Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ringleiding voor een laptop  (gelezen 1401 keer)

ringleiding voor een laptop
« Gepost op: 2014/09/20, 19:21:56 »
Hallo Forum,

Ik wil graag info vinden voor een ringleiding aan mijn laptop.

Dan hoop ik meer te horen.

Is daarvoor een programma en welke hardware moet hierbij zijn?

SPW

Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Offline Nero

  • Lid
Re: ringleiding voor een laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2014/09/20, 19:41:00 »
Bedoel je token-ring? Is reeds uitgestorven...

Re: ringleiding voor een laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2014/09/20, 23:16:57 »
Hallo Wesley, wees iets duidelijker graag. Een ringleiding is een eenvoudige technische inrichting voor mensen met gehoorproblemen, waarmee zij bijvoorbeeld de tv goed of beter kunnen beluisteren in elke kamer of ruimte waar die ringleiding(*) is geïnstalleerd. Voor zover ik weet is die ringleiding gekoppeld aan een bepaalde stand van een hoorapparaat, namelijk de ringleidingstand. Degene die naar de ringleiding luistert, hoort geen dingen rondom meer, dus het obligate "Willy, doe mij nog een biertje" komt helaas niet aan en over. Dat kan wel maar dan moet je eerst die ringleiding doorknippen, maar da's ook weer wat, een beetje van de luie ook.

Een ringleiding wordt volgens mij gewoon in de luidsprekerpoort van de tv geplugd, dus dat moet zonder twijfel ook met een laptop kunnen. Een gehoorwinkel kan je ongetwijfeld verder helpen (voor een paar flinke flappen, dat wel...). Als je nog vragen hebt, roept u maar.

Groet, Paul.

(*) Een ringleiding is letterlijk een leiding (kabel die elektrische stroom vervoert) in de vorm van een ring (kamer rondom, een vierkant of rechthoek dus meestal), die het geluidssignaal van de tv overbrengt naar een hoorapparaat die op de ringleidingstand is gezet. Verbluffend is dat de persoon met een hoorapparaat de tv tien meter verderop in de keuken moeiteloos kan volgen, terwijl een persoon zonder hoorapparaat in de kamer waar de tv staat, niets of haast niets hoort als het volume van de tv zachtjes of uit staat.
« Laatst bewerkt op: 2014/09/20, 23:24:43 door Paul Matthijsse »

Re: ringleiding voor een laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2014/09/21, 14:55:33 »
@ Paul,

Mijn idee is om op de SPDIF uitgang van de laptop een kleine ringleiding in mijn hobbyruimte aan te sluiten zodat ik zonder hinder voor andere mijn audio werk kan uitvoeren.

Hiervoor zoek ik wat informatie.

SPW
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Re: ringleiding voor een laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2014/09/21, 15:06:56 »
Hallo Wesley, wees iets duidelijker graag. Een ringleiding is een eenvoudige technische inrichting voor mensen met gehoorproblemen, waarmee zij bijvoorbeeld de tv goed of beter kunnen beluisteren in elke kamer of ruimte waar die ringleiding(*) is geïnstalleerd. Voor zover ik weet is die ringleiding gekoppeld aan een bepaalde stand van een hoorapparaat, namelijk de ringleidingstand. Degene die naar de ringleiding luistert, hoort geen dingen rondom meer, dus het obligate "Willy, doe mij nog een biertje" komt helaas niet aan en over. Dat kan wel maar dan moet je eerst die ringleiding doorknippen, maar da's ook weer wat, een beetje van de luie ook.

Een ringleiding wordt volgens mij gewoon in de luidsprekerpoort van de tv geplugd, dus dat moet zonder twijfel ook met een laptop kunnen. Een gehoorwinkel kan je ongetwijfeld verder helpen (voor een paar flinke flappen, dat wel...). Als je nog vragen hebt, roept u maar.

Groet, Paul.

(*) Een ringleiding is letterlijk een leiding (kabel die elektrische stroom vervoert) in de vorm van een ring (kamer rondom, een vierkant of rechthoek dus meestal), die het geluidssignaal van de tv overbrengt naar een hoorapparaat die op de ringleidingstand is gezet. Verbluffend is dat de persoon met een hoorapparaat de tv tien meter verderop in de keuken moeiteloos kan volgen, terwijl een persoon zonder hoorapparaat in de kamer waar de tv staat, niets of haast niets hoort als het volume van de tv zachtjes of uit staat.
Het is wel iets meer hoor dan alleen maar een lange kabel!Vandaar dus ook de hoge prijs..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: ringleiding voor een laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2014/09/21, 15:10:09 »
@ Paul,

Mijn idee is om op de SPDIF uitgang van de laptop een kleine ringleiding in mijn hobbyruimte aan te sluiten zodat ik zonder hinder voor andere mijn audio werk kan uitvoeren.

Hiervoor zoek ik wat informatie.

SPW
Het simpelste is een trafo van 8 ohm naar 8 ohm,dus scheidingstrafo.En aan de secundaire kant dus die kabel die in de kamer ligt.De efficiëntie daar van is gering,dus je zal dan het geluid van de TV o.i.d. nog al hard moeten zetten..Normaal zit er dan ook nog een lijnversterker in..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: ringleiding voor een laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2014/09/21, 16:35:27 »
@Lowlands

Zijn er ook simpele lijnversterkers?
of
Kan ik ook een lijnversterker maken conform een "schema".

Kan de trafo 8Ohm x8Ohm gemaakt worden met een koolstof-ring?

SPW
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Re: ringleiding voor een laptop
« Reactie #7 Gepost op: 2014/09/22, 00:00:16 »
Dat kan je proberen,om dan tot de slotsom te komen dat die niet werkt.. =D
Helaas kan ik je geen schema's of kits voor stellen van lijnversterkers..Zeker niet als je daar geen ervaring mee hebt.
Maar misschien heb je hier iets aan.
http://www.oorakel.nl/Ringleiding-96.html
Google is your friend
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: ringleiding voor een laptop
« Reactie #8 Gepost op: 2014/09/25, 18:26:05 »
Kan je gehoorapparaat op een FM-frequentie worden ingesteld? Dan zou je een FM-transmitter aan je pc kunnen hangen...

Offline soppel

  • Lid
Re: ringleiding voor een laptop
« Reactie #9 Gepost op: 2014/09/25, 19:04:00 »
Als je zelf wilt bouwen zou je hier je vraag eens kunnen stellen: http://www.circuitsonline.net/
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Re: ringleiding voor een laptop
« Reactie #10 Gepost op: 2014/09/27, 12:45:29 »
Hier nog wat info en hier kan je ook een trafo kopen. http://www.ringkerntrafo.nl/shop/pro-audio/ringleiding-trafo-s.html
En als je de SPIDF uitgang wi gebruiken heb je een convertor nodig http://www.hoorzaken.nl/webshop/aansluitbenodigdheden/spdif-box-digitaal-analoog-audioconverter/
Verder, had je het over audiowerkzaamheden, ik weet niet welke audio kwaliteit je verwacht van een ringleiding systeem, hoe beter de kwaliteit hoe hoger de prijs.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline danw

  • Lid
    • CFNL
Re: ringleiding voor een laptop
« Reactie #11 Gepost op: 2014/10/01, 08:51:48 »
simpel  een ringleiding   
een mono versterker  http://business.conrad.nl/ce/nl/product/191512/12W-versterkermodule-PlugPlay?ref=list

tulp plug en jackplug  (  verloop )  ( de jackplug in de lappie en  tulpplug in de versterker )

en op de uitgang de ringleiding   
vroeger bouwde ik  buizen vesterkers  voor de  ringleidingen  voor doven en slechthoorden 

1 kamer is deze  sterk genoeg voor (  ringleiding  een  goed luidspreker  kabel nemen )
en dan langs de plinten leiden 

Re: ringleiding voor een laptop
« Reactie #12 Gepost op: 2014/10/01, 14:43:03 »
Hallo all,

Bedankt voor de tips.
Ik heb ook van NVVS wat info gekregen.

Ga binnenkort testen.

SPW
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Offline aartje

  • Lid
Re: ringleiding voor een laptop
« Reactie #13 Gepost op: 2014/10/01, 16:20:37 »
@ Paul,

Mijn idee is om op de SPDIF uitgang van de laptop een kleine ringleiding in mijn hobbyruimte aan te sluiten zodat ik zonder hinder voor andere mijn audio werk kan uitvoeren.

Hiervoor zoek ik wat informatie.

SPW
Op je SPDIF uitgang kan je natuurlijk geen (analoge) ringleiding aansluiten. SPDIF is digitaal.