Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Experia Box V9 en NFS !?  (gelezen 3460 keer)

Experia Box V9 en NFS !?
« Gepost op: 2014/07/31, 16:24:46 »
He daar Nederlandstalige Ubuntu Experts/Fans/Liefhebbers en gebruikers.

Ik heb onlangs een KPN abbonnement afgesloten met daarbij een zgn "Experia Box V9" dit is eigenlijk een "ZTE zxhn h368n" router.

Ik gebruikte NFS om mijn bestanden te delen die allemaal op een desktop staan met mn laptop die dus eigenlijk alleen Ubuntu 13.04 draait en wat programma's.
Muziek, Games, Films, etc dus allemaal van de desktop via NFS. Werkte geweldig.

Nu blijkt het dat KPN de toegang tot de firewall heeft geblokkeerd, er zijn wel opties tot port forwarding maar deze zijn  voorgeprogrammeerd door KPN en hebben alleen betrekking tot Windows en misschien Mac apps. wel kun je poorten toevoegen en heb geprobeerd 111 en 2049 (tcp & udp) te forwarden maar niks werkt.
Ook de voorgeprogrammeerde HTTP Server, SSH Server Telnet Server, etc geven me geen toegang tot mn desktop. Andersom werkt alles wel trouwens.

Op het KPN forum zag ik dat er ook problemen zijn met online games, Playstation, XBox en wat Linux perikelen, KPN is echter niet erg behulpzaam naar mensen die teveel in de router willen wroeten en de firewall uitschakelen kunnen alleen zij.

Kan iemand me een beetje op weg helpen hoe dit probleem te tackelen?
Zilog Z80 3.58 Mhz
32Kb ROM
16Kb BIOS
64Kb RAM

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Experia Box V9 en NFS !?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/07/31, 18:08:38 »
Zolang je binnen je eigen netwerk blijft zou je niks te maken moeten hebben met port forwarding of een firewall in je router. De HTTP, SSH en Telnet servers draaien op je router zelf en hebben niets te maken met communicatie tussen je desktop en laptop.

Je zal het dus moeten zoeken in je eigen systemen. Blokkeert de firewall op je desktop de verbinding niet?
Welk systeem draait er op je desktop?

Ubuntu 13.04 wordt al even niet meer ondersteund, beter stap je over op 14.04.

Re: Experia Box V9 en NFS !?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/08/01, 09:51:15 »
Hoi, bedankt voor je antwoord.

op mmn desktop draait Kubuntu 12.04. Er draait geen firewall op, zoals ik al zei direct linken aan mn laptop werkt wel. Via de router niet.
Ik heb wel alle benodigde bestanden aangepast op de IP adressen uitgegeven door de router
Zilog Z80 3.58 Mhz
32Kb ROM
16Kb BIOS
64Kb RAM

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Experia Box V9 en NFS !?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/08/01, 10:38:11 »
Je hebt verder geen andere apparatuur aangesloten tussen de systemen?
Dus een schematische weergave zou er zo uit moeten zien:
desktop-----router----laptop
             |
             |
         internet
Klopt dit?

Zijn ze beide met een draad aangesloten? Zo niet, probeer dan eens of dat verschil maakt.

Re: Experia Box V9 en NFS !?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/08/01, 12:40:55 »
Probleem opgelost.
Ik heb in het verleden Firestarter gebruikt als firewall maar heb deze later uitgezet.
Nu blijkt dat ie nog in mn upstart jobs zat en draaide dus op de achtergrond.
Ik heb het IP-adres toegevoegd en kan weer alles draaien zoals vanouds.

Bedankt voor je hulp !!


Rob
Zilog Z80 3.58 Mhz
32Kb ROM
16Kb BIOS
64Kb RAM