan moet het wel een recente en ge-update versie zijn, vandaar ook, dat ik met 15.04 werk.
Dit werd gezegd, nadat ik wees op een Engels onderzoek naar de veiligheid van besturingssystemen, waar Ubuntu als veiligste genoemd werd........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Tom

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #140 Gepost op: 2014/11/25, 19:45:52 »
1 punt heb ik nog niet gelezen ,dat *gratis* elke Nederlander en oké Belgen willen liefst alles gratis ,maar als het b.v over een OS gaat worden ze argwanend ,gratis pfff dan zal er wel iets niet kloppen ,of dan deugd het niet.
Als je dan ook nog durft te zeggen dat er duizenden vrijwillig aan mee werken dan is het hek van de dam.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline PKing

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #141 Gepost op: 2014/11/25, 19:58:52 »
Daarbij doel ik nogmaals op de voorwaarden die banken stellen bij internetbankieren.

Ik heb het aan mijn bank gevraagd (rabo) en zolang ik maar een virusscanner gebruikte mocht ik Ubuntu gebruiken voor internetbankieren  :-*

Ik ook, maar toen ik vroeg of ze het schriftelijk en formeel wilden vastleggen kreeg ik geen groen licht.

Ik heb een net officieel mailtje gehad met het verhaaltje dat ik het mag gebruiken, dat voldoet voor mij.
Wanneer je zou zeggen ik gebruik W7 en wilt u dat schriftelijk en formeel vastleggen dan doen ze dat ook niet :police:
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline duportail

  • Lid
    • ubuntushop
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #142 Gepost op: 2014/11/25, 19:59:59 »
Redenen die zijn genoemd waarom Ubuntu niet geschikt is voor de consumentenmarkt zijn:
-   een consument kan Ubuntu niet installeren (gebrek aan affiniteit met computers)
-   geen (nieuwe) voorgeïnstalleerde computers met Ubuntu te koop
-   Beperkt aanbod van (bekende top) spelletjes
-   Beperkte ondersteuning van hardwaredrivers
-   werkt anders dan Windows
-   geen (echte) MS-Office
-   de introductie van Unity

Alleen het laatste punt wordt voor de consument echt “opgelost” bij Mint versus Ubuntu? Was de discussie: Was de discussie: is Mint geschikt voor de consumentenmarkt veel anders gelopen?

Voor installeren van Mint is nog steeds enige computerkennis nodig (van cd/dvd/usb opstarten, partitioneren en “grub werkt niet” blijft lastig).


@testcees: Beantwoording van je vraag.

Redenen die zijn genoemd waarom Ubuntu niet geschikt is voor de consumentenmarkt zijn:
-   een consument kan Ubuntu niet installeren                                                 --> Face-to-face contact ?
-   geen (nieuwe) voorgeïnstalleerde computers met Ubuntu te koop  --> Face-to-face contact ?
-   Beperkt aanbod van (bekende top) spelletjes                                            --> hopen op beter
-   Beperkte ondersteuning van hardwaredrivers                                            --> probleem
-   werkt anders dan Windows                                                                                   --> Linux Mint
-   geen (echte) MS-Office                                                                                        -->  Face-to-face contact / cursus ?
-   de introductie van Unity                                                                                       -->  Linux Mint

Of Face-to-face contact geboden kan worden met de steunpunten en of die daarvoor bedoeld zijn, durf ik niet te zeggen. Ik wil de steunpunten hier graag aan het woord laten en zal voorlopig zwijgen.
Klopt, consumenten kunnen geen linux installeren, ook geen Windows.
Die hardwaredrivers is toch nagenoeg verleden tijd, buiten enkele rare dingen.
We installeren altijd een teamviewer mee voor nahulp of te tonen hoe iets moet.
Grootste probleem is nu uefi op sommige (en veel) merken notebooks.
Wij verkopen nieuwe pc's met ubuntu,mint of debian (al bijna 10 jaar).
Maar dat zit te ver weggestoken op deze website.
(http://www.ubuntu-nl.org/partners/verkoop/hardware)
Vrees dat er veel mensen dit niet vinden.
Niet dat ik hier een verkoopskanaal wil, maar mag toch wat duidelijker, bv bij debian:
https://www.debian.org/distrib/pre-installed.nl.html


Offline PKing

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #143 Gepost op: 2014/11/25, 20:13:24 »
Lol even terzijde maar op de NL link zie ik bij twee op hun site ook maar nergens het woord Linux of Ubuntu of heb ik het mis?
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #144 Gepost op: 2014/11/25, 20:14:57 »
Verder ontwikkelt zich de desktop computer naar een hybride mobiel tabletachtig iets. Zonder dvd lades, en weinig usb poorten. Iets tussen een mobiel en een tablet.
Een vooringeinstalleerd OS is key voor een consument.

Ik zie je punt niet? IK ben geen hobbyist, ik wil ook gewoon dat mijn computer werkt. En toevallig heb ik zo'n hybride tablet/laptop (MS Surface Pro 3) waarop ik met Linux werk. Simpelweg vanwege de interface: taakbalk werkt niet voor mij dus geen Win 7 en die tegeltjes van Win 8 vind ik ook niet zo fijn.
Waarmee ik dus aangeef dat zelfs op een hybride Linux prima werkt en ook voor een simpele eindgebruiker als ik voldoet op een hybride :)

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #145 Gepost op: 2014/11/25, 20:18:54 »
Hier ook de Rabo en die zet volgens mij als enige zelfs Linux op hun site als zijnde besturingssysteem. (kan het nu niet meer vinden maar het was wel zo)

Mijn bank, ABN AMRO, ook: https://www.abnamro.nl/nl/prive/betalen/internet-bankieren/systeemeisen-en-browsers.html
Hoewel ze zeggen geen technische ondersteuning te geven, zeggen ze wel dat het "meestal gewoon te gebruiken is".

Verder zetten ze op https://www.abnamro.nl/nl/prive/abnamro/veiligheid/veiligheidsregels.html ook geen specifieke vereiste voor een virusscanneer, alleen dat je je apparatuur goed beveiligd moet hebben en dat is het met Linux dus wel :)
« Laatst bewerkt op: 2014/11/25, 20:20:56 door Vistaus »

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #146 Gepost op: 2014/11/25, 20:48:28 »
Daarbij doel ik nogmaals op de voorwaarden die banken stellen bij internetbankieren.

Ik heb het aan mijn bank gevraagd (rabo) en zolang ik maar een virusscanner gebruikte mocht ik Ubuntu gebruiken voor internetbankieren  :-*

Ik ook, maar toen ik vroeg of ze het schriftelijk en formeel wilden vastleggen kreeg ik geen groen licht.

Ik heb een net officieel mailtje gehad met het verhaaltje dat ik het mag gebruiken, dat voldoet voor mij.
Wanneer je zou zeggen ik gebruik W7 en wilt u dat schriftelijk en formeel vastleggen dan doen ze dat ook niet :police:

Ik heb na een gesprekje met een telefoon vrouw/meneer gewoon gevraagd of de rabobank specifiek een bijgewerkt Linux systeem als een veilig OS ziet
om mee te kunnen internetbankieren en of ze dat schriftelijk wilden bevestigen Zo ver wilden ze dus gewoon niet gaan.
Ik heb niets aan telefonische gesprekjes of zelfs toezeggingen met baliemedewerkers. Ik zal op zoek gaan naar de mailwisseling mij-rabo.

Offline PKing

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #147 Gepost op: 2014/11/25, 20:53:10 »
Hieronder het mailtje....

Geachte heer xxxxx,

 

U geeft aan te willen weten of u Ubuntu (Linux) kunt blijven gebruiken voor het internetbankieren.

Wij informeren u als volgt:

 

U kunt het besturingssysteem Linux(Ubuntu) gewoon blijven gebruiken voor het internetbankieren. Wel adviseren wij u daarnaast gebruik te maken van een virusscanner.

 

Voor verdere informatie omtrent veilig bankieren verwijzen wij u naar onze site Rabobank.nl/ Veilig Bankieren.

 

We vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

 

Myra Stoffer

Adviseur Transactie Veiligheid

Rabobank Nederland
Helpdesk Internetbankieren & Mobiel Bankieren (0900-0905)
www.rabobank.nl/overons

www.twitter.com/rabobank

www.facebook.com/rabobank

De Coöperatieve Centrale Raiffeisen-Boerenleenbank B.A., statutair gevestigd te Amsterdam, mede kantoorhoudende te Utrecht, Croeselaan 18, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 30046259.

======================================================

Rabobank disclaimer: http://www.rabobank.nl/disclaimer

Denk aan het milieu voordat u dit e-mailbericht afdrukt.

 
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #148 Gepost op: 2014/11/25, 21:02:34 »
@Soul-Sing: Jammer dat je op mijn bericht dan weer niet ingaat: http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=86806.msg933482#msg933482
Want ik reageerde wel op jou en ik had wel verwacht een leuk antwoord terug te krijgen :)

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #149 Gepost op: 2014/11/26, 06:58:06 »
@PKing: Hoe groot is dat aandeel spijtoptanten, dat wil ik weten. Jan Stedehouder is een.

Ik zou me geen spijtoptant noemen ;-). Zoals ik eerder heb geschreven staat Ubuntu dual-boot op verschillende systemen, maar heeft het meer de rol gekregen van 'tool voor complexere klussen' dan voor dagelijks gebruik.  De meest gebruikte dagelijkse tools zijn GIMP, Inkscape, Scribus, LyX, Scrivener en XMind, en dan maakt het voor mij al snel niet meer uit of ik Windows, Mac OS X of Linux als ondergrond gebruik.

Het is lastig te bepalen of en hoeveel spijtoptanten er zijn. Persoonlijk ken ik een aantal mensen die erg enthousiast zijn over open source, dat ook promoten, maar inmiddels zijn overgestapt op een Mac met open source software. De meest genoemde reden? "Het werkt gewoon lekker, is stabiel en geen gedoe". Wat ook maar weer aangeeft dat het gebruiken van de directe eigen omgeving een lastig referentiekader is :-).