Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu geinstalleerd i.p.v. Windows 8.1; maar start niet op!  (gelezen 9510 keer)

Offline Frank47

  • Lid
Re: Xubuntu geinstalleerd i.p.v. Windows 8.1; maar start niet op!
« Reactie #25 Gepost op: 2014/12/15, 20:43:02 »
Ajjp: het ziet er naar uit dat je het probleem en hopelijk ook de oplossing nadert.

jolo: kijk dit is hogeschool werk.

Als het probleem is opgelost hoop ik dat je een reconstructie kan maken van hoe het fout kon gaan.

Succes verder.

Frank

Offline ajjp

  • Lid
Re: Xubuntu geinstalleerd i.p.v. Windows 8.1; maar start niet op!
« Reactie #26 Gepost op: 2014/12/16, 17:27:21 »
Jolo, ik ben je dankbaar voor je langdurig en diepgaand meedenken.
De oplossing leek dichtbij met jouw constatering van de niet-kloppende boot order.
Dus weer naar de BIOS/UEFI-instellingen (F2). Maar in die instellingen staat de hdd bovenaan. De boot manager (F12) ziet de hdd nog steeds niet.

Dan toch maar iets met de regel 1256 (laatste) proberen.
Ik kan in de bootinstellingen, met secure boot enabled, een UEFI file as trusted for executing selecteren. Vervolgens kan ik alleen maar HDD0 kiezen. Dan alleen maar EFI. Dan een echte keuze: <.>, <..> of <ubuntu>. Dat wordt dus ubuntu. Dan een keuze uit vijf: <.>, <..>, shimx64.efi, grubx64.efi of MokManager.efi. Ik kies shimx64.efi.
Dan komt er een blauw veldje in beeld: "Add an new file", met daaronder "Do you wish to add this file to allowable database?" En daar weer onder: "Boot Description [                             ]".
Tussen de haken knippert een cursor en ik moet iets invullen. Een return voldoet niet. Ook het hele pad sda1/EFI/ubuntu/shimx64.efi niet; een slash wordt niet geaccepteerd. Ten einde raad probeer ik alleen shimx64.efi. Opnieuw opstarten: RAAK!

De marteling is ten einde. Vooral marteling omdat van wat ik uitvoer, ik hooguit 10 % snap. In één opzicht valt het mee: geen probleem met de draadloos-netwerkkaart zoals J.A.Watson (de auteur achter de eerste link die mij werd aangereikt) wel had.

Bij deze iedereen die meegedacht en geholpen heeft: geweldig bedankt! Zonder die steun had ik het nooit gered.
Ik wacht nog even of er opmerkingen komen; daarna zal ik het topic markeren als opgelost.
« Laatst bewerkt op: 2014/12/16, 18:25:21 door ajjp »

Offline jolo

  • Lid
Re: Xubuntu geinstalleerd i.p.v. Windows 8.1; maar start niet op!
« Reactie #27 Gepost op: 2014/12/16, 19:17:41 »
Het is me duidelijk dat je meer handeling hebt moeten verrichten dan ik.

Ik kan in de bootinstellingen, met secure boot enabled, een UEFI file as trusted for executing selecteren. Vervolgens kan ik alleen maar HDD0 kiezen. Dan alleen maar EFI. Dan een echte keuze: <.>, <..> of <ubuntu>. Dat wordt dus ubuntu.
Dat is nog wel duidelijk. Maar daarna? Wellicht kun je dat nog toelichten.

Ik heb geen EFI bestanden hoeven kiezen/selecteren. Dat had waarschijnlijk de Xubuntu installer automatisch gedaan. Maar voordat ik de Ubuntu installatie startte, stond de SSD schijf bovenaan/vooraan de Boot Priority. En had ik bij het booten vanaf de Ubuntu dvd via het BIOS bootmenu gekozen voor "UEFI   DVD RW". Zo ongeveer dan. Want de DVD stond daar zowel met en zonder UEFI. Ik had Ubuntu de gehele SSD schijf laten gebruiken. De rest is door de Ubuntu installatie procedure uitgevoerd. Zie onderstaande foto van het BIOS bootmenu. Deze is achteraf genomen. Want vooraf stonden die twee Ubuntu regels er nog niet bij.     


Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline ajjp

  • Lid
Re: Xubuntu geinstalleerd i.p.v. Windows 8.1; maar start niet op!
« Reactie #28 Gepost op: 2014/12/16, 20:33:28 »
Jolo,
eerste keuze:

<.>
<..>
<ubuntu>

selecteer ubuntu; return.
dan:

<.>
<..>
shimx64.efi
grubx64.efi
MokManager.efi

selecteer shim64.efi.; return.
Vervolgens verscheen een blauw hulpschermpje :

Add an new file
Do you wish to add this file to allowable database?"
Boot Description [  _                                            ]

Hier moest ik shimx64.efi intoetsen; return; klaar.

Wat ik later zag in de boot set up, was dat shimx64.efi onderaan de bootvolgorde lijst in de UEFI was toegevoegd. De hdd stond nog steeds op de eerste plaats, maar kennelijk zonder de boot-instructie op de goede plek. De eerste bootable device of file was dan  shimx64.efi, op de laatste plaats. Maar dat was kennelijk geen bezwaar.

Offline jolo

  • Lid
Re: Xubuntu geinstalleerd i.p.v. Windows 8.1; maar start niet op!
« Reactie #29 Gepost op: 2014/12/16, 21:42:04 »
Dus je hebt in het BIOS achter die ubuntu nog een submenu. Ofschoon ik op mijn SSD een kleine efi partitie heb met eveneens drie efi bestanden, zijn er in het BIOS geen efi bestanden te selecteren achter die ubuntu. Dan is jouw moederbord toch iets moeilijker te configureren, dan de mijne. Mooi dat het opgelost is. Ik heb verder geen opmerkingen meer.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline ajjp

  • Lid
Re: Xubuntu geinstalleerd i.p.v. Windows 8.1; maar start niet op!
« Reactie #30 Gepost op: 2014/12/16, 21:51:48 »
Jolo, goed gezien: achter ubuntu nog een menu'tje, en dan nog de file bij naam intoetsen. Dat wordt dan in de UEFI vastgelegd.
Als iedere volgende generatie UEFI's lastiger wordt, zoals het nu lijkt -mijn Acer was een net nieuw type-, dan kunnen we binnenkort geen Linux meer installeren op Windows-computers.
Maar ik haal voorlopig opgelucht adem.

Offline Frank47

  • Lid
Re: Xubuntu geinstalleerd i.p.v. Windows 8.1; maar start niet op!
« Reactie #31 Gepost op: 2014/12/19, 16:57:06 »
Dag ajjp

Gefeliciteerd met de oplossing.
Ik heb deze draad met belangstelling gevolgd, maar echt begrijpen doe ik het hele gebeuren met UEFI maar half. Ik ga de link die halverwege deze discussie vermeld stond:

https://help.ubuntu.com/community/UEFI#Creating_an_EFI_partition

nog maar eens uitgebreid bestuderen.

Re: Xubuntu geinstalleerd i.p.v. Windows 8.1; maar start niet op!
« Reactie #32 Gepost op: 2014/12/19, 17:26:54 »
Helemaal eens met Frank47.

Ben bang dat dat hele UEFI gebeuren uiteindelijk gaat zorgen voor een decimering van de 'normale' pc gebruiker met Linux. (Ik hoop het niet)
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline ajjp

  • Lid
Re: Xubuntu geinstalleerd i.p.v. Windows 8.1; maar start niet op!
« Reactie #33 Gepost op: 2014/12/19, 20:43:06 »
Ik onderschrijf de stelling dat de steeds geavanceerdere UEFI's het installeren van een Linux-OS wel bemoeilijken.
Toch, terugkijkend valt het wel mee, alhoewel ik tussentijds wel moedeloos werd (achteraf valt toch alles mee?).
Belangrijk is te weten dat je voor een Acer een supervisor wachtwoord moet instellen (de eerste belangrijke tip). Ik heb voor de zekerheid meteen ook maar een user en hdd wachtwoord ingesteld. Zonder wachtwoorden kun je niet bij alle UEFI instellingen komen. Naderhand kun je ze weer verwijderen.
Wat ik heb vastgesteld is dat secure boot niet uitgeschakeld moet worden. Ook niet op Legacy overgaan; toen werkte er niets.
Toen de automatische installatie vanaf USB-stick goed verlopen was, maar er niet opgestart kon worden van hdd (live vanaf USB was nooit een probleem), was de gouden tip om boot-repair er op los te laten. Deze repareerde van alles (volgens eigen zeggen), maar gaf in de laatste regel van zijn rapport aan wat er nog bijgesteld moest worden in de UEFI:
Please do not forget to make your BIOS boot on sda1/EFI/ubuntu/shimx64.efi file!
Dat bleek ik in te kunnen stellen onder Secure Boot Mode Custom bij het onderdeel Select an UEFI file as trusted for executing.

Toen was het rond. Geweldig slim programma dat boot-repair! Ik heb dus uiteindelijk niets via de terminal hoeven doen, en m.i. zou dit ook nooit nodig moeten zijn. Dat had ik ook niet gekund, m.u.v. het overnemen van door anderen voorgeschreven commando's. Ik ben slechts een -niets wetende, maar wel tevreden- Xubuntu gebruiker.
@Frank47: erg veel info over de UEFI is te vinden op http://www.rodsbooks.com/efi-bootloaders/index.html

Offline Frank47

  • Lid
Re: Xubuntu geinstalleerd i.p.v. Windows 8.1; maar start niet op!
« Reactie #34 Gepost op: 2014/12/22, 11:00:32 »
Dag Ajjp

Om mee af te sluiten: bedankt voor je link. Hier staat inderdaad zeer uitgebreide info over het UEFI gebeuren. Het begint voor mij daarmee wel een beetje te dagen. Alleen heb ik geen desktop of laptop met UEFI BIOS. Pas als ik zo'n laptop onderhanden krijg kan je het ook echt toepassen en wordt het realiteit.

Nog een laatste vraag: waar komt de naamgeving van het bestand: shimx64.efi vandaan?

Groeten

Frank

Offline ajjp

  • Lid
Re: Xubuntu geinstalleerd i.p.v. Windows 8.1; maar start niet op!
« Reactie #35 Gepost op: 2014/12/22, 19:27:55 »
Beste Frank,
Ik heb geen flauw idee. Ik heb inmiddels begrepen dat shimx64.efi het programma is dat booten met Secure Boot ingeschakeld mogelijk maakt.