Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Email: Thunderbird, Evolution of "gewoon" webmail?  (gelezen 570 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Email: Thunderbird, Evolution of "gewoon" webmail?
« Gepost op: 2014/04/19, 01:02:29 »
Ik gebruik al jaren gmail "rechtstreeks", t.t.z. zonder dit eerst in Thunderbird te laten passeren. Ik gebruik heel die google-suite voor zowel mijn agenda als mijn mails en zelfs een aantal documenten.

Thunderbird heb ik ooit gebruikt en vond ik zéér nuttig, had een aantal zéér nuttige addons, maar ik had het gevoel dat alles dan op 1 computer werd verzameld; pech dus als ik eens in wil loggen op een andere pc.

Van Evolution heb ik jaren geleden goede zaken gehoord, maar ik heb het nooit geïnstalleerd omdat ik toch echt iets wil gebruiken dat zowel onder Windows (op mijn werk) als onder Ubuntu goed kan draaien. En enkele jaren geleden was Evolution er nog niet voor Windows.

En dan nu de vraag: welke redenen zijn er om wél of niet Thunderbird of Evolution te gebruiken, ... ofwel om gewoon bij de webmail van Google te blijven

Wat me overigens ENORM stoort in Thunderbird, als je Gmail wil inlezen, is dat Gmail-labels (die ik erg nuttig vind en waarvan ik er voor 1 mail soms meerdere gebruik) in TB zomaar worden omgezet naar mappen. Het lijkt er in TB op -- maar 't is niet duidelijk of dat in de feiten ook zo is -- dat TB een mail met 3 labels uit Gmail drie maal inleest en telkens een kopie plaatst in 3 mapjes met als naam de 3 label-namen.
« Laatst bewerkt op: 2014/04/19, 01:10:14 door Jenske »
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Anco

  • Lid
Re: Email: Thunderbird, Evolution of "gewoon" webmail?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/19, 01:48:52 »
Als je imap gebruikt, dan blijft alle email ook gewoon op server staan. Dus dan word niks op 1 computer verzameld. Je kan dan zelfs het email programma zo hebben dat op meerdere computers precies zelfde is.
Voor mij heeft een email programma duidelijk de voorkeur, maar dit komt ook omdat ik meerdere email accounts moet checken. Maar verder dan dat zijn er denk ik geen redenen waarom ene beter zou zijn dan andere. Denk dat het veel persoonlijke voorkeur is.

Maar niks houd je tegen om beide programma's uit te proberen. Zolang je imap gebruikt, blijft alles gewoon zelfde op server staan.

Linux user #485563

Offline Ramana

  • Lid
Re: Email: Thunderbird, Evolution of "gewoon" webmail?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/19, 07:30:04 »
Een mail programma is ook in te stellen dat pop-mail op de server blijft staan.

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: Email: Thunderbird, Evolution of "gewoon" webmail?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/04/19, 08:15:22 »
Een mail programma is ook in te stellen dat pop-mail op de server blijft staan.

Klopt helemaal, zie bijlage
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline soppel

  • Lid
Re: Email: Thunderbird, Evolution of "gewoon" webmail?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/04/19, 08:25:10 »
Die optie gebruik ik ook al jaren.
Ik laat mijn berichten 14 dagen staan.
Als je dan de laatste back-up terugzet ( of een andere distro gaat gebruiken) dan vult ie daarna de rest meteen aan.
Bevalt prima,........tot een half uur geleden :evil:


Mijn hoster heeft een storing gehad op de mailserver en heeft zojuist een back-up terug moeten zetten.
Dus toen ik de icedove opstartte liep alles opnieuw binnen.
Ben nog wel een uurtje dubbele mails aan het wissen  :D
Nou ja de 1e keer in 11 jaar dat ze een dergelijke storing hebben. Geen reden om te scheiden.
Maar goed als je provoider/hoster een rammelende server heeft, kan het een overweging zijn om deze optie niet te gebruiken.

Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: Email: Thunderbird, Evolution of "gewoon" webmail?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/04/19, 08:39:26 »
Als ik een nieuwe installatie doe dan maak ik in mijn persoonlijke map verborgen bestanden zichtbaar. Vervolgens kopieer ik de mappen Mozilla en Thunderbird naar een sticky. Na een nieuwe installatie en na de eerste opstart plug ik mijn sticky in een usb poort, op het sticky is in eerste instantie niets te zien, ook hier is het een verborgen bestand. Vervolgens zet ik weer een vinkje bij "verborgen bestanden tonen en de mappen worden weer zichtbaar op het sticky. Dan als laatste kopieer ik de mappen weer naar mijn persoonlijke map.  Als ik daarna voor de eerste keer Thunderbird opstart dan heb ik al mijn instellingen, e-mails en e-mailadressen precies zo als dat ik ze op de vorige installatie ook had. Dit geld ook voor Firefox, alle bladwijzers en instellingen worden na de eerste opstart van Firefox overgenomen.

Ik hoop dat dit niet teveel offtopic is?

Groet Ben
« Laatst bewerkt op: 2014/04/19, 08:41:30 door BenMedia »
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline soppel

  • Lid
Re: Email: Thunderbird, Evolution of "gewoon" webmail?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/04/19, 09:20:20 »
Volgens mij niet off-topic. Ik vind het meer side-info!

En om dat aan te vullen. ik sprak over idedove. Geldt natuurlijk ook voor thunderbird.
Ik gebruik beide. Dan hoef je alleen de naam van de map aan te passen. Dus .thunderbird wordt dan .icedove en vice versa.
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Re: Email: Thunderbird, Evolution of "gewoon" webmail?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/04/19, 10:32:57 »
Een optie die ik voor de smartphone tijd gebruikte was PortableApps:
http://portableapps.com/apps/internet/thunderbird_portable

Re: Email: Thunderbird, Evolution of "gewoon" webmail?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/04/19, 14:58:41 »
Citaat
Wat me overigens ENORM stoort in Thunderbird, als je Gmail wil inlezen, is dat Gmail-labels (die ik erg nuttig vind en waarvan ik er voor 1 mail soms meerdere gebruik) in TB zomaar worden omgezet naar mappen. Het lijkt er in TB op -- maar 't is niet duidelijk of dat in de feiten ook zo is -- dat TB een mail met 3 labels uit Gmail drie maal inleest en telkens een kopie plaatst in 3 mapjes met als naam de 3 label-namen

Had ik eerst ook met Evolution. Tijdens het toevoegen van een account kun je echter op een gegeven moment kiezen voor 'terug' (of 'vorige', dat weet ik niet meer). Heb toen IMAP gewijzigd in pop. Daarna ging het gewoon goed. Dat kan ook bij Thunderbird (zie/zoek op de site van Pjotr).

https://sites.google.com/site/computertip/thunderbird
« Laatst bewerkt op: 2014/04/19, 15:04:09 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY