Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?  (gelezen 41508 keer)

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #100 Gepost op: 2014/11/23, 19:54:50 »
Ik denk dat het antwoord op de vraag van de ts is dat Ubuntu wel klaar is voor de consumenten markt, maar dat software producenten (met name tomtom etc.) dat nog niet altijd zijn.

Nu (momentopname) denk ik niet. Gebruik wel, maar installeren niet dan.
Ik denk dat ik nog "consument" te noemen ben, al ben ik wel al enigszins thuis in linux.

@MKe en partyrabbit :  Misschien mag het volgende als toelichting dienen. Ik ben vrij nieuw in de Ubuntu/Linux familie. Min of meer uit onwetendheid ben ik dit topic gestart.

Voor mij is deze discussie een groeistap naar mogelijke volwassenheid. Er zijn veel zinnge bijdragen geleverd. De oudegediende plaatsen hele korte reacties en als je hun "gangen" na gaat, blijkt dat er veel meer achter schuilgaat. Testcees heeft bv. kennis van zowel Windows als Linux. Hij kijk veel reeler aan tegen de plichten van de consument om te zorgen voor een veilige PC. Met een handleiding mag een consument bepaalde handelingen verrichten. Zo biedt je de consument de mogelijkheden om verantwoord om te gaan.

Als consument heb je 't idee iets zinnigs te kunnen zeggen over een besturingssysteem (soms maar niet altijd). Voor lichte toepasingen, zoals emailen/surfen/fotootje bewerken is een weekje gewenning voldoende om redelijk uit de voeten te kunnen in de nieuwe omgeving. Echter van Windows 8 kan je leren dat je niet iets moet opdringen (de beroemde tegeltjes ). Zwaarder computergebruik vergt nl. wat meer instellen en fine-tuning, misschien zelfs kiezen voor Mint omdat het traditioneler is. En lichtere hardware vereist soms een Xubuntu.


[offTopic] Gewenning
Ga eens een paar dagen met links "muizen". Het zal je verbazen hoe snel het went, hoewel sommige handelingen (zoals tekenen) niet zo makkelijk te veranderen zijn.

Je kan van zo'n "ingreep" leren.
1)     Stimuleer mensen om de computer op een andere manier te gebruik.
2)     Oordeel niet te snel over de moeilijkheden die een ander ervaart.

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #101 Gepost op: 2014/11/23, 20:25:59 »
Ik vind Debian een betere keus voor de consumentenmarkt aangezien dat een stuk stabieler is dan Ubuntu.
Hmm, ja, maar ook weer een stuk lastiger in gebruik. Ik geloof niet dat Ubuntu minder stabiel is dan de grote spelers op consumenten-OS gebied.

Ik denk dat het antwoord op de vraag van de ts is dat Ubuntu wel klaar is voor de consumenten markt, maar dat software producenten (met name tomtom etc.) dat nog niet altijd zijn.
Ik denk persoonlijk dat wanneer iemand enige ervaring heeft met Ubuntu deze ook prima in staat is om Debian te kunnen gebruiken, Debian vormt immers de basis van Ubuntu. Al zal de installatie misschien wat meer technische aspecten vereisen. Natuurlijk kan het zijn dat door de vele verouderde software in Debian een aantal dingen niet direct werken.


En daarmee bewijs je dus compleet offtopic te gaan want het gaat hierom het geschikt zijn voor de consumentenmarkt. De gemiddelde consument heeft op zijn *hoogst* wel eens de naam Ubuntu gehoord, nog niet eens geïnstalleerd. Laat staan dat ze Debian kennen en/of geïnstalleerd hebben, exact ook om de reden die jij noemt, namelijk dat het wel wat ervaring vereist.

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #102 Gepost op: 2014/11/23, 20:33:34 »
Tja mensen, zoals ik ook al schreef op Jan Stedehouder zijn blog (die dit topic daar onder de loep heeft genomen): eigenlijk loopt dit topic te ver uiteen en daarnaast zal het moelijk zijn om een goed antwoord te kunnen geven op de vraag van de TS.

1 Discussies over werkomgevingen die we gevoerd hebben doen eigenlijk niet terzake. De vraag is: "Is UBUNTU geschikt" en Ubuntu heeft standaard alleen Unity als werkomgeving. Als we het over de gemiddelde consument willen hebben *n.a.v.* de topicvraag, dan doet dus eigenlijk alleen Unity terzake en andere werkomgevingen niet zozeer.
2 Daarnaast zijn wij totaal niet representatief. De meeste deelnemers in dit topic kennen of gebruiken Linux al. Of dat nu voor 10 jaar is voor 1 jaar, dat maakt niet zoveel uit. Punt is dat wij er al iets van weten. De gemiddelde (Nederlandse) consument heeft misschien wel eens de naam Ubuntu gehoord (maar dan ook echt op zijn hoogst alleen gehoord!). Wij kunnen dus moeilijk de topicvraag beantwoorden. Als je het leuk vindt om een daadwerkelijk antwoord op de topicvraag te krijgen dat wel representatief is, kun je beter de gemiddelde consument benaderen en uitnodigen voor een onderzoekje. Wel eentje die dan niet over één nacht ijs gaat, want Windows of Mac OSX of AmigaOS 4.1 of … (vul maar in) heb je ook niet in één dag geleerd.

Bottom line: het is niet aan ons om te bepalen of Ubuntu geschikt is (laat staan een andere distro!), de vraag is wat de gemiddelde consument vindt. En die vraag krijg je niet zonder meer beantwoord op dit forum. Zelfs al reageert een 'nieuweling' als partyrabbit hier op, dan nog is het geen representatie van de gemiddelde consumenten-markt dus het antwoord blijft dan toch ergens in het midden hangen.

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #103 Gepost op: 2014/11/23, 21:09:47 »
Zelfs al reageert een 'nieuweling' als partyrabbit hier op, dan nog is het geen representatie van de gemiddelde consumenten-markt

Klopt als een bus. Ik kan dan niet aan jullie tippen, ik ben geen "gemiddelde gebruiker" van computers te noemen. Met win al niet, en ik zit niet voor niets inmiddels met linux. :evil:
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline PKing

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #104 Gepost op: 2014/11/23, 21:14:28 »
Het is duidelijk niet aan ons om dat te bepalen, moet zeggen dat in de genoemde blog er verder ook weinig zinnigs over gezegd wordt, maar dat terzijde.

De OP stelt een vraag en iedereen geeft daarop hun mening, duidelijk mag zijn dat die in welk forum dan ook altijd subjectief zal zijn.
Wat me opvalt is dat er toch best wat mensen zijn die vinden dat het antwoord niet onverdeeld positief is, na zoveel jaren Linux ontwikkeling valt dat eigenlijk wat tegen.

Ik denk dat er Linux gezien gewoon geen Marketing is, dus komt het product niet onder de aandacht van de mensen.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #105 Gepost op: 2014/11/23, 21:25:52 »
Het zal inderdaad deels de marketing zijn. En w.b.t. die jarenlange ontwikkeling: oké, laten we ons even focussen op alleen de kernel, Ubuntu en Red Hat (laatstgenoemde om dat dat het grootste Linux-bedrijf is in de enterprise). Alledrie leveren keer op keer puik werk en doen alles wat ze kunnen. Maar laten we wel wezen: zelfs als die drie in één gebouw met zijn allen aan één dingen zouden werken (en dan voor de extra gooien we daar de Mint-onwikkelaars ook maar bij), dan valt het bij lange, maar dan ook echt lange, na in het niet bij het aantal mensen dat MS of Apple in dienst heeft (zelfs na de recente ontslagen) om aan hun desktopproducten te werken (en met dat laatste bedoel ik zowel op technisch vlak als marketingvlak als ...).
Het geleverde werk totnutoe is indrukwekkend te noemen. Maar wat ik bedoel is: wat een bedrijf als MS of Apple doet, doet Linux langer over. Simpelweg vanwege het feit dat het aantal mensen dat eraan werkt lager is en daardoor prioriteiten moet verdelen. Dus de ontwikkeling duurt daardoor ook veel langer. De prioriteiten liggen dan ook niet zozeer bij de marketing. En dat is dus alleen focussend op de grote drie (Linux, Ubuntu en Red Hat en evt. als vierde Mint).
De marketing is uitbesteed aan ons: de gebruikers, de enthousiastelingen, Ubuntu-NL, Ubuntu-BE, etc.

Maar goed, ik blijf bij wat ik in mijn vorige post zei. Punt 1 en 2. De topicvraag is gewoon niet te beantwoorden door wij forummers want er is geen volmondig 'ja' of 'nee' mogelijk. M.i., vanuit *dit forum* gezien, zijn de antwoorden in dit topic veelal goed, de topicvraag is gewoon fout. Die vraag is uitbesteed aan de gemiddelde consument en die kun je dus beantwoorden als je een hoop proefpersonen hebt (heeft iemand toevallig contact met Maurice de Hond? ;)).
« Laatst bewerkt op: 2014/11/23, 21:32:12 door Vistaus »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #106 Gepost op: 2014/11/23, 21:57:25 »
Testcees heeft bv. kennis van zowel Windows als Linux. Hij kijk veel reeler aan tegen de plichten van de consument om te zorgen voor een veilige PC. Met een handleiding mag een consument bepaalde handelingen verrichten. Zo biedt je de consument de mogelijkheden om verantwoord om te gaan.
Geen enkel besturingssysteem ter wereld is 100% veilig. Veilig computergebruik heeft weinig te maken met de keuze voor het Ubuntu besturingssysteem.
De documentatie van versleutelen onder de aandacht gebracht in een eigen topic (voor WIndows, zie bitlocker?).
Klik links bovenin op Documentatie

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #107 Gepost op: 2014/11/23, 22:08:29 »
Tja mensen, zoals ik ook al schreef op Jan Stedehouder zijn blog (die dit topic daar onder de loep heeft genomen): eigenlijk loopt dit topic te ver uiteen en daarnaast zal het moelijk zijn om een goed antwoord te kunnen geven op de vraag van de TS.

@Vistaus: Pas na jou reactie begreep ik dat Jan Stedehouder deze discussie heeft opgepikt. Ik vind zijn reactie eerlijk. Voor sommigen zal het hard zijn. Ik had het niet voorzien.

Er is veel te winnen bij het boven water halen van de knelpunten die samenhangen met de stagnatie in de verdere verbreiding van Ubuntu in Nederland. Hoe het in andere landen is gesteld kan ik op dit moment niet beoordelen.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #108 Gepost op: 2014/11/23, 22:13:35 »
De documentatie van versleutelen onder de aandacht gebracht in een eigen topic (voor WIndows, zie bitlocker?).

@testcees: Ik bewonder je inzet.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #109 Gepost op: 2014/11/24, 10:53:21 »
Inderdaad nauwelijks leesbaar, die reacties van Jan. Die donkerpaarse achtergrond is niet echt handig.

Jan stelt dat Ubuntu te weinig vernieuwt, en ziet dat als mogelijke reden voor het achterblijven in populariteit. Daar ben ik het niet mee eens.

Gebrek aan vernieuwing bij Ubuntu, mocht daar al sprake van zijn (wat ik betwijfel), lijkt me niet de reden voor trage aanvaarding door het brede publiek. Voorbeeld: Windows XP is zo lang zo populair gebleven, juist doordat het bekend en vertrouwd was....

Een teveel aan vernieuwing (Unity!) lijkt me eigenlijk een groter probleem voor Ubuntu. Waar zou Ubuntu nu staan, als ze destijds voor Cinnamon hadden gekozen als opvolger van Gnome 2? In elk geval stevig op nummer 1 in Distrowatch, vermoed ik.

Jammer dat Jan z'n belangstelling voor Ubuntu een beetje heeft verloren, en tegenwoordig weer veel op Windows zit. Maar goed, ieder z'n meug.... Geef mij maar *buntu en Mint. Goed spul. =D
« Laatst bewerkt op: 2014/11/24, 10:55:50 door Pjotr »

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #110 Gepost op: 2014/11/24, 10:54:46 »
Bedankt voor de headsup over de kleur van de commentaarvelden. Ik zal dat vanavond eens gaan aanpassen in het thema :-)

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #111 Gepost op: 2014/11/24, 11:00:11 »
.. Geef mij maar *buntu en Mint. Goed spul. =D

Hi Pjotr,

Met dit slotzinnetje onderschrijf je precies mijn betoog. Je kiest zelf ook liever een derivaat dan de standaardrelease van Ubuntu. Het artikel is geschreven rond de vraag of de 'state of the art' van Ubuntu het schrijven van een nieuwe Basiscursus rechtvaardigd, voor de doelgroep van de Basiscursus. Misschien moet er eerder een Basiscursus Linux Mint komen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #112 Gepost op: 2014/11/24, 11:05:21 »
Misschien moet er een Basiscursus Linux Mint komen.
Lijkt me een uitstekend idee.... Ik koop er beslist een exemplaar van, als die verschijnt!  :)

Offline duportail

  • Lid
    • ubuntushop
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #113 Gepost op: 2014/11/24, 11:18:57 »
Wij hebben een webshop met ubuntu/debian/mint pre-installed computers.
De meeste klanten kopen een opensource computer voor hun privacy en veiligheid( bv internetbankieren).
De omschakeling naar een nieuwe desktop nemen ze er graag bij.
Ook om die reden zal een belangrijk deel van de wereldbevolking, nl China, tegen 2020 volledig overschakelen naar opensource.
En andere landen zoals India, Rusland en Latijns-Amerika zullen volgen.
Op die manier zal het closed-source besturingssystemen ship slagzij maken.
Deze evoluties moeten de beleidsmakers,politici, bedrijven en onderwijsinstellingen goed in de gaten houden voor ze hun complete"ict-hebben en houwen"  in de schoot werpen van (amerikaanse) softwarehuizen. (Iets wat totaal niet gebeurd in Europa.)
« Laatst bewerkt op: 2014/11/24, 13:10:02 door duportail »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #114 Gepost op: 2014/11/24, 11:26:39 »
Bedankt voor de headsup over de kleur van de commentaarvelden. Ik zal dat vanavond eens gaan aanpassen in het thema :-)
Wanneer je de tekst selecteert met de muis, wordt het leesbaar.
Weliswaar een noodgreep, maar het werkt (tijdelijk ? ).
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline h2o

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #115 Gepost op: 2014/11/24, 11:41:37 »
Ik ben een beetje voorzichtig om op al het geschreven te reageren. Wat mij de laatste tijd (+/- 2 jaar) op valt is dan ik in gesprekken steeds meer de reactie tegen kom van "Linux, ja dat moet heel betrouwbaar en stabiel zijn." Dit dan naar aanleiding als ik het heb dat ik zelf Debian Linux gebruik i.p.v. Windows.
Dan heb ik het over gesprekken met diverse mensen (collega's, ouders, monteurs en vertegenwoordigers die een bezoek brengen aan de instelling waar ik werk, familie en mensen die ik gewoon ergens tegen kom).

Dus het benul dat Linux bestaat en dat het robuust moet zijn, dat begint steeds meer ingang te krijgen. Ik weet niet wat jullie ervaringen hiermee zijn, maar dit wil ik alvast doorgeven.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #116 Gepost op: 2014/11/24, 12:01:34 »
Misschien moet er eerder een Basiscursus Linux Mint komen.

Dat is een goed idee. De belangstelling voor Mint groeit gestaag. Fijn trouwens om te lezen dat de uitgever belangstelling heeft voor een bijgewerkte versie van jouw boek over Ubuntu! Dat geeft toch ook aan dat het publiek steeds meer interesse heeft.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #117 Gepost op: 2014/11/24, 12:05:27 »
Eens met Pjotr. XP is vele jaren lang hetzelfde gebleven en is zelfs nu naar de overlijdensdatum nog steeds populair. Dat is in al die jaren dus ook niet vernieuwd. Maar daar is het dan ineens wél goed dat het hetzelfde blijft. En dat zie je mobiel ook terug. iOS en Android blijven de laatste 2 jaar (minimaal!) ook hetzelfde maar hun marktaandeel is niet te verslaan.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #118 Gepost op: 2014/11/24, 14:31:26 »
.. Geef mij maar *buntu en Mint. Goed spul. =D

Hi Pjotr,

Met dit slotzinnetje onderschrijf je precies mijn betoog. Je kiest zelf ook liever een derivaat dan de standaardrelease van Ubuntu. Het artikel is geschreven rond de vraag of de 'state of the art' van Ubuntu het schrijven van een nieuwe Basiscursus rechtvaardigd, voor de doelgroep van de Basiscursus. Misschien moet er eerder een Basiscursus Linux Mint komen.

@Jan Stedehouder : Opleiding, een schot in de roos.

VPRO Tegenlicht, Zondag 23 November:  Terwijl ik gisteravond hier een reactie zat in te tikken, ging het tv-programma Tegenlicht over nieuwe initiatieven in samenleving(en). In Engeland is het computeronderwijs op een verfrissende manier aangepakt. (Moet uitzending nu nog in z'n geheel bekijken).

De Ubuntu Gemeenschap herstel: Partners, dié zou ik willen zien. Een linkje op deze site volstaat m.i. niet.

« Laatst bewerkt op: 2014/11/24, 14:56:46 door EZ-man »

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #119 Gepost op: 2014/11/24, 17:22:32 »
Ter geruststelling, de kleur is inmiddels aangepast. Het was een (voor mij) nieuwe optie in het thema, maar ik moest wel eerst even thuis de tijd hebben om het op te lossen.

Terug naar de discussie:

De lange houdbaarheid van Windows XP heeft (mijns inziens) een paar oorzaken, waaronder de zeer lange ervaring van een zeer grote groep computerbezitters met de grafische werkomgeving. Daarnaast waren bedrijven niet happig om over te stappen op Windows 7, mijn vermoeden is daar een landschap met 'legacy'-applicaties die dan gelijk meegetrokken werden, in combinatie met een financieel-economische crisis. Windows 8 is qua idee zo gek nog niet, want het aanbieden van eenzelfde gebruikerservaring over mobiele en desktopdevices zie je ook in de plannen van Canonical wel terug (Unity, wellicht net zo populair onder de ervaren Ubuntugebruikers als Windows 8 onder Windows XP-gebruikers).

Android ontwikkelt zich stevig door, je merkt als eindgebruiker echt verschillen tussen 2.x en 4.x (en hoger, maar ik heb Lollipop nog niet kunnen testen). Het probleem daar is de versplintering van de markt en de lagen die verschillende leveranciers over Android heen leggen. iOS staat bijna stil, met alleen nog (maar) incrementele aanpassingen voor de eindgebruikers (v.w.b. de enterprisemogelijkheden zijn er wel stappen gezet). De leercurve om met iOS aan de slag te gaan is wel een stuk vlakker dan met Ubuntu (is mijn mening dan maar, en ja, iedereen heeft de bekende oma die …;-) ).

Goed, dat zijn wat verklaringen voor nevenargumenten, maar ze geven natuurlijk geen antwoord op de vraag of Ubuntu geschikt is voor de consumentenmarkt. In mijn artikel (het eerste in een serie van vermoedelijk drie) geef ik aan hoe ik Ubuntu de afgelopen jaren heb ervaren, bij uitbreiding sinds de overstap naar Unity: meer complexiteit, meer bugs, minder logica. Dat maakt het voor mij lastig om naar eer en geweten een volgend boek te schrijven om argeloze Windowsgebruikers te helpen naar Ubuntu over te stappen. Het signaal dat in de bredere gemeenschap (internationaal) de derivaten, waaronder Linux Mint, snel als alternatief naar voren worden geschoven komt daar dan bij.
Anders geformuleerd, als de Ubuntu-enthousiastelingen het niet (meer) willen gebruiken, waarom zouden nieuwe enthousiastelingen dat dan wel moeten willen (even wat kort door de bocht geformuleerd)? Of, een wat specifieker dilemma, wat voor beeld schept het als ik in een volgend boek een nieuwe Ubuntugebruiker naar dit forum verwijs voor vragen over zijn/haar nieuwe speeltje, en deze dan als reactie krijgt: "Ja, maar je kan ook beter Linux Mint, Xubuntu, Lubuntu of *buntu" gebruiken?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #120 Gepost op: 2014/11/24, 17:28:35 »
@Jan Stedehouder: als je daadwerkelijk zou willen beginnen aan een Basiscursus Linux Mint, dan heb ik de volgende twee tips voor je:

- Beperk je tot de hoofdversie met Cinnamon; het wordt anders al gauw te verwarrend voor beginners;

- Pak 17.1 Rebecca, die eind deze maand verschijnt. De hele 17-serie zal trouwens op Ubuntu 14.04 LTS zijn gebouwd, want Mint slaat de tussenversies van Ubuntu tegenwoordig over (pas met Mint 18, die zal worden gebouwd op Ubuntu 16.04 LTS, komt de volgende "grote sprong voorwaarts").

De Release Candidate van 17.1 Rebecca haal je hier:
http://blog.linuxmint.com/

Ik heb inmiddels al vrij veel mensen aan Mint geholpen, en ik heb al regelmatig de vraag gehoord of er ook een Nederlandstalig boek over is...

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #121 Gepost op: 2014/11/24, 20:03:08 »
@Pjotr, @Jan:  Ander voorstel in dit verband: screenshows .   Project voor een stel enthousiaste jonge gasten ?
      Voorbeeld  Things to do after Installing Linux Mint 15

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #122 Gepost op: 2014/11/24, 20:08:31 »
@Jan: Ik weet niet in hoeverre je argument aangaande Windows 7 klopt. Als ik @PKing mag geloven, is W7 juist wel in trek.
Verder is Win 8 niet gek qua idee, maar het gaat om de uitvoering ervan. Goed, prima als jij daar anders over denkt maar het marktaandeel van Win 8 is zelfs anno 2014 nog erg laag. Dus dat betekent toch dat ze iets niet goed doen.

iOS leercurve laag is een mening die ik niet deel, maar dat wist je al van je blog ;)

Verder eens met Pjotr aangaande Mint (hoewel ik ook geen Mint-fan ben, maar anderen blijkbaar wel dus het lijkt me geen slecht idee om die eens onder handen te nemen voor een boek).

Offline PKing

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #123 Gepost op: 2014/11/24, 21:59:55 »
wat betreft W7, ik zie echt maar heel weinig W8 alleen mijn schoonmoeder van bijna 80 heeft het gekregen van haar zoon en is er niet blij mee :evil:

Op mijn werk zijn we net ik denk 3 jaar over naar W7, en we gaan voorlopig echt niet naar een ander OS.

W7 was voor mij het meest stabiele Windows platform vanaf 3.1.1 dus het is gewoon niet slecht.
De stap naar W8 is gewoon te groot in 1x, ook grote bedrijven kunnen miskleunen.
Wat dat betreft hadden ze beter eerst de W10 versie zoals die er nu uitziet (taakbalk en tegels) kunnen brengen, dan was de stap minder groot geweest daarna.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Frederik

  • Gast
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #124 Gepost op: 2014/11/24, 22:19:02 »
Windows 7 is een prima systeem en er valt weinig op aan te merken, in tegenstelling tot Windows 8.
Harde cijfers:
http://www.nu.nl/tech/3844117/windows-7-nog-altijd-populairste-versie.html