Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Laptop stopt op ASUS boot-logo en Windows vind een fout in de HD na updat ubuntu  (gelezen 2766 keer)

Offline Stime

  • Lid
Beste allemaal,

Ten eerste heb ik geen idee of ik deze post in de goede categorie heb gepost, ik hoop het wel...

Dan nu mijn probleem!
Ik zal eerst even een korte versie schrijven voor diegenen die geen behoefte hebben aan het hele verhaal:
Na een onderbroken update van ubuntu kon ik het besturingssysteem niet meer goed opstarten. Ik besloot ubuntu opnieuw te installeren (13.10), dit lukte. Helaas begonnen toen problemen buiten ubuntu. Mijn laptop wil sinds de nieuwe installatie niet meer automatisch van het ASUS boot-logo afgaan, Grub start pas op na een keer op F1 gedrukt te hebben, en mijn andere besturingssysteem, windows 7 geeft steeds de foutmelding dat er een fout zit in de harde schijf en dat ik daarom een backup moet maken. Ik heb vandaag ubuntu opnieuw geïnstalleerd (versie 14.04) en bootrepair gebruikt, maar de problemen blijven.
De bootrepair log staat hier: http://paste.ubuntu.com/8097141/

Nu de volledige uitleg
Ik bezit sinds 2010 een asus laptop waar standaard windows 7 op zit.
Vorig jaar, of zelfs nog iets langer geleden had ik toch het idee om iets meer uit de laptop te halen, dus installeerde ik toen de nieuwse versie van ubuntu (13.10) naast windows op de laptop.
Dit ging best goed, en ik begon ubuntu een klein beetje te gebruiken. Vervelend vond ik wel steeds de melding dat er een fout was gevonden die niet opgelost kon worden (geen idee meer wat voor een fout het was). Daarnaast kon ik ook mijn ubuntu niet updaten naar een nieuwere versie.

Ik heb dit dus bijna een jaar zo vol gehouden, ook al gebruikte ik ubuntu amper, maar laatst vond ik dat ik toch eens moest gaan proberen ubuntu te updaten naar 14.04. Na een paar uur op het internet gezocht te hebben over mogelijke manieren van updaten, was het mij toch eindelijk gelukt om via de software updater deze update uit te voeren.
Maar toen begon de pret pas... Tijdens de update was mijn laptop uit gevallen (ik denk te weinig accu...), en toen kwam ik er op de vervelende manier achter dat een update van ubuntu nooit onderbroken moet worden. Toen ik de laptop weer probeerde te booten op ubuntu kreeg ik gelijk de melding dat er een grafisch probleem was, en dus dat ik alleen in terminal kon opstarten. Ik kwam erachter dat dit veroorzaakt werd door de afgebroken installatie. In de terminal had ik geprobeerd het systeem te herstellen met een paar commands, maar die wilde hij niet meer uitvoeren door de hoeveelheid errors.

Uiteindelijk vond ik het tijd voor een herinstallatie van het hele systeem. Ik had nog mijn dvd met de iso van ubuntu 13.10, dus die heb ik gebruikt om ubuntu opnieuw te installeren. Dit ging goed totdat ik de computer opnieuw opstartte, en deze op het ASUS boot-logo bleef hangen. Grub wilde pas starten na een druk op F1. Ook vertelde Windows mij dat er een dringend probleem met de harde schijf is en dat er acuut een backup gemaakt moet worden.
Vandaag besloot ik dat ik maar eens moest proberen het systeem te herinstalleren met versie 14.04. Deze installatie is intussen voltooid, en ubuntu doet het volgens mij goed. Helaas start de computer nog steeds niet lekker op en geeft windows nog steeds dezelfde melding. Daarom heb ik geprobeerd bootrepair uit te voeren, zonder resultaat.
Wel heb ik de log bewaard met daarop de info van het systeem, ik vroeg me daarom af of jullie kunnen zien wat er fout is aan de installatie/hardware!
Hier staat de log:http://paste.ubuntu.com/8097141/

Alvast bedankt voor het helpen bij mijn probleem!!
Groeten Tom

Offline jan11000

  • Lid
De smart waarde van je hd uitlezen.

In bios je logo uitzetten, dan zie je meer foutmeldingen.
Quickboot in je bios uitzetten, dan zie je meer foutmeldingen.
Dan hier doorgeven wat voor fout je ziet.
Voor windows, wat voor fout ziet deze? logboeken wat zeggen deze?
Komt er dus op neer dat je meer info moet geven.

Tip als ubuntu gewoon werkt, dan hoef je dus nooit je grub te herinstalleren, dan is er iets met windows aan  hand, misschien ook nog bootvolgorde opnieuw instellen, of je hebt grub op je usb stick staan ipv harde schijf.
« Laatst bewerkt op: 2014/08/21, 05:30:49 door jan11000 »

Offline Mikkel

  • Lid
....... windows 7 geeft steeds de foutmelding dat er een fout zit in de harde schijf .........

........ Ook vertelde Windows mij dat er een dringend probleem met de harde schijf is ..........

Je hebt het over Boot Repair en herinstallaties, maar heb je al eens een simpele schijfcontrole gedaan? 

Hej Tom,

Ben je er al uit?

Ik heb iets soortgelijks gehad met Windows 8. Ik moest de functie snel opstarten uitschakelen onder Windows. Ook geen slaap- of sluimerstand gebruiken onder Windows, als ik Ubuntu wil gebruiken.

Uiteindelijk bleek dat de oplossing te zijn en kwamen er geen foutmeldingen meer onder Windows en Ubuntu kon bij alle schijven komen, wat eerst niet lukte. Hopelijk vind je de oplossing.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl