Redenen die zijn genoemd waarom Ubuntu
niet geschikt is voor de consumentenmarkt zijn:
- een consument kan Ubuntu niet installeren (gebrek aan affiniteit met computers)
- geen (nieuwe) voorgeïnstalleerde computers met Ubuntu te koop
- Beperkt aanbod van (bekende top) spelletjes
- Beperkte ondersteuning van hardwaredrivers
- werkt anders dan Windows
- geen (echte) MS-Office
- de introductie van Unity
Alleen het laatste punt wordt voor de consument echt “opgelost” bij Mint versus Ubuntu? Was de discussie: Was de discussie: is Mint geschikt voor de consumentenmarkt veel anders gelopen?
Voor installeren van Mint is nog steeds enige computerkennis nodig (van cd/dvd/usb opstarten, partitioneren en “grub werkt niet” blijft lastig).
Een variant dus op de “terugkerende discussie” Unity/Gnome 2/Gnome 3/KDE/Xfce/Cinnamon/MATE/Windows. Volgens mij zal "De gemiddelde consument” uiteindelijk geïnteresseerd zijn in
de toepassingen en minder in de standaard tools die de verschillende werkomgevingen/distributies bieden (die verschillen zijn voor Power-users van groot belang
).
Mint ken ik niet goed maar het aanbod “echte” toepassingen is waarschijnlijk vergelijkbaar (vlc, libre-office, firefox, keepass, thunderbird, gimp, youtube, PDF viewer, Chrome, facebook(spelletjes en chat ahum), MS-skype?, java?, enz.)
En voor de volledigheid: deze (en meer vrije) toepassingen zijn ook beschikbaar voor Windows.
Geen boek maar alternatief voor Ubuntu desktop:
Handleiding voor Ubuntu 14.04 LTS en
de beginnershandleiding “aan de slag met Ubuntu”..