Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe eigenaar <root> wijzigen in eigen account voor netwerk  (gelezen 1748 keer)

Hoe eigenaar <root> wijzigen in eigen account voor netwerk
« Gepost op: 2014/08/20, 20:49:46 »
LS:

Ik wil graag terugkomen op het topic [opgelost] recht tot toegang bestand wijzigen. Bij mij werkt het niet. Unbuntu 10.4 draait bij mij als VM in VirtualBox 4.3.12 met de juiste guest additions. In VB is een shared folder aangemaakt op de host met Win 8.1. Aan de instellingen van zowel VB als Win 8.1 ligt het niet. Onder het nautilus account van Ubuntu krijg ik keurig toegang tot de shared folder op de host. Onder mijn eigen Ununtu login staan de rechten bij <root>. Ik ben niet in staat om de in de gerefereerde topic de procedure te volgen om de rechten te wijzigen. Weer in het nautulus account: Als eerste wordt daar ook genoemd dat de eigenaar <root> is. Het pull-down menu geeft een aantal andere gebruikers, waaronder mijzelf. Ik kan hoog en laag springen en aanklikken wat ik wil, telkens springt het pull-down menu terug naar eigenaar <root>. Ik kan geen enkele optie wijzigen, niets wordt geaccepteerd. Dit geldt ook voor de twee daaronder staande mogelijkheden.

Bij het tabblad delen heb ik alle uiteindelijk onder het nautulus account alle opties aangevinkt tot het verkrijgen van toegang. Ergens in de procedure werd het installeren van Windows netwerkdrivers verlangd. Dat heb ik gedaan. Terug in mijn eigen account => geen toegang.

Ik kwam ook al eens fout 255 tegen: "Netshare gaf fout 255: Net usershare: cannot share path /media/sf_Ubuntu_ws as we are restricted to only sharing directories we own. Ask the adminstrator to add the line "usershare owner only = false" to the [global] section of the smb.conf to allow this." Die regel stond al in het bestand met <yes>. De opgegeven optie <false> werkt niet en ook (als tegenhanger van yes) <no> werkt niet. Ook letterlijk de opdracht opvolgen door onder de regel met <yes> eenzelfde regel met <false> werkt niet. Alles geprobeerd na herstarten.

Een optie is natuurlijk om gewoon een netwerkt verbinding in te stellen naar Windows op de host. Maar dit is een lot uit de loterij. Soms kan er verbinding gemaakt worden, vaker krijg ik geen toegang. Het handmatig opgeven van een server met netwerkfolder gaat over het algemeen wel goed, maar het is nogal een gedoe om telkens een handmatige verbinding tot stand te moeten brengen. Één tikfout en je kunt opnieuw beginnen. Bovendien moet in de toekomst op zowel de host als de guest in een onbeheerde/onbemande situatie taken met bestandsuitwisseling tot stand komen. Kan dit niet gewoon ergens in een opstartbestand opgegeven worden, zoals je vroeger onder Dos en Windows 3.1 for Workgroups met config.sys en autoexec.bat had? En wat moet ik dan waar ingeven?

Voor de goede orde Ubuntu is met een standaard configuratie vers hergeïnstalleerd en zoals gezegd onder het nautulus account werkt alles, maar onder mijn eigen account niets.

Wie kan een hint geven voor een juiste oplossing, of als het te moeilijk is de weg wijzen voor de tweede vraag?

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Hoe eigenaar <root> wijzigen in eigen account voor netwerk
« Reactie #1 Gepost op: 2014/08/20, 20:55:15 »
vanuit een terminal:
sudo nautilus
kun je root rechten wijzigen en evt overige gebruikers toegang geven.
« Laatst bewerkt op: 2014/08/23, 16:43:41 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Hoe eigenaar <root> wijzigen in eigen account voor netwerk
« Reactie #2 Gepost op: 2014/08/22, 21:03:41 »
Dank voor de suggestie. Vanuit de desktop heb ik een terminalvenster. Als ik daar <su nautilus> ingeef krijg ik terug <onbekend ID: nautilus>

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Hoe eigenaar <root> wijzigen in eigen account voor netwerk
« Reactie #3 Gepost op: 2014/08/23, 16:44:42 »
@Buzzin
Correct(ed)
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Hoe eigenaar <root> wijzigen in eigen account voor netwerk
« Reactie #4 Gepost op: 2014/09/02, 12:37:55 »
sudo -H moet je voor grafische programma's gebruiken, als je alleen sudo gebruikt kan het zijn dat de programma's daarna niet meer werken