Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 22 tweaks voor Ubuntu  (gelezen 7103 keer)

Offline h2o

  • Lid
22 tweaks voor Ubuntu
« Gepost op: 2014/09/02, 11:26:49 »
Voor degenen die de Engelse taal machtig zijn, hier http://distrowatch.tradepub.com/free/w_make160/prgm.cgi een gratis handleiding om je Ubuntu installatie te optimaliseren, aan te passen enz. Deze guide is na gratis registratie ook gratis te downloaden. Ik heb hem doorgelezen en denk dat dit wel wat kan betekenen. Misschien kan die ook vertaald worden? En misschien kan Pjotr er ook nog wat aan toevoegen op zijn webstek...?  ;)
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: 22 tweaks voor Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2014/09/02, 12:10:23 »
Spam Alert:
Citaat
"22 Useful Tweaks To Make Ubuntu Feel Like Home"
By downloading this free guide, you agree to receive regular updates on the latest cool apps, product reviews, and giveaways from MakeUseOf.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: 22 tweaks voor Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2014/09/02, 12:23:28 »
Tip: gebruik guerillamail.  =D

Overigens: er staan inderdaad enkele interessante dingen in. Maar ook veel overbodige, gevaarlijke en riskante. Allemachtig, die gast installeert me toch een reeks PPA's....  :o

Ik raad deze gids daarom niet zomaar aan: ervaren gebruikers kunnen de krenten wel uit de pap vissen, maar voor algemeen gebruik is-ie veel te link.
« Laatst bewerkt op: 2014/09/02, 12:29:31 door Pjotr »

Re: 22 tweaks voor Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2014/09/02, 13:06:44 »
Spam Alert:
Citaat
"22 Useful Tweaks To Make Ubuntu Feel Like Home"
By downloading this free guide, you agree to receive regular updates on the latest cool apps, product reviews, and giveaways from MakeUseOf.

Makeuseof is een goed bekende tech-site, dus 'spam' zou ik het niet willen noemen. Reclame? Ja, dat wel.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: 22 tweaks voor Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2014/09/02, 13:18:59 »
Echt netjes is het niet hoor, privégegevens vragen zodat je een documentje kan downloaden waarvan de inhoud toch al op hun site staat.
Tip (en dan nu een echte ;) ): gebruik voor dit soort dingen een wegwerpmailadres en vul nooit je echte gegevens in. Gebruik DoNotTrackMe of Guerillamail of een andere service om je mail af te schermen.

Offline h2o

  • Lid
Re: 22 tweaks voor Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2014/09/02, 14:52:37 »
Ik gebruik inderdaad een soort 'spam' e-mail adres waar het geen kwaad kan. Maar Pjotr, er zit dus wel iets van je gading bij? Dat was ook de bedoeling, de krenten eruit vissen. En uiteraard weet ik ook wel dat je als tweaker hier wel mee om kan gaan, maar als beginner er beter niet aan kan beginnen.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Jenske

  • Lid
Re: 22 tweaks voor Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2014/09/06, 11:19:26 »
Ik ben zeker geen computerexpert, maar ik lees toch écht maar al te vaak dat het géén goed idee is om "zomaar" allerlei tips over tweaken en dergelijke te volgen.

Als intensief gebruiker van Ubuntu, die evenwel in een Windows-wereld leeft (werk, huisgenoten), zou ik voorstellen dat de Ubuntu-gebruikers hun medegenoten niet zomaar even aanraden om allerlei PPA's te gaan installeren.

Eén van de grote krachten van Ubuntu is nu net eenmaal dat het nogal soepel draait. Het geeft m.i. net géén goed beeld van Ubuntu als er dan allerlei "tweaks" of andere aanpassingen worden voorgesteld.

Wil Ubuntu goed doorbreken, dan is het belangrijk dat de gemeenschap probeert uit het nerd-dom te geraken; vele buitenstaanders zien Ubuntu-gebruikers nu als een soort nerds die heelder dagen aan hun Linux zitten te sleutelen ... en dat beeld moeten we proberen tegen te spreken.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Jenske

  • Lid
Re: 22 tweaks voor Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2014/09/06, 11:23:21 »
Echt netjes is het niet hoor, privégegevens vragen zodat je een documentje kan downloaden waarvan de inhoud toch al op hun site staat.
Tip (en dan nu een echte ;) ): gebruik voor dit soort dingen een wegwerpmailadres en vul nooit je echte gegevens in. Gebruik DoNotTrackMe of Guerillamail of een andere service om je mail af te schermen.

Inderdaad. Dit is trouwens een van de grofste inlog-sites die ik al ooit ben tegen gekomen. Meestal vraagt men "slechts" email, adres en nog wat gegevens, maar deze verplicht je ook nog eens om bedrijfsnaam én telefoonnummer én straatnaam enzovoort te geven. Hij vraagt nét niet je geboortedatum en paswoord van je zichtrekening.... en dat voor ocharme 22 tips.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: 22 tweaks voor Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2014/09/06, 11:42:33 »
Eén van de grote krachten van Ubuntu is nu net eenmaal dat het nogal soepel draait. Het geeft m.i. net géén goed beeld van Ubuntu als er dan allerlei "tweaks" of andere aanpassingen worden voorgesteld.

Dus dan zullen we onze Documentatie en de site van Pjotr ook maar niet meer aanraden... immers staat het daar ook vol met 'tweaks'.

Re: 22 tweaks voor Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2014/09/06, 12:07:23 »
Dat zijn geen tweaks,maar tips! =D
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: 22 tweaks voor Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2014/09/06, 12:43:25 »
Dat zijn geen tweaks,maar tips! =D

Tuurlijk. Dus sysctl.conf aanpassen voor betere swapneiging is een 'tip' en geen tweak :rolleyes:

(het gaat me overigens alleen maar om een punt te maken hoor; Pjotr, je site blijf ik natuurlijk gewoon aanraden ;))

Re: 22 tweaks voor Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2014/09/06, 14:37:45 »
Daarom had ik ook een lachsmilie er achter..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Jenske

  • Lid
Re: 22 tweaks voor Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2014/09/13, 22:31:39 »
Eén van de grote krachten van Ubuntu is nu net eenmaal dat het nogal soepel draait. Het geeft m.i. net géén goed beeld van Ubuntu als er dan allerlei "tweaks" of andere aanpassingen worden voorgesteld.

Dus dan zullen we onze Documentatie en de site van Pjotr ook maar niet meer aanraden... immers staat het daar ook vol met 'tweaks'.

Wel, zoals gezegd beschouw ik mezelf niet als een expert, maar wél een intensief gebruiker. En ik moet zeggen: als je, zoals ik, nogal snel kan worden verleid tot allerlei aanpassingen aan je systeem, loop je toch al snel tegen een aantal moeilijkheden aan, als je nadien beslist om die aanpassingen ongedaan te maken. Dus in die zin vind ik het inderdaad wél een beetje lastig -- maar wie ben ik? -- dat een gemotiveerd Ubuntu-gebruiker als ikzelf, die echter géén programmeer-achtergrond heeft, aangeraden wordt om aanpassingen aan het systeem door te voeren.

Zie dit niet als een aanval tegen de Ubuntu-tips-aanbieders, maar ik hoop dat je begrijpt dat voor een gewoon burger als ikzelf, omringd door Windows-adepten, die Linux-wereld soms toch écht wel iets té tricky is. Ik heb al meegemaakt dat ik, na het installeren van een recentere versie van Digikam -- eentje die wél in een ppa zat maar niet in de gewone distributie -- mijn tags ALLEMAAL waren ontkoppeld van de foto's.

Komt bij dat het voor een leek als ik -- en dus ook voor anderen, veronderstel ik -- niet altijd duidelijk is welke auteur van "tweaks" of "tips" nu écht betrouwbaar is en welke eigenlijk er maar wat op los schrijft zonder rekening te houden met de veelheid aan constellaties.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: 22 tweaks voor Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2014/09/13, 23:32:25 »
Komt bij dat het voor een leek als ik -- en dus ook voor anderen, veronderstel ik -- niet altijd duidelijk is welke auteur van "tweaks" of "tips" nu écht betrouwbaar is en welke eigenlijk er maar wat op los schrijft zonder rekening te houden met de veelheid aan constellaties.
Ik hoop in ieder geval, dat je wil aannemen dat *ik* er niet "zomaar wat op los schrijf". Alle handleidingen op mijn webstek heb ik namelijk eerst zelf uitgeprobeerd....  :)

Re: 22 tweaks voor Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2014/09/14, 00:22:49 »
@Jenske: Het is alleen jammer dat je nu doet alsof wij allemaal een programmeerachtergrond hebben. Dat valt bij de meeste van ons reuze mee hoor. Ik kan zelf alleen in HTML, CSS en Enyo programmeren en dat zijn allemaal hele makkelijke webtalen. En dat zijn nog niet eens de talen waar Linux (de kernel, maar ook de meeste werkomgevingen) mee werken. Ik ben verder ook maar een gewoon gebruiker, net als de meesten hier. Maar dat wil niet zeggen dat je het kaf niet van het koren kunt scheiden. Onze documentatie en Pjotr's website zijn bewezen betrouwbaar.

Windows-adepten zegt trouwens ook weinig. Heb je wel eens gezien hoeveel tips en tweaks er voor Windows op het internet staan? ;)

Offline Jenske

  • Lid
Re: 22 tweaks voor Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2014/09/17, 10:14:01 »
Zoals gezegd heb ik, op basis van het grote aantal posts en de zinnige teksten, geen enkel probleem met Pjotr en Vistaus (hoewel ik natuurlijk nooit zal weten of jullie in feite niet behoren tot de Russische of Calabrese maffia  8-)
En jullie hebben natuurlijk overschot van gelijk als je naar de triljoenen "tips" voor Windows kijkt. Da's pas onbetrouwbaar.

Want als er iets is dat ik aan "mijn makkers" wél altijd erbij vertel is het wel:

"ok, Linux / Ubuntu is inderdaad wat anders dan Windows, maar Linux heeft alvast 2 e-norre-me voordelen op het andere:

1-- als het écht grondig zou mislopen en je hebt er vanalles in- en uitgegooid waardoor je Linux wat kapot is, kan je Linux met commandolijnen aanpassen, dan kan een hulpverlener (zoals dit forum) perfect over de telefoon of met wat te knippen en plakken commando's bepaalde instellingen aanpassen. Bij Windows moet je op knopjes drukken met voor sommige gebruikers onduidelijke afbeeldingen en urenlang in menu's zoeken. En als je dan wél met regels wil werken moet je veertien verdiepingen diep in het register zitten knutselen in de angstige hoop dat je heel de Windows niet kapot hebt gemaakt.
2-- maar waar Linux nog véél beter is dan Windows: Linux is open source i.t.t. Windows. Van Linux ben ik dus altijd een tikkeltje zekerder dat mensen die er meer van kennen bijtijds wel zullen merken als er wat fout of verdacht is geprogrammeerd. Bij Windows moet je er maar het volle vertrouwen in hebben dat B. Gates of de NSA er niet stiekem wat spionage of andere software hebben bij gelapt.
"


De boodschap zou eigenlijk moeten zijn: als je begint met Ubuntu, draai dan eerst een aantal maanden met de on-ge-tweakte vorm, leer het kennen en pas als het écht pijn begint te doen of je per se het allerlaatste van het allernieuwste wil, begin dan zelf PPA's te installeren van betrouwbare gebruikers.

Bovendien moet ik vaststellen dat de mensen van het Ubuntuforum bij-zon-der behulpzaam zijn. Ik vind dit een van de meest gebruiksvriendelijke én vriendelijke fora op het internet. Het gemiddelde andere forum staat helaas al te snel vol met beledigingen of niet ter zaken doende opmerkingen.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline PKing

  • Lid
Re: 22 tweaks voor Ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2014/09/17, 10:29:43 »
Als beginnend Xubuntu gebruiker, heb ik voor de laptop en de computer van mijn eega een standaard installatie gedaan, en veel van de tips van de site van Pjotr.

Die twee computers draaien probleemloos, met een backup elke maand via Redo lijkt mijn eega heel tevreden.

Mijn eigen computer zet ik alles op wat ik leuk vind, mocht het ding er mee stoppen kan ik terug met timeshift, of de Redo backup.
Tweaks waarvoor ik allerlei gegevens in moet vullen ga ik uit principe gewoon nooit doen lol.
Wat betreft E-mail adressen en Spam, ik gebruik maar twee adressen, waarbij het ene eigenlijk voor alles gebruikt wordt, de spamfilter in Thunderbird vangt alles wel af.
Het tweede adres is een Gmail adres wat makkelijk bereikbaar is als mijn computer er echt mee ophoud lol.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: 22 tweaks voor Ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2014/09/17, 10:40:54 »
Zoals gezegd heb ik, op basis van het grote aantal posts en de zinnige teksten, geen enkel probleem met Pjotr en Vistaus (hoewel ik natuurlijk nooit zal weten of jullie in feite niet behoren tot de Russische of Calabrese maffia  8-)
En jullie hebben natuurlijk overschot van gelijk als je naar de triljoenen "tips" voor Windows kijkt. Da's pas onbetrouwbaar.

Want als er iets is dat ik aan "mijn makkers" wél altijd erbij vertel is het wel:

"ok, Linux / Ubuntu is inderdaad wat anders dan Windows, maar Linux heeft alvast 2 e-norre-me voordelen op het andere:

1-- als het écht grondig zou mislopen en je hebt er vanalles in- en uitgegooid waardoor je Linux wat kapot is, kan je Linux met commandolijnen aanpassen, dan kan een hulpverlener (zoals dit forum) perfect over de telefoon of met wat te knippen en plakken commando's bepaalde instellingen aanpassen. Bij Windows moet je op knopjes drukken met voor sommige gebruikers onduidelijke afbeeldingen en urenlang in menu's zoeken. En als je dan wél met regels wil werken moet je veertien verdiepingen diep in het register zitten knutselen in de angstige hoop dat je heel de Windows niet kapot hebt gemaakt.
2-- maar waar Linux nog véél beter is dan Windows: Linux is open source i.t.t. Windows. Van Linux ben ik dus altijd een tikkeltje zekerder dat mensen die er meer van kennen bijtijds wel zullen merken als er wat fout of verdacht is geprogrammeerd. Bij Windows moet je er maar het volle vertrouwen in hebben dat B. Gates of de NSA er niet stiekem wat spionage of andere software hebben bij gelapt.
"


De boodschap zou eigenlijk moeten zijn: als je begint met Ubuntu, draai dan eerst een aantal maanden met de on-ge-tweakte vorm, leer het kennen en pas als het écht pijn begint te doen of je per se het allerlaatste van het allernieuwste wil, begin dan zelf PPA's te installeren van betrouwbare gebruikers.

Bovendien moet ik vaststellen dat de mensen van het Ubuntuforum bij-zon-der behulpzaam zijn. Ik vind dit een van de meest gebruiksvriendelijke én vriendelijke fora op het internet. Het gemiddelde andere forum staat helaas al te snel vol met beledigingen of niet ter zaken doende opmerkingen.
Dat laatste heb je inderdaad groot gelijk in!Er wordt wat af gevloekt op andere fora!
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: 22 tweaks voor Ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2014/09/17, 11:40:40 »
(hoewel ik natuurlijk nooit zal weten of jullie in feite niet behoren tot de Russische  maffia  8-)
Nondedju, ik ben betrapt! Dat heb je vast gezien aan m'n forumnaam....  =D

Re: 22 tweaks voor Ubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2014/09/17, 11:46:33 »
(hoewel ik natuurlijk nooit zal weten of jullie in feite niet behoren tot de Russische  maffia  8-)
Nondedju, ik ben betrapt! Dat heb je vast gezien aan m'n forumnaam....  =D

Pjotrski, это не так! =D

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: 22 tweaks voor Ubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2014/09/18, 19:21:59 »
2-- maar waar Linux nog véél beter is dan Windows: Linux is open source i.t.t. Windows. Van Linux ben ik dus altijd een tikkeltje zekerder dat mensen die er meer van kennen bijtijds wel zullen merken als er wat fout of verdacht is geprogrammeerd.
In theorie kunnen mensen "die er meer van kennen" de open source inzien en opmerken als er wat fout of verdacht is geprogrammeerd. Welke mensen de source in praktijk nakijken op fouten is niet altijd duidelijk (tenzij de fout op de juiste wijze wordt aangemeld bij de ontwikkelaar).
Microsoft zal hiervoor waarschijnlijk tientallen zo niet honderden mensen "die er meer van kennen" in vaste dienst hebben of inhuren om de niet-open source te controleren.
Linux is op dit punt dus anders dan Windows maar beide hebben voor- en nadelen. Daarnaast is het ook mogelijk programma's te controleren op fouten of verdacht gedrag zonder inzicht te hebben in de source, bijvoorbeeld door het netwerkverkeer te analyseren.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: 22 tweaks voor Ubuntu
« Reactie #21 Gepost op: 2014/09/18, 20:04:20 »
@testcees: En zelfs dan zegt open source nog steeds weinig als het om de veiligheid gaat. Als dat werkelijk zo'n voordeel was, dan weet ik niet hoe OpenSSL met zo'n groot lek heeft kunnen rondlopen of de X-server die al vele, vele jaren met ontelbaar aantal veiligheids lekken loopt (of liep? aangezien ze wel een hoop gaten gedicht hebben eerder dit jaar).

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: 22 tweaks voor Ubuntu
« Reactie #22 Gepost op: 2014/09/18, 22:16:35 »
En zelfs dan zegt open source nog steeds weinig als het om de veiligheid gaat.
Integendeel de voor- en nadelen kunnen juist veel (zelfs het) verschil maken. Maar het zal niet voor iedereen en in iedere situatie even zwaar meetellen en dan zegt het inderdaad weinig (of iets open source is).
Klik links bovenin op Documentatie